Gå til innhold

Foto

Valg og Politikk i Thailand

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
90 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 553 Innlegg:

Kongen var ikke på TV igår, bare noen som leste opp et brev fra palasset. Det var heller ikke signert av Kongen.

Det stemmer det.  Det var gamle klipp som ble vist, men dagen etter var kongen å se på Tv.  

Men valget går sin gang uten problemer.  Vel slik valgene pleier å være i Thailand.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 832 Innlegg:

Det stemmer det.  Det var gamle klipp som ble vist, men dagen etter var kongen å se på Tv.  

Men valget går sin gang uten problemer.  Vel slik valgene pleier å være i Thailand.

A.H.

Valget går nok sin gang slik en kan forvente i Thailand, men at det er uten problemer er vel en drøy påstand? :)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 553 Innlegg:

Valget går nok sin gang slik en kan forvente i Thailand, men at det er uten problemer er vel en drøy påstand? :)

Problemene blir nok styrt av de som har makt, og dette er Thailand vant til.  Folk kommer neppe til å merke forskjell uansett hvem som vinner valget.  Enn så lenge. For studenter vil ha mer det vi kaller "frie" valg, og har også protestert før og vil nok det igjen.  Men mest i Bangkok og når det får vi en dag svar på.

A.H.

kula

kula

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 347 Innlegg:

En kandidat kan ikke trekkes tilbake med mindre de er diskvalifisert.
Akkurat nå, med lovens brev, er prinsessen fullstendig kvalifisert til å stille til valg, og kongens erklæring er ikke juridisk bindende i henhold til grunnloven.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 553 Innlegg:

En kandidat kan ikke trekkes tilbake med mindre de er diskvalifisert.
Akkurat nå, med lovens brev, er prinsessen fullstendig kvalifisert til å stille til valg, og kongens erklæring er ikke juridisk bindende i henhold til grunnloven.

Vel det er nå dette med hvordan Thailand tar dette da.  Jeg blir nesten forbauset hvis hun stiller til valg, selv om det henger plakater av henne om hun stiller i Bangkok.

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Så i bangkok post hun hadde sagt noe om gjøre "en innsats for thailand".
Men det er noen dager siden, før "kongen" sa ikke valgbar.
Men typisk thailand:
Så kommer krav at partiet spm lanserte henne må oppløses og lederne "straffes".
Sannsynligvis fra folk eller grupper som har egne interesser i det hele.
Hadde håpet politikerne nå hadde lært..:-)

Det er vel som arbeiderpartiet i norge hadde nominert martha louise, deretter hadde erna krevet arbeiderpartiet oppløst og jonas &co fengslet :-)

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:

Her fra Instragram.

12:34 13.02.19DEL share.png
Prinsesse beklager å ha stilt til valg

Prinsesse Ubolratana beklager at hun gikk ut og sa hun ville bli statsminister. Partiet som nominerte henne frykter å bli oppløst.

– Jeg er lei meg for at min oppriktige intensjon om å hjelpe landet og det thailandske folk har skapt problemer som ikke skulle blitt skapt, skrev prinsessen i et Instagram-innlegg. (NTB)

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 135 Innlegg:

kanskje dobbel post , men bedre poste det ut i rett utgave.

Thailands prinsesse beklager for å ha stilt til valg.

Prinsesse Ubolratana beklager for at hun ville bli statsminister. Partiet som nominerte henne, frykter oppløsning.

Jeg er lei meg for at min oppriktige intensjon om å hjelpe landet og det thailandske folk har skapt problemer som ikke skulle blitt skapt, skrev prinsessen i et Instagram-innlegg tirsdag.

Kort tid etter at prinsessen kunngjorde sitt kandidatur, ble hun formelt diskvalifisert. Thailands konge Maha Vajiralongkorn sa at det var upassende og grunnlovsstridig at prinsessen ville bli statsminister. Ubolratana er hans storesøster, den eldste datteren til avdøde kong Bhumibol.

Å bringe et høytstående medlem av kongefamilien inn i det politiske systemet er i strid med kongelige tradisjoner og nasjonens kultur. Det er upassende, het det i en sjelden uttalelse fra kongen.

https://www.nettavis...3423592716.html

Livet seglar fort forbi

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 553 Innlegg:

Valget går nok slik som før, og resultatet blir nok også som før.  Hæren bestemmer enten de er i regjering eller ikke.  Man kan jo lure på hvorfor det holdes valg.

A.H.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 502 Innlegg:

Valget går nok slik som før, og resultatet blir nok også som før. 

I så fall er resultatet som i Norge. Mesteparten blir som før og dessuten utenfor politikernes kontroll. Bare en bitteliten del kan man sjonglere med. 

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 832 Innlegg:

Valgkampen utvikler seg tragikomisk. Prajut vil ikke delta i TV-diskusjoner med andre kandidater. I stedet sier han at folk ikke må høre på de som er flink å prate. Han vet nok at han ville falle gjennom i en slik konfrontasjon.

Phue Thai har gått ut og sagt at de vil redusere forsvarsbudsjettet med 10%. Det fikk hærsjefen til å gå ut å omtale Phue Thai på samme måte som man omtalte den innbilte kommunistiske fare på 70-tallet.

Den samme generalen - (som gjerne opptrer i en zz-lignende uniform) - insisterte på at politikerne må snakke pent om hverandre og ikke kritisere motstandere (noe som er forbeholdt ham). Hvordan det kan drives valgkamp uten å peke på manglene hos motstanderne er det få som vet, men åpenbart har denne syke generalen er mening om dette.

Den samme generalen gikk tidligere ut og påstod at alle som ikke støttet opp om monarkiet rett og slett måtte være syke på sinnet. Jeg må si at denne hærsjefen skremmer meg. Det er som han bare sitter og venter på en anledning til å gripe makten dersom Prajut ikke skulle bli statsminister etter valget. Alternativt frykter jeg ny utsettelse dersom utsiktene for Prajut svekkes.

Jeg er trist på Thailands vegne og skjemmes over norske landsmenn som på tross av sin demokratiske oppvekst støtter tyranniet.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere