Gå til innhold

Foto

Imigrasjonen blir tøffere

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
14 svar til dette emnet

SPIFF

SPIFF

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 76 Innlegg:

Interessant lesning i Bangkok Post i dag som reiser mange spørsmål rundt det å forflytte seg rundt i Thailand. Her ønskes kun A4 turister tydeligvis som holder seg på hotell. 

https://www.bangkokp...ugh-with-guests

Spiff

SPIFF

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 183 Innlegg:

Det høres nesten for vanskelig ut til å være sant :-)

Men, dersom gjennomføres sikrer det nok livsvarig sysselsetting for noen tusen mennesker.

Litt rart i grunnen, nå med ASEAN, skulle tro at slike regelverk ville bli samordnet a la Shengen.

Og direkte turistvennlig kan det knaps sies å være :-)

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Dette er egentlig en gammel lov , TM30 skal fylles ut for å rapportere inn når utlendinger beveger seg rundt i landet. Loven har egentlig aldri vært praktisert de siste 30 årene, frem til Prayuth tok over.

Det var vel en på Thaivisa.com som mente at man i riktig gamle dager, før Thailand ble et turistland, at man da trengte å vite hvor utlendinger ferdet for å beskytte de mot lokalbefolkningen og ukjente farer.  

Med dagens teknologi burde ikke dette være nødvendig, var noen som spøkte med at det neste blir at alle får hver sin elektroniske fotlenke når de ankommer immigration, så kan de følge hvert steg, 

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 628 Innlegg:

Dette er egentlig en gammel lov , TM30 skal fylles ut for å rapportere inn når utlendinger beveger seg rundt i landet. Loven har egentlig aldri vært praktisert de siste 30 årene, frem til Prayuth tok over.

Det var vel en på Thaivisa.com som mente at man i riktig gamle dager, før Thailand ble et turistland, at man da trengte å vite hvor utlendinger ferdet for å beskytte de mot lokalbefolkningen og ukjente farer.  

Med dagens teknologi burde ikke dette være nødvendig, var noen som spøkte med at det neste blir at alle får hver sin elektroniske fotlenke når de ankommer immigration, så kan de følge hvert steg, 

Jepp...syns egentlig det er på tide at de sporer opp kriminelle elementer og får de ut av landet ASAP!!!!Disse ødelegger for de som er seriøse turister eller fastboende.Kanskje de burde stenge vekslingskontorene i 1 år slik at de som skjuler ikke får tak i cash.Det er en grunn til at mange utlendinger ikke bruker visakort,skjuler elektroniske spor om hvor de befinner seg!!!!!Engelskmenn topper krimstatistikken i thailand.95% av krimineller handlinger/lovbrudd av utlendinger blir begått av engelskmenn!!!Har jobbet i scotland/england flere år,så jeg har sett en del hvordan de oppfører seg,noe de overfører til fex thailand...f...this..f..u..f..that..Hooligans!!!!!Men jeg har truffet mange genuine engelskmenn også,men disse har som regel vært utdannet.Har også truffet nordmenn som skjuler seg fra norske myndigheter.IMM3 arresterer nå personer selv i de minste landbyer i ISAN.

Thaiere er også forpliktet å melde fra hvor de bor,alt er innskjerpet!

bad weather at work.jpg

Asiagirl

Asiagirl

Medlem

• Medlemmer
  • 1 805 Innlegg:
Vi låner leiligheten til en kollega av min mann, denne gangen. Leste om disse reglene og dro innom immigration.

Der sa de at det var korrekt at jeg skulle registrere meg, men det var egentlig eiers ansvar, å møte opp. Fortalte at eier var i Norge.
-Reglene er slik, når du ikke bor på hotell, men det er ikke noe du trenger å gjøre noe med, fikk jeg beskjed om. Eiers ansvar.
Men bør jeg ikke likevel fylle ut skjemaet,da eier ikke har mulighet til det?, spør jeg.
-Nei det trenger du ikke. Det er bare for at man skal ha oversikt, man kan få en bot, men det er så liten sum, at det trenger du ikke tenke på, var svaret... Eier er ansvarlig. Så takk for at du kom, men helt unødvendig...

De tok kopier av passene våre, når vi kom til leilighetskomplekset, men kun for å ha oversikt over hvem som bodde der. Jeg spurte om de sendte inn opplysningene til immigration, men de skjønte ikke hva jeg mente. Da har jeg ihvertfall gjort mitt foreløpig...

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 628 Innlegg:

Vi låner leiligheten til en kollega av min mann, denne gangen. Leste om disse reglene og dro innom immigration.

Der sa de at det var korrekt at jeg skulle registrere meg, men det var egentlig eiers ansvar, å møte opp. Fortalte at eier var i Norge.
-Reglene er slik, når du ikke bor på hotell, men det er ikke noe du trenger å gjøre noe med, fikk jeg beskjed om. Eiers ansvar.
Men bør jeg ikke likevel fylle ut skjemaet,da eier ikke har mulighet til det?, spør jeg.
-Nei det trenger du ikke. Det er bare for at man skal ha oversikt, man kan få en bot, men det er så liten sum, at det trenger du ikke tenke på, var svaret... Eier er ansvarlig. Så takk for at du kom, men helt unødvendig...

De tok kopier av passene våre, når vi kom til leilighetskomplekset, men kun for å ha oversikt over hvem som bodde der. Jeg spurte om de sendte inn opplysningene til immigration, men de skjønte ikke hva jeg mente. Da har jeg ihvertfall gjort mitt foreløpig...

Leilighetskomlekset er nødt til å rapportere til IMM3 hvem som er der til enhver tid.Selv når jeg var en tur i Surin ifjor måtte hotellet vi bodde på melde fra at jeg var der med kopi av passet mitt.

Når vi drar til Kalasin MÅ dama mi registrere at jeg er der hvis dette er et lengre opphold.

Når jeg ankommer leiligheten i BKK MÅ landlorden melde fra til IMM3 med kopi av passet mitt.

De som ikke registrerer gjester blir straffet.Det samme gjelder utlendinger som bor på slike plasser.

En razzia i ON NUT i BKK endte i over 500 arrestasjoner.Utlendinger som skjulte seg og thaiere også som ikke hadde reg hvor de bor.Landlorden fikk seg en klekkelig bot.Vi bor i BANG NA TRAT...flere og flere utlendinger i området nå fordi de rømmer fra sentrum hvor det oftere er kontroller.At de sier til dere at dere kun får en liten bot høres merkelig ut.Går sikkert bra helt til det skjer noe uventet...DA sitter dere skikkelig i saksa.

bad weather at work.jpg

Asiagirl

Asiagirl

Medlem

• Medlemmer
  • 1 805 Innlegg:
Jeg tenker det, at siden de tok kopi av passene, så har de en oversikt. Antar bare, at de gir beskjed videre. De skjønte jo ikke hva jeg sa, når jeg spurte dem. Dette er flere condos/leilighetskompleks hvor folk eier leiligheter, som de bruker selv, eller kun har til utleie. De ligger ute på flere booking steder. Så da bør det jo være et rapporterings system videre, på alle de turistene som leier her.
Jeg insisterte på å få registrert meg på immigration, men når han sier at jeg ikke skal gjøre det, blir det litt klønete. Etter hva jeg har lest andre har betalt, er det 1900 Bath i bot.
Men som så mange andre steder i Thailand, opererer de jo litt forskjellig fra sted til sted, selvom regelen er de samme i hele landet.

Har aldri vært borti dette før, da vi stort sett har bodd på hotell.

Dette innlegget har blitt redigert av Asiagirl: 30 juni 2019 - 14:49

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 183 Innlegg:

Som noen her var inne på:

Hvorfor ikke utstyre alle turistene med GPS-lenke når de ankommer.

Klippes av ved avreise.

Det må jo også være i tråd med Pinoccios Thailand 4.0 visjon :-)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 628 Innlegg:

Jeg tenker det, at siden de tok kopi av passene, så har de en oversikt. Antar bare, at de gir beskjed videre. De skjønte jo ikke hva jeg sa, når jeg spurte dem. Dette er flere condos/leilighetskompleks hvor folk eier leiligheter, som de bruker selv, eller kun har til utleie. De ligger ute på flere booking steder. Så da bør det jo være et rapporterings system videre, på alle de turistene som leier her.
Jeg insisterte på å få registrert meg på immigration, men når han sier at jeg ikke skal gjøre det, blir det litt klønete. Etter hva jeg har lest andre har betalt, er det 1900 Bath i bot.
Men som så mange andre steder i Thailand, opererer de jo litt forskjellig fra sted til sted, selvom regelen er de samme i hele landet.

Har aldri vært borti dette før, da vi stort sett har bodd på hotell.

Skjønner godt at du blir forvirret.Hadde det vært meg hadde jeg gått rett til IMM3 og registrert hvor jeg bor.En bot hvis dere blir tatt blir å følge dere i ettertid.Et stempel i passene som dere kan unngå hvis dere selv går å registrerer dere.

bad weather at work.jpg

Asiagirl

Asiagirl

Medlem

• Medlemmer
  • 1 805 Innlegg:

Skjønner godt at du blir forvirret.Hadde det vært meg hadde jeg gått rett til IMM3 og registrert hvor jeg bor.En bot hvis dere blir tatt blir å følge dere i ettertid.Et stempel i passene som dere kan unngå hvis dere selv går å registrerer dere.

Hva er IMM3 ? Er det noen andre enn immigration jeg bør gå til?

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 628 Innlegg:

Hva er IMM3 ? Er det noen andre enn immigration jeg bør gå til?

IMM 3 er immigration i thailand.

bad weather at work.jpg

Asiagirl

Asiagirl

Medlem

• Medlemmer
  • 1 805 Innlegg:

IMM 3 er immigration i thailand.

Og der har vi jo vært, som jeg skrev.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 628 Innlegg:

Og der har vi jo vært, som jeg skrev.

Merkelig at de sa det de sa til dere.2 år siden banket det på døra til leliligheten i midt på dagen.

Utenfor sto manageren å en fra IMM3.Han se at han ville se passet mitt fordi leiligheten var leid av dama mi.Ga han passet og etter 10 mintter kom han tilbake og smilte og sa at alt var ok.Dette gjorde de selv om landlorden hadde reg at jeg var der med kopi av passet.

bad weather at work.jpg

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 984 Innlegg:

Dette med tettere oppfølging og strengere visaordninger, får nordiske folk til å flytte ut av Thailand.  Både de som har bedrifter og fastboende samt de som søkte om turistvisa.......

Tougher immigration rules sees large number of Nordic expats leave Thailand - Thailand News - Thailand Visa Forum by Thai Visa | The Nation

A.H.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 628 Innlegg:

Dette med tettere oppfølging og strengere visaordninger, får nordiske folk til å flytte ut av Thailand.  Både de som har bedrifter og fastboende samt de som søkte om turistvisa.......

Tougher immigration rules sees large number of Nordic expats leave Thailand - Thailand News - Thailand Visa Forum by Thai Visa | The Nation

A.H.

Skjønner de godt.Thailand er jo så dyrt å leve i pt.Har vel mest med å gjøre med en altfor sterk thaibath tipper jeg.Thailand er blitt et høykostnadland for bedrifter og turister mm

Nå var jo TAT ute offentlig å sa at det er blitt altfor dyrt sammenliknet med nabolandene.Turiststrømmen de hadde forventet droppet med 20 millioner turister.Kineserene allerede begynt å "rømme"til Kambodsja med turister å investeringer.Uansett gjør ikke myndighetene noe slags inngrep for å gjøre bath svakere.De bare peiser på ,og den ene etter den andre går konkurs.Hoteller rives.Barer/restauranter likeså.De skyter seg selv i foten.Innstramminger ang visum gjør det hele bildet mye værre.ET eksempel er at man nå må møte opp personlig på den thailandske ambassaden i Oslo for å få stemplet marrige application.FØR sendte UDI sin verifisering til ambassaden som deretter sendte dette til personen.NÅ må man pinade ta seg en ekstra tur til oslo som koster flere tusen kroner.JEG skjønner ikke hva de holder på med!!!!

Thaiere jeg snakker med begynner å snakke om at det ender til slutt som i Venezuela med thailand.Se hva som skjer i Hong Kong nå.Folk har fått nok.

Jeg sendte en email til ambassaden og spurte om når de skal nordover i norge for konsulære tjenester.3 uker siden.DE svarer IKKE på email,ikke tar de tlf heller hvis man prøver å ringe dem.

MAKAN!!!!

Dette innlegget har blitt redigert av stigar: 02 juli 2019 - 20:31

bad weather at work.jpg

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere