Gå til innhold

Foto

Valg og Politikk i Thailand

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
143 svar til dette emnet

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 026 Innlegg:

Tragisk :-)
I tillegg taktisk dumt av gutta i bangkok.
Forhåpentligvis får de som fortjent :-)
Tro suthep har hatt en (eller flere) fingre med i spillet..
Så spørs det som blir "neste mann ut" :-)

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: 07 mars 2019 - 17:44

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 217 Innlegg:

Shinawatra-tilknyttet parti forbudt i Thailand.

Et parti som er tilknyttet Shinawatra-klanen i Thailand, er oppløst av retten etter det mislykkede forsøket på å nominere en prinsesse til statsminister.

Thai Raksa Chart, som har bånd til de tidligere statsministrene Thaksin og Yingluck Shinawatra, foreslo prinsesse Ubolratana som sin statsministerkandidat foran valget 24. mars.

Forbudet er et kraftig slag mot Shinawatra-klanens håp om å vinne flertall ved valget 24. mai og en gavepakke til partiene som støtter militærjuntaen under ledelse av nåværende statsminister Prayut Chan-O-Wa. Thai Raksa Chart skulle stilt kandidater i 174 valgkretser.

https://www.adressa....nd-18609630.ece

Livet seglar fort forbi

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 645 Innlegg:

Tror at valget går i rolige former.  Noen overraskelser får vi neppe, det sørger hæren og generalene for.  Men alle valgløftene og nye skatter og moms, skal bli artig å se om de gjør noe med.  Regner med det blir som så mye annet.  Prat.  Men skjer det noe og moms økes for at folk kal få det "bedre", da tror jeg det blir bråk.  Men det vil tiden vise.

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 026 Innlegg:
De vil helst "nyte" og slippe "yte" :-)
Desverre er verden ikke så enkel, det er det de fleste andre land har funnet ut :-)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 026 Innlegg:

Shinawatra-tilknyttet parti forbudt i Thailand.

Et parti som er tilknyttet Shinawatra-klanen i Thailand, er oppløst av retten etter det mislykkede forsøket på å nominere en prinsesse til statsminister.

Thai Raksa Chart, som har bånd til de tidligere statsministrene Thaksin og Yingluck Shinawatra, foreslo prinsesse Ubolratana som sin statsministerkandidat foran valget 24. mars.

Forbudet er et kraftig slag mot Shinawatra-klanens håp om å vinne flertall ved valget 24. mai og en gavepakke til partiene som støtter militærjuntaen under ledelse av nåværende statsminister Prayut Chan-O-Wa. Thai Raksa Chart skulle stilt kandidater i 174 valgkretser.

https://www.adressa....nd-18609630.ece

Sikkert helt "tilfeldig" at d ble forbudt.
Antakelig skremmer besteborgere i bangkok sine barn med taksin kommer og tar dem dersom de ikke er snille :-)

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 217 Innlegg:
Thaiprinsessen var en politisk stjerne i 72 timer, men nå kan det bare hviskes om skandalen.

Thailands konge nektet søsteren å stille til valg, men hennes 72 timer i politikken kan likevel ha endret landet.

De står på rekke og rad, skulder ved skulder: tusenvis av skoleelever, funksjonærer, sykepleiere og andre. De øver på å forme et hjerte med fingrene, et symbolsk tegn som sørkoreanske poporkestre har gjort kjent. De venter på prinsessen.

https://www.aftenpos...es-om-skandalen
Livet seglar fort forbi

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 645 Innlegg:

Valget nærmer seg i Thailand.  Hva det blir vet neppe noen, da det hersker stor usikkerhet rundt valget.

Opptøyer blir det vel ikke, det vil i så tilfelle skje etter regjeringen er satt og de sier hva de vil gjøre.  Men den jevne arbeider er skeptisk til valget, og som de selv sier:  Hvem som blir valgt har lite å si, for hæren og generalene bestemmer uansett.  Men å gi opp å ikke stemme på de som de tror på er ikke smart.

Generalen ønsker seg ett "større ansikt og personlig makt, og dette er tydeligvis viktig for han.  Blir han valgt og etter regjeringen er satt, da kan det hende at det kan bli opptøyer i Bangkok.  Men det vil i så fall ligge noen måneder frem i tid.

A.H.

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 217 Innlegg:
Feil post...flott med bra nett

Dette innlegget har blitt redigert av Acer: 16 mars 2019 - 20:06

Livet seglar fort forbi

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 873 Innlegg:

Første valgrunde i dag, hovedrunden neste helg. Deretter går det halvannen måned før generalene har fått manipulert stemmesedlene slik at de kan kunngjøre eget brakvalg.

Skulle det likevel ikke være mulig så er det jo god hjelp i et senat som utgjør ca 25% av samlet parlament. Senatet er i sin helhet utnevnt av generalene. Følgelig trenger ikke generalen mer enn 25% av stemmene for å oppnå 50% tilslutning fra parlamentet som skal velge statsminister. Opponentene derimot må vinne 75% av stemmene for tilsvarende posisjon i parlamentet.

Skulle opposisjonen mot formodning klare å vinne statsministeren så ligger den nye hærsjefen som en potensiell kuppmaker. Han har jo nærmest annonsert at han vil gripe inn hvis han føler seg presset av politikerne. Som en annen skrev på nettet: Denne mannen vil få Prayut til å framstå som Mother Theresa. Etter å ha hørt og leste denne mannen er jeg tilbøyelig til å være enig. Han er en mann med utelukkende avsky overfor demokratiet. I følge han er alle som er kritiske til monarkiet mentalt syke.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 645 Innlegg:

Første valgrunde i dag, hovedrunden neste helg. Deretter går det halvannen måned før generalene har fått manipulert stemmesedlene slik at de kan kunngjøre eget brakvalg.

Skulle det likevel ikke være mulig så er det jo god hjelp i et senat som utgjør ca 25% av samlet parlament. Senatet er i sin helhet utnevnt av generalene. Følgelig trenger ikke generalen mer enn 25% av stemmene for å oppnå 50% tilslutning fra parlamentet som skal velge statsminister. Opponentene derimot må vinne 75% av stemmene for tilsvarende posisjon i parlamentet.

Skulle opposisjonen mot formodning klare å vinne statsministeren så ligger den nye hærsjefen som en potensiell kuppmaker. Han har jo nærmest annonsert at han vil gripe inn hvis han føler seg presset av politikerne. Som en annen skrev på nettet: Denne mannen vil få Prayut til å framstå som Mother Theresa. Etter å ha hørt og leste denne mannen er jeg tilbøyelig til å være enig. Han er en mann med utelukkende avsky overfor demokratiet. I følge han er alle som er kritiske til monarkiet mentalt syke.

Jammen meg bra vi ikke er like.  ;-)  :-o 

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 026 Innlegg:
Vedlagt fil  20190317_130744-1152x648.jpg   278,49K   4 Antall nedlastinger
Rett utenfor oss står denne oversikten over aktuelle kandidater.
Sikkert kjekke mennesker som bare vil bra ting :-)
Høytalerbiler kjører rundt hele dagene, pr nå er d "bø sahm og bø pett" som gjør mest av seg.
En av dem spriter opp budskapet med carabaomusikk.
Men det ikke være lett sette seg inn i politikken til de forskjellige og hvor de skal finne økon dekning.
Samtidig usikker på om det er kritiske valgprogram på tv, slik vi kjenner der.
"Pinoccio" har jo sagt alle må snakke om egen politikk og ikke kritisere motstandernes, så da så :-) :-)

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 531 Innlegg:

Inntil landet får en demokratisk ledelse og fjernet alle lover vedtatt av juntaen samt laget en ny og upartisk grunnlov, minner landet mer om Nord-Korea og Kina enn noe annet land. 

Det er vel ingen overdrivelse å kalle det en overdrivelse.  Det er mange land i regionen det er langt mer nærliggende å sammenligne Thailand med enn disse to landene. 

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 873 Innlegg:

Det er vel ingen overdrivelse å kalle det en overdrivelse.  Det er mange land i regionen det er langt mer nærliggende å sammenligne Thailand med enn disse to landene. 

Ja, det finnes visse likheter med Kambodsja, om det skulle være noe bedre (jeg synes ikke det). Men Hun Sen starte tross alt som valgt statsminister. Det er først etterpå at galskapen grep om seg.
Filippinene har en gal president, men han er jo tross alt lovlig valgt da.

Thailand er det eneste landet i regionen hvor militæret har tilranet seg makten, derfor er Nord-Korea og Kina de mest sammenlignbare landene.

Lucifer

Lucifer

Medlem

• Medlemmer
  • 1 125 Innlegg:

Ja, det finnes visse likheter med Kambodsja, om det skulle være noe bedre (jeg synes ikke det). Men Hun Sen starte tross alt som valgt statsminister. Det er først etterpå at galskapen grep om seg.
Thailand er det eneste landet i regionen hvor militæret har tilranet seg makten, derfor er Nord-Korea og Kina de mest sammenlignbare landene.

Du sammenligner ikke Thailand med Nord Korea, da veit du ikke hva som skjer i nord korea.
Nå tror jeg du har vært forlenge oppi isaan. på tide å med en pattaya tur.. 😎👯‍♀️🍻🍻

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 217 Innlegg:
Lange køer for forhåndsstemming i Thailand.

Hundretusenvis av velgere møtte opp i valglokaler i Thailand søndag for å forhåndsstemme før landet neste uke skal ha sitt første valg på åtte år.

Mer enn 2,3 millioner er ventet å avlegge forhåndsstemme før valgdagen 24. mars.

Militærjuntaen, som ledes av nåværende statsminister Prayut Chan-O-Cha, har utsatt valget flere ganger siden kuppet i 2014. Prayut er statsministerkandidat for Palang Pracharath Party.

Over 51 millioner thailendere stemmeberettiget til valget, som holdes under en ny, militærskrevet grunnlov.

https://www.dagsavis...iland-1.1449573
Livet seglar fort forbi

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 026 Innlegg:
Spurte min kone i går om hun visste hva d forskjrllige politikerne ville gjøre dersom valgt.
Hun svarte ut de visstnok ville arrangere møter ETTER valget og fortelle om dette.
Det er så absolutt en ny vinkling i forhold til norske forhold :-) :-)
Men det gir en pekepinn om det det nok kan være nokså tilfeldig hvem som blir valgt.
Og sier noe om politisk engasjement hos den jevne thai.

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: 19 mars 2019 - 06:29

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 873 Innlegg:

Spurte min kone i går om hun visste hva d forskjrllige politikerne ville gjøre dersom valgt.
Hun svarte ut de visstnok ville arrangere møter ETTER valget og fortelle om dette.
Det er så absolutt en ny vinkling i forhold til norske forhold :smile: :smile:
Men det gir en pekepinn om det det nok kan være nokså tilfeldig hvem som blir valgt.

Sier nok mest om det siste: Lite politisk engasjement hos din kilde!

Min kone følger godt med og vet utmerket godt hvem hun stemmer på og hvorfor. 

Lucifer

Lucifer

Medlem

• Medlemmer
  • 1 125 Innlegg:

Det er så absolutt en ny vinkling i forhold til norske forhold :-) :-)

Er egentlig thaiene klare for demokrati 100%?, jeg kan ikke noe om politik i Thailand, men mitt inntrykk er at de fleste har liten interesse eller særlig kunnskap om valget.
Og hvordan fremstår de ulike politiske personlighetene i media? Har de det som skal til for å styre landet?
Eller ligger de på nivået til MGD, med Eivind trædal i spiss. I hvertfall så blir det ikke lenge til militæret tar over igjen.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 531 Innlegg:

Hvis du mener Thailand er like ille som Nord-Korea - et av verdens mest brutale, lukkede og gjennomkontrollerte diktaturer - kunne du ganske enkelt ikke bodd i Thailand. Og langt mindre sagt det du sier - og har sagt - om Thailand uten å forlengst sittet i fengsel. 

Men du kan gjerne sammenligne Thailand med Laos, Vietnam, Kambodsja, Myanmar og Malaysia. Og i det selskapet vil de aller fleste med god grunn si at Thailand er alt annet enn en versting. Tvert i mot kommer de i det selskapet svært gunstig ut. Lytefritt er det ikke (hvem er vel det ?). Men på alle måter milevis unna Kina og Nord-Korea. Det anser jeg som helt udiskutabelt. 

Hadde jeg selv ment noe sånt ville jeg umiddelbart forlatt Thailand. 

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 026 Innlegg:

Sier nok mest om det siste: Lite politisk engasjement hos din kilde!
Min kone følger godt med og vet utmerket godt hvem hun stemmer på og hvorfor.

Jeg får endelig håpe og tro at din kone hører til flertallet :-)
Har forsøkt spurt min kone etpar ganger men får ikke særlig svar.
Men det kan jo være at hennes fokus der og da er et annet sted.
Har merket at thaiene sliter når de brått må skifte fra et tema til et annet og de ikke selv har tatt initiativet :-) :-)

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: 20 mars 2019 - 05:57

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere