Gå til innhold

Foto

Flytte til Filippinene

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
17 svar til dette emnet

Ubon

Ubon

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 259 Innlegg:

Etter 12 års ekteskap og bosetting i Thailand er det ugjenkallelig slutt. Kona har for gud vet hvilken gang rotet med en lokal fyr og nå klarer jeg ikke mere. Mitt visum basert på gift med thai går ut 4. april og jeg hadde kun forberedt det økonomiske for forlengelsen med å sette 400 000 baht i banken. Så forlengelse basert på retirement er utelukket. Så har ca en måned på meg til å selge det som står i mitt navn dvs bil, motorsykkel, div møbler og utstyr.

Kan ikke tenke meg å flytte et annet sted å bo alene i Thailand. Hovedsaklig på grunn av språkproblemene men også den sterke bahten og den stadige innstrammingen av visumreglene.

Så derfor vurderer jeg å flytte til Filippinene. Så om ca en måned reiser jeg til Filippinene med alt jeg eier og har i en koffert + selvfølgelig penger på bok.

Så hva gjør jeg, hvor drar jeg. Kunne tenke å leie meg et lite hus i utkanten av en større by. Har sett litt på websider til eiendomsmeklere og syntes prisene er stive. Ikke rare greiene en får for feks  25 000 pesos. 

Noen som har vært gjennom det samme og har noen tips å komme med?

Datu

Datu

Medlem

• Medlemmer
  • 303 Innlegg:

Hei Ubon,

Regner med at du også har vurdert andre land i Sørøst-Asia mtp. bosetting?
Blant utlendinger er det nok delte meninger hvor bra/gunstig det er i Filippinenene nå om dagen. Jeg har vært mye i Filippinene de siste årene, og jeg syns utviklingen har gått i negativ retninger på mange områder. Det gjelder bla kriminalitet, sterk prisstigning og forurensning. Jeg fornemmer også en tiltagende skepsis og mistenksomhet blant myndigheter og den vanlige filippiner mot utlendinger. Men som sagt, så er der nok ulike meninger om dette.

I fjor reiste jeg rundt i andre land i regionen, og festet meg særlig til Kambodja. De har en vennlig befolkning, lave priser. Etter det jeg forstår er det også levelige visumrelger. Mange utlendinger har flyttet dit fra Filippinene (og Thailand?) de siste årene. Det som trekker ned vil vel særlig være språket og engelskferdigheten i befolkningen.

Jeg er overhodet ikke noen ekspert på Kambodja, men for meg framstod landet som mer attraktivt, vennlig og imøtekommende på mange vis, enn det jeg opplever Filippinene er nå. Jeg traff flere utlendingene som etter sigende levde et godt liv der.

(...Men altså bare noen tanker fra meg... )

Når det gjelder konkrete tips og råd til deg i din situasjon i forhold til Filippinene, har jeg dessverre ikke så mye å komme med. Jeg bor ikke fast på Filippinene, og når jeg er det så bor jeg hos familien. Filippinene er et land med mange byer og mange øyer å velge mellom. Det viktigste for deg er vel å ta vare på helsa, dvs at du har en god helseforsikring og at det er kort vei til gode sykehus. Da bør du bo i Visaya-regionen eller Luzon. Det er mange ok (og dyre!) sykehus rundt omkring. Personlig ville jeg holdt meg unna Cebu, Det er overbefolket, sterkt forurenset og byen blir kvalt i biltrafikk. Men du kan jo høre på noen større engelskspråklige forumene, f. eks på dette hjelpsommme og positive forumet her: https://www.philippi....php?app=forums

-Lykke til!

Dette innlegget har blitt redigert av Datu: 26 februar 2019 - 08:59

-Still going, but not so strong.

Ubon

Ubon

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 259 Innlegg:

TakK for god tilbakemelding. Har allerede registrert meg på det forumet du linket til så det skal bli interessant lesing. Hovedgrunnen til at jeg velger Filippinene er som nevnt språket. En annen grunn er at jeg har en bror som er gift med ei fra Filippinene og de har bygd seg hus der. De er der veldig sjelden siden har jobber rundt forbi i verden, men en gang pensjonerer han seg vel. Grunnen til at jeg ikke kan bo i nærheten av ham er at de har etablert seg på ei lita øy uten helsetjenester. Skulle der skje noe må han i helikopter. Har selv hatt et hjerteinnfarkt så jeg ønsker å være i rimelig nærhet til god helsetjeneste.

Skal lese meg opp på det forumet du tipset meg om. Finner sikkert en del nyttig informasjon der.

Igjen takk.

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 563 Innlegg:

Den mest velregulerte og effektive byen på Fil er Davao. De har også den beste ambulanstjenesten og flere gode sykehus. 

Tror man er tryggere der enn i de fleste andre byer på Fil.  

Northai

Northai

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 234 Innlegg:

Hei.

Kanskje ikke helt relevant da det virker som du har bestemt kursen til Fil. nå, men er det lov å komme det "kalde" forslaget om rett å slett å "kapitulere" tilbake til gamle  Norge?

I og med at du nevner hjerteinfarkt/nærhet til sykehus osv. som viktig, så er det fortsatt slik at selv om det går relativt raskt nedover med AS Norge og velferd (for mange nye skal dele, for få jobber og bidrar osv), så er fortsatt Norge et trygt valg. Spesielt når det kommer til de virkelig store helsemessig tingene i livet - som hjerterelaterte problemer. Altså ikke beinbrudd, halsbetennelse, vondt i ledd...eller lignende "enkle" ting. Ja, nesten hva som helkst kunne nevnes uten hjerte og evt. kreft. Ingen språkproblemer heller.

Jeg har erfaring med noe av det nevnte, og kan ikke si jeg ville vært komfortabel med å havne selv på selveste BNH eller Bumrungrad i et krisetilfelle....

Men Fil høres også likevel interessant ut, det skal jeg også innrømme... :-)

Ha en god dag,

NT

tiger69

tiger69

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 944 Innlegg:

Greit med språket og andre ting på Filippinene, -verst er det vel med rettssikkerheten , folk kan bli sittende årevis i varetekt før en rettsak kommer opp..

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 563 Innlegg:

Rettsikkerhet er brukbar hvis du har ressurser - muligheter for å kjøpe deg ut av problemer. Men ville nok satset på å opptre temmelig lovlydig der nede. Det er muligheter for å bli lurt opp i stry.

Ubon

Ubon

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 259 Innlegg:

Hei.

Kanskje ikke helt relevant da det virker som du har bestemt kursen til Fil. nå, men er det lov å komme det "kalde" forslaget om rett å slett å "kapitulere" tilbake til gamle  Norge?

I og med at du nevner hjerteinfarkt/nærhet til sykehus osv. som viktig, så er det fortsatt slik at selv om det går relativt raskt nedover med AS Norge og velferd (for mange nye skal dele, for få jobber og bidrar osv), så er fortsatt Norge et trygt valg. Spesielt når det kommer til de virkelig store helsemessig tingene i livet - som hjerterelaterte problemer. Altså ikke beinbrudd, halsbetennelse, vondt i ledd...eller lignende "enkle" ting. Ja, nesten hva som helkst kunne nevnes uten hjerte og evt. kreft. Ingen språkproblemer heller.

Jeg har erfaring med noe av det nevnte, og kan ikke si jeg ville vært komfortabel med å havne selv på selveste BNH eller Bumrungrad i et krisetilfelle....

Men Fil høres også likevel interessant ut, det skal jeg også innrømme... :smile:

Ha en god dag,

NT

Har også tenkt på Norge som et alternativ men det vil by på økonomiske problemer. Jeg har bodd her i 12 år og er nå 61 år. Dvs jeg har ikke full opptjening på pensjon. Som minstepensjonist kan jeg leve ok i asia (enn så lenge), men i Norge blir det sparsomt. Spesielt om man må leie seg bolig, noe som jeg må. Et annet momemt er at det er 4 år til jeg kan ta ut pensjon så det spørs om sparepengene vil holde i 4 år i Norge. Å gå på NAV er helt uaktuelt. Jobbet der selv i 32 år og sluttet for å reise til paradis.  Fikk blokkert ut en blodåre til hjerte og satt inn et stent på det offentlige regionssykehuset her i Ubon og det har fungert fint i over 4 år nå. Betalte 130 000 baht. Så det må nok av økonomiske grunner bli Asia.

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 563 Innlegg:

Hvis du er 61 nå så kommer du vel innunder den ordningen hvor du kan ta ut pensjon fra fylte 62?

Og hvis du har jobbet i 32 år er du vel ikke minstepensjonist?

Å bo i Norge på små ressurser; det er etter min mening godt mulig - men hvis piker. vin og sang er hovedinteresse - så er det nok utfordrende - etter passert 60...  

Ved sykdom - så er jo Norge en vinner - og utlandet en utgift - og det kan stå om livet med hjertesykdom.  

Ubon

Ubon

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 259 Innlegg:

Hvis du er 61 nå så kommer du vel innunder den ordningen hvor du kan ta ut pensjon fra fylte 62?

Og hvis du har jobbet i 32 år er du vel ikke minstepensjonist?

Å bo i Norge på små ressurser; det er etter min mening godt mulig - men hvis piker. vin og sang er hovedinteresse - så er det nok utfordrende - etter passert 60...  

Ved sykdom - så er jo Norge en vinner - og utlandet en utgift - og det kan stå om livet med hjertesykdom.  

Med kun 32 års opptjening og trygdetid så kan jeg tidligst ta ut pensjon når jeg blir 65 og nivået vil da ligge på ca minstepensjon. Jo tidligere en tar ut pensjon jo mindre blir jo pensjonen. Vin og sang kan jeg klare meg uten men har ikke lyst til å leve alene resten av livet, så den muligheten holder jeg åpen.

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 563 Innlegg:

Men du må bli ca. 87 før du "taper" på å ta ut tidligpensjon - så hvis man har mulighet så ta det du kan når du kan. 

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 937 Innlegg:

Men du må bli ca. 87 før du "taper" på å ta ut tidligpensjon - så hvis man har mulighet så ta det du kan når du kan. 

Han skriver at han ikke kan ta ut pensjon før 65. Regelen er nemlig slik at en forutsetning for å kunne ta ut pensjon før 67 er at pensjonen er minst like stor som minste pensjonsnivå (minstepensjon). Dette nivået vil han altså ikke nå før 65 (pensjon blir levealderjustert, jo tidligere du tar den ut, jo lavere blir pensjonen).

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 810 Innlegg:

Nå har trådstarter Ubon hatt over to uker på Filippinene, og og fått leid en fin moderne leilighet i to etasjer.  Han bor i en rolig bydel i Manila.  Noe han likte var ikke søppel og plast i gatene, og at det er båndtvang for hunder.  Prisene for ett vanlig liv, ligger litt under prisene i Thailand.

Pengene blir drøyere på Filippinene, på grunn av nordmenn får jevnt 6,00 til 6,1 pesos for krona.  Har man bare til eksempel 17.000,- kroner i måneden, så får man 102.000,- pesos for krona i dag.  I baht får man bare ca. 62,220,- baht for krona.  Når mat og annet er rimeligere, så får man mye bedre økonomi på Fiippinene.  Men strøm er en god del dyrere og tilsvarer omtrent 6,00,- baht pr. kilowatt.

Han var imponert over kjøtt-diskene på kjøpesentrene, for de hadde ett enormt bra utvalg i alt av kjøttvarer.  Han har det meste i gangavstand rundt seg, så han skal bo der han nå leier i ett år.

Det er artig å følge med Ubon og hans "nye" liv på Filippinene.  Noe er bedre på Filippinene, mens annet er bedre i Thailand.  Sett under ett så er livet ganske så likt, men økonomien blir så mye mye bedre.

Lykke til videre Ubon.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 810 Innlegg:

UBON har vært på Filippinene i 3 uker nå, og har fått en grei leilighet i Manila.  Strøket og gata der han bor er rolig, og leiligheten har han leid i ett år.  Er vel ikke så mye man kan si om ett nytt liv etter kun 3 uker, men at det er forandringer og annerledes det er det jo.  Han var imponert over kjøtt diskene på ett supermarked, og det er jo ett stort pluss.

Lykke til vidre.  :smile: 

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 810 Innlegg:

Vel nå er det 1 måned siden UBON flyttet til Filippinene og Manila.  Samboer med to gutter har han, og fått leid en leilighet etter to tre uker.  Ett annerledes liv på veldig kort tid, og livet er vel ikke som her i Thailand.  Får håpe han finner seg til rette og trives.  :-o   :smile:   :smile:  ;-)   ;-) 

A.H.

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 337 Innlegg:

Vel nå er det 1 måned siden UBON flyttet til Filippinene og Manila. Samboer med to gutter har han, og fått leid en leilighet etter to tre uker. Ett annerledes liv på veldig kort tid, og livet er vel ikke som her i Thailand. Får håpe han finner seg til rette og trives. :-o :smile: :smile: ;-) ;-)

A.H.

Samboer og greier , det gikk fort ;-)
Livet seglar fort forbi

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 810 Innlegg:

Samboer og greier , det gikk fort ;-)

Litt vel fort.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 810 Innlegg:

Det er hyggelig å ha kontakt med en venn som bodde mange år i Thailand, og som nå har bosatt seg på Filippinene.  Det virker som det er en del annerledes enn Thailand, og det er interessant å høre rett fra lever´n hvordan det virkelig er på Filippinene.  Det er jo disse to landene Thailand og Filippinene flest nordmenn velger, når de skal flytte og bo i Asia.  Det enkleste er språket og skriftspråket på Filippinene, så man har lettere for å prate og omgås folk.

Jeg håper min venn UBON finner seg til rette, og får ett trygt og godt liv på Filippinene.  Dette året blir nok fult av overraskelser både på godt og vondt, men håper det blir mest gode opplevelser.  Det er i alle fall tøft å starte på nytt i det andre landet i Asia.

Vi her på forumet kan bare ønske han lykke til, og at det går bra har jeg stor tro på.  :smile:  :smile:  :smile:  :paradis: 

A.H.

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere