Gå til innhold

Gunners

Gunners

Ble med 19 juni 2010
Frakoblet Sist aktiv juni 21 2018 09:39
*****

I emne:Om 5 år er Kina størst

20 april 2018 - 10:08

"Vil USA ha en handelskrig så skal de få det og det til the bitter end", sier Kinas ambassadør i Norge, Wang Min.

"Helt fra opiumskrigen på 1840-tallet og frem til annen verdenskrig var Kina et offer for utbytting og krigshandlinger i regi av

andre stormakter som Storbritannia og Japan.

Det gjorde Kina til et fattig land, men i år feirer vi 40 år siden president Deng Xiaopings modige gjenåpning av landet.

Siden den gang har 700 millioner kinesere blitt løftet ut av fattigdommen.

Det gjør at vi tror på en åpen, fri og rettferdig verdenshandel og ikke på proteksjonisme. Og vi vil aldri finne oss i å bli herset med.", sier han. DN 19.04.

 

Han sparer neimen ikke på kruttet, denne karen. :smile:

 

Ærlig talt. Det er jo en grunn til at landene importerer, da dette blir billigere.

Men det er jo dyrere om en heller produserer i eget land, men kan i enkelte tilfeller redusere arbeidsledighet og heller få større inflasjon.

Med beskyttelsestoller mot f eks råvarer som trenges til produksjon blir dette komplisert.

 

De aller fleste økonomer, også amerikanske, er for frihandel.


I emne:Tenketanken få fart på Norge

13 april 2018 - 10:01

Color Line sliter med å være bærekraftig med å være "Norsk" og ønsker å bli "Tysk" dette kan føre til at 700 Norske sjøfolk kan miste jobbene sine.

 

I så tilfelle vil jo dette føre til tapte inntekter og økte utgifter for den Norske stat og flere kommuner.

 

Korriger meg vist eg tar feil, noen som har noen løsninger her til det beste for Norge ?

 

Fremskrittspartiets næringspolitiske talsmann Morten Ørsal Johansen snakket tirsdag til tillitsvalgte i Color Line. Han gikk til frontalangrep på sin egen regjering, som vil tillate Color Line å flagge om sine ferjer til Tyskland. Om det skjer, kan 700 norske sjøfolk erstattes med utlendinger med lavere lønn, 

 

– Alle vet at Høyre er redernes parti, og Fremskrittspartiet er sjøfolkenes parti. Slik har det alltid vært, og dette er en sak vi har kriget masse om, sa Frp-politikeren til de tillitsvalgte som hadde seminar om bord på Kiel-ferja Color Magic.

https://www.abcnyhet...-i-regjeringen 

 

Vel. Dette med at sjøfolkene er en kasteball er jo ikke akkurat nytt.

 

Hvor skal vi begynne ?

 

Starter med 2. verdenskrig og Churchills utsagn: "innsatsen til de norske sjøfolkene ujnder krigen kan versettes til en million mann."

 

Det var ca 25.000 norske krigsseilere under 2. verdenskrig.

Det ble i den forbindelse opprettet et fond, NOTRASHIP, hvor sjøfolkene kunne investere penger i.

Midlene i dette fondet skulle gå til skadede sjøfolk og etterlatte etter krigen.

 

Fondet ble styrt av norsk myndigheter

 

Mens de som satt forholdsvis trygt i England under krigen ble feiret med pomp og prakt skjedde

det motsatte med de overlevende krigsseilerne.

 

Å seile år etter i konvoier, hvor det ene skipet etter det andre ble sprengt i luften var en enorm påkjenning-

 

Etter krigen var det mange av de overlevende som gikk til grunne både sosialt og økonomisk,

da det var lite hjelpskamplett å hente fra fondet.

 

Dette er en skamplett i norsk historie !

 

 

Reiste til sjøs på langfart for første gang i 1955 som 18-åring.

279 kroner måneden som maskingutt,18 måneders kontrakt og fri hjemreise etter 2 år.

 

For å gjøre en historie kort. Har seilt med fem krigsseilere. Samtlige var preget av senskader

og alkoholisme. Den ene, som det var nærmest umulig å innlede en samtale med led tydeligvis

også av depresjoner.

En morgen stor slippersene hans ved rekka. Han var borte.

 

En motormann falt ned fra lukekanten og ned i et lasterom. Beruset. Døde.

 

En tredje, en stuert, fikk sparken p g a alkoholforbruket.

 

Den fjerde , en 4.maskinist, ble sykavmønstret p g a hjerteinfarkt. Også glad i alkohol.

 

Den femte, en skipper, som jeg seilte under som radiooffiser mange år senere, pisset på seg i radiorommet mens han ventet på en værmelding mens en kraftig typhon var på vei i vårt område.

 

På lugaren hadde han alltid en karaffel med vann ved siden av køya. Tillot meg en gang i et ubevoktet øyeblikk å smake på "vannet" i karaffelen. Det var ren Gin.

 

I 1955, mens båten lå i Singapore, kom jeg og min skipskamerat men vi satt i en bar i snakk med en nordmann som seilte som 1. styrmann på en norsk båt som gikk i kystfart i søsøst-asia.

Han inviterte oss ombord.

 

Da vi vi entret båten ble vi vitne til et syn jeg aldri før eller siden har sett.

Det krydde av kinesiske kulier på dekk, pluss koner og unger.

Det var china-crew med familier og selv om dette var rundt midnatt,drev de med matlaging.

De reiste seg ærbødig og bukket dypt da vi passerte.

 

I1.styrmannens lugar sto en tom whisky flaske. Han tok flaske og heiv den i skottet (veggen) så den knustes. Like etterpå dukket hans personlige "boy" opp.1.styrmannen rakte kun to fingrer i været og

"boyen" forsvant øyeblikkelig og dukket opp med to nye flasker, feide opp glasskårene og forvant

bukkende ut av lugaren. Ingen overtidsbetaling til denne karen, nei. :smile:

 

Det var nok ikke rare betalingen til dette china-crewet, men for de som intet eier var det sikkert

tilfredsstillende.

 

Sjømannsforbundet kjente til disse båtene, men så lenge rederiene betalte en viss avgift ble det

aldri reist krav om norsk  mannskap.

 

I 1987 ble så NIS, Norsk interasjonalt skipsregister pprettet, bl a for opprettholdelse og sysselsetting

av norske sjøfolk.

 

Det ble imidlertid også åpne for bruk av utenlandsk mannskap på hjemlandets betingelser.

 

Og dermed nærmest kroken på døra for nyrekruttering av norske sjøfolk.

 

IMin siste båt var registrert i NIS registeret. For meg var hyra meget god. For hver dag påmønstret

fikk jeg en betalt fridag,

 

Båten, en tankbåt, gikk i kystfart på Nigeria med nigeriansk mannskap. Et skummelt land. Utenfor Biafra, ved Port Elisabeth, ble vi forsøkt kapret.

 

I Lagos turde vi norske offiserer aldri gå i land. Kaiområdet lå i mørke, og vi ville aldri kommet levende gjennom der.

 

Men en gang fikk vi agenten til å hjelpe oss.

Han arrangerte transport til en nattklubb hvor vi tilbragte noen timer.

Mange unge filippinske damer som var blitt lokket dit.

Etter hva vi så, er jeg desverre redd for at ingen av dem noen gang vil se hjemlandet i live igjen.

 

Er desverre redd for at Colour Line får viljen sin.

 

Norske sjøfolk har vel alltid gått under kategorien bruk, og kast, når andre alternativer er billigere.

 

I dette tilfellet, som i alle andre, er det de kapitalsterke som får det siste ordet


I emne:Om 5 år er Kina størst

09 april 2018 - 18:13

Virker som landet allerede har blitt hengende etter.

 

I fjor solgte Kina varer for 375 milliarder dollar mer til USA enn hva amerikanerne solgte den andre veien.

 

Altså forbruker amerikanerne mer enn de sparer mens Kina gjør det motsatte.

 

Det er riktig at Kina hittil har vært en miløsinke, men har nå begynt å våkne fordi de ikke har noe valg.

 

Planene går bl a ut på at EL-bil produsjonen over tid skal overta for diesel og bensin.

 

En bør heller ikke glemme at USA var miløforurenser i mange år før den kinesiske industrien tok seg opp.

 

Trump kvitter seg med de som er for frihandel i sin nærmeste krets, til tross for at de aller fleste amerikanske økonomer er for.

 

Virker nærmest som noe panisk over hva som skjer innnen frihandelsavtalene.

 

Nærmest som en nasjon som prøver å tviholde på verdenshegemoniet uten å ha de nødvendige økonomiske muskler

 

og prøver å legge skylden for dette på Kina.

 


I emne:Krone mot Baht

06 april 2018 - 21:46

Dow Jones falt 2,34 prosent i dag fredag. Den har nå falt 10 prosent fra All times high.

 

Det er hovedsaklg frykten for handelskrig som ligger bak denne korreksjonen.

 

Vi går interessante tider i møte.

 

Fortsettelse neste uke. :smile:

 

Noe av det interessante for oss personlig er naturligvis hvordan dette vil påvirke Thai bahten og filippinske peso.

 

Jeg vil iallfall ikke begi meg ut på noen gjetninger.


I emne:Duterte: Rydd Boracay

05 april 2018 - 23:05

"Bærekraftig turisme" - kommer til å bli viktig framover her og der. 

 

Palawan har hatt er slikt syn på ting i mange år allerede - tidligere borgermester Hagedorn sto for dette.

 

Synd at han  ikke er borgermester lenger.

 

Tidligere var Puerto Princesa Filippinenes reneste by. Ingen tvil om det.

 

Kunne nærmest sammenlignes med Singapore på det området.

 

Sist jeg var der var selve byen fremdeles ren.

 

 

Men tok oss en tur til en nærliggende badeplass. Et trist syn møtte oss. Det var en masse søppel ved vannkanten og ellers på stranden. Dessuten fløt det så store mengder i vannet at bading var umulig.

'

Stedet tok inngangspenger. Kun lokalbefolkningen å se, Ingen turister.

 

På hvert eneste bord var det enten flasker med det lokale brennevinet Tanduay eller fullt opp

av ølflasker.

 

Vi snudde og forlot stedet omgående.

 

Vet ikke hvorfor det var slik. Men det er jo slik det ender opp når ingen tar ansvar.

 

Har aldri sett noe lignende på Palawan tidligere.