Gå til innhold

Foto

Reiseforsikring - sannhetens øyeblikk

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
83 svar til dette emnet

combat

combat

Medlem

• Medlemmer
  • 930 Innlegg:

Er det rart forsikringer blir dyre? Synes det opereres med helt hinsides erstatningssummer her. Regner med at uføretrygd ved yrkesskade skal gi rimelig god trygd. Når det da i tillegg kommer erstatningsbeløp i millionklassen så faller jeg av. Men det er vel slik det er blitt, dessverre!

Det at man får erstatning beror vel på tap av fremtidig inntekt, det at man blir 100% ufør og får trygd er vel og bra men økonomisk kan jo det ende med at man må f.eks selge hus og bil etc for å tilpasse ny livssituasjon så en erstatning for tapt inntekt er vel på sin plass

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Er det rart forsikringer blir dyre? Synes det opereres med helt hinsides erstatningssummer her. Regner med at uføretrygd ved yrkesskade skal gi rimelig god trygd. Når det da i tillegg kommer erstatningsbeløp i millionklassen så faller jeg av. Men det er vel slik det er blitt, dessverre!

Joda..klager ikke på uføretrygden min.38600 pr mnd.Uansett krever jeg det som loven sier.Har fått tilsammen ca 3,5 millioner kr,men har krav på ca 700.000 kr i tillegg.Dette gir vel ingen ifra seg.

Fikk i tillegg menerstatnig fra NAV på ca 400.000(fikk vedtaket på fredag) kr.TRYG betalt allerede 90.000 kr for fremtidige taxiregninger og hushjelp.Min adv ble meget overrasket ang vedtaket fra NAV,da dette som regel ikke blir godtatt.NAV ringte meg idag og sa at pengene er på tur til min kto.

Da jeg har valgt beløpet som engangsutbetaling får jeg 276.000 kr(skattefritt)Hvis jeg har valgt pr mnd hadde jeg fått ca 400.000 kr.999 kr pr mnd resten av livet.Da hadde jeg fått 51.000 kr 20 juli i etterbetaling fra og med 1-1-15.Fått menerstatnig fra TRYG pålydende ca 200.000.TRYG mener at jeg er kun 70% ufør..nav sier 100%...derfor fikk jeg medhold i finansklagenemda.DE er enig med min fremstilling via adv.De har nå 3 uker på seg om de vil betale.Hvis de sier nei går saken til tingretten der de må betale saksomkostninger.ADV 70.000 pr dag mm.

bad weather at work.jpg

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:

Joda..klager ikke på uføretrygden min.38600 pr mnd.Uansett krever jeg det som loven sier.Har fått tilsammen ca 3,5 millioner kr,men har krav på ca 700.000 kr i tillegg.Dette gir vel ingen ifra seg.
Fikk i tillegg menerstatnig fra NAV på ca 400.000(fikk vedtaket på fredag) kr.TRYG betalt allerede 90.000 kr for fremtidige taxiregninger og hushjelp.Min adv ble meget overrasket ang vedtaket fra NAV,da dette som regel ikke blir godtatt.NAV ringte meg idag og sa at pengene er på tur til min kto.
Da jeg har valgt beløpet som engangsutbetaling får jeg 276.000 kr(skattefritt)Hvis jeg har valgt pr mnd hadde jeg fått ca 400.000 kr.999 kr pr mnd resten av livet.Da hadde jeg fått 51.000 kr 20 juli i etterbetaling fra og med 1-1-15.Fått menerstatnig fra TRYG pålydende ca 200.000.TRYG mener at jeg er kun 70% ufør..nav sier 100%...derfor fikk jeg medhold i finansklagenemda.DE er enig med min fremstilling via adv.De har nå 3 uker på seg om de vil betale.Hvis de sier nei går saken til tingretten der de må betale saksomkostninger.ADV 70.000 pr dag mm.

Selvfølgelig skal du ha det reglene sier du skal ha! Dette er jo ikke kritikk av deg, men kritikk av systemet. Jeg har trodd at uføretrygd etter yrkesskade er høyere enn vanlig uføretrygd, og en rimelig erstatning burde utligne forskjellen mellom lønn og trygd. Dette vil jo ikke bli millionbeløp. Hvis det er slik at du etter dette kommer bedre ut av det enn om du ikke var blitt ufør, så er jo det et klart bevis på at systemet er utslag av galskap! Men når det nå en gang er slik skal du ikke ha dårlig samvittighet. Det er som sagt systemet som er galskap.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Selvfølgelig skal du ha det reglene sier du skal ha! Dette er jo ikke kritikk av deg, men kritikk av systemet. Jeg har trodd at uføretrygd etter yrkesskade er høyere enn vanlig uføretrygd, og en rimelig erstatning burde utligne forskjellen mellom lønn og trygd. Dette vil jo ikke bli millionbeløp. Hvis det er slik at du etter dette kommer bedre ut av det enn om du ikke var blitt ufør, så er jo det et klart bevis på at systemet er utslag av galskap! Men når det nå en gang er slik skal du ikke ha dårlig samvittighet. Det er som sagt systemet som er galskap.

Enig,,,slik er loven pr dd.JEG tjente millioner kr etter skaden..Uføretrygen gir meg ca 6000 kr pr mnd i barnetillegg. tillegg menerstatning fra NAV som nevnt tidligere.Uføretrygd etter  yrkesskade er riktig som du sier.MYE høyere.JEG takker å bukker pga lovverket..IKKE MIN feil.

bad weather at work.jpg

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 318 Innlegg:

Jeg synes ikke forsikringssummene er hinsides. Om du du blir ufør i tidlig alder er 2-3 millioner kr ingen stor sum. Hvis man hadde 20 år yrkesaktiv deltakelse igjen så er det bare å gange opp.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Takker.DEt viser sg at jeg er forsiktret i DNB of Storebrand også.Dette via DOF.Når jeg er   61vil jeg fån1200 kr pr md fra dem.

bad weather at work.jpg

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:

Jeg synes ikke forsikringssummene er hinsides. Om du du blir ufør i tidlig alder er 2-3 millioner kr ingen stor sum. Hvis man hadde 20 år yrkesaktiv deltakelse igjen så er det bare å gange opp.

Skjønner ikke! Hvor er de millionene jeg som ikke ufør skulle hatt? Uføre ved yrkesskade er tilnærmet lik lønna en hadde. Hvilke millioner er det en da går glipp av? Ikke har jeg sett noe til dem!

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 220 Innlegg:
Jeg, i min enfoldighet, trodde det var ca 70 prosent.:-)
Men man får vel noe skattemessige fordeler, men kan vel neppe likestilles.
Noen arbeidssteder kan ha gode tilleggsforsikringer, men ikke alle.

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 338 Innlegg:

Skjønner ikke! Hvor er de millionene jeg som ikke ufør skulle hatt? Uføre ved yrkesskade er tilnærmet lik lønna en hadde. Hvilke millioner er det en da går glipp av? Ikke har jeg sett noe til dem!

Ser at jeg i mitt tilfelle ville tapt ca. 300000 Nok. årlig dersom jeg hadde blitt 100% ufør p.g.a yrkesskade , så jeg mener det er fint at arbeidsgiver har gode og dyre forsikringer for sine ansette.
Selv slapp jeg unna bruk av forsikringen og det er jeg glad for.

t årlig arbeidsinntekt kan ikke settes høyere enn seks ganger grunnbeløpet, § 12-17 tredje ledd femte punktum

Den antatte årlige arbeidsinntekten på skadetidspunktet kan ikke settes til høyere enn seks ganger folketrygdens grunnbeløp (G). Inntekter som overstiger 6G medregnes ikke.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:

Ser at jeg i mitt tilfelle ville tapt ca. 300000 Nok. årlig dersom jeg hadde blitt 100% ufør p.g.a yrkesskade , så jeg mener det er fint at arbeidsgiver har gode og dyre forsikringer for sine ansette.
Selv slapp jeg unna bruk av forsikringen og det er jeg glad for.

t årlig arbeidsinntekt kan ikke settes høyere enn seks ganger grunnbeløpet, § 12-17 tredje ledd femte punktum

Den antatte årlige arbeidsinntekten på skadetidspunktet kan ikke settes til høyere enn seks ganger folketrygdens grunnbeløp (G). Inntekter som overstiger 6G medregnes ikke.

Da tilhører du den privilegerte andel av lønnstakere. De aller fleste taper ikke noe siden 6G tilsvarer pr idag ca 600.000 kroner (599.148 for å være nøyaktig). Gjennomsnittslønn i Norge tror jeg for tiden er ca 500.000 kroner. 6G er altså godt over gjennomsnittet. At du ville tape 300.000 kroner årlig tilsier en årslønn på rundt millionen. Er nok ikke mange lønnstakere som befinner seg på det nivået.

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 212 Innlegg:

Alt avhenger av om man har en god tilleggspensjon forsikring via arbeidsgiver. Maks årlig uførepensjon fra NAV er vel i området 360.000-370.000. Tilleggsforsikringene er svindyre, men betales av arbeidsgiver og de får skattefradrag for utgiftene (om ikke det er veldig spesielle ordninger).

Yrkesskadeforsikringer er også engangsutbetalinger. Dette er obligatoriske forsikringer for bedrifter, så de er stort sett betalt av de via forsikringspremier.

Med dagens kostnadsnivå så er beløpene Stigar nevner helt innenfor om man skal komme seg på beina økonomisk etter å ha mistet arbeidsevnen.

Min arbeidsgiver hadde en spesiell tilleggsforsikring kalt "Uførhet ved Annen Sykdom", som er spesiell i det at den dekker ryggerlidelser, noe vanlige Gruppeliv forsikringer ikke gjør (arbeidsgiver tegner disse for sine ansatte). Annen Sykdom forsikringen er styggdyr med forsikringspremier på mange 10.000 pr ansatt når man kommer over 40 år alder.

Synes det er fint at vi enn så lenge har et økonomisk fall-nett som ivaretar oss om uhellet er ute.

Dette innlegget har blitt redigert av RobertX: 06 juli 2019 - 09:31

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 338 Innlegg:

Da tilhører du den privilegerte andel av lønnstakere. De aller fleste taper ikke noe siden 6G tilsvarer pr idag ca 600.000 kroner (599.148 for å være nøyaktig). Gjennomsnittslønn i Norge tror jeg for tiden er ca 500.000 kroner. 6G er altså godt over gjennomsnittet. At du ville tape 300.000 kroner årlig tilsier en årslønn på rundt millionen. Er nok ikke mange lønnstakere som befinner seg på det nivået.

Hadde nær opp mot 900000 med alle tillegg. Etter jeg pensjonerte meg for ca. 3.år siden ble det noe helt annet ca 450000 og det skulle også bare mangle.😎

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Alt avhenger av om man har en god tilleggspensjon forsikring via arbeidsgiver. Maks årlig uførepensjon fra NAV er vel i området 360.000-370.000. Tilleggsforsikringene er svindyre, men betales av arbeidsgiver og de får skattefradrag for utgiftene (om ikke det er veldig spesielle ordninger).

Yrkesskadeforsikringer er også engangsutbetalinger. Dette er obligatoriske forsikringer for bedrifter, så de er stort sett betalt av de via forsikringspremier.

Med dagens kostnadsnivå så er beløpene Stigar nevner helt innenfor om man skal komme seg på beina økonomisk etter å ha mistet arbeidsevnen.

Min arbeidsgiver hadde en spesiell tilleggsforsikring kalt "Uførhet ved Annen Sykdom", som er spesiell i det at den dekker ryggerlidelser, noe vanlige Gruppeliv forsikringer ikke gjør (arbeidsgiver tegner disse for sine ansatte). Annen Sykdom forsikringen er styggdyr med forsikringspremier på mange 10.000 pr ansatt når man kommer over 40 år alder.

Synes det er fint at vi enn så lenge har et økonomisk fall-nett som ivaretar oss om uhellet er ute.

Menerstatning er for IKKE dokumenterte fremtidige utgifter.Har fått ca 600.000 kr for dette.Enig med deg at vi er godt forsikret hvis uhellet skulle skje.JEG fikk 3,3 tonn med rørlast over foten.Satt fast 19 minutter før kranføreren på oljeriggen fikk løftet lastet meg fri.Hadde dødsangst.Kranføreren fikk panikk når han så meg på dekket.Verneskoen min var flatklemt.Livet mitt ble snudd om iløpet av sekunder.Reiste som matros i DOF.Freelance ,men fast ansatt.Visste aldri hvor neste båt jeg skulle på.India..malaysia..egypt...nordsjøen...england..scotland...4 uker på/av.I asia 6 uker på/av.

Tjente ca 600.000 kr pr år.Savner dette livet.Gikk fra en glad gutt til en mutt fyr der alkoholen hjalp.

Tok meg sammen og så meg selv i speilet.

bad weather at work.jpg

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 338 Innlegg:

Innvandrere ligger tett opp til 500000 med snitt på ca.480000 mens de andre har ca.560000 dette fra 2018.
Dette fra statistisk sentralbyrå.
https://www.dinside....mannen/70728791

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:

Enig i at det er fint at det finnes et sikkerhetsnett.
Så har vi trolig ulike meninger om hvor stort et slikt sikkerhetsnett bør være. Jeg synes de omtalte nivåer er i overkant, mens andre kanskje synes at det bør være slik det er eller bedre. Greit at meningene er delte. 

Jeg synes det er feil hvis en person kommer bedre ut av det økonomisk ved yrkesskade enn om vedkommende ikke ble utsatt for yrkesskade.
Det er ellers akseptert at om du blir ufør så må du klare deg med mindre enn om du ikke ble ufør. Da kan en spørre hvorfor en ufør etter yrkesskade skal ivaretas så mye bedre enn en som er uheldig og blir påført sykdom som fratar dem arbeidsevnen.
Skjønner at noen av dere ikke ser noe problematisk i dette, men det gjør jeg.

Men nå er vi langt utenfor trådens tema, så vi lar det kanskje være med det. :)

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 06 juli 2019 - 11:52

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Så har vi trolig ulike meninger om hvor stort et slikt sikkerhetsnett bør være. Jeg synes de omtalte nivåer er i overkant, mens andre kanskje synes at det bør være slik det er eller bedre. Greit at meningene er delte. 

Jeg synes det er feil hvis en person kommer bedre ut av det økonomisk ved yrkesskade enn om vedkommende ikke ble utsatt for yrkesskade.
Det er ellers akseptert at om du blir ufør så må du klare deg med mindre enn om du ikke ble ufør. Da kan en spørre hvorfor en ufør etter yrkesskade skal ivaretas så mye bedre enn en som er uheldig og blir påført sykdom som fratar dem arbeidsevnen.

Joda.JEG fikk økonomisk mye bedre.Ufør etter yrkesskade er høyere.Lavere skatt fordi jeg bor i nord-troms.IKKE elavgift. mm.Venner tjener dårligere enn meg.4 millioner kr hjelper mye,

Jeg vet at 38600 kr pr mnd virker høyt og provoserende for de som tjener mindre.Uansett får jeg det som loven sier.

bad weather at work.jpg

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 713 Innlegg:

Joda.JEG fikk økonomisk mye bedre.Ufør etter yrkesskade er høyere.Lavere skatt fordi jeg bor i nord-troms.IKKE elavgift. mm.Venner tjener dårligere enn meg.4 millioner kr hjelper mye,

Jeg vet at 38600 kr pr mnd virker høyt og provoserende for de som tjener mindre.Uansett får jeg det som loven sier.

bad weather at work.jpg

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 338 Innlegg:

Da jeg bygget mitt første hus tenkte jeg mye over det , hva om jeg skulle bli syk og trygdet.Da hadde det blitt veldig trangt økonomisk så jeg tok kontakt med banken angående forsikring på huslånet.

Det ble til at jeg tegnet forsikring på lånet gjennom et selskap som banken hadde forbindelse med.

Betalte høyest premie i starten og så gjekk det gradvis nedover ettersom lånet ble mindre.

Denne forsikringen hadde gitt meg full utbetaling av hele lånet selv med bare et avdrag av lånet igjen dersom jeg hadde blitt uføretrygdet.

Etter at jeg tegnet forsikringen sov jeg godt om natta. ;-)

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 212 Innlegg:
Stigar, jeg har omtrent samme pensjon brutto. Ca 29.000 kr fra NAV og 10.000 fra Tjenestepensjon tegnet av arbeidsgiver.

PanGei, husk at mye av disse summene er fra forsikringer. De som kun har NAV pensjon er de som har det tyngst. Som regel folk som enten knapt har fått jobbet eller har jobbet i lavtlønnsyrker uten særlig forsikring.

Og maks pensjon fra NAV er som sagt ca 370.000 kr uavhengig av om du tjente 700.000 eller 700 millioner før uførhet. Man MÅ ha tilleggspensjon gjenom arbeidsgiver for at det skal monne.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 064 Innlegg:
At pensjon/trygd fra nav ikke er all verden kan vi enes om, men det er jo likt for alle. Å forsikre et dyrt huslån høres fornuftig ut. Jeg vil og moderere meg litt i synet på yrkesskade vs uføretrygd. I utgangspunktet ser jeg ikke den store forskjellen som tilsier at yrkesskade skal ha mer enn vanlig uføre, men unntak finnes. Det er jo noen yrker som har høyere risiko for skade enn andre yrker. Da er det rimelig at disse yrkene gir bedre dekning enn vanlig trygd. Derimot om en kontorist snubler og får kopimaskinen over seg, så ser jeg ikke behovet for noe ekstra. Men nå er det jo slik at alle disse ekstra utbetalingene er knyttet til forsikringer, og da er vi til mitt poeng ved dette: høye erstatningssummer fører til høye premier. Moderate utbetalinger bør gi rimeligere forsikringer slik at flere kan se seg råd til å tegne forsikring. Forsikring i seg selv er nemlig god sikkerhet mot usikker framtid, men bør ikke være slik at folk kan fristes til handlinger som utløser store utbetalinger.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere