Gå til innhold

Foto

Skatt på innskudd / renter i Norge

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

Hansap

Hansap

Medlem

• Nye medlemmer
  • 52 Innlegg:

Er det noen som vet om man må betale skatt på innskudd / renter I Norge når man har fått godkjent skattemessig utflytting?

På forhånd takk for info.

Hansap

Dette innlegget har blitt redigert av Hansap: 08 april 2019 - 12:11

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

Har du meldt skattemessig utflytting så er det ingen skatt på renter. Den eneste skatten du da risikerer er kildeskatt på eventuell pensjon eller uføretrygd.

Hansap

Hansap

Medlem

• Nye medlemmer
  • 52 Innlegg:

Takk for svaret. Ja er klar over Kildeskatten på pensjon og har ingen formue I Thailand så det skulle bli med den.

Hansap :smile:

Hansap

Hansap

Medlem

• Nye medlemmer
  • 52 Innlegg:

Har du meldt skattemessig utflytting så er det ingen skatt på renter. Den eneste skatten du da risikerer er kildeskatt på eventuell pensjon eller uføretrygd.

Tillater meg et spørsmål til......leverer Du skattemeldingen elektronisk og skanner Cerificate of residence/ Thai tax payment cerificate fra Thai Revenue department og legger de ved eller sender Du med post? 

Hansap.

Dette innlegget har blitt redigert av Hansap: 13 april 2019 - 08:26

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 078 Innlegg:
Nå spurte du ikke meg, men svarer likevel :-)
For min del leverer elektronisk og scanner de 2 skjemaene fra thailand samt tilleggsskjemaet(fradrag for skatt betalt i utlandet/kredittfradrag) som jeg fyller ut.
Det har gått helt fint siste 2 år :-)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

Tillater meg et spørsmål til......leverer Du skattemeldingen elektronisk og skanner Cerificate of residence/ Thai tax payment cerificate fra Thai Revenue department og legger de ved eller sender Du med post? 

Hansap.

Ja, jeg leverer skattemeldingen elektronisk. Har liten tillit til postverket i Thailand :).

Hansap

Hansap

Medlem

• Nye medlemmer
  • 52 Innlegg:

Ja, jeg leverer skattemeldingen elektronisk. Har liten tillit til postverket i Thailand :).

Takk for informasjonen.

Hansap :smile:

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

For de som ikke har meldt skattemessig utflytting fra Norge bør være oppmerksom på at eventuelle renteinntekter på sparekonti i Thailand er skattepliktig i Norge.

Har du f.eks. en sparekonto med oppsigelsestid i Thailand, så får du høyere rente enn på en vanlig konto. Banken i Thailand foretar et skattetrekk på renteinntekten, men siden du er skattepliktig til Norge gir banken en kvittering på trekket som du får tilbakebetalt på det lokale skattekontoret i Thailand. Dette vet kanskje de som dette gjelder, men husker de på å oppgi det samme beløpet som kapitalinntekt på skattemeldingen til Norge?

Dette gjelder også de som betaler skatt til Thailand. Skatteavtalen sier at pensjon og trygd overført til bostedslandet skal beskattes i bostedslandet, renteinntekter derimot skal beskattes i landet personen har primær skatteplikt - slik jeg har forstått det.

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 435 Innlegg:

Jeg er ikke pensjonist enda, men hvor mye er kildeskatten på i dag  hvis man skule ta pensjonen med seg? 

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere