Gå til innhold

Foto

Skandinaviske eiendomsselgere mot Thailand

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
119 svar til dette emnet

Northai

Northai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 234 Innlegg:

I disse populære "Eie hus i Thailand tidene" gjorde jeg et enkelt søk.

Hm..jeg ble overrasket...

Gjør noe så enkelt som å "Gooogle" eller "Yahooooere" med ordene

"Kjøp hus i Thailand".

Ikke at dette er aktuellt for meg, men morsomt å se.
Ble overrasket over faktisk hvor mange (nordiske) linker som kommer opp.
Er nok ikke lett å vite hva som er bra...og mindre bra... for en stakkars nordboer her nei...

:roll:

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

I disse populære "Eie hus i Thailand tidene" gjorde jeg et enkelt søk.

Hm..jeg ble overrasket...

Gjør noe så enkelt som å "Gooogle" eller "Yahooooere" med ordene

"Kjøp hus i Thailand".

Ikke at dette er aktuellt for meg, men morsomt å se.
Ble overrasket over faktisk hvor mange (nordiske) linker som kommer opp.
Er nok ikke lett å vite hva som er bra...og mindre bra... for en stakkars nordboer her nei...

:roll:

Ikke enkelt, nei! Jeg lette videre og fant denne interessante linken som viser hvor komplisert virkeligheten er, og hvor lett det er å bli lurt!

http://www.thailand-...d_purphase.html

Et lite utdrag fra dokumentet:
Land Purchase

5) What are the different types of rights to private land?

The “Gold Standard” for land ownership is a Chanot (Nor Sor 4). The title deed must be registered at the Land Department in the province in which the land is located. It is possible for a land parcel to be commonly held by several individuals. A person whose name appears on a Chanot has all the legal rights to that land. He can also produce the deed as evidence of ownership to Government officials, prove that the land has clearly defined boundaries, and engage in legal acts upon that land as allowed by the law.

Lesser title deeds include a Nor Sor 3 Gor and a Nor Sor 3. Nor Sor 3 land title deeds do not have official markers designated on the land by the Land Department. Therefore, the land boundaries are less certain than with Chanot.

The land ownership right which is the most problematic is the ‘possessory right”. A possessory right is not evidenced by a title at the Land Department. Rather, it is shown in the form of tax payments. Buyers of land should pay attention to “possessory right”.

Title Deed Definition

-Chanot (Nor Sor 4) Full title deed

-Nor Sor 3 Gor Second best title deed. It is used while awaiting measurement for a Chanot .

-Nor Sor 3 Third best title deed. Although ownership may be reasonably ascertained, boundaries of the land are less certain.

-Possessory Right One of the weakest land rights. This is normally an inherited land right proven by tax payments at the local administrative office.

TomYum

TomYum

Medlem

• Annonsør
  • 914 Innlegg:
Til etterretning, så vil jeg bare si at ved kjøp av land SKAL man ha et Chanot (skjøte) som står i enten eiers eller eiers firmanavn. Alt utenom dette bør man se på som svindel fra de selskaper man handler med. Uten dette skjøtet, så har man ingen bevis på hva man eier. (Uten at jeg vet noe om hva andre tilbyr).

Det er helt vanlig at "advokatfirmaer" i Thailand nå legger ut skremselspropaganda for at man ikke skal bli lurt, og det er helt greit at man leser og følger dette. Men ikke stol på de advokatfirmaene som legger dette ut heller. Er ikke sikkert de er godkjent for Real Estate saker likevel. Dette er det viktigste å sjekke før man inngår noen som helst slags avtale med de. Sjekk med folk som har holdt på med dette her nede en stund, og la heller de litt anerkjente firmaer anbefale deg en skikkelig advokat.

Dessuten vil jeg også si, at det er lite man leser om skandinaviere som har blitt lurt på boligkjøp her nede i det siste. Tror at folk flest har blitt mere bevisst på dette.

Tom

sinatra

sinatra

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 74 Innlegg:
det var en som la inn en linke til hans byggeprosses av sitt hus i thai her for en stund siden, hvor han hadde step for step bilder og etc., men jeg finner ikke igjen denne siden via søke funksjonen.. noen som vet?

S

TomYum

TomYum

Medlem

• Annonsør
  • 914 Innlegg:
Her er ihvertfalll en...
http://www.asiaforum...opic.php?t=6247

en til...
http://www.asiaforum...opic.php?t=3880

enda en...
http://www.asiaforum...opic.php?t=3364

oi en til...
http://www.asiaforum...opic.php?t=3372

Tom :)

sinatra

sinatra

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 74 Innlegg:
dyktig tom :)

2Tropical

2Tropical

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 16 Innlegg:

Til etterretning, så vil jeg bare si at ved kjøp av land SKAL man ha et Chanot (skjøte) som står i enten eiers eller eiers firmanavn. Alt utenom dette bør man se på som svindel fra de selskaper man handler med. Uten dette skjøtet, så har man ingen bevis på hva man eier. (Uten at jeg vet noe om hva andre tilbyr).

Svindel er vel å overdrive en "smule"... ?

Jeg har da vært bort i flere som har kjøpt tomt som ikke har Chanot tittel, og fått gjort det om i ettertid.

Det er jo bare å få en advokat til å ordne de riktige papirene, så kan de ta ny oppmåling av tomten og gi den Chanot-tittel for en rimelig penge.
Dette har ingenting med svindel å gjøre, det er bare slik systemet er bygget opp.

Det som imidlertidig er greit når man handler tomt uten chanot-tittel, er at man passer på å lage en god kontrakt med selger som tar alle forhåndsregler dersom tomt er noe mindre enn oppgitt etc. Viktig å ha en advokat som har erfaring med slike ting, og kan lage gode kontrakter, samt sjekke om historikk på tomten, eierforhold etc.
-Statistikker er som bikinier: De viser noe interessant og skjuler noe vesentlig....
Zahn

phitoo

phitoo

Medlemmer

• Medlemmer
  • 12 427 Innlegg:
Et skjøte title deeder et grunnleggende bevis på at en person eier et et landområde.Skjøter utstedes barefor oppmålte/regulerte landområder i Thailand. For andre landområder finnes det andre dokumenter for eierskap. Disse kalles NorSor sam og NorSor sam Kor. I motsetning til et skjøte er disse NorSor dokumentene utstedt for å bekrefte innehaverens rett til å utnytte landområdet. Selv om disse dokumentene ikke representerer eierskapsrettigheter til landet slik som et skjøte,kan de allikevel registreres i forbindelse med overføring av landeiendommene de er utstedt for.
Noe som er veldig VIKTIG er å få et offisiellt bankdokument som heter TorTorSamutstedt av en Thailandsk bank når man overfører penger i den hensikt å kjøpe hus/leilighet og dokumentet skal være spesifisert at overførselen :wink: utelukkende skal brukes til kjøp av eiendom.
Postet bildePostet bildePostet bilde
last ned phitoo´s thai.norske minparlør ;)
http://www.o12a.com/...hitoos_mini.pdf

TomYum

TomYum

Medlem

• Annonsør
  • 914 Innlegg:

Svindel er vel å overdrive en "smule"... ?

Hvis du leser det som Phitto har skrevet under, så er det jo KUN regulerte områder som skal ha et Chanot. Vi formidler kun hus i regulerte områder, så jeg tenkte ikke på at disse andre skjøtene kan man få hvis man bygger utenfor et slikt område. Så det var vel litt å ta i, at det er svindel hvis man får noe annet, jeg er enig i det. Men formidler vi et hus eller landområde, så får man alltid et Chanot.

Tom

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
[ :pistoler:

Pain is temporary, honor lasts forever.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:
Siden når klarte C-130 50000 fot? :-D

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

classified!!
vanligt 30000 fot. men med oxygen så går vi nok litt høyere torty
kansje du også har hatt kalotten over deg :mrgreen:
eller tatt cutaway og dratt ut reserven, :?:

phitoo

phitoo

Medlemmer

• Medlemmer
  • 12 427 Innlegg:

classified!!
vanligt 30000 fot. men med oxygen så går vi nok litt høyere torty
kansje du også har hatt kalotten over deg :mrgreen:
eller tatt cutaway og dratt ut reserven, :?:

Artic seal 35000 fot :wink:

phitoo

phitoo

Medlemmer

• Medlemmer
  • 12 427 Innlegg:
Ved kjøp av leilighet som antageligvis er den enkleste løsningen for utlendinger må man huske 2 vesentlige ting:
1. antall leiligheter i et condomnium som selges til utlendinger skal ikke overstige 49% av det totale antall leiligheter i komplekset.
2. Pengene som blir brukt skal være forskriftmessig overført fra utlandet gjennom Thailandsk bank og dokumentet TorTor sam skal være utstedt av den Thailandske banken.
Kjøperen av leiligheten får deretter et eiersertifikat som bla. inneholder opplysninger om hvilken prosent leiligheten utgjør av hele komplekset :wink:

phitoo

phitoo

Medlemmer

• Medlemmer
  • 12 427 Innlegg:
Ved kjøp av land er vel Aksjeseskap(Ltd) den mest populære varianten for oss utlendinger ettersom man kan tilpasse selskapsvedtektene slik at de øker sikkerheten for utenlandske minoritetsaksjonærerder Thailandsk aksjeflertall kreves i henhold til lov om utlendingers forretningsvirksomhet.
Thailandsk lov krever at minst 51% av aksjene skal eies av Thailandske juridiske innteresser.Hvilket som helst utenlandsk aksjeselskap som kjøper land og innehar mer enn 40% av aksjene vil bli kontrollert av Central Land office for å forhindre at selskapet er opprettet som et forsøk på å omgå loven om utenlandsk eierskap av land.
Kort fortalt :wink: Utenlandske aksjeinnehav kan begrenses til 39%ved å tilpasse selskapets vedtekter slik at at den utenlandske minoritetsaksjonæren i følge vedtektene er den ENESTE direktøren i selskapet og den ENESTE representanten for selskapet som kan binde selskapet i noe kontraktsannliggende.
Herved har den utenlandske aksjonæren full kontroll over selskapet :wink:
Nå ble jeg helt svett og vær så snill å ikke saksøk meg på på grunn av dette, det er ment som ei oppskrift du kan foreslå for advokaten du vil (BØR)bruke :mrgreen:

Sjathrik

Sjathrik

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 012 Innlegg:

Ved kjøp av leilighet som antageligvis er den enkleste løsningen for utlendinger må man huske 2 vesentlige ting:
1. antall leiligheter i et condomnium som selges til utlendinger skal ikke overstige 49% av det totale antall leiligheter i komplekset.
2. Pengene som blir brukt skal være forskriftmessig overført fra utlandet gjennom Thailandsk bank og dokumentet TorTor sam skal være utstedt av den Thailandske banken.
Kjøperen av leiligheten får deretter et eiersertifikat som bla. inneholder opplysninger om hvilken prosent leiligheten utgjør av hele komplekset :wink:

Hva skjer hvis komplekset/condomniumet blir drevet så dårlig at det går konkurs, taper en alt da eller ?

phitoo

phitoo

Medlemmer

• Medlemmer
  • 12 427 Innlegg:

Hva skjer hvis komplekset/condomniumet blir drevet så dårlig at det går konkurs, taper en alt da eller ?

Det er her vi er inne på seriøsitet og hvem som eier hvatil slutt :lol: Man skal trå varsomt i denne jungelen. La oss ta et tenkt eksempel: Du kjøper leilighet,DE du kjøper leiligheten av har kun noe som heter Sidhi Kep Sin(brukerrett)på landområdet,noe som er begrenset til 30år men har rett til fornyelse gjentatte ganger og også kan overføres/selges til tredje person.Hva skjer når eieren(innehaveren)av brukerretten skulle dø i en eller annen ulykke? :shocked: Avtalen opphører, og man kan risikere å stå på bar bakke da brukerretten ikke kan arves av andre.Vil vel anta at den reelle eieren som sitter på Chanot dokumentet vil forlange at man betaler leiligheten en gang til :mrgreen: Derfor undersøk hvem som er innehaveren av Chanotet(skjøtet)ved kjøp av leilighet ,eller eventuellt sørg for at innehaveren av Sidhi Kep Sin er en frisk ungdom og aldri blir utsatt for noe livstruende :wink:

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Det er her vi er inne på seriøsitet og hvem som eier hvatil slutt :lol: Man skal trå varsomt i denne jungelen. La oss ta et tenkt eksempel: Du kjøper leilighet,DE du kjøper leiligheten av har kun noe som heter Sidhi Kep Sin(brukerrett)på landområdet,noe som er begrenset til 30år men har rett til fornyelse gjentatte ganger og også kan overføres/selges til tredje person.Hva skjer når eieren(innehaveren)av brukerretten skulle dø i en eller annen ulykke? :shocked: Avtalen opphører, og man kan risikere å stå på bar bakke da brukerretten ikke kan arves av andre.Vil vel anta at den reelle eieren som sitter på Chanot dokumentet vil forlange at man betaler leiligheten en gang til :mrgreen: Derfor undersøk hvem som er innehaveren av Chanotet(skjøtet)ved kjøp av leilighet ,eller eventuellt sørg for at innehaveren av Sidhi Kep Sin er en frisk ungdom og aldri blir utsatt for noe livstruende :wink:

Pitoo!
dette du nå tar opp er MEGET Meget intresant, og det er aktører i dette forumet som selger både hus og leligheter, for håpe att alle er seriøse!

men du gjør en kjempe bra jobb Pitoo!
forstår du er falskjerm jeger . men er du også jurist?

dette er veldi viktig det du holder på med og jeg antar att useriøse forsøker og sabotere linken her , ps jeg antar
så hold tråden varm Vær så snill? :mangehjerter:

phitoo

phitoo

Medlemmer

• Medlemmer
  • 12 427 Innlegg:
Jeg skal oppgradere litt her da jeg stadig får e-mail og spørsmål :lol:
Kan min Thailandske kone stå som eier av land? er vel det som går igjen :lol:
Minestrial regulation fra 1999 åpner for at thailendere gift med fallang(utlending)kan kjøpe land.Før mistet de nemlig retten ved å gifte seg med utlending.
Det som er verdt å merke seg er at de Thailandske ektefellene kunne dokumentere/bevise at midlene som brukes til eiendomskjøpet kun eies av dem UTEN at det er noen utelandske krav i disse.
Dette kan ordnes med at den utenlandske ektefellen skriver under på en ærklæring som slår fast pengene/midlene som brukes til kjøpet tilhørte hans Thailandske kone forut for ekteskapet og at man da således ikke har noe krav i disse.
Kjenner vel flere som har gått på trynet her og blitt husløse :wink:

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
[ :thailand:

ja nå har dem tatt bandeledren for verdens største MC klubb

farli folk

Vedlagt(e) fil(er)

0 bruker(e) leser dette emnet