Gå til innhold

Foto

Reiseapotek

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
14 svar til dette emnet

Darnia

Darnia

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 307 Innlegg:

Jeg leste en artikel i dagens vg om reiseapotek
http://www.vg.no/pub...bs?artid=167422
og denne http://leonora.vg.no...bs?artid=167425

Tar du med deg et reiseapotek på ferie?, er dette nødvendig, eller er det enda et salgstriks for ting vi "trenger"?
Missing someone gets easier everyday because even though you are one day further from the last time you saw them, you are one day closer to the next time you will.

:rose:

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:
Det er et salgstriks, og et ganske effektivt sådant :) Men å et reiseapotek kan likevel være kjekt å ha. SÅ - om man vil gardere seg, kan man jo ta med seg paracet og imodium hjemmefra (til flyreisen) og kjøpe resten av apoteket når man kommer frem. I Thailand koster medisiner 5-10% av norsk pris.

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Snuble

Snuble

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 261 Innlegg:
Eneste aktive medisinene var jo hodepinetabletter. Disse selges selvsagt under annet varemerke i Thailand.

Paracet har virkestoffet Paracetamol. Det er dette du spør etter på apoteket. "Norsk dose" er 500mg.

Den andre typen feberdempende, Ibux (virkestoff ibuprofen) selges som Nurofen i Pattaya og sikkert de fleste andre apoteker i thailand. "Normalpakken" i Norge har 200mg tabletter, som voksen trenger du 400mg. Nurofen selges som 400mg tabletter.

Bare husk å ta alle sår på alvor. Selv små skrubbsår som du hjemme ville oversett. Varmt og fuktig klima og andre bakterier enn du er vant til gir fort en betennelse.

Om det er andre medisiner du har bruk for så bruk Wikipedia(.org) for å finne virkestoffene.

Ice

Ice

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 159 Innlegg:
Piller tilsvarende paracet fåes på 7-11 og de fleste andre buttikker ,mener de heter tiffy,reiseapotek er bare tull vist man ikke skal langt inn i bushen da ,samme gjelder all vaksineringen og så lenge man ikke har noen spesiell sykdom eller allergi :!:
www.icecheersbar.com

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Vet ikke om det kan kalles reiseapotek, men jeg drasser alltid med meg en bag som inneholder det jeg anser for nødvendig, i tillegg til nødvendige medisiner. det er bl a:

En dorull!
Imodium
halsbrannmedisin
myggmiddel
sololje, just in case
En liten termos med drikkevann

Dessuten:
Lite kamera, når jeg ikke gidder ta med det store
mobiltelefon
Kort med hotellets info
Kopi av pass

Ellers bør en vel ha plaster og desinfiserende tilgjengelig, da selv små sår må taes alvorlig.
Paralgin Forte selges såvidt jeg vet ikke i Thailand

geiro

geiro

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 873 Innlegg:
det at ice skriver om at dette er tull er jeg ikke helt med på.... et lite reiseapotek har jeg stort sett med meg... ikke så nøye nå når jeg bor til fam, da de har det man trenger... men absolutt greit å finne imodium eller pyrisept å plaster noen ganger...
snart :fly:

bricks

bricks

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 777 Innlegg:

Piller tilsvarende paracet fåes på 7-11 og de fleste andre buttikker ,mener de heter tiffy,reiseapotek er bare tull vist man ikke skal langt inn i bushen da ,samme gjelder all vaksineringen og så lenge man ikke har noen spesiell sykdom eller allergi :!:

Så du mener all vaksinering er tull?Det må du gjerne utdype?

Triste Gufas

Triste Gufas

Medlem

• Medlemmer
  • 13 661 Innlegg:
ikke les det ice skriver som fanden leser bibelen nå da...det han mener er vel at om man oppholder seg på turistplasser skal det veldig mye til før man får bruk for noen av vaksinene med en noenlunde rolig oppførsel....
<p>For et drittforum dette er blitt.

Nâa-rák

Nâa-rák

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 424 Innlegg:
Jeg har aldri brukt sånne ferdigkjøpte pakker med plasetr osv, men alltid hatt med de viktigste tingene. Må innrømme at jeg de siste gangene har tatt med mindre og mindre sånt, da jeg blir mer og mer kjent med landet, språket og hva jeg kan få der nede og til hvilken pris. Men for en som ikke har reist noe særlig før, gir det en trygghet å vite at man har det viktigste i kofferten, og eventuelle supplement kan kjøpes på apotek.

Selv prøver jeg alltid å ha med compeed gnagsårplaster (vet aldri når en får seg nye sko), pyrisept eller lignende, noen plaster, en liten støttebandasje, Iodene (den lille gule flaska man kjøper i Thailand som man kan ta på på brannsår e.l), Imodium, anti-bacterial creme (kjøper jeg også i Thailand).

Sikkert mye annet som er smart å ha med, men dette er det jeg pleier å ha i sekken på reise da.

Men jeg har møtt endel som pleier å ha med antibiotika hjemmefra, selv noen thaier som bor i Europa pleier å ta med dette nedover, fordi de mener at den antibiotikaen de får i Thailand er alt for sterk, og at hvis du tar den noen ganger så vi etterhvert ikke hjemmevarianten virke på deg lenger. Noen sier det samme om paracet og andre legemidler osv.

Er det noe i dette eller dere, hva tror dere?
:D น้องมะลิ :D

Triste Gufas

Triste Gufas

Medlem

• Medlemmer
  • 13 661 Innlegg:

Selv prøver jeg alltid å ha med compeed gnagsårplaster (vet aldri når en får seg nye sko), pyrisept eller lignende, noen plaster, en liten støttebandasje, Iodene (den?

gutter vet når de får nye sko jo!!!
<p>For et drittforum dette er blitt.

Nâa-rák

Nâa-rák

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 424 Innlegg:

Selv prøver jeg alltid å ha med compeed gnagsårplaster (vet aldri når en får seg nye sko), pyrisept eller lignende, noen plaster, en liten støttebandasje, Iodene (den?

gutter vet når de får nye sko jo!!!

Hehe... Tar poenget. Personlig er jeg ingen typisk sko-shopper selv, kjøper det svært sjeldent. Men, HVIS jeg kommer over noe jeg må ha, da kjøper jeg det -nettopp fordi det blir så sjeldent.
:D น้องมะลิ :D

geiro

geiro

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 873 Innlegg:

ikke les det ice skriver som fanden leser bibelen nå da...det han mener er vel at om man oppholder seg på turistplasser skal det veldig mye til før man får bruk for noen av vaksinene med en noenlunde rolig oppførsel....

leser det som står der jeg.........
snart :fly:

Ice

Ice

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 159 Innlegg:
Det jeg mener er at folk stort sett vaksinerer seg alt for mye og spiser får mye piller , det er ok med både vaksiner og reiseapotek vist man skal i jungelen eller har med seg små barn , det er selfølgelig forsjell på folk og , hva de tåler av mat mm, før en er blitt vant til bakteriafloraen.
Skal vere enig i at plaster og rensevann er lurt og ha med seg , har sett mange stygge sår på folk som har gitt faen og ikke renset og plastret de i tide
www.icecheersbar.com

torasap

torasap

Medlem

• Medlemmer
  • 16 783 Innlegg:
Rensevann selges på hvert gatehjørne, det heter MEKONG og koster 15 kr flaska. Jeg måtte bruke det utvortes ved et "uhell" jeg hadde i Laos i fjor sommer, og det funket som bare F. :wink:

For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges

01110100 01101111 01110010 01100001 01110011 01100001 01110000

Mr. Phing

Mr. Phing

Medlem

• Medlemmer
  • 18 002 Innlegg:

Vet ikke om det kan kalles reiseapotek, men jeg drasser alltid med meg en bag som inneholder det jeg anser for nødvendig, i tillegg til nødvendige medisiner. det er bl a:

En dorull!
Imodium
halsbrannmedisin
myggmiddel
sololje, just in case
En liten termos med drikkevann

Dessuten:
Lite kamera, når jeg ikke gidder ta med det store
mobiltelefon
Kort med hotellets info
Kopi av pass

Ellers bør en vel ha plaster og desinfiserende tilgjengelig, da selv små sår må taes alvorlig.
Paralgin Forte selges såvidt jeg vet ikke i Thailand

Paralgin Forte får man ikke på apotekene i Thailand lenger, siden det inneholder codein - som jo kommen fra opiumsvalmuen, og derfor svært restriktivt.
Om man skulle ha behov for litt sterkere smertestillende enn Paracet går det an å spørre etter Tramadol (må uttale det tramadon, om de skal forstå det) - som er rent syntetisk, og er litt snillere enn codein.
Men bruk det forsiktig.

Når det gjelder antibiotika er det største problemet at legen eller apoteket gir dette for den minste ting.
Ofte uten å opplyse om det.
Om man går på apoteket for å få ett eller annet mot f.eks forkjølelse eller diare blir man oftest utstyrt med et lite arsenal av små plastposer med piller i forskjellige farger.
Det som er viktig med antibiotika er at om man tar det - da helst mot forskjellige typer infeksjoner - bør en gjennomføre hele kuren, som er på minst 5 dager - og spise alle pillene.
Det som skjer om en ikke gjennomfører kuren er at bakteriene ikke blir tatt knekken på, men bare "svimeslått" - slik at de klarer å opparbeide seg resistens. Det kan også gjøre dem mer 'aggressive'.
Om en ikke vet at man spiser antibiotika er det lett å slutte å ta pillene når en føler seg bedre - så det er lurt å spørre på apoteket hva slags piller man får.
En indikasjon på at man faktisk spiser antibiotika er at man føler seg ekstra dårlig i magen.

Dette er generelt et stort problem i Thailand.
Man blir gitt antibiotika for den mest banale lidelse - ofte uten å bli opplyst om hvordan kuren skal gjennomføres og viktigheten av det, eller nok piller til å gjøre det.
Dessuten gidder ikke folk flest å ta dem mer enn en 2 - 3 dager - eller til de føler seg bedre.
Legene tjener jo penger på pillene de selger, og ikke konsultasjonen - så det er nok en grunn dårlig yrkesetikk - og en stor grunn til at det i hele Sør-Øst Asia er et stort problem med multi-resistente bakterier.

Antibiotika er vel heller ikke noen legene i Norge skriver ut sånn uten videre, for å kunne ta med seg for å ha i påkommende tilfeller. (?)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere