Gå til innhold

Foto

Vietnam vs Thailand ( slik jeg ser det ).

* * * * * 1 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
47 svar til dette emnet

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Det var ikke noe sleivspark, SomLak. Det var rett og slett bare en konstatering av at du stadig postulerer ting om forholdende i Thailand med en sånn selvfølge at en skulle tro du bodde der, noe du altså ikke gjør.

Problemet er at det er å underminere. Dessuten har det ingenting med sak å gjøre. Det er å gå på mann heller enn ball. Og det jeg gjør ved å begynne  å snakke om "ikke se skogen for bare trær" er egentlig ikke annet enn å svare med samme mynt. Og det kan man selvsagt  - og med rette - kritisere. Jeg burde hatt vett til å holde meg for god til det siste innlegget i går.  

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 325 Innlegg:

Det er ingen tvil om at den offentlige pensjonen er lav, men glem ikke at disse bøndene har en vesentlig andel naturalhushold samt familiebidrag og bytteøkonomi, så det er ikke helt sammenlignbart med en som bare har 600 Bath og ingen ting annet, denne gruppen ender vel opp som tiggere.

Fremdeles så er det slik at det er barna som tar seg av sine gamle og foreldre.  

Det er også fremdeles slik i denne kulturen, at det som er negativt og dårlige nyheter det snakkes det ikke om.  Det ansees som direkte uhøflig.  Men det ER dessverre mye trist, og det er en god del selvmord i Thailand.  Folk som ikke har nok å leve av, har mistet det de  eide og ikke minst ""mistet ansikt"".  

For dem som er gift med en thailandsk kvinne, så har hun og fremdeles mye av dette i seg.  Dette så typiske for thaier, at det negative skal man ikke snakke om.  Derfor får ikke faranger greie på det, for mannens kone forteller det hun ønsker han skal få høre.

Jeg vanker ikke på farang steder og har en håndfull skandinaver som venner.  På nesten 20 år og utenom de store byene der ca. 80% av thaiene bor, her har jeg som for meg er naturlig fått veldig mange gode venner som er thaier.  Siden jeg er så annerledes i tanker og kultur for dem, så har de med årene snakket rett ut til meg, men snakker ikke slik så andre thaier kan høre det.

Så nok en gang:

Vi kjenner det som er på våre ståsted og hvor vi bor, og hvilken type mennesker vi omgås og har som nære venner.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 130 Innlegg:

Det er også fremdeles slik i denne kulturen, at det som er negativt og dårlige nyheter det snakkes det ikke om.  Det ansees som direkte uhøflig.  

A.H.

Det er helt sikkert slik der du bor og sikkert mange andre steder i Thailand. Det tror jeg deg på. Likevel blir det feil å si at: "Sånn er thaier" rett og slett fordi ikke alle thaier er slik.

Jeg og registrerer at det å miste ansikt er noe av det verste som kan vederfares en thai. Det er et inntrykk jeg får bekreftet både ut fra nærmiljø og medieoppslag. Har nesten ikke tall på antall drap som er resultat av tapt ansikt (ære).

Dog opplever jeg store variasjoner når det gjelder dette med å snakke om negative ting. Noen har hemninger på dette, andre overhode ikke :).

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 325 Innlegg:

Det er helt sikkert slik der du bor og sikkert mange andre steder i Thailand. Det tror jeg deg på. Likevel blir det feil å si at: "Sånn er thaier" rett og slett fordi ikke alle thaier er slik.

Jeg og registrerer at det å miste ansikt er noe av det verste som kan vederfares en thai. Det er et inntrykk jeg får bekreftet både ut fra nærmiljø og medieoppslag. Har nesten ikke tall på antall drap som er resultat av tapt ansikt (ære).

Dog opplever jeg store variasjoner når det gjelder dette med å snakke om negative ting. Noen har hemninger på dette, andre overhode ikke :).

Folk er nå bare en gang forskjellige i både Thailand og i Norge.  Levesett og inntekt er også ganske så forskjellig på by og landsbygdene.  Vi må bare lære oss å leve på en enkel måte der vi selv bor.  Verre er det jo ikke.   :smile: 

A.H.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Folk er nå bare en gang forskjellige i både Thailand og i Norge.  Levesett og inntekt er også ganske så forskjellig på by og landsbygdene.  Vi må bare lære oss å leve på en enkel måte der vi selv bor.  Verre er det jo ikke.   :smile: 

A.H.

Jeg tror nok ganske sikkert en slik holdning - sammen med respekt og en passende porsjon ydmykhet - gjør at man opplever thailendere på en mye mer positiv måte enn hvis man i ulike sammenhenger viser en holdning som er heller ovenifra og ned. Og du er i så måte et godt eksempel på det.

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 264 Innlegg:

Ansiktet er vel bare til låns ?

Trodde det var det Buddhismen gikk ut på, å se bak "ansiktet" ;-) 

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

solhov

solhov

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 57 Innlegg:

Litt artig å se hva thaiene rundt meg betaler i skatt.  Omtrent 95% er bønder, håndverkere og selgere av alle slag.  Ingen skatt og 600,- baht i måneden i alderspensjon.  Den som intet gir intet får. ;-)  :-o 

Jeg har betalt skatt til Thailand i år, og tilbakeført i 5 år og årene 2014-2015-2016-2017-2018. Bare på ett år så har jeg betalt mer i skatt, enn alle thaiene i vår del av landsbyen.  Men jeg må søke om å få lov å bo her, men gir mer penger for å bygge opp landet Thailand enn thaiene selv. :-o  :smile: 

A.H.

Ja jeg hadde ikke 180 dager her i 2015, men har betalt skatt hit i 2016, 2017, 2018 og skal også betale nå i 2019. 

Jeg håper at dette kan komme til nytte en dag i forbindelse med extension of stay og/eller dette nye helseforsikrings-kravet. :smile: 

Dette innlegget har blitt redigert av solhov: 13 oktober 2019 - 09:50

Det er forøvrig min erfaring at man samle så mye unødvendig rot, at det utfyller den tilgjengelige plass!

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 258 Innlegg:

Ja jeg hadde ikke 180 dager her i 2015, men har betalt skatt hit i 2016, 2017, 2018 og skal også betale nå i 2019.

Jeg håper at dette kan komme til nytte en dag i forbindelse med extension of stay og/eller dette nye helseforsikrings-kravet. :smile:

Det tror jeg nok du kan se langt etter :-)
Tror nok myndighetene ønsker melke falangene maksimalt og gi minimalt tilbake.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Vietnam

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere