Gå til innhold

Foto

Turismen i Thailand.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
99 svar til dette emnet

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 923 Innlegg:

Atle og jeg vokste opp i sammen. Kvernevik i Stavanger. Ja vi hadde gode stunder i sammen.

Har mange videosnutter, men jeg velger ikke å legge dem ut på Asiaforum.....

Han fikk problemer med kona i Thailand.

Rett...ikke vet jeg, og dette blir bare mellom oss, men jeg snakket med Atle kvelden før han ble funne død. Det som jeg vet, fordi jeg snakket med ham pr tlf. var at var trøtt og var redd på hva kona Dukk kunne finne på.

PM fra Atle til meg.

"Skal tenke over det Kurt, for her er det til tider texas.. Snakkes senere"

Tråd Asiaforum: Barnehjem for hiv-smittede i Yasothon,Thailand

http://suthasinee.org/

Facebook-gruppe for barnehjemmet

dblpostering

Dette innlegget har blitt redigert av stigar: 12 oktober 2019 - 08:03

bad weather at work.jpg

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 923 Innlegg:

Atle og jeg vokste opp i sammen. Kvernevik i Stavanger. Ja vi hadde gode stunder i sammen.

Har mange videosnutter, men jeg velger ikke å legge dem ut på Asiaforum.....

Han fikk problemer med kona i Thailand.

Rett...ikke vet jeg, og dette blir bare mellom oss, men jeg snakket med Atle kvelden før han ble funne død. Det som jeg vet, fordi jeg snakket med ham pr tlf. var at var trøtt og var redd på hva kona Dukk kunne finne på.

PM fra Atle til meg.

"Skal tenke over det Kurt, for her er det til tider texas.. Snakkes senere"

Tråd Asiaforum: Barnehjem for hiv-smittede i Yasothon,Thailand

http://suthasinee.org/

Facebook-gruppe for barnehjemmet

Traff Dukk på en norskdrevet bar i Surin etter at Atle var gått bort.Hun jobbet der spm servitør da.

Hun ville bli med meg på hotellet mitt når jeg dro derfra,takket høflig nei.Nå er de fleste utenlandske barene i Surin konkurs.Farang connection er lagt ned.Flere butikker og resorter er nedlagt.En tidligere venn av meg fra england drev en resort i Prasat.Investerte ganske mye penger.Gikk fint helt til kona hans heiv han ut.NÅ er det en utlending som har investert penger der.Regner med at han også blir hevet ut etterhvert.Jeg mener at det er klin umulig å drive i pluss på landsbygda,kundegrunnlaget er altfor dårlig.Det er ikke turister nok til å kunne leve av,og de fastboende drikker og spiser heller hjemme.

bad weather at work.jpg

Lucifer

Lucifer

Medlem

• Medlemmer
  • 1 441 Innlegg:

Jeg kjøpte hus i 2007 det kostet 7,7 mill.Baht. Betalte i norske 1,25 mill Nok. Betalte i 3 avdrag , start , midtveis og ferdigstilt. Gjennomsnitts kurs 6,16 Bath for krona.

kan bekrefte gull prisen ja.
1 bath , 22000 thb

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 377 Innlegg:

Husker min første gang i Thailand det var i Mars 1975. Vi ankom Rayong for å laste fisk til Osaka Japan.

Dette var et lite kjøle/fryseskip. Vi som hadde fått fri tok turen til Pattaya , da var det en grønn oase og fiskelandsby.

Dessverre ingen bilder , det gikk for det meste i piker vin og sang. Vi fikk også en overnatting , tror jeg betalte 15 Bath.for rommet.

Kursen var litt bedre enn i dag ca.3,80 for en krone. Men vi fikk jo heldigvis mye mer for en Bath. i de dager.

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 202 Innlegg:

Traff Dukk på en norskdrevet bar i Surin etter at Atle var gått bort.Hun jobbet der spm servitør da.

Hun ville bli med meg på hotellet mitt når jeg dro derfra,takket høflig nei.Nå er de fleste utenlandske barene i Surin konkurs.Farang connection er lagt ned.Flere butikker og resorter er nedlagt.En tidligere venn av meg fra england drev en resort i Prasat.Investerte ganske mye penger.Gikk fint helt til kona hans heiv han ut.NÅ er det en utlending som har investert penger der.Regner med at han også blir hevet ut etterhvert.Jeg mener at det er klin umulig å drive i pluss på landsbygda,kundegrunnlaget er altfor dårlig.Det er ikke turister nok til å kunne leve av,og de fastboende drikker og spiser heller hjemme.

Tror du mener denne plassen.

https://www.facebook...645622732142821

En gang var jeg på samme plass to ganger...

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 265 Innlegg:

Heldig dere som har så mye peng at dere kan kjøpe gull også, kos dere ;-)

dollar_ring_gold-pimp_ring-rapper_ring-k

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

Thaibreak

Thaibreak

Medlem

• Medlemmer
  • 899 Innlegg:

Mitt første møte med Thailand var i 1985. Som nygifte reiste min norske kone og jeg på en 3 ukers tur til Phuket. Vi hadde allerede da planer om å se etter et varmere sted å bo, for kona hadde bekhterevs sykdom. Vi hadde tidligere vært i Spania, hvor klimaet gjorde at hun følte seg bedre. Denne sykdommen har ofte klimatiske årsaker, og smertene øker i kaldt og vått klima.

Etter tre uker på Phuket, var vi fast bestemt på å flytte dit ganske kort tid etter, allerede i 20-åra. Men det ble som med mye annet, livsdrømmer. Og vi ble innhentet av livet i seg selv.

Vi slet oss igjennom snø og kulde i mer enn et tiår, men ferierte årlig i Thailand. Min kone merket alltid betydelig bedring i helsetilstanden der. Men til slutt endte dessverre ekteskapet som det så ofte gjør, med gråt og tenners gnissel, og vi gikk hver til vårt.

Men jeg var da Thailand-frelst. Etter en ganske kort stund i Norge, gjorde jeg opp noen praktiske ting der, med det for øye å flytte. Jeg reiste (i mine tanker permanent) tilbake til Phuket som enslig, for første gang. Ganske vågalt, sett i ettertid, men den som intet våger, intet vinner, tenkte jeg.

Jeg kom i kontakt med ei flott jente på Kamala Beach, som jeg forlovet meg med. Vi hadde et par lykkelige år, men skjebnen ville det slik at hun gikk bort for meg under tsunamien 26.des. 2004.

Jeg var knust.

Jeg endret da destinasjon, var blitt mer eller mindre redd for Andaman-havet, og flyttet til Pattaya. På den tiden var turismen enorm, og jeg hadde gullårene for thaiene foran meg der. Omsider møtte jeg min nåværende kone i Pattaya, mens hun jobbet på Mike Plaza som selger av klær.

Vi har holdt sammen siden, giftet oss etter hvert, og har åpnet noen butikker over årene der. Vi har opplevd gullårene, og tjente til livets opphold og vel så det i en periode. Men turismen og antall faranger gikk ganske betydelig ned de kommende årene, og det ble vanskelig å holde åpent. Spesielt fra 2013 og fram til nå, har det vært en klar reduksjon av europeiske turister, men en stor økning av asiater. 

Problemet med asiatene, er at de reiser nesten alltid i flokk. De kommer via pakketurer, med ferdigstilte programmer å følge. Og ligger ikke din butikk eller business i områdene hvor disse ferdes, så har du svært liten sjanse til å klare deg i Pattaya. Så enkelt er det. Vi måtte legge ned.

Så kan myndighetene telle så mye de bare vil, men vi (de) som daglig opplever dette, vet hva sannheten er. Restauranter og butikker der massene av asiater ferdes, lever derimot veldig godt. Men resultatet er at pengene asiatene legger igjen, kommer betydelig færre thaier til gode. Det er/var de europeiske turistene (spesielt russerne) som sørget for broderlig fordeling av inntekter for thaiene. De handlet over hele byen, i hele Jomtien, og områdene utenfor. Det var lett å livnære seg på turismen i mange år i Pattaya. Og mange andre byer og steder opplevde det samme.

Slik det er nå, har en stor del av thaiene måttet reise til sine respektive hjemsted, fordi de ikke får endene til å møtes lenger.

Det spiller ingen rolle hva tallene de kommer fram til sier. Dette er hva som faktisk skjer, og thaiene vet dette godt selv.

Årsakene er nok sammensatt. Verdien av thai bath, økonomiske nedgangstider i Europa, skjerpede visumregler, militærjuntaen etc.

Litt off topic, men hva visumreglene angår så burde immigrasjonsmyndighetene justere kravene om thai bath stående i bank for langtidsboende, og gifte. Kravene på 400.000 og 800.000 bath står bom fast, selv om det er enorm forskjell i kroner (og pund/euro) fra en bath på 6.20 på det meste, til 3.30..

Også kravet om 65.000 bath i pensjon er nå vanskelig eller umulig å oppfylle for mange. Det burde vært justert noe, og til dels følge verdien på thai bath. Mange må faktisk flytte til andre land som følge av dette også, og Thailand taper penger på det på sikt.

Dette innlegget har blitt redigert av Thaibreak: 12 oktober 2019 - 09:49

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 202 Innlegg:

https://www.flyreise...hp?id=102895714

En gang var jeg på samme plass to ganger...

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 923 Innlegg:

dbl igjen og igjen

Dette innlegget har blitt redigert av stigar: 12 oktober 2019 - 15:19

bad weather at work.jpg

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 923 Innlegg:

Blir bare frustrert at thailand ikke ser på seg selv hvorfor turismen dropper.Siste uttalelse er at europeiske turister går ned er pga BREXIT,HANDELSKRIGEN,UTENLANDS POLITIKK og RESESJON..Ikke EN eneste grunn hvor de innrømmer at de selv har skyld i dette nevnes.

ALTFOR HØY THAIBATH.VISUMREGLER og at nabolandene er MYE billigere som bransjen selv peker på blir lyttet til.

bad weather at work.jpg

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 265 Innlegg:

For min del liker eg å være på plasser med lite folk (turister)

Men ønsker vel at alle skal ha en noenlunde bra inntekt levestandard.

Thaibreak

Thaibreak

Medlem

• Medlemmer
  • 899 Innlegg:

Blir bare frustrert at thailand ikke ser på seg selv hvorfor turismen dropper.Siste uttalelse er at europeiske turister går ned er pga BREXIT,HANDELSKRIGEN,UTENLANDS POLITIKK og RESESJON..Ikke EN eneste grunn hvor de innrømmer at de selv har skyld i dette nevnes.

ALTFOR HØY THAIBATH.VISUMREGLER og at nabolandene er MYE billigere som bransjen selv peker på blir lyttet til.

Det som har reddet Thailands turisme, er åpenbart de siste års åpning for at folk flest fra asiatiske land kan reise utenlands. Økonomien har fått et stort oppsving for mange, spesielt i Kina. Reisende fra Kina til Thailand (og andre land) skjedde bare veldig sporadisk rundt årtusenskiftet, og de har kommet diltende etter japanere og sør-koreanere det siste tiåret, som har et litt lengre tidsperspektiv i så måte.

Dette har vært en sovepute i turismesammenheng for Thailand, og myndighetene har ikke lyttet godt nok til sine egne, som har følt det årlige frafallet av den allmenne turismen på kroppen.

Det er kanskje tilfeldig for Thailand at mens grensene har blitt "åpnet" fra nærliggende land, så har europeiske og amerikanske turister minsket relativt stort i antall. Men for Thailand har dette vært en svært heldig erstatning i riktig øyeblikk, men spørsmålet er vel om de har spilt kortene sine riktig for å sikre framtidig turisme.

Dersom asiatene også til dels svikter Thailand, noe vi ser spredte tegn på allerede, så har Thailand en stor jobb foran seg. Man kan kanskje si at man har tisset i egne bukser for å holde varmen en stund, og det har vel aldri vært en god løsning. 

De fortsetter å stramme skrustikka hva immigrasjonsreglene angår, nå sist krav om allmenn helseforsikring for Non Imm. O-A visum, etc. Dette kommer bare på toppen av alt annen som gjør opphold vanskeligere for langtidsboende, som i hovedsak er europeere og amerikanere.

Myndighetene har vel funnet ut at man heller ønsker flere ferierende og korttidsturister, relativt sett, som riktignok legger igjen mer penger pr. dag enn langtidsboende. Men her skyter man seg selv i foten på lang sikt.

Dette innlegget har blitt redigert av Thaibreak: 13 oktober 2019 - 12:57

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 923 Innlegg:

Det som har reddet Thailands turisme, er åpenbart de siste års åpning for at folk flest fra asiatiske land kan reise utenlands. Økonomien har fått et stort oppsving for mange, spesielt i Kina. Reisende fra Kina til Thailand (og andre land) skjedde bare veldig sporadisk rundt årtusenskiftet, og de har kommet diltende etter japanere og sør-koreanere det siste tiåret, som har et litt lengre tidsperspektiv i så måte.

Dette har vært en sovepute i turismesammenheng for Thailand, og myndighetene har ikke lyttet godt nok til sine egne, som har følt det årlige frafallet av den allmenne turismen på kroppen.

Det er kanskje tilfeldig for Thailand at mens grensene har blitt "åpnet" fra nærliggende land, så har europeiske og amerikanske turister minsket relativt stort i antall. Men for Thailand har dette vært en svært heldig erstatning i riktig øyeblikk, men spørsmålet er vel om de har spilt kortene sine riktig for å sikre framtidig turisme.

Dersom asiatene også til dels svikter Thailand, noe vi ser spredte tegn på allerede, så har Thailand en stor jobb foran seg. Man kan kanskje si at man har tisset i egne bukser for å holde varmen en stund, og det har vel aldri vært en god løsning. 

De fortsetter å stramme skrustikka hva immigrasjonsreglene angår, nå sist krav om allmenn helseforsikring for Non Imm. O-A visum, etc. Dette kommer bare på toppen av alt annen som gjør opphold vanskeligere for langtidsboende, som i hovedsak er europeere og amerikanere.

Myndighetene har vel funnet ut at man heller ønsker flere ferierende og korttidsturister, relativt sett, som riktignok legger igjen mer penger pr. dag enn langtidsboende. Men her skyter man seg selv i foten på lang sikt.

Nå har USA og Kina blitt enige om en valuta-avtale.Hvis yuan og us dollar faller mye har dette STOR negativ innvirkning på thai økonomi.Pengene thailand har i US dollar kan svekke seg dramatisk .Dette vil selvfølgelig føre til at thaibath styrker seg mot Yuan også.DA blir thailand enda dyrere enn de er idag.De har pisset seg i buksa allerede syns jeg.HVIS så skjer ser jeg for meg verdens største leteaksjon der thailand drar for å lete etter ansiktet sitt i ettertid.fordi å miste ansiktet er dypt alvorlig for dem.He-he

bad weather at work.jpg

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 340 Innlegg:

Nå har USA og Kina blitt enige om en valuta-avtale.Hvis yuan og us dollar faller mye har dette STOR negativ innvirkning på thai økonomi.Pengene thailand har i US dollar kan svekke seg dramatisk .Dette vil selvfølgelig føre til at thaibath styrker seg mot Yuan også.DA blir thailand enda dyrere enn de er idag.De har pisset seg i buksa allerede syns jeg.HVIS så skjer ser jeg for meg verdens største leteaksjon der thailand drar for å lete etter ansiktet sitt i ettertid.fordi å miste ansiktet er dypt alvorlig for dem.He-he

Vi får nå se hva og hvor Det Internasjonale Pengefondet setter Thailand sin økonomi og baht.  Hvis utenlandske investorer fortsetter å sette penger i Thailand, så kan baht holde seg og også styrke seg.  Men det er mange ting som spiller inn, og selvfølgelig turismen som er Thailand sin store inntekt av utenlandsk valuta.  Dog så blir det litt spennende å se hvor mye turistene gir av inntekt for Thailand i år.

A.H.

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 265 Innlegg:

BANGKOK (NNT) - The cabinet of economic ministers earlier this week approved 18 tourism stimulation measures which, the government is confident. will attract the targeted 39.8 million tourists.

Deputy government spokesperson Traisulee Traisoranakul said the measures consist of short-term, medium-term and long-term initiatives . They include short-term financial and legal measures to stimulate tourism markets such as the Amazing Thailand Grand Sale "Passport Privileges" with offers of a 30-70% discount for tourists. Medium and long-term measures include calling for the registration of lodging facilities and special credits for lodging operators and the organizing of world-class expositions or activities.

One very interesting measure being introduced under the Thailand Tourism project consists of two campaigns. One campaign called ’’100 Baht for All Destinations throughout Thailand’’ will be open for registration on November 11, November 12, December 11 and December 12. People can register via the Tourism Authority of Thailand’s website.

The other campaign called "Shocking Price on Weekdays" is offered to people who take a trip to a Thai destination between Mondays and Thursdays, beginning in November until the end of December.

http://thainews.prd....191013155133384

Vi får følge med her fra den 11.11 ;-)

https://www.tourismthailand.org/home

Thaibreak

Thaibreak

Medlem

• Medlemmer
  • 899 Innlegg:

Nå er det absolutt ikke min hensikt å promotere et annet forum, men noen ganger synes jeg det kan være greit å henvise til en sak dersom det er en vektig grunn til det.

Pelle, den saken du tar opp, ble belyst i forumet under. Og jeg limer det inn kun for at man skal kunne lese reaksjonene på nettopp disse 18 tiltakene. De blir ikke akkurat møtt med positivt fortegn, og det er mange gode poeng i kommentarfeltet under artikkelen (og noen ikke så gode..).

Nå er forumet også det klart ledende thai-forumet på markedet, og er i og for seg ingen konkurrent til vårt norske Asiaforum.

https://forum.thaivi...m_campaign=news

Det er ikke bare vi her på AF som ser farene rundt turismen altså. Man jobber tilsynelatende i feil ende med å gjøre ting bedre.

Dette innlegget har blitt redigert av Thaibreak: 14 oktober 2019 - 15:31

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 923 Innlegg:

Nå er det absolutt ikke min hensikt å promotere et annet forum, men noen ganger synes jeg det kan være greit å henvise til en sak dersom det er en vektig grunn til det.

Pelle, den saken du tar opp, ble belyst i forumet under. Og jeg limer det inn kun for at man skal kunne lese reaksjonene på nettopp disse 18 tiltakene. De blir ikke akkuart møtt med positivt fortegn, og det er mange gode poeng i kommentarfeltet under artikkelen (og noen ikke så gode..).

Nå er forumet også det klart ledende thai-forumet på markedet, og er i og for seg ingen konkurrent til vårt norske Asiaforum.

https://forum.thaivi...m_campaign=news

Det er ikke bare vi her på AF som ser farene rundt turismen altså. Man jobber tilsynelatende i feil ende med å gjøre ting bedre.

Helt enig med deg.I tillegg gikk de ut igår å advarte mot maten i vietnam."meget lett å bli matforgiftet"var det jeg leste på pattayone igår.Å snakke drit om maten i et annet land er noe de burde holde seg for god til.Rett og slett sleipt.At ei pils visstnok koster kun 22 cent i vietnam tør de ikke nevne.4 us dollar i thailand koster det på en pub.

bad weather at work.jpg

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 263 Innlegg:
Har denne helgen hatt en snartur t jomtien.
Har ikke før opplevet så lite turister, vil si ned 25 prosent fra vanlig.
Var og innom "tuc-com", datavarehuset i pattaya. Da jeg var i 3 etg, lørdag v 17 tiden, tror jeg omlag 20 kunder i den etasjen. De ansatte klaget og over stille tider.
Ved baht-taxi holdeplassen t jomtien var det kun 4 taxier og tok lang tid fylle opp.
Så noe har skjedd :-)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 340 Innlegg:

Vi har akkurat kommet tilbake fra Bangkok, og lå på det hotellet S33 250 meter fra Norges Ambassade.  Når vi sitter nede ved innsjekkingen, så pleide jeg å lese de to avisene Bangkok Post og The Nation som er på engelsk.  Vel denne gangen var det bare aviser på hotellet med kinesisk skrifttegn.

Det var heller ikke en en eneste vestlig turist å se på hotellet.  Men på en overfylt italiensk pizzarestaurant var det 3 stykker med sine koner, den restauranten ligger rett ved Norges Ambassade.  Forøvrig så var restauranten stappfull, og veldig mange indere og kinesere.

Det var og noen få vestlige turister på Pantip Plaza, men mye mye mindre enn for bare ett år siden.

Det blir spennende å se hvor mange turister som kommer i år, og hvilke land det kommer ferre turister fra.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 923 Innlegg:

Lonely planet sine anbefalinger for 2020.Thailand er ikke på noen av listene ang topp 20.

BHUTAN topper listen for anbefalte land

SALZBURG topper listen for byer

INDONESIA topper listen for budsjettreisemål

bad weather at work.jpg

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere