Gå til innhold

Foto

Har søkt om permanent opphold, vil hun få det?

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

alexsag

alexsag

Medlem

• Nye medlemmer
  • 18 Innlegg:

Hei. 

Beklager forvirrende overskrift!

Min kone og jeg ble gift i 2015 da hun var au pair og hun fikk opphold i 1 år.

På samme tid ble jeg syk og mistet samtidig jobben og ble gående på sykepenger i ett år, gikk fremdeles på sykepenger da vi søkte om fornyelse av familiegjenforening og fikk nye 2 år.

Like etter gikk jeg over på AAP som ikke er en godkjent inntekt som forsørger.

Jeg gikk over til 100% uføretrygd i februar i år.

I fjor høst startet hun som fulltids student på NKI nettstudier (VG1) og skal nå opp til eksamen som privatist.

Før hun startet dette studiet ringte vi UDI og spurte om dette studiet gikk under unntakelse for egenforsørgelse slik "vanlig" videregående skole er, og fikk til svar at de ikke egentlig hadde noen klare regler på dette men de mente at så lenge dette var en vanlig videregående skole utdanning ville det gå under dette, og en hyggelig mann fra UDI noterte dette i saken, og ba oss referere til han om det senere skulle bli noe spørsmål om dette.

Nå har kona søkt om permanent opphold og saken vil sannsynligvis bli behandlet på den lokale politistasjonen.

Kona er nå engstelig og venter i spenning på svaret, og det begynner å smitte over på meg også nå...Hva hvis?

Om den lokale politistasjonen avslår permanent pga de ikke mener NKI nettskole er ok, mens UDI sier det motsatte vil hun slik jeg har forstått det automatisk få forlengelse av familiegjenforening om kriteriene er oppfylt.

Det jeg lurer på er om politi/UDI da vil se på at jeg under perioden kona har vært her har en periode gått på AAP og dermed mene at jeg ikke har oppfylt kriteriene eller vil de se på at jeg nå i dag er ufør og at derfor min tidligere inntekt ikke har betydning så lenge jeg tjener mer enn inntektskravet på rundt 300.000kr?

Har noen andre her erfaring fra noe lignende mtp nettstudier?

Og har andre her gått fra AAP til ufør mens kona hadde opphold?

VetBest

VetBest

Medlem

• Medlemmer
  • 1 191 Innlegg:

Hei. 

Beklager forvirrende overskrift!

Min kone og jeg ble gift i 2015 da hun var au pair og hun fikk opphold i 1 år.

På samme tid ble jeg syk og mistet samtidig jobben og ble gående på sykepenger i ett år, gikk fremdeles på sykepenger da vi søkte om fornyelse av familiegjenforening og fikk nye 2 år.

Like etter gikk jeg over på AAP som ikke er en godkjent inntekt som forsørger.

Jeg gikk over til 100% uføretrygd i februar i år.

I fjor høst startet hun som fulltids student på NKI nettstudier (VG1) og skal nå opp til eksamen som privatist.

Før hun startet dette studiet ringte vi UDI og spurte om dette studiet gikk under unntakelse for egenforsørgelse slik "vanlig" videregående skole er, og fikk til svar at de ikke egentlig hadde noen klare regler på dette men de mente at så lenge dette var en vanlig videregående skole utdanning ville det gå under dette, og en hyggelig mann fra UDI noterte dette i saken, og ba oss referere til han om det senere skulle bli noe spørsmål om dette.

Nå har kona søkt om permanent opphold og saken vil sannsynligvis bli behandlet på den lokale politistasjonen.

Kona er nå engstelig og venter i spenning på svaret, og det begynner å smitte over på meg også nå...Hva hvis?

Om den lokale politistasjonen avslår permanent pga de ikke mener NKI nettskole er ok, mens UDI sier det motsatte vil hun slik jeg har forstått det automatisk få forlengelse av familiegjenforening om kriteriene er oppfylt.

Det jeg lurer på er om politi/UDI da vil se på at jeg under perioden kona har vært her har en periode gått på AAP og dermed mene at jeg ikke har oppfylt kriteriene eller vil de se på at jeg nå i dag er ufør og at derfor min tidligere inntekt ikke har betydning så lenge jeg tjener mer enn inntektskravet på rundt 300.000kr?

Har noen andre her erfaring fra noe lignende mtp nettstudier?

Og har andre her gått fra AAP til ufør mens kona hadde opphold?

Hvis øknad er levert etter 1 september 2017 er det krav til å forsørge seg selv. Det betyr at hun må hatt en inntekt på minst ca. 243 000.- de siste 12 mnd. Hun kan heller ikke ha mottatt sosialhjelp de siste tre mnd:
Det er noen unntak fra regelen:

• du er elev i grunnskole eller videregående skole
  • du har vært fulltidsstudent ved høyskole eller universitet de siste 12 månedene
  • du får uføretrygd fra NAV
  • du er syk eller har en skade som har gjort at du ikke har kunnet jobbe, eller bare har kunnet jobbe mindre enn 50 prosent, de siste 12 månedene
  • du har fått selvstendig oppholdstillatelse fordi du blitt mishandlet av ektefellen/samboeren din
  • du er under 18 år når vi behandler søknaden
  • du har fylt 67 år når vi behandler søknaden
    https://www.udi.no/o...oldstillatelse/

Hvis hun ikke møter disse kravene må hun søke om vanlig oppholdstillatelse inntil hun klarer inntektskravet.

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere