Gå til innhold

Foto

Valg og Politikk i Thailand

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
250 svar til dette emnet

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Later til at alle tror demokrati - og helst da den nord-europeiske varianten - er den eneste akseptable styreform. Selve målestokken for sivilisasjon. Og det som alle land må strekke seg etter.

Men hva med vår egen nye skjøre regjeringskoalisjon ? Er det mye å trakte etter ? For ikke å snakke om den nærmest latterlige konstellasjonen i Sverige. Eller hva med den politiske situasjonen i England ? Nei, det er ikke noe som uten videre er gitt. Selv om det er ubehagelig å ta inn over seg at den demokratiske styreform for alvor herjes av slitasje og viser tydelige oppløsningstendenser. 

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 564 Innlegg:

Så du har kanskje et bedre forslag til styreform? 

Hvis man ikke er fornøyd nå i S og N så er det ved neste valg man viser det - og vi får en ny regjering. Fiffig?

Når man ser på US - så har de en situasjon som ligner på Sovjet med en masse kommersielle media som alle er høyrevridde da de styres av pengene. I tillegg har de Fox og andre som er styrt av høyrevridde penger og driver rein hjernevask. Ikke så rart det går galt.

Og i den nye norske regjeringsplattformen ligger det en formulering om at NRK skal holde seg unna de kommersielle medias inntjeningspotensial - eller noe i den duren - skummelt.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 143 Innlegg:

Later til at alle tror demokrati - og helst da den nord-europeiske varianten - er den eneste akseptable styreform. Selve målestokken for sivilisasjon. Og det som alle land må strekke seg etter.

Men hva med vår egen nye skjøre regjeringskoalisjon ? Er det mye å trakte etter ? For ikke å snakke om den nærmest latterlige konstellasjonen i Sverige. Eller hva med den politiske situasjonen i England ? Nei, det er ikke noe som uten videre er gitt. Selv om det er ubehagelig å ta inn over seg at den demokratiske styreform for alvor herjes av slitasje og viser tydelige oppløsningstendenser. 

Hvis man mener at alle skal ha samme rettigheter, så er demokrati den eneste løsningen - selv om prosjektet er nærmest uoppnåelig. At mange demokratier sliter er en konsekvens av folkets manglende politiske engasjement samt at kapitalkreftene er blitt stadig sterkere og har fått urimelig stor innflytelse på politikken.

Det er slik at når grupper ikke får den andel av verdiskapningen som de mener de fortjener, så straffer de politikerne og det igjen åpner veien for populistiske politikere.

All dokumentasjon viser at mens den rikeste 10% av befolkningen er blitt stadig rikere, så har det vi kaller middelklassen sakket akterut. Dette er en utfordring ingen politikere så langt har funnet en løsning på.

Åpenbart at globaliseringen er hovedårsaken til at fordelingen har blitt så skjev som den har blitt. Er da svaret å gå tilbake til nasjonalistisk proteksjonisme? Jeg tror ikke det. Løsningen ligger i en bedre fordelingspolitikk, men det fordrer at de privilegerte vingeklippes. Vi er mange nok til å få det til, det er bare et spørsmål om politisk bevissthet.

I mellomtiden må vi imidlertid innse at vi står overfor en periode der useriøse populistiske politikere har gode vilkår. 

Svaret på manglende politisk måloppnåelse er definitivt ikke å gi opp det demokratiske prinsippet. Det vil jo være å si fra seg absolutt all innflytelse. Jeg kan ikke forstå hvordan noen med demokrati i ryggmargen kan tenke annerledes.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Så du har kanskje et bedre forslag til styreform? 

Selvfølgelig ikke. Og det trenger man da heller ikke for å påpeke at det å bruke vår rustne og skjøre form for demokrati som eneste gangbare målestokk for andre land ikke er annet enn en form for indirekte kulturell og politisk imperialisme. 

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Det er slik at når grupper ikke får den andel av verdiskapningen som de mener de fortjener, så straffer de politikerne og det igjen åpner veien for populistiske politikere.

Det er ganske sikkert en av veldig mange årsaker til oppslutningen mot ytterkantene. Og om det slår til venstre eller høyre later til å være ganske så vilkårlig men uansett lite ønskelig. 

En annen viktig årsak er elitens arroganse og interesser som står i skarp motsetning til andre mindre privilegerte grupper. Den i historisk målestokk rekordhøye innvandringen er en sikker kilde til fortsatt økt polarisering. Og det er et paradoks hvordan solidaritet med arbeiderklassen kommer i alvorlig konflikt med en liberal holdning til innvandring. Kjetil Rolness skriver som så ofte godt om noen av disse leie dilemmaene: 

"Det er for lengst etablert i forskningen at de velstående og velutdannede tjener på innvandring, mens de lavlønte og lavutdannede taper. Vinnerne får billig arbeidskraft – til hoteller, restauranter, butikker, transport. Og billig rengjøring, barnepass og oppussing hjemme. De negative konsekvensene, i form av lønnspress, arbeidslivskriminalitet, helsekøer, boligmangel og velferdskutt, må bæres av de «kunnskapsløse» - på andre siden av byen."

https://www.dagblade...ndring/70649692

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 412 Innlegg:

Jeg har vært med i politikk innen fagforeninger og sloss for bedre kår for arbeidsfolk, og fra tiden etter 1962.  Satt og inne i 14 dager etter vi hadde en demonstrasjon, da vi krevde stillaser og sikring for tak arbeider i Oslo.

Jeg HAR tro på demokrati men en litt annerledes form for demokrati, der ikke bare politikernes meninger og ønsker blir fulgt.  Samt krangel om hvem som skal støtte hvem når avgjørelser skal tas, eller de blir sure og trekker seg og ingen ting blir gjort.  Det landet som etter min mening har beste demokrati er uten tvil Sveits.  Vel det er mitt syn.

Har tro på ett annerledes demokrati enn det Norge har nå, det er ett demokrati men fungerer ikke like bra.  En type Folkeparti har jeg tro på kan fungere, og på samme måte som i Sveits.

(17) Direktedemokrati og folkeviljen - Lars Rønbeck, Herland Report TV (HTV) - YouTube

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 23 januar 2019 - 01:47

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 143 Innlegg:

Det er ganske sikkert en av veldig mange årsaker til oppslutningen mot ytterkantene. Og om det slår til venstre eller høyre later til å være ganske så vilkårlig men uansett lite ønskelig. 

En annen viktig årsak er elitens arroganse og interesser som står i skarp motsetning til andre mindre privilegerte grupper. Den i historisk målestokk rekordhøye innvandringen er en sikker kilde til fortsatt økt polarisering. Og det er et paradoks hvordan solidaritet med arbeiderklassen kommer i alvorlig konflikt med en liberal holdning til innvandring. Kjetil Rolness skriver som så ofte godt om noen av disse leie dilemmaene: 

"Det er for lengst etablert i forskningen at de velstående og velutdannede tjener på innvandring, mens de lavlønte og lavutdannede taper. Vinnerne får billig arbeidskraft – til hoteller, restauranter, butikker, transport. Og billig rengjøring, barnepass og oppussing hjemme. De negative konsekvensene, i form av lønnspress, arbeidslivskriminalitet, helsekøer, boligmangel og velferdskutt, må bæres av de «kunnskapsløse» - på andre siden av byen."

https://www.dagblade...ndring/70649692

Og likevel er det ikke arbeidsinnvandringen som skaper de største motsetningene! Det de mindre velstående står på barrikadene for asyl-innvandringen. For dem er muslimer åpenbart en større trussel en arbeidssøkende europeere.
For øvrig har jeg stor glede av å lese Rolness sine kronikker. Han er herlig fri for bindinger verken til høyre eller venstre.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 143 Innlegg:

Jeg har vært med i politikk innen fagforeninger og sloss for bedre kår for arbeidsfolk, og fra tiden etter 1962.  Satt og inne i 14 dager etter vi hadde en demonstrasjon, da vi krevde stillaser og sikring for tak arbeider i Oslo.

Jeg HAR tro på demokrati men en litt annerledes form for demokrati, der ikke bare politikernes meninger og ønsker blir fulgt.  Samt krangel om hvem som skal støtte hvem når avgjørelser skal tas, eller de blir sure og trekker seg og ingen ting blir gjort.  Det landet som etter min mening har beste demokrati er uten tvil Sveits.  Vel det er mitt syn.

Har tro på ett annerledes demokrati enn det Norge har nå, det er ett demokrati men fungerer ikke like bra.  En type Folkeparti har jeg tro på kan fungere, og på samme måte som i Sveits.

A.H.

Vel. Et demokrati betyr mer enn at flertallet bestemmer. Det betyr også at flertallet tar rimelig hensyn til mindretallet slik at alle, enten de tilhører flertallet eller mindretallet, gis levelige vilkår.
Det er ikke alt som egner seg for folkeavstemning om en tar disse hensyn i betraktning. I Sveits var det vel at det var folkeavstemning om det skulle være tillat med moske, noe flertallet klart avviste. Hvordan fungerer slikt når flertallet også skal ivareta mindretallets interesser?
Det er mange saker som egner seg godt for folkeavstemning, men slett ikke alt! Jeg er ikke tilhenger av det sveitsiske systemet.

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 23 januar 2019 - 06:36

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 564 Innlegg:

Direkte demokrati er feil - det er umulig å sette seg inn i alle saker -og massene er lett å manipulere.

I Norge funker det rimelig bra - det var et kupp nesten nå - men det gikk ikke upåaktet hen - og Ropstad får det ikke lett fremover. Erna har fått betydelige skraper i lakken - så får vi se hvordan det slår ut ved neste valg.

I Thai bruker man en stor hær  og monarkiet til å holde folket på plass - en endring må komme fra toppen - ellers blir det blodig. 

På Fil er det et slags demokrati - og jeg tror faktisk digitale media vil bidra til mer lys på hva som skjer i politikken - ref. USA det mainstream media har lagt lokk på alt som ikke passer corporate US - mens nettmedia kjører en annen linje og vinner fram på sikt. 2020 valget blir spanande der borte.

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 382 Innlegg:

Nå har kongen i Thailand bestemt at valget skal holdes 24.Mars.

https://www.bangkokp...ion-on-march-24

kula

kula

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 351 Innlegg:
Valgdato satt

Thailands konge har utstedt et dekret som godkjenner at det første valget i landet holdes siden kuppet i 2014. Valget holdes 24. mars, melder NTB.

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 564 Innlegg:

Og skal man da klare å drive valgkamp fra scratch på 1mnd ? 

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 382 Innlegg:

Og skal man da klare å drive valgkamp fra scratch på 1mnd ? 

Regner med de hadde forberedt seg frem mot 24.Feb. så da er det bare å peise på og ønske thaiene et Godt Valg.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Direkte demokrati er feil - det er umulig å sette seg inn i alle saker -og massene er lett å manipulere.

Hvis man med direkte demokrati mener folkeavstemning på sak, er jeg helt enig. Det høres så flott ut, men er en særdeles dårlig ide.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

For øvrig har jeg stor glede av å lese Rolness sine kronikker. Han er herlig fri for bindinger verken til høyre eller venstre.

Det er akkurat det jeg liker. For på den måten synliggjør han at den ene ytterlighet er like lite egnet som den andre. Ytre høyre er like forbannet som ytre venstre. Glimrende !  Og han lander omtrent alltid på begge bena og gjerne med et elegant nedslag. :)

Når det er sagt, er jeg slett ikke alltid enig med ham. Men ofte. 

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 392 Innlegg:
Kongen av Thailand godkjenner avholdelse av valg.

Kongen av Thailand har utstedt et kongelig dekret som godkjenner avholdelse av det første valget i landet siden kuppet i 2014. Dato for valget er ikke oppgitt.

Regjeringshæren i Thailand grep makten i et kupp i mai 2014 og har siden styrt med hard hånd. Prayut Chan-o-cha, som militærjuntaen i Thailand har plassert i posten som statsminister, har lovet å holde valg, men det er blitt utsatt flere ganger.

Onsdag opplyser kongepalasset i Thailand at kongen har godkjent avholdelse av valget og at dato vil bli opplyst om kort tid.

Dekretet er publisert i Royal Gazette. Det godkjenner valg av medlemmer til parlamentet og gir kongedømmets valgkommisjon fem dager til å kunngjøre dato for valget. Militærjuntaen har tidligere sagt at valget skal avholdes senest i slutten av februar, men det kan holde hardt nå.

https://www.aftenpos...oldelse-av-valg

Dette innlegget har blitt redigert av Acer: 23 januar 2019 - 22:07

Livet seglar fort forbi

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 412 Innlegg:

Kongen av Thailand godkjenner avholdelse av valg.

Kongen av Thailand har utstedt et kongelig dekret som godkjenner avholdelse av det første valget i landet siden kuppet i 2014. Dato for valget er ikke oppgitt.

Regjeringshæren i Thailand grep makten i et kupp i mai 2014 og har siden styrt med hard hånd. Prayut Chan-o-cha, som militærjuntaen i Thailand har plassert i posten som statsminister, har lovet å holde valg, men det er blitt utsatt flere ganger.

Onsdag opplyser kongepalasset i Thailand at kongen har godkjent avholdelse av valget og at dato vil bli opplyst om kort tid.

Dekretet er publisert i Royal Gazette. Det godkjenner valg av medlemmer til parlamentet og gir kongedømmets valgkommisjon fem dager til å kunngjøre dato for valget. Militærjuntaen har tidligere sagt at valget skal avholdes senest i slutten av februar, men det kan holde hardt nå.

https://www.aftenpos...oldelse-av-valg

Litt merkelig for oss nordmenn dette.  Er det kongen som bestemmer at det skal være ett demokratisk valg?  Hvor ligger da lista for det vi kaller ett demokrati????????   :-o  :-o  :-o 

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 143 Innlegg:

Vel, å si at kongen har bestemt valgdato er kanskje å ta litt hardt i. Selv om det kunngjøres i Royal Gazette, så er det ikke akkurat kongen som står bak kunngjøringen. Blir vel omtrent som kongen i statsråd i Norge.

Royal Gazette kunngjorde at valget skal finne sted innen 60 dager. Valgkommisjonen fastsatte datoen til 24 mars, altså så vidt innenfor 60 dagers fristen.

Nå har den samme komiteen gått ut med ytterligere bestemmelser for å gjøre det vanskeligst mulig for politiske motstandere av juntaen.

Partiene har f.eks. ikke lov å arrangere konserter o.l., eller bruke kjente artister i sin partimarkering.

På sosial medier og plakater er det bare tillatt å vise bilde av kandidater. Det er ikke lov å uttrykke noe negativt om politiske motstandere på sosiale medier. En kan lure på om valgkomiteen egentlig har peiling på hva politikk er? Var det ikke for motstridende interesser så var det heller ikke politiske partier. Grunnen til at en etablerer partier er jo nettopp fordi en er uening med andre partier, men det skal det altså ikke være lov å uttrykke!?

Dette er nok bare begynnelsen på det som kan bli nok en tragedie for Thailand.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 143 Innlegg:

Vel, å si at kongen har bestemt valgdato er kanskje å ta litt hardt i. Selv om det kunngjøres i Royal Gazette, så er det ikke akkurat kongen som står bak kunngjøringen. Blir vel omtrent som kongen i statsråd i Norge.

Royal Gazette kunngjorde at valget skal finne sted innen 60 dager. Valgkommisjonen fastsatte datoen til 24 mars, altså så vidt innenfor 60 dagers fristen.

Nå har den samme komiteen gått ut med ytterligere bestemmelser for å gjøre det vanskeligst mulig for politiske motstandere av juntaen.

Partiene har f.eks. ikke lov å arrangere konserter o.l., eller bruke kjente artister i sin partimarkering.

På sosial medier og plakater er det bare tillatt å vise bilde av kandidater. Det er ikke lov å uttrykke noe negativt om politiske motstandere på sosiale medier. En kan lure på om valgkomiteen egentlig har peiling på hva politikk er? Var det ikke for motstridende interesser så var det heller ikke politiske partier. Grunnen til at en etablerer partier er jo nettopp fordi en er uening med andre partier, men det skal det altså ikke være lov å uttrykke!?

Dette er nok bare begynnelsen på det som kan bli nok en tragedie for Thailand.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 143 Innlegg:

At posten min kom 2 ganger (#58 og #59) var jeg ikke klar over før nå. Da jeg skrev innlegget kom det bare en gang. Spøker det på forumet? :)

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere