Gå til innhold

Foto

Reiseforsikring - sannhetens øyeblikk

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
83 svar til dette emnet

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 212 Innlegg:

Betaler samme % (er vel 2,3%) for frivillig Folketrygd medlemskap ved utenlandsopphold også for tjenestepensjonen ja.

Pr i dag betaler jeg 32,3% skatt, men i og med at jeg skatter til Thailand også nå blir skatten nesten halvert fra neste år.

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 320 Innlegg:

Det er helt korrekt. Å beskrive alle mulige løsninger en kan få ved ulike forsikringsordninger er ikke mulig. Jeg oppfattet at Stigar snakket om «barnetillegg» og det begrepet er vel knyttet til folketrygden, eller? Vet ikke om begrepet «barnetillegg» brukes i forsikringsspråket. Der heter det trolig noe helt annet. Men som nevnt tidligere, man kan forsikre seg mot det meste bare en har penger nok!

Ja det kan godt hende at barnetillegg er noe annet, men jeg ville frem til at offentlig uføretrygds størrelse er ikke begrenset av 66% av 6G ved yrkesskade.

CBIII

CBIII

Medlem

• Medlemmer
  • 272 Innlegg:

Husker jeg hadde 1 1/2 dags sykefravær i begynnelsen av 2011. Nårtid sist jeg var syk før det kan jeg ikke komme på. 

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 320 Innlegg:

Husker jeg hadde 1 1/2 dags sykefravær i begynnelsen av 2011. Nårtid sist jeg var syk før det kan jeg ikke komme på. 

På den tiden hadde jeg og et lite fravær. Du er av de heldige:) De som ikke husker de har vært syk må ha vært friske eller at de har en elendig hukommelse. Men nå er det forskjell på lungekreft og vondt i halsen. Å være syk er så mangt.

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 320 Innlegg:

For å holde seg til tema: Jeg fikk tilbud fra Landkredit.no om 70 dagers dekning og ikke 45 dager som jeg har hatt de siste årene. Ikke dyrt. Ca. NOK 1.000,- pr år. Jeg har ikke lest alle vilkårene.

Dette innlegget har blitt redigert av giggen: 11 juli 2019 - 21:24

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:

Betaler samme % (er vel 2,3%) for frivillig Folketrygd medlemskap ved utenlandsopphold også for tjenestepensjonen ja.

Pr i dag betaler jeg 32,3% skatt, men i og med at jeg skatter til Thailand også nå blir skatten nesten halvert fra neste år.

En misforståelse. Jeg spurte ikke om satsen for frivillig medlemskap i folketrygden, den er jo den samme for både pensjonister og uføretrygdede. Jeg spurte om den ordinære satsen til folketrygden. Den er som kjent 5,1% for pensjonister og 8,2% for uføretrygdede og lønnstakere.

Husk og at siden du er frivillig medlem av folketrygden så trekker de trygdeavgift av hele trygden, uavhengig av hvor stor del av tråden du beskatter i Thailand. For å komme unna det, må du ikke være frivillig medlem - da slipper du i så fall hele trygdeavgiften. Dette utgjør 10,5% (8,2% + 2,3%) av din trygd.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:

Barnetillegg for uføretrygdet:

Det gis 0,4G pr barn i barnetillegg, tilsvarer 3.328,60 pr barn pr måned.

Dersom uføretrygden overstiger 3,1G - tilsvarer 25.796,65 pr måned - så reduseres barnetillegget med 50% av beløpet som overstiger fribeløpet på 3,1G.

Stigar har 2 barn. Dette gir maksimalt 6.657,20 pr måned. Samtidig har Stigar i denne tråden sagt at hans trygd er 38.600 pr måned. Dette er 12.803,55 mer enn fribeløpet. Altså vil barnetillegget i dette tilfellet blir redusert med 6.401,68. Barnetillegget blir etter dette på 255,53 pr måned.
Reglene er også slik at et barn regnes som selvforsørgende dersom barnet har inntekt/renter tilsvarende 1G. 1G fra 1.5.2019:

NOK 99.858,00 (NOK 8.321,50 pr måned).

Jeg må korrigere meg selv siden jeg overså det faktum at fribeløpet økes med 0,4G for hvert barn utover 1. Det regneeksemplet jeg laget som kom fram til korrigert barnetillegg i tilfelle Stigar på 255,53 er således ikke korrekt. Det korrekte tillegget er kr 1.919,80 pr måned under forutsetning av at uføretrygd pluss barnetillegg ikke overskrider 95% av inntekten før uføretrygd. Det er nemlig fastsatt ved endringen pr 1.1.2015 at ingen kan ha samlet trygd + barnetillegg på over 95% av inntekt før trygd. De som hadde dette før omleggingen 01.01.2015 har hatt overgangsordninger. Det samme gjelder ektefelletillegg som er falt bort for nye uføretrygdende og nå etterhvert også for de som hadde dette tidligere. 

Jeg har ellers lagt ut et regneark på siden min (FB) der du selv kan beregne tillegg ut fra egen situasjon.

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 14 juli 2019 - 11:33

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 235 Innlegg:

Nokså utrolig i grunnen.

Ikke ennå hørt noe fra DnB Skadeforsikring.

Har ringt hver fredag og etterspurt tilbakemelding, får beskjed at de har det travelt og at saksbehandleren skal ta kontakt.

Tystere enn i graven...

Historien startet i slutten av april....

Tragisk det ikke er noen som er i stand til å ta en beslutning, gjelder refusjon av kr. 3.800,- , tilsvarende i underkant av 4 måneders premie på mine forsikringer i selskapet og første gang på 31 år. 

Reknestykket burde være enkelt :-) :-)

Og- i morgen er det freddan---- igjen :-)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:

Trist at det skal dra ut i langdrag, Olav Seglem. Burde jo ikke være allverden sak å behandle. Kanskje har de gått på kurs his NAV?

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 768 Innlegg:

Trist at det skal dra ut i langdrag, Olav Seglem. Burde jo ikke være allverden sak å behandle. Kanskje har de gått på kurs his NAV?

He-he...de burde legge ut behandlingstiden på hjemmesiden slik NAV gjør på sin hjemmeside.

bad weather at work.jpg

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 235 Innlegg:

Fikk "takk for mottakelsen mail" fra dem 10 juli med beskjed at de skulle se på saken. :-)

Forrige fredag purret jeg pr tlf og en dame som var ferievikar skulle be saksbehandler ringe tilbake.

I dag snakket jeg med en person som bekreftet at saksbehandler var på jobb og at han skulle be ham prioritere saken.

Tror jeg får starte ringe dem daglig fra mandag …:-)

En ting er refusjonen av beløpet på kr. 3.800,-

Noe annet er at min kone etter hvert gjerne vil begynne tannbehandlingen, er lei gå uten fortann :-)

Samtidig er jeg litt redd for starte opp før bekreftelse på at de godtar behandlingsforslaget fra tannlegen er i min mailbox.

Så jeg ikke risikerer de "kaster seg" grunnet startet behandling uten godkjenning, eller har valg en annen løsning enn den de vil foretrekke.

Verden er ikke som den engang var, da "et ord var et ord og en mann en mann" :-) :-)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:

Fikk "takk for mottakelsen mail" fra dem 10 juli med beskjed at de skulle se på saken. :smile:

Forrige fredag purret jeg pr tlf og en dame som var ferievikar skulle be saksbehandler ringe tilbake.

I dag snakket jeg med en person som bekreftet at saksbehandler var på jobb og at han skulle be ham prioritere saken.

Tror jeg får starte ringe dem daglig fra mandag … :smile:

En ting er refusjonen av beløpet på kr. 3.800,-

Noe annet er at min kone etter hvert gjerne vil begynne tannbehandlingen, er lei gå uten fortann :smile:

Samtidig er jeg litt redd for starte opp før bekreftelse på at de godtar behandlingsforslaget fra tannlegen er i min mailbox.

Så jeg ikke risikerer de "kaster seg" grunnet startet behandling uten godkjenning, eller har valg en annen løsning enn den de vil foretrekke.

Verden er ikke som den engang var, da "et ord var et ord og en mann en mann" :smile: :smile:

Lurt å vente. En ny tann (implantat) i Norge tror jeg koster rundt 25.000 kroner.

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 211 Innlegg:

Lurt å vente. En ny tann (implantat) i Norge tror jeg koster rundt 25.000 kroner.

50.000 kroner pr implantat er vel det vanlige.

Ikke noe særlig billigere i Thailand, iallfall ikke i Bangkok.

Kunne fått det en del billigere der, men ble advart av tannlegen, da det dreide seg om billigere og langt

dårligere materiale i tannen/implantatet, og hvis den ryker/går i stykker, var det umulig å reparere,

iflg tannlegen, en eldre erfaren dame.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 080 Innlegg:

50.000 kroner pr implantat er vel det vanlige.

Ikke noe særlig billigere i Thailand, iallfall ikke i Bangkok.

Kunne fått det en del billigere der, men ble advart av tannlegen, da det dreide seg om billigere og langt

dårligere materiale i tannen/implantatet, og hvis den ryker/går i stykker, var det umulig å reparere,

iflg tannlegen, en eldre erfaren dame.

Her tror jeg du er feilinformert. Jeg var hos tannlege i Tromsø i 2017 og da så jeg på prislisten at en tann (implantat) kostet kr 25.000,-.

I Thailand har jeg fått satt inn implantater og de koster Bath 60.000,- pr tann. Hvis implantatet er en bro for å erstatte flere tenner, blir prisen selvsagt høyere. 60.000 Bath er pr hull.

Ellers så står ikke kvaliteten i Thailand tilbake for Norge. Vel, kanskje finnes useriøse aktører i turistområdene, men min tannlege i Khon Kaen er tilknyttet universitetet i byen som er kjent for å utdanne dyktige tannleger. Selve implantatet er, slik jeg har forstått, et sveitsisk produkt at topp internasjonal kvalitet.

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 211 Innlegg:

Det du skriver om implantatpriser i Thailand matcher forøvrig godt med den prisen min gamle tannlege i Bangkok belastet

meg for da jeg foretok en slik implantat for et par år siden.

Da jeg skulle oppsøke ham i fjor var jeg for sent ute, da han hadde pensjonert seg.

Prøvde meg først på et hospital som hadde tannlegetjenester, men den yngre, kvinnelige tannlegen, som også snakket godt

engelsk, forsto ikke hvorfor jeg ville gjøre en slik jobb i Thailand. Påsto at det var omtrent samme prisen som i Norge.

Jeg gadd ikke diskutere med henne.

Prøvde meg så på et annet tannlegesenter i Bangkok, hvor den kvinnelige tannlegen nevnte den prisen jeg referte til i innlegget

ovenfor.

Jeg var nå dritt lei dette jaget, så det endte med at hun tok mål og fikk laget en protesje som dekket to tenner.

Den fungerer utmerket og kostet meg noe over 3.000 norske kroner. Spesielt min alder tatt i betraktning.

En slik protesje ville jeg iflg den norske tannlegen betale minst 25.000 kroner for her til lands.

Forstå det den som kan ! Ellers kan jeg ikke svare på det store spriket i priser.

I Cebu på Filippinene reklamerte et par steder med implantat for 80.000 peso. Ikke så veldig, veldig forskjellig i pris

sammenlignet med 60.000 baht. Men jeg visste at i tillegg til de 80.000 kom det ganske mye pluss, pluss.                                                                                                                                                                                                           PanGei, du er jo fastboende, thaigift og dere kjenner forholdene på en helt annen måte enn det jeg gjør.

Ser ikke helt bort i fra at jeg også ble betraktet som en turist i Bangkok som skulle melkes for alt det er verd ! :smile: :smile: :smile:

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 235 Innlegg:

Nokså utrolig i grunnen.

Ikke ennå hørt noe fra DnB Skadeforsikring.

Har ringt hver fredag og etterspurt tilbakemelding, får beskjed at de har det travelt og at saksbehandleren skal ta kontakt.

Tystere enn i graven...

Historien startet i slutten av april....

Tragisk det ikke er noen som er i stand til å ta en beslutning, gjelder refusjon av kr. 3.800,- , tilsvarende i underkant av 4 måneders premie på mine forsikringer i selskapet og første gang på 31 år. 

Reknestykket burde være enkelt :smile: :smile:

Og- i morgen er det freddan---- igjen :smile:

Purret igjen.

Nå var visstnok en saksbehandler kommet tilbake.

Får jo selvfølgelig ikke snakket med dem, andre skal " gi beskjed".

Heldige som lever i en verden beskyttet for "plagsomme" kunder :-)

Ba om de kunne bekrefte tannbehandlingen ok, slik min kone kunne slippe gå lenger med manglende fortann i underkjeven.

Forstår jo at refusjon av kr. 3.800 for endring flybillett er en vanskelig sak som må vurderes nøye :-)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 768 Innlegg:

Det du skriver om implantatpriser i Thailand matcher forøvrig godt med den prisen min gamle tannlege i Bangkok belastet

Da jeg skulle oppsøke ham i fjor var jeg for sent ute, da han hadde pensjonert seg.

Prøvde meg først på et hospital som hadde tannlegetjenester, men den yngre, kvinnelige tannlegen, som også snakket godt

engelsk, forsto ikke hvorfor jeg ville gjøre en slik jobb i Thailand. Påsto at det var omtrent samme prisen som i Norge.

Prøvde meg så på et annet tannlegesenter i Bangkok, hvor den kvinnelige tannlegen nevnte den prisen jeg referte til i innlegget

ovenfor.

Jeg var nå dritt lei dette jaget, så det endte med at hun tok mål og fikk laget en protesje som dekket to tenner.

Den fungerer utmerket og kostet meg noe over 3.000 norske kroner. Spesielt min alder tatt i betraktning.

En slik protesje ville jeg iflg den norske tannlegen betale minst 25.000 kroner for her til lands.

Forstå det den som kan ! Ellers kan jeg ikke svare på det store spriket i priser.

I Cebu på Filippinene reklamerte et par steder med implantat for 80.000 peso. Ikke så veldig, veldig forskjellig i pris

sammenlignet med 60.000 baht. Men jeg visste at i tillegg til de 80.000 kom det ganske mye pluss, pluss.                                                                                                                                                                                                           PanGei, du er jo fastboende, thaigift og dere kjenner forholdene på en helt annen måte enn det jeg gjør.

Ser ikke helt bort i fra at jeg også ble betraktet som en turist i Bangkok som skulle melkes for alt det er verd ! :smile: :smile: :smile:

Fixet alle tennene ifjor i Gdansk i polen,Har protesjer både oppe å nede,tilsammen 8 tenner.Trakk og reparerte.1 rotfylling.Byde opp 1 knekt tann.Behandling av tannkjøttet,renset og fixet.Bleket tennene til sist.Kjempebehandling som tok 11 dager.Tannlegen kostet meg 33.000 NOK.Smertefri behandling,kjente ikke når de stakk bedøvelse heller,da de bedøvet tannkjøttet først.Har ikke hatt tannverk en eneste gang i ettertid. 

bad weather at work.jpg

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 768 Innlegg:

ovenfor.

Fixet alle tennene ifjor i Gdansk i polen,Har protesjer både oppe å nede,tilsammen 8 tenner.Trakk og reparerte.1 rotfylling.Byde opp 1 knekt tann.Behandling av tannkjøttet,renset og fixet.Bleket tennene til sist.Kjempebehandling som tok 11 dager.Tannlegen kostet meg 33.000 NOK.Smertefri behandling,kjente ikke når de stakk bedøvelse heller,da de bedøvet tannkjøttet først.Har ikke hatt tannverk en eneste gang i ettertid. 

bad weather at work.jpg

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 211 Innlegg:

Polen er jo et lavkostland hvor lønninger og prisnivåer iallfall ligger 60 % lavere enn i Norge.

Selv med det lønns- og prisnivået synes jeg du har fått enormt mye for pengene.

(Hva ville den jobben kostet i Norge, Mon tro. ?)

Har du fremdeles navn og adresse til den polske tannlegen ?

Og hva betalte du på hotellet, evt hvilket hotell ?

Dette innlegget har blitt redigert av Gunners: 06 august 2019 - 16:32

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 768 Innlegg:

Polen er jo et lavkostland hvor lønninger og prisnivåer iallfall ligger 60 % lavere enn i Norge.

Selv med det lønns- og prisnivået synes jeg du har fått enormt mye for pengene.

(Hva ville den jobben kostet i Norge, Mon tro. ?)

Har du fremdeles navn og adresse til den polske tannlegen ?

Og hva betalte du på hotellet, evt hvilket hotell ?

Regner med minimum 100.000 kr i norge.De heter EURODENT,de snakker norsk.Hotell velger du selv.Mitt hotell kostet 270 kr pr natt.Flyturen fra Tromsø til _Gdansk 30 EUR.Wizz air.

Man blir hentet på flyplassen og kjørt til /fra tannlegen daglig.De har egen hjemmeside.

Dette innlegget har blitt redigert av stigar: 06 august 2019 - 21:51

bad weather at work.jpg

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere