Gå til innhold

Foto

10-år Long Stay Visa.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
12 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

Mange er vel klar over at det går ann for oss nordmenn, å søke om Non-Immigrant Visa som er O-X 10 Years Long Stay.

Jeg kjenner bare en nordmann som har hatt det, og litt merkelig at ikke fler har søkt på det.  De to linkene under om samme sak er verdt å lese:

http://www.thaiembas...10yrs-long-stay

https://www.thethail...-visa-long-stay

Hvorfor ikke prøve dette, det er mange nordmenn som enkelt kan få det.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 27 mai 2019 - 05:32

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 251 Innlegg:

Det er jo ganske friske økonomiske krav forbundet med det hele.

Noe annet er hvordan de kontrollerer bankinnskuddet etter søker har mottatt visumet? 

Er kontoen sperret og banken rapporterer til immigrasjonsmyndighetene, eller kan man "tære" på pengene etterpå, og så fylle opp ved neste søknad ?

Uten å ha forsøkt, forstår jeg et det er lett å overføre penger TIL Thailand, men ikke så enkelt overføre tilbake til Norge om det skulle være aktuelt.

(Selv om det gikk greit betale for flybilletter til KLM med mitt Bangkok Bank visakort :-) )

Så er det også kravet til thailandsk helseforsikring, den har vel også en kostnad ?

Ser at når man veier dette opp mot personlig medlemskap i Norsk Folketrygd, er det ikke aktuelt for egen del.

Noe annet kan være om man er permanent i Thailand over flere år og ikke reiser fram og tilbake innen 3 måneders perioder.

Da bør man likevel kansje ha en eller annen form for ytterligere forsikringsdekning i voksen alder :-)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 118 Innlegg:

Ser ingen fordeler med dette visumet! Det mest enerverende med opphold i Thailand er at en må melde adresse hver 90 dager. Det gjelder visst også for dette visumet, så da så.

Forskjellen fra vanlig retirement visum er at en søker 5 år i slengen og ikke hvert år. Kapital- og inntektskravet er vesentlig høyere ved 10-års visumet. Hva skjer om du vil fortsatt være i Thailand etter 10 år? Må du reise ut, eller kan en fortsette?

Nei, dette frister ikke. Venter til vi får samme vilkår som thaier bosatt i Norge får, men det skjer nok aldri. I hvert fall ikke så lenge de etnosentriske generalene styrer landet.

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 371 Innlegg:

Tror heller jeg ville prøvt meg på dette. Thai Permanent Residency.

http://usa.siam-lega...ent-visa-us.php

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 263 Innlegg:

Grei nok den, me 3 års arbeidstillatelse er det få som har.

A.H.

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 371 Innlegg:

Grei nok den, me 3 års arbeidstillatelse er det få som har.

A.H.

Ser den men det betyr kanskje noen av punktene.

Qualifications

To become eligible to apply for Permanent Residency Permit, the applicant must meet any of the following criteria:

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 118 Innlegg:

En tidligere aktivt medlem på forumet hadde Thai Permanent Residency. Husker han nevnte at en måtte betale inn en større sum ved søknad som ikke ville bli refundert dersom søknaden ble avvist. Et krav som jeg ikke ser i listen er at en må kunne snakke og forstå thai. Han tilskriver sitt "visum" bekjentskap via selskapet han jobbet i med en innflytelsesrik general. Slik vi alle etterhvert erfarer er det svært lite som er mulig i dette landet uten de rette bekjentskaper. Det gjelder for såvel thaier som for utlendinger.

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 371 Innlegg:

En tidligere aktivt medlem på forumet hadde Thai Permanent Residency. Husker han nevnte at en måtte betale inn en større sum ved søknad som ikke ville bli refundert dersom søknaden ble avvist. Et krav som jeg ikke ser i listen er at en må kunne snakke og forstå thai. Han tilskriver sitt "visum" bekjentskap via selskapet han jobbet i med en innflytelsesrik general. Slik vi alle etterhvert erfarer er det svært lite som er mulig i dette landet uten de rette bekjentskaper. Det gjelder for såvel thaier som for utlendinger.

Har og lest om det for mange år siden , tror det var 100000 baht og måtte snakke / forstå thai. Mener også det stod at en måtte kunne synge Thailands nasjonalsang på thai.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 251 Innlegg:

Har og lest om det for mange år siden , tror det var 100000 baht og måtte snakke / forstå thai. Mener også det stod at en måtte kunne synge Thailands nasjonalsang på thai.

Og spise en stor tallerken "Som Tham" på 5 minutter ?  :-)

solhov

solhov

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 57 Innlegg:

Prisen er 400 $  (Ca.THB 12.800) ser jeg.

Dette er overkommelig med tanke på at dette er for 10 år og Multiple reentry, siden årlig extension med single reentry koster årlig THB 3.800. (1.900 + 1.900).

2 x 5 års Visa, der andre perioden automatisk fornyes ved en utreise og reentry til Thailand. 

THB 3 mill. i banken kan være et problem for de fleste å kunne skaffe til veie, men de kan settes inn på konto, låst for 3 år, til 1,85% rente (Kasikorn). 

Alternativet er THB 1,8 mill. på konto og THB 1,2 mill i årlig pensjon.

Helseforsikringen er et annet minus, men om det også kan bli obligatorisk for extension av Non imm. O-A visa fra Juli 2019, kan synes usikkert ennå. 

Men den koster (Thaivivat) THB 59.000 pr år (61-70 år) stigende til THB 81.000 (71-75 år) og kan fornyes frem til 100 år for THB 120.000 pr år. (Må tegnes før 75 år og kan da fornyes til 100 år).

Dette innlegget har blitt redigert av solhov: 30 mai 2019 - 13:11

Det er forøvrig min erfaring at man samle så mye unødvendig rot, at det utfyller den tilgjengelige plass!

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 118 Innlegg:

Prisen er 400 $  (Ca.THB 12.800) ser jeg.

Dette er overkommelig med tanke på at dette er for 10 år og Multiple reentry, siden årlig extension med single reentry koster årlig THB 3.800. (1.900 + 1.900).

2 x 5 års Visa, der andre perioden automatisk fornyes ved en utreise og reentry til Thailand. 

THB 3 mill. i banken kan være et problem for de fleste å kunne skaffe til veie, men de kan settes inn på konto, låst for 3 år, til 1,85% rente (Kasikorn). 

Alternativet er THB 1,8 mill. på konto og THB 1,2 mill i årlig pensjon.

Helseforsikringen er et annet minus, men om det også kan bli obligatorisk for extension av Non imm. O-A visa fra Juli 2019, kan synes usikkert ennå. 

Men den koster (Thaivivat) THB 59.000 pr år (61-70 år) stigende til THB 81.000 (71-75 år) og kan fornyes frem til 100 år for THB 120.000 pr år. (Må tegnes før 75 år og kan da fornyes til 100 år).

Du skriver om dette 10-års visumet, mens Sirky svarer på dette med permanent opphold.

solhov

solhov

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 57 Innlegg:

Du skriver om dette 10-års visumet, mens Sirky svarer på dette med permanent opphold.

Ja er det ikke 10-års visumet tråden handler om da? 

Det er forøvrig min erfaring at man samle så mye unødvendig rot, at det utfyller den tilgjengelige plass!

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 118 Innlegg:

Ja er det ikke 10-års visumet tråden handler om da? 

Jo, men underveis ble også dette med permanent opphold omtalt. Derfor viktig å vite hva man svarer på :).

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere