Gå til innhold

Foto

Mal for pengetransaksjoner til .

• Please log in to reply
27 replies to this topic

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3.368 Innlegg:

Ved korttidsopphold i Thailand som turist, så lønner det seg å ta ut penger i ATM (minibank) med VISA debetkort dvs et normalt minibankkort.
Kontantuttak med kredittkort gir samme kurs, men gebyret er høyt og rentene, normalt 25-30% er jo svært høye og tikker fra dag 1.
Kredittkort kan brukes på seriøse hotell, billettkjøp og ved større varekjøp (husk her å få en kvittering som gir 7% taxrefusjon ved hjemreise).
Reisesjekker gir også greie kurser, men de koster jo en del gebyrer ved kjøp her hjemme.
Ha gjerne med litt kontanter og da er det greiest å ha med NOK. Tusenlapper går greit å få vekslet overalt. Sjekk gjerne et par-tre vekslingsjapper da de gjerne varierer noe på kursene.
Kursene er ofte dårlige på Suvarnabhumi Airport

Ved lengre opphold så lønner det seg å opprette en lokal bankkonto og overføre direkte dit fra sin egen hjemlige konto.
Husk:
1. Kryss av for overføring av NOK
(og ikke THB, da offshorekursen gir minimum 6% mindre på kontoen).

2. Kryss av for "Mottaker betaler alle omkostninger".
Gebyret i Thailand er gjerne 200 Baht uansett hva man krysser av og da spares gebyret til banken hjemme.

3. Kryss av for "Normal overføring" og ikke for "Ekspressoverføring".
Normalt foretar bankene overføringen kl 11:00 norsk tid uansett hva man krysser av for, så det er ingen grunn til å betale ekstra gebyr.
NB! "Ekspressoverføring" har kun effekt dersom overføringen bestilles mellom kl 11:00 og ca kl 14:50 norsk tid (så valutaavdelingen får tid til å overføre).
Da vil transaksjonen gå én dag hurtigere.
I resten av døgnets 20 timer så gir altså "ekspressoverføring" NULL effekt utenom et bortkastet ekstra gebyr.
Normalt så tar en overføring ca 3 bankdager.

Ved større overføringer (over USD 5.000) så sørg for å få et "Thor Tor 3"-dokument slik som beskrevet her:

http://www.asiaforum...read.php?t=5359

Dagens vekslingskurser (Bangkok Bank) kan man sjekke her:

http://www.bbl.co.th...tes/default.htm

Hva betyr så de forskjellige benevnelsene og vekslingskursene i linken ovenfor?

Currency er koden for de enkelte valutaene.

Description er nærmere beskrivelse av valutaen som viser at f.eks små dollarsedler er mindre verdt enn 50 og 100 dollarsedler.

Bank Note: Buying rates sier hvor mange Thai Baht banken vil gi for sedler i din valuta(cash) f.eks norske tusenlapper dvs vanlig gammeldags veksling over disk.
Bank Note: Selling rates sier hvor mye du får for dine Thai Baht sedler (cash) når du vil ha hjemlig valuta f.eks norske sedler dvs veksling over disk f.eks ved hjemreise.

Buying rates: Sight Bill sier hva banken vil gi for bankremisse, reisesjekker eller sjekk i f.eks NOK
Buying rates: TT sier hva banken gir ved telegrafisk overføring (telegraphic transfer)
Kursen på elektronisk overføring ligger ørlite over denne kursen.

Selling rates: Bill-DD-TT sier hvor mange THB banken vil ha for hver valutaenhet f.eks NOK ved overføring fra Thailand til Norge, remisse eller såkalte drafts.
Altså ren transaksjon "andre veien", f.eks hvor mange Baht du må betale for hver Kr. som havner på kontoen din hjemme.

Det er imidlertid ikke lov å overføre penger ut av Thailand uten tillatelse og det forutsettes at pengene tidligere har vært innført til Thailand.
Penger tjent på business i Thailand er således ikke lov å føre ut av landet.
Et "Thor Tor 3 - dokument" som beskrevet ovenfor er en slik tillatelse og er et verdifult dokument.

Idag 26.07.07 er kursene hhv.:
NOK Norway 5.58 5.86 5.72625 5.74375 5.83500
hvor 5.58 er kursen for veksling av sedler Kr til Baht og 5.74375 er kurs for reisesjekker og 5.83500 er kursen for overføring fra Bangkok Bank og hjem til egen konto.

Hvilken kurs får man ved normal overføring?
Kursen man oppnår ved overføring fra Norge til Thailand står jo ikke oppført i listen, men den ligger ca 1% under 5.83500, så kursen for overføring igår fra Norge (normalt kl 11:00 norsk tid) vil komme til Thailand idag og gi ca 5,775.

Kursen for overføring kan aldri overstige den ytterste (til høyre) fordi da vil Bangkok Bank tape penger.
Som sagt ligger den ca 1 % under, som er banken fortjeneste ved kjøp og salg av valutaen.

© SabaiSabai 2007
When the going gets tough, the tough get going.
When the going gets rough, the tough get rough.

gekko

gekko

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2.360 Innlegg:
Rettelse:
Et kredit kort, som f.eks MasterCard kan avhengig av avtalen din ha en periode med rentefritak. Sjekk dette dersom du planlegger å benytte kortet til større beløp - men som regel betyr dette "next to nothing" såsant du betaler det skyldige beløpet med en gang du kommer hjem fra ferieturen din på 2-3 uker.

Enkelte banker tilbyr å knytte kreditt opp til visa kortet, men med langt lavere rente enn f.eks mastercard som et godt alternativ. SR-banken har på denne tjenesten en rente på ca halvparten av mastercard.

Du betaler normalt gebyr for både visa og Mastercard ved uttak, og bruk lokalt i butikker. Ofte opplyser buttikkpersonalet deg om dette dersom du ønsker å betale med kort. Enkelte banker kan ha gebyrfrie uttak også i utenlandske banker, men jeg kjenner ikke til noen selv.

Ellers mange gode og nyttige råd av trådstarter.
mvh
gekko

"Den største glede man kan ha, er å gjøre andre glad"

Snuble

Snuble

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.259 Innlegg:
Bør også sjekke om banken du bruker har direkte avtale med den thailandske banken man overfører til. Har i ett tilfelle opplevd at man først overførte pengene til Singapore og fikk ett ikke ubetydelig ekstragebyr på dette.

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 15.888 Innlegg:
Jeg mener at man får bedre vekslekurs om man veksler norske sedler i en bank enn i disse vekslekontorene - og ved betaling med kreditt- og visa-kort i utlandet:

Betal smart i utlandet
Av Caroline Sesvold Tørring og Ida Aamodt-Hansen 29.04.2007 kl. 17:00 Kilde: Dine PengerTips en venn
Lurer du på om du skal betale i norsk eller utenlandsk valuta? Eller når du skal bruke hvilket kort? Les Dine Pengers ferietips her.

Oftere og oftere får du nå spørsmålet om du vil betale i varene i norske kroner når du handler i utlandet. Du bør svare nei.

For det første kan kursen være veldig dårlig, pluss at butikken eller restauranten i tillegg kan legge på et ekstra påslag.

Skal hjelpe, men...
Tilbudet om at nordmenn i utlandet kan betale varene i norsk valuta, ble introdusert for noen år siden. Tjenesten kalles «Dynamic Currency Conversion». Den er ment å hjelpe turistene så de slipper å regne ut hva varene eller restaurantregningen kommer på i norsk kroner.

Falsk trygghet
Problemet er at dette ikke blir så mye hjelp for kundene. Grunnen er at den norske kronekursen ofte er langt dårligere enn den lokale.

Du skal alltid få oppgitt hva vekslingskursen er hvis de blir tilbudt å betale med norsk valuta. Kundene skal også alltid få velge om de vil betale i lokal eller egen valuta.

Velger du å betale med norsk valuta, skal vekslingskursen og eventuelle påslag stå på kvitteringen. Har ikke brukerstedet overholdt disse reglene, har du rett til å klage til banken din når du kommer hjem.

Visa Norge har tidligere anbefalt Dine Pengers lesere at du betaler varene i lokal valuta.
- Det vil det helt klart lønne seg å betalte varene i lokal valuta, råder Lind-Isaksen.

Ta med to kort på ferie
Du bør alltid ta med deg to kort når du reiser på ferie. Et av dem bør være et kredittkort. Det er en ekstra sikkerhet dersom du mister det ene kortet, eller det blir ødelagt.

Binder opp pengene
Det er lurt å bruke et kredittkort til å betale depositum på hotell eller leiebil. Mange glemmer nemlig å regne med dette i feriebudsjettet.

Om du betaler depositumet med et debetkort, blir hele beløpet bundet opp slik at pengene ikke er tilgjengelig. Det slipper du hvis du bruker kredittkort.

For å ta ut kontanter:
Det vil stort sett lønne seg å ta ut kontanter fra minibank i det landet du kommer til. Bruk et VISA- debetkort. Dette er den billigste måten å få tak i kontanter på - selv om du må betale valutakurspåslag.

Om du absolutt må veksle penger i Norge før du reiser, bør du sammenligne flere banker ettersom valutakurspåslaget varierer stort.

Bruk gebyrfritt kort
VISA tar et valutakurspåslag på 1,75% av beløpet uansett hvilken valuta du veksler til i utlandet. Dette slipper du ikke unna. I tillegg tar de fleste banker mellom 25 og 35 kroner i gebyr pluss en liten prosentandel for å ta ut penger i minibank.

Skandiabanken og Storebrand Bank er blant de få som ikke tar gebyr for dette. Derfor vil det være mye å spare på å velge et gebyrfritt debetkort.

Kredittkort på shopping
Varekjøp i butikken bør du betale med kredittkort så ofte som mulig - også på lave beløp. De aller fleste kredittkort tar nemlig null i gebyr ved varekjøp og null i renter - så lenge du betaler regningen ved forfall.

Betaler du med kredittkort, får du rentefri betalingsutsettelse inntil ca. 50 dager.

Kredittkort er også tryggere å bruke i utlandet enn debetkort. Da kan du kontrollere regningene hjemme før du betaler. Dersom noen har forsøkt å svindle deg, kan du nekte å betale kravet.

Tips: Det kan også være lurt å betale ferien med kredittkort. Betaler du minst halvparten av turen med kredittkortet, får du fra mange kredittkortselskaper gratis reiseforsikring. Sjekk ditt kredittkortselskap før du bestiller reisen.

http://209.85.135.10...clnk&cd=1&gl=no

sarotti

sarotti

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.043 Innlegg:
Ja dette har du tydeligvis greie på SabaiSabai.
Det jeg ikke kan finne er hvor mye man kan overføre. Må man gjøre/forklare seg noe spesielt i Thailand dersom man overfører "noen hundre tusen kroner"?
Kan man få "Thor Tor 3"-skjemaet f.eks. neste år når man kommer til Thailand.
Thailand Frelst

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 9.681 Innlegg:
Svaret jeg fikk i banken er at det ikke er noen grense, har selv overført mer enn en halv mill NOK.

phitoo

phitoo

Medlemmer

• Medlemmer
  • 12.425 Innlegg:

Det jeg ikke kan finne er hvor mye man kan overføre. Må man gjøre/forklare seg noe spesielt i Thailand dersom man overfører "noen hundre tusen kroner"?

ThorTor 3 skjemaet er særdeles viktig vedr. hus/leilighetskjøp og det skal da også stå skrevet på skjemaet "at pengene er overført til dette formål",da man faktisk åpner muligheten for å ta med seg pengene ut av Thailand igjen ,hvis man selger hus/leiligheten.
Å innhente et slikt skjema fra banken etterpå (neste år)må man vel nesten spørre banken om da det vel her også er ulike praksiser fra bank til bank.
Postet bildePostet bildePostet bilde
last ned phitoo´s thai.norske minparlør ;)
http://www.o12a.com/...hitoos_mini.pdf

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3.368 Innlegg:

Jeg bruker Bangkok Bank og i linken til "Thor Tor 3" har jeg beskrevet hvordan man der får utstedt det verdifulle dokumentet.
Jeg fikk også utstedt et TT3 til en overføring jeg hadde foretatt ca 3 år i forveien, før jeg var klar over TT3.

Det er jo ergelig å tenke på at jeg ofte har overført 20 -30K uten muligheter for TT3.
Nå sørger jeg for å ligge over 5.000 US$, som er nedre grense for TT3.

Mitt råd vil være:
Oppsøk hovedkontoret i Bangkok til din thailandske bank og søk valutaavdelingen.
Det høres kanskje tåpelig ut, men kle deg anstendig med langbukser og en pen skjorte.
Vær høflig og blid så blir du tatt seriøst og får en super behandling og da lar det seg nok ordne med utstedelse av TT3 med tilbakevirkende kraft.

sol

sol

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 202 Innlegg:
Det var fint og få vite hvordan man får sendt billigere transaksjoner til thailand.Var ikke klar over at sending av penger kostet 200 bht.Sender til thailansk konto i bankok bank.Mener du at det er bedere å sende norsk i stedet for thaibath.Sist jeg sendte penger sendte jeg thai og fikk da vite rett beløp i norske kroner neste dag.Er det noe jeg har missforstått motro sabei sabei.Det var hyggelig å møte deg i nordea banken på sagene da du overhørte da jeg spurte om åpning av konto i thailand til damen i banken.Du fortalte at man trenger å sette inn ca 500bht for å få åpnet konto ithailand.Håper du kan gi meg et svar.Møtet med deg i banken var i 2005 hvis jeg ikke husker feil.
sol

SabaiSabai

SabaiSabai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3.368 Innlegg:
Hei sol :sol:
Joda, jeg husker godt dagen i Nordea da jeg vervet deg som medlem til asiaforum.no.
Tror det var ifjor...

Å sende penger koster både her og der - så det er lurt å minimere hva det koster her hjemme.
Min erfaring, etter å ha hatt bankkonto i Thailand i over 15 år,
er at Bangkok Bank forsyner seg med 200 Baht uansett hva jeg krysser av for på skjemaet.
Da lønner det seg selvsagt å krysse av for "Mottaker betaler alle omkostninger", ikke sant?
Dette har jeg ingen vitenskapelige bevis på,
men er min subjektive oppfatning basert på lang erfaring.

Å overføre NOK og ikke THB er helt klart svært lønnsomt.

Nå forstår jeg det slik at du har åpnet konto i Bangkok Bank, som jeg rådet deg til.
Hvis ikke, så møter du opp i filialen som er nærmest der du vanligvis bor i Thailand.
Da tar du med deg minimum 500 eller 1.000 baht og ditt norske pass og spør om å få åpne konto.
Det har du ikke noe krav på, men hvis du fremstår anstendig i både attityde og antrekksmessig,
så vil du få åpnet en konto med dertil hørende ATM-kort (minibank-kort).

Grunnen til at det er greit å åpne i nærmeste filial ar at uttak i den filialens minibank vil være helt gebyrfri.

Nå hører egentlig diskusjon om åpning av konto til i en annen tråd,
så jeg håper denne tråden blir forbeholdt temaet valutatransaksjoner fra Norge til Thailand.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 14.875 Innlegg:
Min bank tar 60 kr uansett, valgte mottaker betaler alle gebyrer, da ble det sendt 60 kr mindre enn beløpet som skulle sendes.
En annen ting, nå har det gått 6 dager og ennå er ikke pengene overført.
Lenge siden jeg gjorde dette sist, men er det ikke normalt med 4 dager?

OKCha-Am

OKCha-Am

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 Innlegg:
Hei,overførte ca.200000 nok for nedbetaling i hus som vi har kjøpt i Cha-Am og det tok 5 dager.
Har TT3 skjemaet noe å gjøre med TT kursen som man finner på Thai bankenes sider ??
TT kursen er den jeg skal gå utfra når jeg overfører i NOK til banken i Thailand får jeg oppgitt av selgeren av huset.

bricks

bricks

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3.574 Innlegg:

Min bank tar 60 kr uansett, valgte mottaker betaler alle gebyrer, da ble det sendt 60 kr mindre enn beløpet som skulle sendes.
En annen ting, nå har det gått 6 dager og ennå er ikke pengene overført.
Lenge siden jeg gjorde dette sist, men er det ikke normalt med 4 dager?

Ringte postbanken sin valutaavdeling. fikk til svar at det kunne ta ca 8 arbeidsdager

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 15.888 Innlegg:
Bankene i Thailand tar 2oo bhat for overførsler selv om man har krysset av for at avsender betaler alle utgifter.
Dette har de ikke lov til, ifølge DnBNOR, men de gir fullstendig blaffen - noe damen i Kasikorn Bank ordrett kunne bekrefte, mens hun ganske heit i toppen hisset seg temmelig "u-thai" opp over å bli konfrontert med dette.

sarotti

sarotti

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.043 Innlegg:
Krung Thai har ikke tatt noe av meg men når det gjelder DnbNor så tror jeg de skal holde klokelig kjeft om hvem som tar hva.
De tar 195 når avsender betaler.
Les mine to innlegg i denne linken så tror jeg du er enig i at da blir 200thb billig dersom du velger å la mottaker betale for gildet.

http://www.asiaforum...ngskurser-9812/
Thailand Frelst

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 15.888 Innlegg:
Mener du at banken i Thailand tar et gebyr på opptil 200 bhat uansett hva avsenderen i NOrge krysser av for?
Eller kan det tenkes at mottaker må betale mer om man lar mottaker betale alle kostnader?

sarotti

sarotti

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.043 Innlegg:

Mener du at banken i Thailand tar et gebyr på opptil 200 bhat uansett hva avsenderen i NOrge krysser av for?
Eller kan det tenkes at mottaker må betale mer om man lar mottaker betale alle kostnader?

Ifølge SabaiSabai så tar de to hundre uansett. Jeg vet ikke, men skal i allefall prøve å la mottaker betale alt neste gang.

Det mest interessante er jo at DnbNor ville ha gitt meg 101.000 thb ,mens jeg ved å overføre NOK 20.000 fikk 116.000thb av Krung Thai bank. Det er jo nesten på grensen til svindel at når de tar nærmere tre tusen kroner for å overføre thb.
Thailand Frelst

MTN

MTN

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.673 Innlegg:
Jeg bruker Skandiabanken til og overføre fra, og så vidt jeg vet er de gebyrfrie.

Jeg overførte 13800 til svigermors bankkonto og regnet da at mottakerbanken tok 200 bath som jeg har forstått er vanlig. Det vil si at 13600 skulle gått inn på kontoen. På min ende står det overført 13800 bath.

På kontoen i Thailand står det at de har mottatt 13000 bath, og at 800 bath dermed er borte.

Svigermor har BKKBTHBKXXX som bank (Bangkok bank public company limited).

Kan det være riktig?

Peng Maak

Peng Maak

En by ett lag

• Medlemmer
  • 3.503 Innlegg:
Krysset du av for att mottaker betaler alle omkostninger kanskje?

MTN

MTN

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1.673 Innlegg:
Får ikke noe slikt spørsmål i det hele tatt. Som sagt det er ingen omkostninger hos Skandiabanken for å sende.

Also tagged with one or more of these keywords: Thailand

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere