Gå til innhold

Foto

Erfaringer med å kjøpe eiendom i Thailand

• Please log in to reply
45 replies to this topic

(T)engel

(T)engel

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 867 Innlegg:

Har søkt meg rundt på forumet om dette å kjøpe eiendom i LOS. Ser at det er mange meninger om temaet. :roll:

Nå er vi (Jeg og min Thailandske kone) i den situasjonen at vi har tilbud om å kjøpe 6 rai land i Chiang Mai.

Spørsmålet mitt er enkelt og greit:
Er det noen av dere som har erfaringer med kjøp av land i LOS.
Tips og råd til hvordan jeg bør/ikke bør gå frem nå.

Jeg er med andre ord ikke ute etter synsinger og meninger rundt lovverket, men mere erfaringer fra noen som har vært igjennom dette.

Forøvrig ønsker jeg dere alle ei riktig god helg!

TomYum

TomYum

Medlem

• Annonsør
  • 914 Innlegg:
Hva skal du bruke disse 6 raiene til da? Skal du bygge boliger, eller skal du dyrke noe?

Tom

kundesenter300x150_zpsa45abe4e.jpg 1_vip_logo_banner_liggende300x100_zpse2c

(T)engel

(T)engel

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 867 Innlegg:
Jeg hadde tenkt å bygge meg en bolig, men det er klart at på så stor plass kan man jo dyrke litt også. :)

bricks

bricks

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3.580 Innlegg:

Jeg hadde tenkt å bygge meg en bolig, men det er klart at på så stor plass kan man jo dyrke litt også. :)

Hvor stort er 6 rai?

Jossien

Jossien

Moderator

• Moderatorer
  • 2.277 Innlegg:
Hvis jeg ikke husker feil skulle vel det være 9,6 mål......

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 9.699 Innlegg:

Har søkt meg rundt på forumet om dette å kjøpe eiendom i LOS. Ser at det er mange meninger om temaet. :roll:

Nå er vi (Jeg og min Thailandske kone) i den situasjonen at vi har tilbud om å kjøpe 6 rai land i Chiang Mai.

Spørsmålet mitt er enkelt og greit:
Er det noen av dere som har erfaringer med kjøp av land i LOS.
Tips og råd til hvordan jeg bør/ikke bør gå frem nå.

Jeg er med andre ord ikke ute etter synsinger og meninger rundt lovverket, men mere erfaringer fra noen som har vært igjennom dette.

Forøvrig ønsker jeg dere alle ei riktig god helg!

Få tak i en advokat med erfaring som ikke har tilknytning til selger!
Han kan sjekke ut hva slags land det er snakk om. Hvis du ikke vil ha det komplisert, er det kona som kjøper, og du underskriver på at det ikke er dine penger eller at du har noen krav. Skriv testamente på thai og norsk om du synes det er nødvendig. Personlig kan jeg si at jeg ikke eier noen ting, hverken i Norge eller Thailand lenger!

(T)engel

(T)engel

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 867 Innlegg:
6 rai er 10,8 mål etter det jeg kan huske... (1 rai =1,8 mål?)

bar-sjef

bar-sjef

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4.065 Innlegg:
1 rai er 1600m2 altså 1,6mål for de som ikke kan regne

Kill the cunts and fuck the pretty girls.

(T)engel

(T)engel

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 867 Innlegg:
Okei 1,6 :-D Jeg trodde det var 1,8 Men har jo forsåvidt ikke så mye å si for meg da :lol:

bricks

bricks

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3.580 Innlegg:

Okei 1,6 :-D Jeg trodde det var 1,8 Men har jo forsåvidt ikke så mye å si for meg da :lol:

Hva ligger noe slik på i pris?Te nker da hvis du er litt ute på landet, og det er en thai som kjøper?

(T)engel

(T)engel

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 867 Innlegg:
Det kommer veldig an på hvor man kjøper.... Og som du sier: Om det er en thai som forhandler... og etter det jeg skjønner: hvilken situasjon selger er i osv... Jeg har fått tilbud på alt i fra 80-180 tusen bath for en rai. Siste tilbud er på 60.000 bath for 1 rai, men jeg har ingen formening på om det er dyrt eller billig.

Det må tilføyes at dette er på "bøgda" men at det er pent opparbeidet tomt i en liten landsby.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 9.699 Innlegg:
Du må for all del sjekke eiendomsretten til tomta, her er det mange varianter, men bare en som er sikker!

(T)engel

(T)engel

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 867 Innlegg:
Ja det tror jeg du har helt rett i Tordy! Regner med at du her mener at man grundig sjekker ut forholdene rundt de som selger tomta, at det er virkelig de som eier den og at man ikke får noe tull i etterkant av handelen... Skal riktignok være noen venner av min kones foreldre som selger, men akter å sjekke grundig likevel. :wink:

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 9.699 Innlegg:
Chan Nood er det eneste som virkelig viser at det er eierskap. Det har vært en tråd på dette her tidligere, av folk som kan mer enn meg!

(T)engel

(T)engel

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 867 Innlegg:
Okei! Takk for tipset. Min kone nikker samtykkende til dette :lol:

(T)engel

(T)engel

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 867 Innlegg:
Kan det være en løsning at jeg kjøper eiendom i min kones navn, og at jeg "sikrer meg" ved å tegne en leiekontrakt for xx antall år ? Noen som har gjort noe lignende?

Muligens noen rare spørsmål jeg reiser her, men jeg er av den typen som liker å ha full oversikt før jeg gjør noe. :wink:

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.312 Innlegg:
Den eneste muligheten er å kjøpe i konas navn - siden faranger ikke kan eie land i Thailand.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 9.699 Innlegg:
Selv om du leier tomta er du ikke arving til den, og m[ regne med at familien kaster deg ut hvis du skulle bli enkemann. Sørg for et testamente!

Mr. Phing

Mr. Phing

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16.312 Innlegg:
Kjøpte selv litt under 2 rai for 40 000 bhat - men det var langt ute på bondelandet, uten opparbeidet strøm og vann. Så 60 000 er nok ikke dyrt om eiendommen ligger i en landsby.

Sjathrik

Sjathrik

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3.012 Innlegg:
beste rådet er vel å ikke kjøpe noe mere enn du har råd til å tape og så pleie forholdet til kona godt,
så hun er lykkelig alle sine dager.

få tak i orginalskjøtet og lås den ned en trygg plass
hørte en gang at en burde låne litt på skjøtet/eiendommen for da kunne ikke tomta selges.

testamente bør skrives og kona ville at vår datter skulle bli th. statsborger og bli innskrevet i husboka
for da hadde hun arverett hvis kona skulle falle fra.
sønnen var det ikke aktuelt å søke th. statsborgerskap for pga millitærtjenesten i th. ( utplassert i sør - Yala ) fysjom...

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere