Gå til innhold

Foto

før og nå

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
13 svar til dette emnet

elsemao

elsemao

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16 Innlegg:

Ja familien min bodde i Bangkok i 70 tallet. Vi bodde på Sukhumvit og på den tiden var det ikke skytrain der. Det var en mye lavere bebyggelse enn det er nå og det meste som stod den gang er borte nå. Faktisk så er hele kvartal rasert. Vi var i Bkk i september i fjor og det var for første gang etter vi kom hjem. Min mann jobbet i India og pendlet. Slik at jeg bodde alene der i 14 dager om gangen, Barna var små og gikk på internasjonal school og cindergarden. (Betyr ikke at jeg er så veldig gammel nå) Var det plasser som mannlige turister skulle se den gang så finner du de samme i dag. Soi 19 (Soi Cowboy), Nana place ,Phat Phong, you name it. Slike ting har ikke forandret seg, og heller ikke folket, alltid like smilende og blide. Det kunne være litt skummelt å ferdes ute under de verste opptøyende, spesielt rundt universitet. Den gang holdt weekendmarked til ved siden av Grand Palace. og opprørererne ble hengt i trærne rundt der. Over 20 ungdommer.Derfor var det og portforbud om natten. Jakten på potensmidler var og lik den gang. Høsten 77 stod det ett stk i Bangkok Post om en som hadde tatt for mange tabletter og ble innlagt på sykehus med store problemer, så problematikken var kjent da og. Landet har en stor plass i mitt hjerte og derfor gleder jeg meg til å reise ned igjen i februar neste år
Else

elsemao

elsemao

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16 Innlegg:
Det var en ting som forvirret meg i Bkk. Når vi bodde der så lærte vi at tuk tuk het sam loi (trehjuling), men nå er det ingen som sier det lenger. De er forresten helt allright å ta hvis du ikke har noe imot å stoppe hos den Gullsmed, skredder etc. etc. som sjøfåren har avtale med. Jeg har plasser jeg liker ,og som ikke har lurt meg, og der foretrekker jeg å gå tilbake. I tillegg så er bilene finere å se til nå, på 70 tallet så var det ikke en av de drosjene uten ac som ikke var sydd isammen med hampetau og ståltråd. Det som var kjekkest med å komme tilbake etter 25 år var at vi fant igjen huset som vi hadde bodd i. Badebassenget var omgjort til parkeringsplass, og inngangen endret, men ellers var alt som tidligere. Narkotikatrafikk var det og den gang og en tysker ble skutt rett utenfor der vi bodde i ett narkooppgjør. Så dere forstår vi har mange minner som vi husker tilbake på. Det meste er kjekke ting som f.eks at de satte så pris på sin lyse hud og derfor ble det oppstyr hos frisøren når vår sønn skulle klippes. Han hadde helt blondt hår der i solen så gulvet ble sopt for at de skulle kunne ta vare på det. Mange tok etter han pga den lyse huden og han sparket etter dem og sa pasat farang og det syntes de var storartet. Var noen anekdoter som svar på forespørsel. Og er enig med dere gutter. Hvorfor skriver ikke flere jenter, det er ikke bare menn som reiser til Thailand.
Else

tintin

tintin

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 219 Innlegg:
Samlor er sykkelvarianten Else.

Ellers så håper jeg du skriver mer etter som minnene strømmer på.
Mvh. Tintin
Den som venter på noe godt, venter like lenge som alle andre.

Jan Ove

Jan Ove

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 572 Innlegg:
Hei elsemao,

Det er meget spennende å lese om hvordan det var før.

Del gjerne mer med oss :)
Vennlig hilsen Jan Ove
www.janovebrenden.no

Guest__*

Guest__*
  • Guests
"Sam lår" som det uttales på norsk betyr kort og godt 3 hjul."Nung, sång, sam;en, to, tre.Sam lår" finnes i form av sykler og motoriserte slike.I Bangkok finner man noen få "entusiaster" igjen men kommer man til steder utenfor så finner man de i 10-tusenvis.Det er sikkert flere enn meg som har prøvd "sykkel sam lår" og vet hvor lang tid det tar for de får opp farta :lol: men hvor koselig en slik tur kan være.Vær oppmerksom på at r'en på slutten av "sam lår" ikke er hørbar på thai, r'en blir liksom bare borte når thaiene uttaler ordet.Her har vi dog en del dialektforskjeller som er ute å går men stort sett så er det likt.Beste "sam lår" by i Thailand er etter min mening Phitsanulok.Fin by å se fra dette underverket av stål med en mannlig thaier på rundt 60 kg som motorkraft. :lol:

Guest__*

Guest__*
  • Guests
Morsomt å høre deg "elsemao", kom igjen med flere "tilbakeblikk" :D

ting_tong

ting_tong

Medlem

• Medlemmer
  • 8 875 Innlegg:
Trodde slike "sam-låre"'r var trehjula tuk-tuk'er jeg... :shock:
Det har vi en masse av her i ayuttaya, men har ikke sett dem så mange andre plasser.
En slik to-hjuling som blir trukket av en gubbe, er vel en rik-shaw :?:

Mulig jeg ikke har fått med meg alt, men har ofte hørt dette navnet dere diskuterer om de gamle trehjulingene som putrer rundt i byen her.

...og til elsemao:
Kjempefint å få høre om litt eldre dager fra los.. :D
Bare fint om du kunne skrevet mere.

:)

Guest__*

Guest__*
  • Guests
I Ayutthaya finnes det mange 3-hjuls motorsykler(sam lår kruang)og jeg har ofte benyttet meg av disse ved mine hitinntil ganske mange besøk i byen.Rik-shaw er en kjerre på 2 hjul trukket av 1 mann, disse finner man vel heller mere av i Kina nå til dags :?: Er du i området i desember ting_tong?Hva med en "chang" sammen for litt babyprat. :lol: Skal innom som vanlig(til Sena)på pliktbesøk til min kones eldste søster som arbeider på den ikke helt offisielle Nike-fabrikken like utenfor Ayutthaya.

Guest__*

Guest__*
  • Guests
Sorry, nå ble det avsporing postet av forumets desiderte eminente elite :lol: Er så vant til at alle innlegg er på åpen linje så jeg tok helt av enda en gang, unnskyld meg allesammen.Vær imidlertid oppmerksom på at jeg ikke skrev "søk" denne gangen. :lol: Temaet bør fortsette på den samme stien det begynte, kom igjen "elsemao" eller andre som har noe å bidra med.Har forøvrig hørt omtrent samme fortellingene fra mennesker jeg møtt under tidligere turer i sør-øst Asia og finner utrolig mye glede av å bare å sitte å lytte på hva de har å fortelle om "gamle dager".Møtte en gang(februar 2001) en 90 år gammel tidligere journalist på Koh Samet.Han hadde arbeidet som frilans i 55 år jorden rundt men mye av tiden var tilbakelagt i nettopp sør-øst Asia.Han hadde veldig mange opplevelser bak seg og det var bare helt fantastisk å høre på hva han hadde å fortelle.På et direkte spørsmål der og da(jeg spurte om hvordan han opplevet Thailand for og nå sammenlignet med f.eks Kambodsja)så svarte han kontant at; Kambodsja er som Thailand for 40 år siden.Jeg hadde nettopp vært i Kambodsja så det var vel kanskje derfor spørsmålet ble stilt.Vi satt sammen på stranden en hel kveld imens 6 flasker rødvin ble drukket opp og mange erfaringer ble utvekslet, dagen etter hadde jeg voldsom hodepine men et utrolig minne fra kvelden før.Har hørt fortellinger og sett masse bilder som omhandler "Thailand før og nå" og det er helt klart at man finner kuriosa som man nesten får frysninger av hvis man gidder å bry seg.Historie og fortid er kjempe-kjempe opplevelser, mange gamle menn og kvinner i "min landsby" forteller ofte om ting før i tiden og jeg lytter alltid med ørene vidåpne.Thailands(Siam) historie er spennende og kan faktisk være et pluss å kjenne til dersom man har tenkt seg nedover.Fortsatt god høst allesammen, er det ikke flott vær for tiden :?:

elsemao

elsemao

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16 Innlegg:
Ja det var forklaringen som vår hushjelp gav oss, Sam lår betyr tre hjul, og om dere ser på tuk tuk*en så har den jo det. Sykkeldrosjene (rickshaw) har bare 2 hjul, andre igjen 3, men sykkel var ikke vanlig, så den samme forklaringen fikk vi og. I tillegg var det viktig at vi som fastboende utlendinger ikke kledde oss som turister for da tapte de litt anseelse de som jobbet for oss norske. Det var nok av amerikanere i byen, men det var bedre å jobbe for nordeuropere(skandinavere) ble det fortalt til oss. Vi var en koloni på ett par hundre med smått og stort. Takk for velkomsthilsen. Har kikket innom siden mange ganger før jeg turde å bidra med noe. Oppdaget den da vi lette etter stoff om Thailand da vi endelig hadde bestemt oss for å reise tilbake og det er over ett år siden. Mange interresante ting og det var kjekt at dere ville høre litt fra meg og. Var helt i begynnelsen av de 20 når jeg bodde der med små barn og bare det var jo en opplevelse i seg selv. Det var jo svært få som reiste på ferie til Thailand på den tiden, og når de begynte med statskupp og motkupp så var familiene hjemme litt redde for oss og kunne ikke riktig stole på at vi omtrent ikke merket noenting, men slik var det. Byen hadde ca 4 mill. innbyggere den gang som var registrerte og så regnet de med at det var samme antall uregistrerte i Klong toi og slike plasser.
Else

janste1

janste1

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 342 Innlegg:
i udon har vi samlår og sam lår tip :wink:
OH`HILDRAND DU,FOR ETT LIV !

Guest__*

Guest__*
  • Guests
Kjører jo "samlår" i Udon Thani hver gang jeg er "hjemme" så dette kan jeg "janste1".Både med og uten motor, med tip og uten tip.Gir av og til 10-20 THB i tip til disse sliterne.Til deg "elsemao";Tuk-tuken har riktignok 3 hjul men den har likevel benemningen tuk-tuk, det er ikke en "samlår" samme hva du sier.Men så var det det med "Thailand før og nå", la oss komme videre.Jeg kan f.eks fortelle at det ikke var en eneste restaurant på Kata Noi Beach på Phuket når jeg var der første gang, det var heller ikke en eneste parasoll å se der.Etter at Vingreiser(som det hette da)landet med sin første charter-maskin(MD 11)på Phuket den 1.11-1995 så har ting jammen i meg skjedd med rekordfart.Nå snakker thaiene i Patong, Karon og Kata(de få som er igjen)norsk, svensk og litt dansk imens de serverer kjøttkaker, kjöttbullar og hakkebøff med Vikingarna som bakgrunnsmusikk.VG, Aftonbladet og Jyllandsposten er å finne på nesten hvert gatehjørne(smug).I nærbutikkene finner man brunost, knekkebrød og rødpølser til priser som er så stive at mange må ringe hjem til familien for å få sendt ned mere penger, 14 dagers turen koster mere hit enn 2 måneder på allerede knalldyre Gran Canaria i Spania.Her har vi kanskje et eksempel på "Thailand før og nå", kan hende at det er flere enn meg som var på øya før turistene strømmet inn og kan fortelle hvordan det var i "gamle dager" da Phuket var urørt.

walkman

walkman

Medlem

• Medlemmer
  • 13 171 Innlegg:

Det var en ting som forvirret meg i Bkk. Når vi bodde der så lærte vi at tuk tuk het sam loi (trehjuling), men nå er det ingen som sier det lenger. De er forresten helt allright å ta hvis du ikke har noe imot å stoppe hos den Gullsmed, skredder etc. etc. som sjøfåren har avtale med. Jeg har plasser jeg liker ,og som ikke har lurt meg, og der foretrekker jeg å gå tilbake. I tillegg så er bilene finere å se til nå, på 70 tallet så var det ikke en av de drosjene uten ac som ikke var sydd isammen med hampetau og ståltråd. Det som var kjekkest med å komme tilbake etter 25 år var at vi fant igjen huset som vi hadde bodd i. Badebassenget var omgjort til parkeringsplass, og inngangen endret, men ellers var alt som tidligere. Narkotikatrafikk var det og den gang og en tysker ble skutt rett utenfor der vi bodde i ett narkooppgjør. Så dere forstår vi har mange minner som vi husker tilbake på. Det meste er kjekke ting som f.eks at de satte så pris på sin lyse hud og derfor ble det oppstyr hos frisøren når vår sønn skulle klippes. Han hadde helt blondt hår der i solen så gulvet ble sopt for at de skulle kunne ta vare på det. Mange tok etter han pga den lyse huden og han sparket etter dem og sa pasat farang og det syntes de var storartet. Var noen anekdoter som svar på forespørsel. Og er enig med dere gutter. Hvorfor skriver ikke flere jenter, det er ikke bare menn som reiser til Thailand.

Hei elsemao.
Sender bare en kort hilsen fra Ålborg, da jeg er her på "studietur". Synes det er kjekt at en gammel traver skrvier her. Er selv gift med en thai, og hoerer litt fra henne, men det er kjekt å hoere litt kronologisk historie om Thailand. Håer du blir værende og bidrar til forumet.
mvh
walkman

"Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss"

elsemao

elsemao

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16 Innlegg:
Tuk-Tuks : The colorful, three-wheeled, open-air "samlor" taxis are renowned for their capability to maneuver into the tightest spots, offering passengers an interesting ride. Accommodating two passengers (three or four at a squeeze), it is best for short trips during off-peak hours. Settle the fare BEFORE proceeding. Normally cheaper than metered taxis, the fare should never exceed 200 Baht per trip.

Dette er til orientering sangthip. Tatt direkte ut av orientering om Thailand som er utgitt av thailandske myndigheter. Det burde sette en stopper for videre debatt i den saken. Kan hende at min dagbok og myndighetene tar feil.

Det ble snakket skandinavisk den gang og. Husker en gang vi var på Silom for å spise og da ble mine sønner spurt på dansk om de ville ha kjøttkaker.
Else

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere