Gå til innhold

Foto

Kan man søke om Forlovelses visum i norge?

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
6 svar til dette emnet

Kameho

Kameho

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 14 Innlegg:

Hei, jeg har en littprekær sak.

jeg har vært sammen med en fra Filippinene (cebu)
I en ganske god stund nå.

Etter hjemreisen fra sommerferien i Cebu, reiste hun sammen med meg til norge, (andre gang for henne).
Jeg hadde en plan å overraske henne med å fri til henne her I norge, (hun har alltid hatt lyst til å se nordlyset)
og tenkte ingenting ville være bedre enn å fri til henne under nordnorsk himmel.
Men dette skulle være en overraskelse, så dermed ble det en søknad på Turistvisum. hadde jeg søkt forlovelses visum da, så hadde jo det ikke akkurat blitt en overraskelse.

Spørmålet mitt da er egentlig:
Hun er her I Norge nå.

er det mulig for å søke om forlovelses visum før Turistvisumet løper ut?
Mens hun er her i Norge. Eller er hun nødt til å reise tilbake og søke via ambassaden i Manila / VSS kontoret i Cebu?
Noen som har erfaring med dette?

Jeg har prøvd å lese meg litt inn i UDI sine sider, samt tatt en telefon.
Men det er litt motsigende svar.
Ihht til UDI sine sider sier at his hun har gyldig oppholdstillatelse kan hun søke fra norge.
UDI personen på telefonen sa at hun måtte reise hjem og søke fra ambassaden i Manila.
UDI personen på kontoret sa at det skulle gå greit å søke fra VSS kontoret i Cebu.
På politistasjonen sa de skulle det gå an å søke her i norge hvis hun befant seg i Norge.

Så ja. Mye blandet svar.
Så vet ikke helt hva jeg skal forholde meg til.
Derfor tenkte jeg kansje det er lurest å spørre noen som allerede har vært igjennom alt dette.

Takk på forhånd.

hadde vært skikkelig kjekt hvis hun kunne bli her over jula, og få opplevd tradisjonell norsk jul og nyttår.

VetBest

VetBest

Medlem

• Medlemmer
  • 1 208 Innlegg:

Hun må reise tilbake til Filipinene. Hvis du legger inn en søknad med de opplysningene du har lagt ut her vil du få følgende svar:

"Det er dessverre ikke mulig for deg å levere søknaden i Norge. Du må søke ved en ambassade, et konsulat eller et søknadssenter i utlandet. "

Når det gjelder Filipinene så opplyser UDI nå:

For søkere fra ditt land kan det noen ganger være vanskelig å få ja på søknaden om familieinnvandring for å gifte seg. Dette er fordi UDI vurderer om det er sannsynlig at du drar tilbake til hjemlandet ditt hvis dere ikke gifter dere som planlagt. Du har større muligheter for å få ja på søknaden om familieinnvandring hvis dere gifter dere først.

NB! Det er ikke et krav at du har akkurat denne typen oppholdstillatelse for å gifte deg i Norge. Du kan gifte deg i Norge så lenge du har lovlig opphold.

Det enkleste da er å gifte seg på Filipinene.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 222 Innlegg:

Hun må reise tilbake til Filipinene. Hvis du legger inn en søknad med de opplysningene du har lagt ut her vil du få følgende svar:

"Det er dessverre ikke mulig for deg å levere søknaden i Norge. Du må søke ved en ambassade, et konsulat eller et søknadssenter i utlandet. "

Når det gjelder Filipinene så opplyser UDI nå:

For søkere fra ditt land kan det noen ganger være vanskelig å få ja på søknaden om familieinnvandring for å gifte seg. Dette er fordi UDI vurderer om det er sannsynlig at du drar tilbake til hjemlandet ditt hvis dere ikke gifter dere som planlagt. Du har større muligheter for å få ja på søknaden om familieinnvandring hvis dere gifter dere først.

NB! Det er ikke et krav at du har akkurat denne typen oppholdstillatelse for å gifte deg i Norge. Du kan gifte deg i Norge så lenge du har lovlig opphold.

Det enkleste da er å gifte seg på Filipinene.

Testet noen flere land, mulig det er samme beskjeden som er lagt ut for alle visumpliktige land.

Jeg ville uansett ikke nølt med å søke, hvis dokumentasjonen er bra.

Å gifte seg på filippinene er selvfølgelig også en mulighet, det ville jo utelukke at de ikke blir gift, men ikke utelukke proforma ekteskap. 

Dokumentasjon...

VetBest

VetBest

Medlem

• Medlemmer
  • 1 208 Innlegg:

Testet noen flere land, mulig det er samme beskjeden som er lagt ut for alle visumpliktige land.

Jeg ville uansett ikke nølt med å søke, hvis dokumentasjonen er bra.

Å gifte seg på filippinene er selvfølgelig også en mulighet, det ville jo utelukke at de ikke blir gift, men ikke utelukke proforma ekteskap. 

Dokumentasjon...

Hvis dokumentasjonen er i orden, stipulerer UDI 6 mnd. behandlingstid for forlovelsesvisum fra papirene er innlevert på Filipinene. Hvis en av partene må inn til intervju stipulerer de 14 mnd.
Det enkleste er å gifte seg enten på Filipinene eller på turistvisum i Norge, da må begge parters papirer være i orden. Har den filipinske parten vært gift før må den ha papirer på skilsmisse som igjen må godkjennes hos fylkesmannen hvis de skal gifte seg på turistvisum i Norge. Ventetiden kan være kortere om man er heldige.
Jeg har assistert to par med dette i det siste, det ene tilfelle gjorde jeg 100% av jobben inkludert søknadsportalen. I begge tilfeller ble søknad godkjent før stipulert ventetid, den siste tok det kun 3 uker før søknad om familiegjenforeningen ble godkjent. Det ene paret giftet seg i Norge på turistvisum og der gikk faktisk godkjenningen raskere. Hun måtte selvfølgelig reise tilbake til Thailand for å søke om familiegjenforening. Det er ingen problemer å gifte seg på turistvisum i Norge, det er lovlig!

Det meste av søknader behandles maskinelt, og det er ikke slik at maskinene sitter å hevner seg på filippinere på grunn av at noen har giftet seg på turistvisum. UDI følger norske lover og regler!

Dette innlegget har blitt redigert av VetBest: 19 oktober 2018 - 18:01

Kameho

Kameho

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 14 Innlegg:

Ok, det er leit at hun er må reise tilbake til filippinene for å levere inn søknaden der.
Hadde håpet på at Norske myndigheter her i Norge kunne ta imot søknaden.

Hun har all dokumentasjon og papirer med seg. (vi skaffet oss alle papirene da vi søkte om turist visum, siden det var et lite prosjekt i seg selv)
Hun har heldigvis ikke vært gift selv.

Kollega av meg er gift med en amerikaner, de søkte om forlovelses visum her i Norge og det gikk fint, men det gjorde de via den amerikanske ambassaden i Oslo.
hadde håpet det var noe av det samme med Filippinene. men forkjellige land med helt fokjellige innvandrings regler. Takker for svarene.

Det vil ta litt tid før vi gifter oss, siden vi har lyst på en skikkelig bryllup her I Norge på våren.

Hun vil helst også ha det her I Norge, jeg har ingenting imot å gifte meg i Filippinene men det vil hun helst unngå pga av familien hennes er litt ja, uten å gå så mye detaljer, spesiell, men ikke på en god måte.

Dette innlegget har blitt redigert av Kameho: 19 oktober 2018 - 20:38

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 222 Innlegg:

Ok, det er leit at hun er må reise tilbake til filippinene for å levere inn søknaden der.
Hadde håpet på at Norske myndigheter her i Norge kunne ta imot søknaden.

Hun har all dokumentasjon og papirer med seg. (vi skaffet oss alle papirene da vi søkte om turist visum, siden det var et lite prosjekt i seg selv)
Hun har heldigvis ikke vært gift selv.

Kollega av meg er gift med en amerikaner, de søkte om forlovelses visum her i Norge og det gikk fint, men det gjorde de via den amerikanske ambassaden i Oslo.
hadde håpet det var noe av det samme med Filippinene. men forkjellige land med helt fokjellige innvandrings regler. Takker for svarene.

Det vil ta litt tid før vi gifter oss, siden vi har lyst på en skikkelig bryllup her I Norge på våren.

Hun vil helst også ha det her I Norge, jeg har ingenting imot å gifte meg i Filippinene men det vil hun helst unngå pga av familien hennes er litt ja, uten å gå så mye detaljer, spesiell, men ikke på en god måte.

Turistvisum er ikke "lovlig opphold" etter udi definisjon, så man kan ikke søke på opphold mens man er på turistvisum, man kan verfall ikke vente på svar utover turistvisumets varighet.

Søk forlovelsesvisum, dokumenter godt med bilder av forlovelsefest og sammen med din fanmilie, det er viktig, teller 99 %

Det bør gå greit til våren om dere søker nå

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 222 Innlegg:

Stålsett deg for ett skyhøyt gebyr, det koster med dame som hun udi damen sa til meg da jeg spurte om det var riktig. 

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere