Gå til innhold

Foto

thai med norsk uttalelse..bare spør

• Vennligst logg inn for å svare
66 svar til dette emnet

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 502 Innlegg:

he-he..skjønner deg godt..de som gikk på norskundervisning der jeg var lærer ringte meg ofte etter skoletid..de sliter med æ..ø..å..å sterk r..problemet er ofte at thaire ringes..møtes der det kun snakkes thai når de er i norge..et par av elevene kom på undervisning fordi de hadde glemt mye..det er en meget god ide

Har du vært norsklærer ? Med så mange grammatiske feil og så mye språklig slurv !  Utrolig ! Ja, min erfaring er at det mildest talt er så som så med norskundervisningen for fremmedspråklige. 

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 553 Innlegg:

he-he..skjønner deg godt..de som gikk på norskundervisning der jeg var lærer ringte meg ofte etter skoletid..de sliter med æ..ø..å..å sterk r..problemet er ofte at thaire ringes..møtes der det kun snakkes thai når de er i norge..et par av elevene kom på undervisning fordi de hadde glemt mye..det er en meget god ide

Skarpe R har de nok problemer med.  Litt pussig at de har problemer med Æ-Ø-Å, for det har de i thalandsk skrift.  På thai Sara Æ-Ø-Å-  Lyden Æ-Ø Å.  Men de er kanskje relatert litt til engelsk i vårt skriftspråk, og i engelsk mangler de disse bokstavene.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 05 desember 2018 - 12:10

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 477 Innlegg:
do jen..kjøleskap
nam jen..kaldt vann
nam rån..varmt vann
hång nån..soverom
hång nam..toalett/bad
kråp kroa..familien
nång sao..datter
nång chai..sønn
pi sao..storesøster
pi chai..storebror
kåt..flaske (ikke kåt i norge..he-he)
namann..bensin
døm..fylle
singna soai..nydelig utsikt
bokao...fjell
hinn..stein
hima..snø(annen uttalelse betyr hundef...)
nom..melk eller pupper
jen eller nao..kald eller kaldt
barang labø(khmer)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Derfor er det viktig at når de kommer i jobb så er det på en arbeidsplass med norsk.
Da blir de "tvunget" til å bruke norsken og utvikler spåkkunnskapen.
Ser og at når de møter andre thaier, f eks i selskap, setter de seg ofte sammen og snakker morsmålet.

Men, antar vi norske ikke er så mye bedre.
Vi snakker norsk sammen når vi har anledning
Har og opplevet samlinger på 2 norsktalende og 2 engelsktalende, så er d kommet norske setninger innimellom.
Klart ubetenksomt, vi forstår de engelsktalende, men de blir klart ekskludert når vi selv setter i gang :-)

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: 05 desember 2018 - 23:03

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 477 Innlegg:

Derfor er det viktig at når de kommer i jobb så er det på en arbeidsplass med norsk.
Da blir de "tvunget" til å bruke norsken og utvikler spåkkunnskapen.
Ser og at når de møter andre thaier, f eks i selskap, setter de seg ofte sammen og snakker morsmålet.

Men, antar vi norske ikke er så mye bedre.
Vi snakker norsk sammen når vi har anledning
Har og opplevet samlinger på 2 norsktalende og 2 engelsktalende, så er d kommet norske setninger innimellom.
Klart ubetenksomt, vi forstår de engelsktalende, men de blir klart ekskludert når vi selv setter i gang :-)

enig med deg...traff 2 nordmenn igår..ble bare hei å hade..de hadde det travelt..vi kjente hverandre igjen etter at vi møttes 3 år siden..når vi var i surin å traff en god kompis satt jeg å han alene å snakker norsk i timesvis..men snakket emgelsk når thaierne tilstede..de kan engelsk alle sammen..
barang labø(khmer)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 477 Innlegg:
ja nån lap..sovemedisin
ja bått hoa. .paracet etc
ja ba..narkotika
ja kan også sies i andre sammenhenger..ja lenn..slutt å lek..si det flere ganger på rappen hvis fex du tror dama lyver til deg..
gohok..lyver
pakvann..søt tunge
då le..mange som tror dette bety søt tunge..men det betyr at si hva du vil men jeg bryr meg ikke
ki mao. .alkis
må..lege
må fann..tannlege
gik. .elsker/elskerinne ..kan også sies mia nåi eller mia mu sång..mu sång betyr second hand som også gjelder bil..klær etc etc
vi..kam/børst
vi pomm..børste håret
ab nam..dusje
breng fann..børste tenner
bått tång..mageverk
tång sia..diaré
tång..mage/gravid
barang labø(khmer)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 553 Innlegg:

enig med deg...traff 2 nordmenn igår..ble bare hei å hade..de hadde det travelt..vi kjente hverandre igjen etter at vi møttes 3 år siden..når vi var i surin å traff en god kompis satt jeg å han alene å snakker norsk i timesvis..men snakket emgelsk når thaierne tilstede..de kan engelsk alle sammen..

Her i Petchabun "fylke" så er noen av ordene en del annerledes.  I landsbyene rundt oss så er det forøvrig ingen som snakker engelsk.  Så skal man ha kommunikasjon med folk så MÅ man snakke thai.  Det er jo trist å sitte blant folk og ikke forstå ett eneste ord.

A.H.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 477 Innlegg:
bodde mange nordmenn i surin når jeg bodde der..vet ikke nå hvor mange
barang labø(khmer)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 553 Innlegg:

bodde mange nordmenn i surin når jeg bodde der..vet ikke nå hvor mange

Surin er jo en av de sydligste av "fylkene" i Isaan, og ved Buriram og Nakkorn Rat Chasima. Var noen turer der for noen år siden.  Vi hadde familie i både Chaiaphum, Buriram og Surin. Men nå er alle de gamle som var i familien borte.  Så nå holder vi oss mest hjemme i Petchabun.

A.H. 

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 07 desember 2018 - 01:49

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 477 Innlegg:

Surin er jo en av de sydligste av "fylkene" i Isaan, og ved Buriram og Nakkorn Rat Chasima. Var noen turer der for noen år siden. Vi hadde familie i både Chaiaphum, Buriram og Surin. Men nå er alle de gamle som var i familien borte. Så nå holder vi oss mest hjemme i Petchabun.
fikk oppdatering hos min norske venn i surin..flere er død..90% av de som hadde business der har gått bankerått..kun 1 igjen som fremdeles driver men det går heller dårlig..flere utlendinger har blitt kasta ut av dama..tragisk..jeg savner ikke å bo på landsbygda men man kan jo bo hvor som helst med de man er glad i
..dama mi er fra kalasin men har jobbet i Bangkok 27 år..vi flytter kanskje dit senere..alt er så mye lettere her i Bangkok syns vi..kun mor å far som bor i kalasin..men vi besøket hverandre å ringes flere ganger om dagen..søstra kjøper oversnuddsting fra fabrikkene i Bangkok å lever av det..broren kjører langtransport å bor i surin med kona si..andre i familien bor i Bangkok..flotte folk..4 er politi her..1 meget høyt i politiet..han var på TV denne uka i forbindelse med en sak der folk er lurt på fbfor penger..de har arrestert svindlerne..jeg har aldri prøvd å benytte meg av politiet her..er lovlydig så det trenger jeg ikke..de har heller ikke tilbudt meg noe..prates om vanlige ting heller..jeg vet at språket er forskjellig fra fylke til fylke. noen ganger forskjell mlm lamdsbyene også..jeg må snakke mye saktere her i Bangkok å se dem øynene også når jeg prater med folk her..hvis jeg prater for fort uten øyekontakt skjønner de ikke hva jeg sier..

A.H.

barang labø(khmer)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 477 Innlegg:
djangvat..fylke
ampør..kommune
håi..musling eller musa til dama..he-he
hi..f...å
kåi..k...en
koi..snakke
båk..prate
va arai..hva sa du/De
mai tång pott..du trenger ikke si noe
ngiepp..hold kjeft
låt sipp..lukke munnen..betyr at du ikke forteller ting videre
sipp talåt..splitten er åpen..he-he
sao sao..unge damer
kon ge..eldre folk
kon chara..gamlingene
jak kinn..hva du vil spise/drikke
dott..rumpa..si krai dott med et smil..menes hvem prompet
menn..lukter ille
tåratat..TV
tårasap..telefon
rång rem..hotell
rång ri en..skole
kon kro..lærer
ben nak rång..artist/synger
ben arai..hva er galt
gabao..koffert
.veske etc
tong..handlepose
tong jang..kondom
djai jen jen..ro deg ned
husk å uttale slik det blir skrevet..o betyr o..osv
barang labø(khmer)

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 135 Innlegg:

Her i Petchabun "fylke" så er noen av ordene en del annerledes. I landsbyene rundt oss så er det forøvrig ingen som snakker engelsk. Så skal man ha kommunikasjon med folk så MÅ man snakke thai. Det er jo trist å sitte blant folk og ikke forstå ett eneste ord.

A.H.

Det må være grusomt for en nordmann som ikke kan thai , der er filippinene bra hvor meste parten ute i jungelen og fjellene snakker godt englandsk.
Livet seglar fort forbi

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 477 Innlegg:

Det må være grusomt for en nordmann som ikke kan thai , der er filippinene bra hvor meste parten ute i jungelen og fjellene snakker godt englandsk.

enig..truffet mange nordmenn i Thailand som er frustrert å drikker for å døyve ensomheten..jeg husker godt mine første år i surin..satt der å ikke skjønte noe..etter at jeg kunne thai ble alt lettere..tok flere år..
barang labø(khmer)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 477 Innlegg:
tjuvitt..livet
cjard ni..dette livet
cjard na..neste livet
tam arai..hva gjør du
mai mi piset..intet spesielt
ju nån .trøtt
nuai..sliten
ju tinai..hvor er du
ju kapp krai ..hvem er du sammen med
kin kapp krai..hvem spiser du med
glapp ban..drar hjem
ki hung..sjalu
icha ..misunnelig
legger ut litt i slengen ..
spør gjerne

.
.
barang labø(khmer)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 477 Innlegg:
mai..nei..mai brukes også hvis man spør om noe..fex mi buri mai..har du røyk..mai mi..har ikke
mi fen jang..har du kjæreste
sa mi..mannen
panlaya..kona
poa thai..thaimannen
poa farang..utenlandske menn
poa er den de er gift med

pojing..dame
pochai..mann
lokk..barn
ne/na..onkel å tante
virker litt rart at man sier forskjellig om menn..dette pga situasjonen eller i hviken sammenheng man er i..
hvis man snakker om ting som man kjøper er det forskjellig hva man sier om tingen..her er noen exempel
gi an..hvor mange
gi doa..hvor mange i annen sammenheng
gi chin..fex hvor mange koteletter..chin sier man om mat
gi konn..hvor mange mennesker
skal ta videoer i hua hin der jeg snakker thai med folk
barang labø(khmer)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 553 Innlegg:

bai tio..ferietur/kosetur
kapp råt..kjøre bil
kapp ki..førerkort
råt krab.. bil
råt kenn..handlevogn
råt fai..tog
råt thai..traktor
dång bai..rett frem
leo sai..sving venstre
leo kva..sving høyre
vann gøt..bursdag
vann nai..hvilken dag
gøt..føde
tabien råt..vognkort
tabien ban..husbok
måhå..irritiert
gråt..forbanna

Greit å ta med hvordan ordene snakkes her vi bor, og det er ikke bestandig det samme som du har lært og der du bor.

Kapp kl...førerkort forsto jeg ikke helt hva du mente.  Førerkort heter for øvrig her:  Bai kapp lott/rått bruker vi her mest som førerkort, hvis det var det du mente.

Når det gjelder ordet råt eller låt, så er det oversatt og skal være bil.  Det er FULSTENDIG galt.  Råt eller låt er ett kjøretøy ikke bil.  Men alle over setter bil/car til råt eller låt.  Som du så riktig skrev handlevogn er råt ken.  Det er ett slags kjøretøy med ken som er arm.  Råt fai tog heter jo tog, og det er ett kjøretøy ikke en bil.  Det samme er råt leo kau som er ett beltekjøretøy som kutter og høster ris.  Råt ken brukes i mange ord også rullestol som syke bruker.  Disse kjøretøyene har "arm" som vi holder i og dytter foran oss.  Så at råt eller låt er bil er helt galt oversatt, og jeg ser det i alle oversettelser.

Thaiene forkorter ofte ting.  En 10-hjuls stor lastebil/trailer sier de bare råt sipp lå, som er kjøretøy/bil 10 hjul.  De små lastebilene som har 6 hjul er da råt hokk lå, bil/kjøretøy 6 hjul.

A.H.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 477 Innlegg:
alle jeg kjenner sier kapp ki om førerkort..at det finnes lokale varianter skjønner jeg..at thaierne slurver med ordene er noe jeg hører hver dag..et exempel er lukk døren..pitt plato blir ofte bare pitt do..
barang labø(khmer)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 553 Innlegg:

alle jeg kjenner sier kapp ki om førerkort..at det finnes lokale varianter skjønner jeg..at thaierne slurver med ordene er noe jeg hører hver dag..et exempel er lukk døren..pitt plato blir ofte bare pitt do..

Jeg misforsto litt da jeg leste om førerkort.  De bruker nesten det samme her men Bai Kapp Ki.  Nok en gang dette med thaienes idiotiske forkortelse av ord.  De er noen sleiver med sitt språk.

Lukke døra så sier de bare:  Birt birt khon.  Steng steng du.  Må gi seg over noen ganger.  Eller gå opp i 2 etaskje.  Khun ban som er opp hus/huset.  

A.H.

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 477 Innlegg:

Jeg misforsto litt da jeg leste om førerkort. De bruker nesten det samme her men Bai Kapp Ki. Nok en gang dette med thaienes idiotiske forkortelse av ord. De er noen sleiver med sitt språk.[/si

Lukke døra så sier de bare: Birt birt khon. Steng steng du. Må gi seg over noen ganger. Eller gå opp i 2 etaskje. Khun ban som er opp hus/huset.

[size=5]A.H.

he-he..dama skjønner at vi blir frustrert..men bare ler..vi satt å pratet om hennes ferie i Hanoi..jeg spurte om hun mente Na håi..så lo vi godt begge to..var i resepsjonen på hotellet nylig..dama bak disken spurte hvor jeg kommer fra..sa bare..matjak tong na..så lo vi godt..
barang labø(khmer)

stigar

stigar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 477 Innlegg:
ja mong..tigerbalsam
ja komm..p-piller
måt vela..tiden er ute
tung vela..tiden er oppbrukt ..kan bruke som ovenfor også
djai rån..stresset
djai jen..rolig