Gå til innhold

Foto

Spare-spare....

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
30 svar til dette emnet

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:

Vi pensjonister har det som kjent ikke lett :smile:
Og verre skal det visstnok bli :smile:

Så, da renovasjonsregningen fra Dalane Miljøverk dukket opp i nettbanken fant jeg ut at jeg "skulle ta grep" for en betydelig styrking av privatøkonomien.

Inntekter er viktig, men kontroll på utgiftene skal man heller ikke kimse av.
Mente selv at hadde snakket med "verket" for et par år siden,
og som typisk norsk mann, ikke brydd meg mer om saken:-)
Før nå...

Men tenkte at jeg er i samme bås som mange andre som ikke
har "brent alle broer", så derfor denne tråden.

Så her er korrepondansen, så langt.
Først foreløpig svar, deretter mitt første spørsmål.
Så får vi se hva som skjer :smile:

Hei,

Kriteriet for å kunne bli overført fra bolig til hytterenovasjon, er at man er bosatt sammenhengende over 6 mnd (dvs. min. 183 dager) i året utenfor «DIM-området».
Før vi tar stilling til saken vil vi gjerne vite hvordan ditt «fravær» er.

Vi vil gi deg et skriftlig svar når saksbehandler er tilbake fra ferien i begynnelsen av august.

mvh

Dalane Miljøverk IKS

Fra: Olav Seglem
Sendt: 20. juli 2018 11:04
Til: DIM Post
Emne: Boligrenovasjon - Gamlevegen 24, 4370 Egersund

Viser til telefonsamtale med DIM onsdag 18 juli.

Har mottatt faktura for boligrenovasjon for 2 halvår 2018 på kr. 1781,25 med forfall 31.8.18

I forbindelse med overgang til pensjonisttilværelsen har jeg flyttet til utlandet fra oktober 2015.
I den anledning tok jeg kontakt med DIM i slutten av 2015 med spørsmål om boligen i Gamlevegen 24 kunne bli bereknet som fritidsbolig, all den tid jeg mesteparten av året er i utlandet.
Fikk da bekreftet at det var ok.
I 2016 var jeg 228 dager i utlandet.
I 2017 var jeg 223 dager i utlandet.
I 2018 vil jeg være i overkant av 200 dager i utlandet.
Dette vil også fortsette i overskuelig framtid.

I forbindelse med jeg mottok faktura 436199 fra dere så jeg nærmere på de betalinger som er gjort i perioden fra siste halvår 2015.
Nedenfor er en oversikt over de aktuelle betalingene.
Det synes som det ikke er blitt foretatt noen justering slik som avtalen var.
Jeg ber dersom om at forholdet blir korrigert og boligen blir registrert i betalingssystemet som fritidsbolig.
Som et minimum håper jeg at betaling pr. 31.8. settes til kr. 0,- , all den tid jeg allerede har betalt kr. 1.781,25 i 2018.

Beklager henvendelsen men håper på en rask tilbakemelding i saken.

Med vennlig hilsen
Olav Seglem

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 203 Innlegg:

Det er ikke lett å forholde seg til norske kommunale ordninger og statlige foretak!

Jeg sendte inn oppsigelse av NRK lisensen etter jeg kvittet meg med alt av TV'er og radiomottakere i april. Innsendt 23. april. Jeg har fortsatt ikke fått tilbakemelding om at den er ferdigbehandlet.

"Hei!
Vi har mottatt din henvendelse 20.04.2018. Vi har for tiden stor saksinngang, men skal behandle saken din så snart som mulig. Din lisens er stoppet til vi har behandlet saken, dette betyr at ubetalte krav er satt i bero til saken er behandlet. Dersom du har ubetalte krav som er oversendt Statens Innkrevingssentral for tvangsinndrivelse, vil disse kravene ikke bli stoppet, og inndrivelsen vil fortsette.

Når vi har behandlet saken din vil du få svar fra oss"

Norsk byråkrati 2018....mye som 1980.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:
Ja det skal bli interessant.
Dim skriver i første omgang man må være "sammenhengende" borte mer enn 180 dager.
Har aldri sett noe liknende angående tilstedeværelse i en fritidsbolig
for at den kan kalles fritidsbolig :smile:

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 203 Innlegg:

Ja jeg vet ikke hvor mye logikk man skal prøve å se etter hos slike bedrifter.... De gjør jo alt for å ikke la deg få slippe eller justere ned kostnadene. Ikke akkurat noen servicebedrift nei :-D

Får nå håpe du får ryddet opp med de. Det er sure kroner å betale for mye for slikt.

Jeg må ta en liten opprydding i ting jeg betaler på også før jeg reiser. Har endel månedlige abonement som jeg må vurdere. Netflix, Express VPN og slike ting. Det er jo ikke store beløp pr tjeneste, men summert så blir det jo en tusenlappe i måneden. Så det får jeg se an litt og gå igjenom.

Av norske utgifter jeg fortsetter å betale etter flytting er det nok kun Komplett Mobil jeg beholder. Dekning med gratis telefon til/fra/i Thailand er for godt til å si fra seg. Vil jo gjerne ha mitt norske mobilnr fortsatt. Koster 300 kr pr mnd for pakken med 5 GB data der ubrukt data overføres til neste måned (maks 5 GB).

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 550 Innlegg:

...ja er det noe som funker i Gnore er det å få inn penger til stat og kommune. Men effektive er de det skal de ha - tok en tlf. nå og sekunder etter fikk jeg KID nr på Altinn - kunne også laget eget KID-nr men min innbetaling var litt komplisert. 

Overgangen til digitalt har spar oss og staten for enorme summer, og de ledige folka ble satt til å sjekke regnskaper etc - og håver inn milliarder på det også - så vinn-vinn for staten. 

Måtte denne effektiviteten også spre seg til andre statlige og kommunale instanser....Plan og bygg f.eks...

dalene

dalene

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 456 Innlegg:

Vi pensjonister har det som kjent ikke lett :smile:
Og verre skal det visstnok bli :smile:

Så, da renovasjonsregningen fra Dalane Miljøverk dukket opp i nettbanken fant jeg ut at jeg "skulle ta grep" for en betydelig styrking av privatøkonomien.

Inntekter er viktig, men kontroll på utgiftene skal man heller ikke kimse av.
Mente selv at hadde snakket med "verket" for et par år siden,
og som typisk norsk mann, ikke brydd meg mer om saken:-)
Før nå...

Men tenkte at jeg er i samme bås som mange andre som ikke
har "brent alle broer", så derfor denne tråden.

Så her er korrepondansen, så langt.
Først foreløpig svar, deretter mitt første spørsmål.
Så får vi se hva som skjer :smile:

Hei,

Kriteriet for å kunne bli overført fra bolig til hytterenovasjon, er at man er bosatt sammenhengende over 6 mnd (dvs. min. 183 dager) i året utenfor «DIM-området».
Før vi tar stilling til saken vil vi gjerne vite hvordan ditt «fravær» er.

Vi vil gi deg et skriftlig svar når saksbehandler er tilbake fra ferien i begynnelsen av august.

mvh

Dalane Miljøverk IKS

Fra: Olav Seglem
Sendt: 20. juli 2018 11:04
Til: DIM Post
Emne: Boligrenovasjon - Gamlevegen 24, 4370 Egersund

Viser til telefonsamtale med DIM onsdag 18 juli.

Har mottatt faktura for boligrenovasjon for 2 halvår 2018 på kr. 1781,25 med forfall 31.8.18

I forbindelse med overgang til pensjonisttilværelsen har jeg flyttet til utlandet fra oktober 2015.
I den anledning tok jeg kontakt med DIM i slutten av 2015 med spørsmål om boligen i Gamlevegen 24 kunne bli bereknet som fritidsbolig, all den tid jeg mesteparten av året er i utlandet.
Fikk da bekreftet at det var ok.
I 2016 var jeg 228 dager i utlandet.
I 2017 var jeg 223 dager i utlandet.
I 2018 vil jeg være i overkant av 200 dager i utlandet.
Dette vil også fortsette i overskuelig framtid.

I forbindelse med jeg mottok faktura 436199 fra dere så jeg nærmere på de betalinger som er gjort i perioden fra siste halvår 2015.
Nedenfor er en oversikt over de aktuelle betalingene.
Det synes som det ikke er blitt foretatt noen justering slik som avtalen var.
Jeg ber dersom om at forholdet blir korrigert og boligen blir registrert i betalingssystemet som fritidsbolig.
Som et minimum håper jeg at betaling pr. 31.8. settes til kr. 0,- , all den tid jeg allerede har betalt kr. 1.781,25 i 2018.

Beklager henvendelsen men håper på en rask tilbakemelding i saken.

Med vennlig hilsen
Olav Seglem

da er du jo utflyttet ifra norge,iog med at du har vert i thailand over 200 dager iåret di siste 3 åra,180 dager iåret erjo de du kan vere ute av norge uten å vere utflyttet.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:
Nei. Jeg er fremdeles tilhørende her på berget.
Men er personlig medlem av folketrygden og betaler 2.3% av brutto inntekt for det.
Da over 183 dager i thailand kan jeg skatte til thailand foŕ midler brukt der gr skatteavtalen.
Grunnet lavere skatt går reknestyķet total i pluss :-)

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 203 Innlegg:

da er du jo utflyttet ifra norge,iog med at du har vert i thailand over 200 dager iåret di siste 3 åra,180 dager iåret erjo de du kan vere ute av norge uten å vere utflyttet.

Så lenge man eier fast eiendom i Norge kan man ikke bli skattemessig utflyttet. Uansett om du er ute av landet 365 dager i året.

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 268 Innlegg:

Departementet konkluderte også med at reglene om bosted i Folkeregisteret og reglene om bosted etter skatteloven ikke skulle forsøkes harmonisert. Dette har ført til at skattyter kan ha status som utflyttet i Folkeregisteret, men bosatt hos skattemyndighetene, noe som igjen tidvis medfører forvirring og usikkerhet hos skattytere som flytter til utlandet.

:roll:  Hø?

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 203 Innlegg:

Departementet konkluderte også med at reglene om bosted i Folkeregisteret og reglene om bosted etter skatteloven ikke skulle forsøkes harmonisert. Dette har ført til at skattyter kan ha status som utflyttet i Folkeregisteret, men bosatt hos skattemyndighetene, noe som igjen tidvis medfører forvirring og usikkerhet hos skattytere som flytter til utlandet.

:roll:  Hø?

Hehe! Man liker å gjøre det enkelt i Norge! Men du må være registrert som utflyttet hos Skattemyndighetene for å få kildeskatt og være formelt utflyttet. Har man fast eiendom i Norge så kan man ikke få det.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:
Mottok følgende fra Dalane Interkommmunale Miljøverk i dag:

Hei

Beklager at dette har tatt tid.

Vi har innsett at vi ikke har helt klare regler for når vi kan innvilge overføring fra boligrenovasjon til hytterenovasjon i tilfeller som hos deg.
Vi har likevel bestemt oss for å endre ditt abonnement til hytterenovasjon. Faktura for 2. termin boligrenovasjon 2018 (fakt.nr. 436199) vil derfor bli kreditert. Neste faktura for DIM blir i juni 2019 (hytterenovasjon)

Overføringen til hytterenovasjon gjelder midlertidig og fram til forutsetningene for overføringen endrer seg.

Mvh

Jeg både venter og purrer gjerne på svar så lenge det er positivt :smile:

dalene

dalene

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 456 Innlegg:

jamen da eier jo du eiendom i norge,kan du vere utflyttet da.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:
Jeg er ikke utflyttet.
Men oppholder meg i utlandet mer enn 183 dager.
Jeg betaler ekstra folketrygd for ikke falle ut av folketrygden og passer på iķke være utenlands mer enn 89 dager grunnet norsk reiseforsikring..
Men skatter og delvis t thailand.
Og det er rett som du skriver:
Så lenge eiendom i norge kan jeg heller ikke bli SKATTEMESSIG utflytter :-)

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: 29 august 2018 - 13:35

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 390 Innlegg:

Jeg er ikke utflyttet.
Men oppholder meg i utlandet mer enn 183 dager.
Jeg betaler ekstra folketrygd for ikke falle ut av folketrygden og passer på iķke være utenlands mer enn 89 dager grunnet norsk reiseforsikring..
Men skatter og delvis t thailand.
Og det er rett som du skriver:
Så lenge eiendom i norge kan jeg heller ikke bli SKATTEMESSIG utflytter :smile:

Skjønte ikke den, du er i utlandet mer enn 183 dager , men passer på ikke å være utenlands mer enn 89 dager pga reiseforsikringen ? 

Ampai Bortne

Ampai Bortne

Medlem

• Medlemmer
  • 901 Innlegg:

Skjønte ikke den, du er i utlandet mer enn 183 dager , men passer på ikke å være utenlands mer enn 89 dager pga reiseforsikringen ? 

Jeg tror han mener 89 dager sammenhengende, og 183 dager totalt..

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:
Det stemmer.
Kan være borte fra boligadressen inntil 90 dager om gangen.
Så da blir d 3 turer i året.
D er nok til å få nok bonus m klm til å komme kjapt ombord.
(Dobbel kvote bagasje er naturligvis noe jeg snakker minst mulig om på hjemmefronten. Den mest spesielle bagasjen denne gang var 6 store kongler. Usett i thailand :-) )

Don Muang

Don Muang

Medlem

• Medlemmer
  • 295 Innlegg:

Av norske utgifter jeg fortsetter å betale etter flytting er det nok kun Komplett Mobil jeg beholder. Dekning med gratis telefon til/fra/i Thailand er for godt til å si fra seg. Vil jo gjerne ha mitt norske mobilnr fortsatt. Koster 300 kr pr mnd for pakken med 5 GB data der ubrukt data overføres til neste måned (maks 5 GB).

Jeg tror du skal lese Komplett Mobil`s regler for bruk i utlandet ved utenlandsopphold over 4 måneder....

I don’t need sex, the Government fucks me everyday

.

Warning: This post may cause cancer in the state of California.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 745 Innlegg:

Dette med fast eiendom krever en presisering. dersom du eier en boenhet som har standard av helårsbolig, så blir du aldri skattemessig utflyttet, men du kan eie en boenhet av hyttestandard og likevel bli skattemessig utflyttet.

Hva som ligger i begrepet hyttestandard er jeg usikker på. Kanskje hvis boligen ikke er vinterisolert, eller mangler strøm eller vann? Er jo ellers hytter av høy standard bygd i hyttefelt der kommunen har lagt ned forbud om helårsbruk. Disse må jo komme inn under kategorien hytte uavhengig av standard.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 165 Innlegg:

Dette med fast eiendom krever en presisering. dersom du eier en boenhet som har standard av helårsbolig, så blir du aldri skattemessig utflyttet, men du kan eie en boenhet av hyttestandard og likevel bli skattemessig utflyttet.

Hva som ligger i begrepet hyttestandard er jeg usikker på. Kanskje hvis boligen ikke er vinterisolert, eller mangler strøm eller vann? Er jo ellers hytter av høy standard bygd i hyttefelt der kommunen har lagt ned forbud om helårsbruk. Disse må jo komme inn under kategorien hytte uavhengig av standard.

Det er nok bare så enkelt, at det har status som fritidsbolig/hytte.  Ett sted som ikke har boplikt.

A.H.

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 203 Innlegg:

Jeg tror du skal lese Komplett Mobil`s regler for bruk i utlandet ved utenlandsopphold over 4 måneder....

Har lest. Hva sikter du til? Står ingenting der om noe slikt.

https://www.komplett...content/vilkar/

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere