Gå til innhold

Foto

Et lite stykke Thailand

- - - - - Thailand

• Vennligst logg inn for å svare
3 svar til dette emnet

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 134 Innlegg:

Mennene fra bygda Tresfjord som reiste til Thailand for å finne kjærligheten ble til en TV-serie for over ti år siden. Men hvordan gikk det med parene?

Les hele

Slik går det med parene fra «Et lite stykke Thailand»
Publisert: 23.07.18 17:26 Oppdatert: 23.07.18 22:08

Mennene fra bygda Tresfjord som reiste til Thailand for å finne kjærligheten ble til en TV-serie for over ti år siden. Men hvordan gikk det med parene?

Den lille bygden Tresfjord ligger innerst i en fjord på Vestlandet. Det er kanskje det siste stedet du forventer å møte en haug med kvinner fra eksotiske Thailand, men i Tresfjord bor det så mange at bygden har fått kallenavnet «Thaifjord».

TVNorges dokumentarserie «Et lite stykke Thailand» fra 2008 og 2011 fulgte fem thailandske kvinner som hadde reist fra hjemlandet for å gifte seg med norske menn fra bygde-Norge.

Slik går det med parene i dag - over ti år etter TV-kameraene ble skrudd av.

Kay Are Ulvestad (37) og Koy Thaneeroj (35)

Kjærlighetshistorien mellom Kay Are Ulvestad og Koy Thaneeroj begynte i 2010, da de møttes på nettet. Deres første møte var i Thailand, og da Koy besøke Kay i Norge tok det ikke lang tid før hun flyttet inn for godt.

Paret giftet seg to ganger i 2011 - et kirkebryllup i Norge og et buddhistisk bryllup i Thailand, og for to år siden fikk de sitt første barn. Ulvestad forteller til VG at de ser tilbake på realityserien med gode minner.

– Vi fikk veldig mye positiv oppmerksomhet etter at serien kom på TV. Vi ble ofte gjenkjent, og folk kom gjerne bort til oss for å snakke litt. Det var alltid hyggelig, og vi er heldige som har fått oppleve å være litt kjendis i en begrenset periode, for så å kunne gå tilbake til å være helt vanlige privatpersoner. Det kan fortsatt skje at noen kjenner oss igjen, men det går lang tid mellom hver gang nå, sier han.

– Hvordan så livene deres ut da, kontra nå?

– Vi var da et nyforelsket par uten barn, og bodde i en leilighet i Ålesund sentrum. De første årene etter TV-serien reiste vi en del, og opplevde verden som par. Det var en spennende tid, forteller Ulvestad og fortsetter:

– Nå i dag er vi mer etablerte, og har en travel hverdag, men vi har det fortsatt veldig bra sammen. Selv om det var fint å kunne reise og ha mye fritid sammen, har vi nå fått noe som er mye finere.

For to år siden kom nemlig William til verden, så nå består dagene av småbarnsliv og alt som hører med. Koy og Kay har bygget hus, og bor nå utenfor sentrum nærmere familien på begge sider. Koys søster bor fem minutter unna med bil.

– Det største som har skjedd er at vi har fått barn! William kom til verden bare en måneds tid etter at vi flyttet inn i det nye huset, og er midtpunktet i livet vårt nå. Han ble to år for et par måneder siden, og skal begynne i barnehagen til høsten. Tidligere i år tok vi ham med oss til Thailand for å møte familien der. Det var veldig spennende, og rundt den tiden begynte han å snakke mer og mer. Nå snakker han med hele setninger, i all hovedsak på norsk, men med noen thailandske ord og uttrykk her og der for å forvirre besteforeldrene.

– Hvordan er hverdagen for dere i dag?

– Som småbarnsforeldre flest er det mye å gjøre, men vi har det veldig bra. Vi har mye familie rundt oss som hjelper til, og bor veldig fint med flere andre nyetablerte småbarnsfamilier som naboer. Av og til får vi besøk fra Thailand; Koys mor bodde hos oss i 9 måneder når William var liten, og lillesøsteren hennes kommer og besøker oss i høst.

I fremtiden har familien tenkt til å reise mer, og når de blir eldre er drømmen om et hus i Thailand, stor.

– I nær fremtid skal Koy ta førerkort, og når vi ikke lenger har barn hjemme på dagtid, må hun finne på noe annet å gjøre på da. En annen ting er at vi har planer om å lage til hage og uteområder rundt huset vårt, det står høyt på listen nå, sier han og fortsetter:

– Det er flere steder i verden vi kunne tenke oss å se. Når vi var på vår første bryllupsreise, på Santorini i Hellas, planla vi å komme tilbake dit sammen med barna våre for å feire 10-års bryllupsdag. Nå er det faktisk ikke så mange år til. Tiden har gått så fort.

Les hele
Geir Bjørndal Srisoi (51) og Mon Srisoi (32)

Geir Bjørndal Srisoi og kona Naruelmol «Mon» Srisoi møttes da Geir var på ferie i Thailand i 2007. De ble stormende forelsket, og i 2008 reiste Naruelmol på norgesbesøk for første gang. Resten er historie.

Paret deltok i «Et lite stykke Thailand» sesong 2 på TVNorge i 2011, og forteller til VG at de synes for så vidt deltagelsen i realityprogrammet var grei.

– Vi var med fordi det var en del fordommer rundt utenlandske ekteskap på den tiden. Vi følte vi kunne bidra til å knuse noen fordommer, forteller Srisoi.

Siden 2011 har familien som den gang var tre, blitt fire. De to døtrene Mali Sukanya og June Inthira har blitt ni og seks år.

– Vi bor i Ålesund, men flyttet fra der vi bodde før. Vi drømmer fortsatt om å flytte ti Thailand - planen var å gjøre det for noen år siden, men på grunn av skolegangen til jentene utsetter vi det en stund til. Skoletilbudet i Norge kontra Thailand er vesentlig bedre.

Srisoi jobbet i transportbransjen da TV-seerne fulgte ham for noen år siden, men på grunn av dårlig helse har han skiftet jobb.

– Nå jobber jeg som fotograf, både for meg selv i eget firma, Srisoi Foto, og som ansatt bilfotograf. Når jeg ikke reiser rundt og tar bilder av biler, gjør jeg mye reklameoppdrag og video, sier han og fortsetter:

– Mon jobber fortsatt som renholder på sykehuset, og trives veldig godt med det. Hennes store lidenskap er fortsatt matlaging, og hun har vært inne på tanken om å starte noe eget, men det er mye som må på plass av godkjenninger og så videre før den tid.

Han forteller at Mon holder på å planlegge en konsert i september når en kjent Thailandsk artist kommer til byen.

– Sammen med tre andre er hun hovedarrangør for en privat konsert for 140 personer, så det blir spennende å se hvordan det går. Går det bra så håper vi at hun kan fortsette å arrangere slike konserter i fremtiden.

Han vil gjerne trekke frem Mons stå-på-vilje fra dag én da hun først kom til Norge for over ti år siden. Begge to opplevde et snev av kulturkrasj da de først ble kjærester, men det har nå jevnet seg ut.

– Mon var fast bestemt på, allerede før hun kom til Norge, hva hun skulle gjøre da hun flyttet hit. Hun har funnet seg en jobb, lært språket, fått førerkortet og er svært selvstendig. Hun er en veldig ekte person som sier ting rett fra levra, og får mye skryt på arbeidsplassen for at hun tør å si ifra når det er noe.

Srisoi forteller at hverdagen er hektisk med småbarnsliv, skoleoppfølging og daglige gjøremål. I sommer skal familien på fire til Sverige på ferie, og til jul skal de til Thailand i en måned.

– Hverdagen er bra. Vi har våre utfordringer som de fleste har, det ville vært rart hvis ikke. Alt i alt er livet veldig bra, sier han.

Nantaya Nygård Pimparu (69) og Lars Johan Nygård (77):

Nantaya og Lars Johan giftet seg i 2003, og flyttet til Stordal. Paret var med i begge sesongene av «Et lite stykke Thailand» i 2008 og i 2011, og i sistnevnte sesong ønsket de å starte et buddhist-tempel i Ålesund. Det fikk de til, og i dag er tempelet i full drift.

– Det største som har skjedd siden sist er at vi har åpnet Buddhist-tempelet. Før vi begynte å planlegge det var det masse venner av meg som etterspurte det. Vi har ikke hatt noe sted å gå til, og derfor har Ålesund virket veldig lang hjemmefra før vi fikk på plass tempelet. Nå er det mer hjemmekoselig for oss, sier Pimparu.

Hun tilbringer stort sett fire dager i uken i tempelet, og sier at alle er velkomne, uansett religion.

– Det har blitt et sosial møtested i tillegg til et religiøst sted, forteller hun.

Pimparu pensjonerte seg fra jobben i Stordal kommune og eldreomsorgen for tre år siden. Nå bruker hun fritiden sin i tempelet og med ektemannen Lars Johan. Hun beskriver ekteskapet som sterkt og godt.

– Det går veldig bra med oss, bedre og bedre for hver dag, synes jeg! Vi har et bra liv sammen, selv om jeg ikke har klart å vende meg til snøen enda.

Hvert år drar paret til Thailand i desember, og blir der i tre måneder. I år skal de feire Nantayas 70-årsdag som er i januar.

Det har vært flere ting å feire i år. Den 9. mai hadde paret vært gift i 15 år. Lars Johan Nygård mener at friheten de gir hverandre er nøkkelen til deres langvarige ekteskap.

– Vi gir hverandre frihet til å drive med det som interesserer oss. Hun tilbringer mye tid i tempelet, mens jeg er på fjellturer og driver med jakt. Vi koser oss veldig sammen, og det er ikke noe tvang i heimen, sier Nygård og fortsetter:

– Vi sitter på hver vår ende av bordet - jeg spiser fiskekaker og poteter, mens hun spiser ris. Den Thai-maten er litt for streng for meg, så det har jeg ikke vendt meg til enda, sier han og ler.

En gang var jeg på samme plass to ganger...

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 406 Innlegg:

Jeg tror ikke det er veldig lurt å legge ut betalt innhold på tråder som er åpne for alle. 

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 134 Innlegg:

Jeg tror ikke det er veldig lurt å legge ut betalt innhold på tråder som er åpne for alle. 

Så lenge det er svært sjeldent slik blir lagt ut, er det god reklame.

En gang var jeg på samme plass to ganger...

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 203 Innlegg:

Uansett et trivelig tema. Min favorittserie det der. Godt at alt står bra til med de. Var trist da Johnny gikk bort, men jeg husker jo jeg ble sjokkert over hvor gammel han så ut i forhold til alderen da TV serien gikk. Virket som en omsorgsfull og god fyr.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere