Gå til innhold

Foto

Reiseforsikring - sannhetens øyeblikk

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
83 svar til dette emnet

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 114 Innlegg:

Stigar, jeg har omtrent samme pensjon brutto. Ca 29.000 kr fra NAV og 10.000 fra Tjenestepensjon tegnet av arbeidsgiver.

Du skriver «pensjon», men er ikke du så ung at du har «trygd» og ikke «pensjon»?
Lurer da på hvordan blir situasjonen for deg når du blir 67? Vil du opprettholde samme dekning, eller vil noe falle bort? Har forstått det slik at uføre går ned i inntekt ved overgang til pensjon. Er vel kanskje samme sak med Stigar?

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 819 Innlegg:

At pensjon/trygd fra nav ikke er all verden kan vi enes om, men det er jo likt for alle. Å forsikre et dyrt huslån høres fornuftig ut. Jeg vil og moderere meg litt i synet på yrkesskade vs uføretrygd. I utgangspunktet ser jeg ikke den store forskjellen som tilsier at yrkesskade skal ha mer enn vanlig uføre, men unntak finnes. Det er jo noen yrker som har høyere risiko for skade enn andre yrker. Da er det rimelig at disse yrkene gir bedre dekning enn vanlig trygd. Derimot om en kontorist snubler og får kopimaskinen over seg, så ser jeg ikke behovet for noe ekstra. Men nå er det jo slik at alle disse ekstra utbetalingene er knyttet til forsikringer, og da er vi til mitt poeng ved dette: høye erstatningssummer fører til høye premier. Moderate utbetalinger bør gi rimeligere forsikringer slik at flere kan se seg råd til å tegne forsikring. Forsikring i seg selv er nemlig god sikkerhet mot usikker framtid, men bør ikke være slik at folk kan fristes til handlinger som utløser store utbetalinger.

Enig med deg.Derfor betalte TRYG meg flere millioner som yrkesskadeerstatning.Denne er for å kompensere lønnstapet mitt.Ergo har jeg egentlig ca 600.000 kr i årslønn.Arbgiver er pliktig å tegne yrkesskadeforsikring for sine lønnstakere.Så selv om man blir ufør etter som du setter det på spissen krav på ykesskade og menerstatning hvis uhellet skulle skje.IPP pensjon også.Men for meg utgjør dette kun ca 1200 kr pr mnd fra jeg fyller 60.Uansett så blir det 2 to reiser til bangkok i året bare på denne ang billettpriser.Mange bekker små osv...

bad weather at work.jpg

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 819 Innlegg:

Du skriver «pensjon», men er ikke du så ung at du har «trygd» og ikke «pensjon»?
Lurer da på hvordan blir situasjonen for deg når du blir 67? Vil du opprettholde samme dekning, eller vil noe falle bort? Har forstått det slik at uføre går ned i inntekt ved overgang til pensjon. Er vel kanskje samme sak med Stigar?

Heter uførePENSJON idag eller alderPENSJON.JEG går IKKE ned ei krone når jeg blir 67.

Slik det er idag hvis jeg har forstått det rett er at vi kan velge om fremdeles uførePENSJON eller aldersPENSJON.Jeg kan jo tjene i tillegg ca 45-50.000 kr i året uten at de trekker meg i uførePENSJON.Uansett har jeg ingen planer om det da.Om nødvendig kan jeg kjøre taxi i helgene hvis det skulle knipe på i fremtiden.Jeg får jo barnetillegg pr idag for 2 flerkullsbarn,utgjør ca 72.000 kr i året.Dette vil falle fra når barna fyller 18.Får ta dette når/hvis det kommer.HVIS det blir rød/grønt flertall ved neste valg hvil barnetillegget øke ganske mye.Tror IKKE på en rød/grønn regjering heller!!!!!!

bad weather at work.jpg

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 114 Innlegg:

Heter uførePENSJON idag eller alderPENSJON.JEG går IKKE ned ei krone når jeg blir 67.
Slik det er idag hvis jeg har forstått det rett er at vi kan velge om fremdeles uførePENSJON eller aldersPENSJON.Jeg kan jo tjene i tillegg ca 45-50.000 kr i året uten at de trekker meg i uførePENSJON.Uansett har jeg ingen planer om det da.Om nødvendig kan jeg kjøre taxi i helgene hvis det skulle knipe på i fremtiden.Jeg får jo barnetillegg pr idag for 2 flerkullsbarn,utgjør ca 72.000 kr i året.Dette vil falle fra når barna fyller 18.Får ta dette når/hvis det kommer.HVIS det blir rød/grønt flertall ved neste valg hvil barnetillegget øke ganske mye.Tror IKKE på en rød/grønn regjering heller!!!!!!

Da må jeg faktisk oppdatere deg. Det het uførepensjon fram til 2016, tror jeg det var. Da hadde uføre og pensjonister samme avgift til folketrygden. Etter 2016 ble dette endret til å hete uføretrygd og skulle sidestilles med lønnsinntekter slik at trygdeavgiften ble satt opp til den høyere satsen som gjelder for lønnstakere. Forskjellen er jo at lønnstakere betaler inn til framtidig pensjon, noe pensjonister er ferdig med. ellers er det også slik at uføretrygdede ikke kan velge, de går automatisk over på pensjon ved fylte 67 år. Barnetillegget henger og i en tynn tråd hvis du flytter til Thailand og tar med deg barna. Ellers er jo barnetillegget tiltenkt trygdede/pensjonister med lav trygd/pensjon. Det reduseres hvis trygd/lønn overstiger ca 26.000 kroner i måneden og faller helt bort dersom trygd/pensjon overstiger ca 36.000 kroner i måneden. Litt ulike regler for trygdede og pensjonister.

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 09 juli 2019 - 19:03

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 819 Innlegg:

Da må jeg faktisk oppdatere deg. Det het uførepensjon fram til 2016, tror jeg det var. Da hadde uføre og pensjonister samme avgift til folketrygden. Etter 2016 ble dette endret til å hete uføretrygd og skulle sidestilles med lønnsinntekter slik at trygdeavgiften ble satt opp til den høyere satsen som gjelder for lønnstakere. Forskjellen er jo at lønnstakere betaler inn til framtidig pensjon, noe pensjonister er ferdig med. ellers er det også slik at uføretrygdede ikke kan velge, de går automatisk over på pensjon ved fylte 67 år. Barnetillegget henger og i en tynn tråd hvis du flytter til Thailand og tar med deg barna.

JEG skal IKKE flytte til thailand med barna.Her er det norsk utdannelse og deres fremtid jeg tenker på.Bryr meg ikke i det hele tatt hva NAV sine penger heter.Betyr jo ikke noe.Du gjorde meg usikker nå ang uføretrygd/alderspensjon ved fylte 67.MÅ spøtte min pengealtoppslkende adv om dette.NÅ er han på ferie til 7-8-19.Skal holde deg oppdatert.Uansett så mener jeg han har sagt tidlige at dette er valgfritt.Jeg må jo svare med en lov og paragraif i folketrygdloven å henvise til.

bad weather at work.jpg

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 819 Innlegg:

Prøver på nytt...Har ikke tillatelse å laste opp denne filtypen sies det.

Dette innlegget har blitt redigert av stigar: 09 juli 2019 - 19:24

bad weather at work.jpg

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 819 Innlegg:

NÅ leser jeg hva folkretrygsloven via google.MERE i alderspensjon i forhold til uførepensjon ved fylte 67.ALTSÅ stiger den.Du har helt rett i at pr dd vil nåsittende regjering fjerne ektefellestillegget.DETTE gjelder hvis kona mi IKKE oppholder seg i norge.

HUN blir IKKE å flytte hit,så dette tillegget som jeg ikke har idag uansett ikke ha noen innvirkning.HVIS derimot loven IKKE endres vil leg ha krav på ektefelletillegg ETTER vi har giftet oss i neste mnd såfremt jeg forsørger henne.BARNETILLEGG frafaller ved fylte 18.HUN  får gjenlevendepensjon ETTER at vi har vært reg gift i minimum 5 år.Kompliserte greier dette.DØR jeg FØR vi har vært reg gift i norge tilfeller gjenlevendepensjonen min til barna TIL de  fyller  18.

Dette innlegget har blitt redigert av stigar: 09 juli 2019 - 19:48

bad weather at work.jpg

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 249 Innlegg:

Du er med andre ord sikret "good lady take care"  i minst 5 år. Det er vel statistisk sett ikke dårlig :-) :-)

Ellers purret DnB Skadeforsikring om anken min jeg sendte 1.5 uke siden. 

Beskjed om behandlingstid i minst 3 uker :-)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 819 Innlegg:

Du er med andre ord sikret "good lady take care"  i minst 5 år. Det er vel statistisk sett ikke dårlig :smile: :smile:

Ellers purret DnB Skadeforsikring om anken min jeg sendte 1.5 uke siden. 

Beskjed om behandlingstid i minst 3 uker :smile:

He-he...du har helt rett.5 års garanti er jaggu ikke dårlig.Behandlingstid på MINST 3 uker kan fort bli 10 uker.Har følt dette på kroppen siden 2015 hvordan de bare utsetter avgjørelser.De prøver å "tyne"folk til de bare gir opp.Er sikker på at uten advokat hadde jeg kommet mye dårligere ut etter skaden min.Nå er jo advokat "gratis"etter en yrkesskade."GRATIS"endte på en regning på 142.000 kr som han trakk fra klientkontoen min når jeg fikk første erstatningen.Uansett så tjente jeg på å bruke han.

bad weather at work.jpg

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 114 Innlegg:

JEG skal IKKE flytte til thailand med barna.Her er det norsk utdannelse og deres fremtid jeg tenker på.Bryr meg ikke i det hele tatt hva NAV sine penger heter.Betyr jo ikke noe.Du gjorde meg usikker nå ang uføretrygd/alderspensjon ved fylte 67.MÅ spøtte min pengealtoppslkende adv om dette.NÅ er han på ferie til 7-8-19.Skal holde deg oppdatert.Uansett så mener jeg han har sagt tidlige at dette er valgfritt.Jeg må jo svare med en lov og paragraif i folketrygdloven å henvise til.

Du gjør lurt i å forholde deg til advokaten din, men meg trenger du ikke holde oppdatert da jeg allerede er oppdatert på disse bestemmelsene :).

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 114 Innlegg:

Barnetillegg for uføretrygdet:

Det gis 0,4G pr barn i barnetillegg, tilsvarer 3.328,60 pr barn pr måned.

Dersom uføretrygden overstiger 3,1G - tilsvarer 25.796,65 pr måned - så reduseres barnetillegget med 50% av beløpet som overstiger fribeløpet på 3,1G.

Stigar har 2 barn. Dette gir maksimalt 6.657,20 pr måned. Samtidig har Stigar i denne tråden sagt at hans trygd er 38.600 pr måned. Dette er 12.803,55 mer enn fribeløpet. Altså vil barnetillegget i dette tilfellet blir redusert med 6.401,68. Barnetillegget blir etter dette på 255,53 pr måned.
Reglene er også slik at et barn regnes som selvforsørgende dersom barnet har inntekt/renter tilsvarende 1G. 1G fra 1.5.2019:

NOK 99.858,00 (NOK 8.321,50 pr måned).

Det jeg her har skrevet kan verifiseres her:

https://www.nav.no/n...-til-uføretrygd

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 325 Innlegg:

Det er bra offentlige ordninger ved yrkesskade. Det skulle bare mangle. Det er mulig å få offentlig erstatning på flere millioner hvis du får en yrkesskade, private som offentlige ansatte. Størrelsen på uføretrygden ved yrkesskade har mye mer med inntekt og fremtidige kostnader å gjøre enn uføretrygd i kreft eller andre sykdommer. Men en får hva en betaler for i store trekk.

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 325 Innlegg:

NÅ leser jeg hva folkretrygsloven via google.MERE i alderspensjon i forhold til uførepensjon ved fylte 67.ALTSÅ stiger den.Du har helt rett i at pr dd vil nåsittende regjering fjerne ektefellestillegget.DETTE gjelder hvis kona mi IKKE oppholder seg i norge.

HUN blir IKKE å flytte hit,så dette tillegget som jeg ikke har idag uansett ikke ha noen innvirkning.HVIS derimot loven IKKE endres vil leg ha krav på ektefelletillegg ETTER vi har giftet oss i neste mnd såfremt jeg forsørger henne.BARNETILLEGG frafaller ved fylte 18.HUN  får gjenlevendepensjon ETTER at vi har vært reg gift i minimum 5 år.Kompliserte greier dette.DØR jeg FØR vi har vært reg gift i norge tilfeller gjenlevendepensjonen min til barna TIL de  fyller  18.

Hvis du ikke går ned i trygd ved fylte 67 har du sikkert en spesialordning. Du er ikke som oss andre dødelige:)

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 325 Innlegg:

Barnetillegg for uføretrygdet:

Det gis 0,4G pr barn i barnetillegg, tilsvarer 3.328,60 pr barn pr måned.

Dersom uføretrygden overstiger 3,1G - tilsvarer 25.796,65 pr måned - så reduseres barnetillegget med 50% av beløpet som overstiger fribeløpet på 3,1G.

Stigar har 2 barn. Dette gir maksimalt 6.657,20 pr måned. Samtidig har Stigar i denne tråden sagt at hans trygd er 38.600 pr måned. Dette er 12.803,55 mer enn fribeløpet. Altså vil barnetillegget i dette tilfellet blir redusert med 6.401,68. Barnetillegget blir etter dette på 255,53 pr måned.
Reglene er også slik at et barn regnes som selvforsørgende dersom barnet har inntekt/renter tilsvarende 1G. 1G fra 1.5.2019:

NOK 99.858,00 (NOK 8.321,50 pr måned).

Det jeg her har skrevet kan verifiseres her:

https://www.nav.no/n...-til-uføretrygd

Det du siterer til er NAVs generelle regler. Det du får opplyst om her er folketrygdens satser. De reflekterer ikke alle tilfeller av uføretrygd eller barnetillegg. Jeg hadde heldigvis betalt forsikringer så jeg kom også godt ut av det.

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 325 Innlegg:

https://www.nettavis...ng/8485239.html

Gammel artikkel, men forklarende med tanke på yrkesskade og uføretrygd.

Fra artikkelen:"I tillegg får du 486.035 kroner fra yrkesskadeforsikringen"

Dette innlegget har blitt redigert av giggen: 11 juli 2019 - 00:26

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 114 Innlegg:

Det du siterer til er NAVs generelle regler. Det du får opplyst om her er folketrygdens satser. De reflekterer ikke alle tilfeller av uføretrygd eller barnetillegg. Jeg hadde heldigvis betalt forsikringer så jeg kom også godt ut av det.

Det er helt korrekt. Å beskrive alle mulige løsninger en kan få ved ulike forsikringsordninger er ikke mulig. Jeg oppfattet at Stigar snakket om «barnetillegg» og det begrepet er vel knyttet til folketrygden, eller? Vet ikke om begrepet «barnetillegg» brukes i forsikringsspråket. Der heter det trolig noe helt annet. Men som nevnt tidligere, man kan forsikre seg mot det meste bare en har penger nok!

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 212 Innlegg:

Jeg fikk Uførepensjon fra NAV og fikk det flotte brevet om at jeg var 100% varig UFØREPENSJONIST før reformen.

Jeg får fortsatt Uførepensjon fra forsikringsselskapet men som vi godt vet omdefinerte Stortinget Uførepensjonist til Uføretrygdet i reformen. Ormebolet sitter nok bare og klør etter å gjøre det samme med Alderspensjon. Mener å ha hørt noe rumling om Aldersstønad. Dagens Næringsliv brukte uttrykket Alderstrygd i sitt intervju med FrP Sandberg for noen år siden.

Som jeg tidligere har sagt er det hele et stort narrespill når de gnager på at Alderspensjon er "opptjente rettigheter". Det er ikke satt av 1 krone i alderspensjon til noen av oss. Alt går over budsjett fra år til år. Forsikringsselskapene er påkrevd å gjøre avsetninger for alle former for pensjonister.

Vedlagt fil  pensjon.JPG   99,68K   1 Antall nedlastinger

Dette innlegget har blitt redigert av RobertX: 11 juli 2019 - 11:41

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 114 Innlegg:

Jeg fikk Uførepensjon fra NAV og fikk det flotte brevet om at jeg var 100% varig UFØREPENSJONIST før reformen.

Jeg får fortsatt Uførepensjon fra forsikringsselskapet men som vi godt vet omdefinerte Stortinget Uførepensjonist til Uføretrygdet i reformen. Ormebolet sitter nok bare og klør etter å gjøre det samme med Alderspensjon. Mener å ha hørt noe rumling om Aldersstønad. Dagens Næringsliv brukte uttrykket Alderstrygd i sitt intervju med FrP Sandberg for noen år siden.

Som jeg tidligere har sagt er det hele et stort narrespill når de gnager på at Alderspensjon er "opptjente rettigheter". Det er ikke satt av 1 krone i alderspensjon til noen av oss. Alt går over budsjett fra år til år. Forsikringsselskapene er påkrevd å gjøre avsetninger for alle former for pensjonister.

Navnet skjemmer ingen, så om det heter alderstrygd eller pensjon spiller ikke så stor rolle. Omleggingen knyttet til uføretrygd hadde også innholdsmessig betydning. Poenget er at politikerne så på uføretrygd som et alternativ til lønnsinntekt og ikke et alternativ til pensjon. Altså skulle uføretrygdede betale inn til framtidig pensjon slik lønnstakerne gjør. Pensjonister har som alle forstår fullført sin innbetaling og har derfor lavere trygdeavgift.
Ellers er det klart at alt kan endres, men før det kommer store endringer som reduserer pensjoner dramatisk så må norsk økonomi utsettes for en nedgang ala Hellas - noe det er svært liten sannsynlighet så lenge politikerne forholder seg til handlingsregelen vedrørende oljefondet. Risikoen er selvsagt at politikere uenig i handlingsregelen, slik som f.eks. Carl I Hagen, får stor politisk makt. Vi får håpe at det ikke skjer!

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 11 juli 2019 - 14:57

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 114 Innlegg:
Ellers Robert: Er det noe forskjell i trygdeavgiften på uføretrygden du får fra nav og uførepensjonen du får fra forsikringsselskapet? Jeg antar at du betaler 8,2% for begge, altså at begge behandles som uføretrygd og ingen som pensjon der trygdeavgiften er 5,1%.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 249 Innlegg:

Navnet skjemmer ingen, så om det heter alderstrygd eller pensjon spiller ikke
Ellers er det klart at alt kan endres, men før det kommer store endringer !

Amen...
Den siste setningen er sikkert den viktigste du har skrevet denne uken :-)
Så-kjære "unge" forummedlemmer: les setningen 5 ganger hver kveld og ta nødvendige forholdsregler! :-) :-)

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: 11 juli 2019 - 17:03

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere