Gå til innhold

Foto

Norske vs danske pensjonsregler.

- - - - - Thailand

• Vennligst logg inn for å svare
18 svar til dette emnet

joika

joika

Medlem

• Medlemmer
  • 2 001 Innlegg:

Sitat fra et leserinnlegg i artikkelen:
https://forum.thaivi...ist-visas-metv/

"Because you need to stay in Denmark for 185 days a year as a retiree else approx 50% of your pension is kept by the government. So I assume thaivisa assuming people are circumventing that rule - which is hasardous in these digital registration days, and if caught circumventing they loose the 50% in retrospect for up to 5 years."

Er det virkelig sant? Er det noe lignende her på berget?

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Sitat fra et leserinnlegg i artikkelen:
https://forum.thaivi...ist-visas-metv/

"Because you need to stay in Denmark for 185 days a year as a retiree else approx 50% of your pension is kept by the government. So I assume thaivisa assuming people are circumventing that rule - which is hasardous in these digital registration days, and if caught circumventing they loose the 50% in retrospect for up to 5 years."

Er det virkelig sant? Er det noe lignende her på berget?

Dette er ikke nytt.Jeg har jobbet offshore med dansker.50% skatt på inntekt sier de.I tillegg fikk de skatt på frie reiser til/fra jobb.Deres politikk ang familiegjenforening er MYE strengere enn i norge.

Dette omfatter bolig,inntekt etc etc.Traff en danske i BKK ifjor,visste ikke sin arme råd..ville ha kona til danmark,men de sa NEI.Han hadde utvandret dermed ingen rettigheter i danmark.Han måtte iflg han selv flytte tilbake,få seg egen bolig,egen inntekt i danmark mm.7 år under samme tak i danmark før hun ville få permanent opphold.Overhørte han ringte en god venn i danmark å ba om verifirsering at han bor hos han,i tillegg ba han om å få låne 250.000 DKK.Dette fikk han faktisk.Snakket med samme karen ca 1 uke senere.Gikk ikke bra i det hele tatt.Han hadde tjent masse penger online uten å skatte til danmark.Ergo over og ut.

Jeg er uførepensjonist.Maksimum halve året i utlandet pr år.Vet om en nordmann som oversteg regelen med 4 dager,dette gjorde ar NAV stoppet hans utbetaling.

Dette innlegget har blitt redigert av stigar: 31 juli 2019 - 17:27

bad weather at work.jpg

joika

joika

Medlem

• Medlemmer
  • 2 001 Innlegg:

Dette er ikke nytt.Jeg har jobbet offshore med dansker.50% skatt på inntekt sier de.I tillegg fikk de skatt på frie reiser til/fra jobb.Deres politikk ang familiegjenforening er MYE strengere enn i norge.

Dette omfatter bolig,inntekt etc etc.Traff en danske i BKK ifjor,visste ikke sin arme råd..ville ha kona til danmark,men de sa NEI.Han hadde utvandret dermed ingen rettigheter i danmark.Han måtte iflg han selv flytte tilbake,få seg egen bolig,egen inntekt i danmark mm.7 år under samme tak i danmark før hun ville få permanent opphold.Overhørte han ringte en god venn i danmark å ba om verifirsering at han bor hos han,i tillegg ba han om å få låne 250.000 DKK.Dette fikk han faktisk.Snakket med samme karen ca 1 uke senere.Gikk ikke bra i det hele tatt.Han hadde tjent masse penger online uten å skatte til danmark.Ergo over og ut.

Jo men her mener debatanten at den danske stat tar 50% av pensjonen hvis en pensjonist er i utlandet utover et halvt år.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Jo men her mener debatanten at den danske stat tar 50% av pensjonen hvis en pensjonist er i utlandet utover et halvt år.

Helt rett.

bad weather at work.jpg

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Helt rett.

bad weather at work.jpg

joika

joika

Medlem

• Medlemmer
  • 2 001 Innlegg:

Helt rett.

Men en reduksjon av pensjonen blir ikke foretatt her i Norge hvis en pensjonist er ute av landet utover et halvt år så vidt jeg har forstått.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Men en reduksjon av pensjonen blir ikke foretatt her i Norge hvis en pensjonist er ute av landet utover et halvt år så vidt jeg har forstått.

slik jeg forstår det vil nordmenn IKKE få reduksjon.Det er forskjell på alderspensjon kontra uførepensjon.

bad weather at work.jpg

joika

joika

Medlem

• Medlemmer
  • 2 001 Innlegg:

slik jeg forstår det vil nordmenn IKKE få reduksjon.Det er forskjell på alderspensjon kontra uførepensjon.

Svettingen avtok, men jeg var så å si sikker på det samme..

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 152 Innlegg:

Danskene er jo ikke glad i disse med annen hudfarge, så da rammer de også vanlige dansker(hvite) Samme er nok på gang også i norge, jeg håper bare inderlig de vil ramme de rette stemmeberettigede.

:)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Danskene er jo ikke glad i disse med annen hudfarge, så da rammer de også vanlige dansker(hvite) Samme er nok på gang også i norge, jeg håper bare inderlig de vil ramme de rette stemmeberettigede.

Håper det samme slik at de endelig forstår hvem som rammes.Pga av tvangsekteskap mm ble det innført at dagpenger IKKE kan benyttes som inntekt ved familiegjenforening ble nordmenn også rammet.Derfor stemmer jeg i ren egoisme ved neste valg.Danmark er ikke et land som er særlig villig til å ta imot utlendinger,tror også det går samme vei her i norge.

bad weather at work.jpg

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Håper det samme slik at de endelig forstår hvem som rammes.Pga av tvangsekteskap mm ble det innført at dagpenger IKKE kan benyttes som inntekt ved familiegjenforening ble nordmenn også rammet.Derfor stemmer jeg i ren egoisme ved neste valg.Danmark er ikke et land som er særlig villig til å ta imot utlendinger,tror også det går samme vei her i norge.

bad weather at work.jpg

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:

Nå er ikke jeg uføretrygdet, men trodde at det var samme regler for pensjonister og uføretrygdede når det gjelder opphold i utlandet. Jeg vet at de som er såkalt ung-ufør mister ung-ufør tillegget dersom de oppholder seg mer enn 180 dager utenfor Norge, men visste ikke at andre uføre mister noe som helst av trygden ved å bo i utlandet. Jeg vet jo om opptil flere slike som bor permanent i Thailand og har ikke hørt at noen av dem har mistet noe trygd. Derfor stusset jeg når stigar skriver at han er påpasselig med å være minst 180 dager i Norge av frykt for å miste trygden.

apekatt1

apekatt1

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 13 Innlegg:

Nå er ikke jeg uføretrygdet, men trodde at det var samme regler for pensjonister og uføretrygdede når det gjelder opphold i utlandet. Jeg vet at de som er såkalt ung-ufør mister ung-ufør tillegget dersom de oppholder seg mer enn 180 dager utenfor Norge, men visste ikke at andre uføre mister noe som helst av trygden ved å bo i utlandet. Jeg vet jo om opptil flere slike som bor permanent i Thailand og har ikke hørt at noen av dem har mistet noe trygd. Derfor stusset jeg når stigar skriver at han er påpasselig med å være minst 180 dager i Norge av frykt for å miste trygden.

En bekjent søkte Nav om å være permanent i Thailand og få med seg sin uføretrygd. Det gikk fint. Men poenget er vel å søke/melde ifra om at man er mer enn 180 dager ute av Norge, ikke bare reise og "mai pen lai".

:-)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Man mister ikke uføretrygden men faller ut av trygdesystemet hvis man ikke betaler for frivillig trygdeavtale.  Den bør man da betale og det krever minst 3 år botid i Norge de siste 5 år.

A.H.

solhov

solhov

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 53 Innlegg:

Her er reglene fra NAV: 

https://www.nav.no/n...nsjon og utland

Alderspensjon ved flytting til et land Norge ikke har avtale med

Hvis du er bosatt eller bosetter deg i et land som Norge ikke har trygdeavtale med, kan du ta med pensjonen din hvis du oppfyller vilkårene.

Hvis du er født før 1954 (gamle regler):

• må du ha minst 20 års botid (faktiske perioder du har vært bosatt i Norge).
  • og har tilleggspensjon, men ikke 20 års botid, får du med deg tilleggspensjonen og grunnpensjon for like mange år som du har opptjent pensjonspoeng. Minste pensjonsnivå, særtillegg og pensjonstillegg beregnes på samme måte.

Hvis du er født etter 1963 (nye regler):

• kan du ta med inntektspensjonen din uten krav knyttet til trygdetid (perioder du har bodd eller arbeidet i Norge).
  • kan du ta med garantipensjonen din hvis du har minst 20 års trygdetid.

Hvis du er født mellom 1954 og 1963 (gamle og nye regler):

får du med deg pensjonen etter både gamle og nye regler. Den delen som er beregnet etter gammelt regelverk får du med etter de gamle reglene og den delen som er beregnet etter de nye reglene får du med etter de nye reglene.

Uavhengig av når du er født er det begrensninger i retten til å få utbetalt alderspensjon i utlandet for enkelte grupper. Dette gjelder deg som er flyktning eller deg som har pensjon beregnet med ung uføre fordel.

De særlige fordelene i pensjonsberegningen disse gruppene kan ha, er ikke omfattet av retten til å få utbetalt pensjon etter flytting fra Norge.

Dette innlegget har blitt redigert av solhov: 01 august 2019 - 09:05

Det er forøvrig min erfaring at man samle så mye unødvendig rot, at det utfyller den tilgjengelige plass!

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 074 Innlegg:

Her er reglene fra NAV: 

https://www.nav.no/n...nsjon og utland

Alderspensjon ved flytting til et land Norge ikke har avtale med

Hvis du er bosatt eller bosetter deg i et land som Norge ikke har trygdeavtale med, kan du ta med pensjonen din hvis du oppfyller vilkårene.

Hvis du er født før 1954 (gamle regler):

• må du ha minst 20 års botid (faktiske perioder du har vært bosatt i Norge).
  • og har tilleggspensjon, men ikke 20 års botid, får du med deg tilleggspensjonen og grunnpensjon for like mange år som du har opptjent pensjonspoeng. Minste pensjonsnivå, særtillegg og pensjonstillegg beregnes på samme måte.

Hvis du er født etter 1963 (nye regler):

• kan du ta med inntektspensjonen din uten krav knyttet til trygdetid (perioder du har bodd eller arbeidet i Norge).
  • kan du ta med garantipensjonen din hvis du har minst 20 års trygdetid.

Hvis du er født mellom 1954 og 1963 (gamle og nye regler):

får du med deg pensjonen etter både gamle og nye regler. Den delen som er beregnet etter gammelt regelverk får du med etter de gamle reglene og den delen som er beregnet etter de nye reglene får du med etter de nye reglene.

Uavhengig av når du er født er det begrensninger i retten til å få utbetalt alderspensjon i utlandet for enkelte grupper. Dette gjelder deg som er flyktning eller deg som har pensjon beregnet med ung uføre fordel.

De særlige fordelene i pensjonsberegningen disse gruppene kan ha, er ikke omfattet av retten til å få utbetalt pensjon etter flytting fra Norge.

Greit å få de siste oppdateringer og forandringer fra NAV.  Men hva med at man får ett bedre liv hvis sykdom blir bedre i ett annet og varmere klima.  Kjenner noen som fikk uføretrygd da de var 33 til 35 år, og den gangen skulle de ikke være under en hvis alder.  Det var vel uten at jeg husker det sikkert, vel ca. 40 år den gangen.  Men dette måtte en lege bekrefte.

A.H.

solhov

solhov

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 53 Innlegg:

Greit å få de siste oppdateringer og forandringer fra NAV.  Men hva med at man får ett bedre liv hvis sykdom blir bedre i ett annet og varmere klima.  Kjenner noen som fikk uføretrygd da de var 33 til 35 år, og den gangen skulle de ikke være under en hvis alder.  Det var vel uten at jeg husker det sikkert, vel ca. 40 år den gangen.  Men dette måtte en lege bekrefte.

A.H.

Nå handlet denne tråden om pensjon, men jeg kan godt ta med reglene for uføretrygd. 

Dette sier NAV om denne: 

https://www.nav.no/n...trygd-og-utland

Uføretrygd ved opphold i eller flytting til et land Norge ikke har trygdeavtale med

Du kan få med deg uføretrygden fra Norge hvis du har minst 20 års botid i Norge mellom fylte 16 og 67 år. Dette gjelder alle land, også land Norge ikke har avtale med.

Har du mindre enn 20 års botid, regnes bare år med pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet med i beregningen av uføretrygden.

Uføretrygd som er gitt etter unntaksregler kan ikke utbetales hvis du flytter fra Norge.

Dette kan for eksempel gjelde unntak for

• flyktninger
  • ung uføre
  • medlemstid

Dette innlegget har blitt redigert av solhov: 01 august 2019 - 09:57

Det er forøvrig min erfaring at man samle så mye unødvendig rot, at det utfyller den tilgjengelige plass!

solhov

solhov

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 53 Innlegg:

Felles for både alderspensjon og uføretrygd ved flytting til utlandet, er at man skal melde fra til NAV.

Man må også søke om eksporttillatelse for pensjon og/eller uføretrygd. 

Dette gjelder selv om pensjonen / uføretrygden går inn på norsk bankkonto i sin helhet. 

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

En bekjent søkte Nav om å være permanent i Thailand og få med seg sin uføretrygd. Det gikk fint. Men poenget er vel å søke/melde ifra om at man er mer enn 180 dager ute av Norge, ikke bare reise og "mai pen lai".

:smile:

Vet 100% sikkert om en bekjent som ikke meldte fra og var 4 dager utover tiden.Dette fikk store konsekvenser for henne.Selv askeskyen som unnskyldning holdt ikke.Tapte i trygderetten også.

Jeg melder ALLTID ifra selv om jeg reiser for 1-3 mnd.Får bekreftelese på innboksen fra NAV om at jeg har meldt fra.Tar ingen sjanser.Melder også ifra når jeg er tilbake og tilbyr kopi av  i passet.Det behøver de ikke sier de.

bad weather at work.jpg

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere