Gå til innhold

Foto

Det skal kuttes i trygdeytelser.

- - - - - Thailand

• Vennligst logg inn for å svare
74 svar til dette emnet

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 058 Innlegg:

Er ikke bare NAV som "følger med"

Tollsmell etter utenlandsshopping

Oslomann måtte ut med 50.000 kroner etter å ha handlet for mye i utlandet.
Måtte forklare kontoutskrifter tre år tilbake i tid.

Kilde her

¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 118 Innlegg:

Øystein Olsen til dagens unge: – Jeg er optimist på deres vegne

https://www.dn.no/ny...-pa-deres-vegne

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 550 Innlegg:
Synes heller de ikke har behov for å syte.
I tillegg til rekordlang pernisjon v barnefödsler er d gunstig sparing bsu og førstehjemslån.
De har nye biler, moteriktig boliginnredning, sydenturer og silikonpupper :-) :-)
Det er ikke noe nytt at man i den fasen har høy belåningsgrad.
Dersom folk som etablerte seg på 70 tallet tenker lån mot inntekt er d nok ikke store forskjellen :-)

Jomtien2

Jomtien2

Medlem

• Medlemmer
  • 22 Innlegg:

Her sier Erlend Wiborg i Dagsnytt18 paa onsdag 11.Juli, at ufoeretrygd og alderspensjon ikke skal reduseres.

https://tv.nrk.no/se...7-2018#t=39m21s

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Her sier Erlend Wiborg i Dagsnytt18 paa onsdag 11.Juli, at ufoeretrygd og alderspensjon ikke skal reduseres.

https://tv.nrk.no/se...7-2018#t=39m21s

Vi har hørt lovord før, og nå sier han i mot det han sa før.  Vel politikk er politikk så vi får se hva fremtia gir.  Må si jeg fremdeles har tro på innstramninger.    ;-) 

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Vel.  Forsørgertillegg for barn og hustru de blir nok fjernet.  At de ikke gjør noe med aldserspensonen er jo en selvfølge, for den har folk opparbeidet og kan ikke røres.  Så forandringer de kommer nok.  Mye surr og nærmest pissepreik.  Menuføretrygd er opparbeidet sa han, hva med dem som får den når man er trygdet godt under 30 år???????  Uføretrygd er etter forventet inntekt med den inntekten folk hadde når de ble syke IKKE opparbeidet.  Men trygdeeksport den kan det nok skje noe med, etter hva som kom frem på Tv sendingen.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 16 juli 2018 - 13:32

Hansap

Hansap

Medlem

• Nye medlemmer
  • 48 Innlegg:

Vel.  Forsørgertillegg for barn og hustru de blir nok fjernet.  At de ikke gjør noe med aldserspensonen er jo en selvfølge, for den har folk opparbeidet og kan ikke røres.  Så forandringer de kommer nok.  Mye surr og nærmest pissepreik.  Menuføretrygd er opparbeidet sa han, hva med dem som får den når man er trygdet godt under 30 år???????  Uføretrygd er etter forventet inntekt med den inntekten folk hadde når de ble syke IKKE opparbeidet.  Men trygdeeksport den kan det nok skje noe med, etter hva som kom frem på Tv sendingen.

A.H.

Du må ikke tåle så inderlig godt det som ikke berører dig selv.......

Dette innlegget har blitt redigert av Hansap: I dag, 02:43

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Du må ikke tåle så inderlig godt det som ikke berører dig selv.......

Nyheterer er nyheter for alle vet du, selv om det ikke berører alle.   :smile: 

Men hustrutillegget for oss med alderspensjon henger og i en "tynn tråd".

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: I dag, 03:22

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 069 Innlegg:

Nyheterer er nyheter for alle vet du, selv om det ikke berører alle. :smile:

Men hustrutillegget for oss med alderspensjon henger og i en "tynn tråd".

A.H.

Dette hustrutillegget er det noe en må søke om eller noe en får automatisk.Har vert pensjonist i ca.3 år. Har vert gift i 13 år min kone er 50. , hun har aldri vert i Norge. Ekteskapet er registrert i Norge.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Dette hustrutillegget er det noe en må søke om eller noe en får automatisk.Har vert pensjonist i ca.3 år. Har vert gift i 13 år min kone er 50. , hun har aldri vert i Norge. Ekteskapet er registrert i Norge.

Hei sikry.

Joda hustrutillegget er noe man må søke om.  På forhånd greit at du får bekreftelse av Amphur om at kona har liten eller ingen inntekt, og denne skal oversettes til engelsk.  Grei å legge ved søknaden.

Ps.  Forsørgertillegg for hustru er 50% av 1G.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: I dag, 05:15

combat

combat

Medlem

• Medlemmer
  • 917 Innlegg:

Hei sikry.

Joda hustrutillegget er noe man må søke om.  På forhånd greit at du får bekreftelse av Amphur om at kona har liten eller ingen inntekt, og denne skal oversettes til engelsk.  Grei å legge ved søknaden.

Ps.  Forsørgertillegg for hustru er 50% av 1G.

A.H.

Sjekka dette med hustrutillegg og finner ikke noe om 50% av 1 G men 25% av minste pensjonsnivå, er det det sammme som 50% av 1G?

Hva kan du få?

For alderspensjonister fastsettes fullt ektefelletillegg / barnetillegg slik:

Fullt ektefelletillegg tilsvarer 25 prosent av minste pensjonsnivå med høy sats
Fullt barnetillegg tilsvarer 20 prosent av minste pensjonsnivå med høy sats for hvert barn

For uføretrygdede fastsettes fullt barnetillegg slik:

Fullt barnetillegg tilsvarer 40 prosent av grunnbeløpet for hvert barn.

For både alderspensjonister og uføretrygdede gjelder dessuten følgende:

Barnetillegg og ektefelletillegg reduseres med 50 prosent av inntekten utover et fribeløp som fastsettes for hvert år.
Når en person har rett til barnetillegg for barn som bor sammen med begge foreldrene, skal begge foreldrenes inntekter medregnes etter nærmere regler.
Forsørgingstilleggene blir også redusert hvis mottakeren har redusert trygdetid.

For personer som mottar AFP i privat sektor som er gitt før 1. januar 2011 eller AFP i offentlig sektor beregnes ektefelletillegget etter samme regler som for alderspensjonister.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Sjekka dette med hustrutillegg og finner ikke noe om 50% av 1 G men 25% av minste pensjonsnivå, er det det sammme som 50% av 1G?

Hva kan du få?

For alderspensjonister fastsettes fullt ektefelletillegg / barnetillegg slik:

Fullt ektefelletillegg tilsvarer 25 prosent av minste pensjonsnivå med høy sats
Fullt barnetillegg tilsvarer 20 prosent av minste pensjonsnivå med høy sats for hvert barn

For uføretrygdede fastsettes fullt barnetillegg slik:

Fullt barnetillegg tilsvarer 40 prosent av grunnbeløpet for hvert barn.

For både alderspensjonister og uføretrygdede gjelder dessuten følgende:

Barnetillegg og ektefelletillegg reduseres med 50 prosent av inntekten utover et fribeløp som fastsettes for hvert år.
Når en person har rett til barnetillegg for barn som bor sammen med begge foreldrene, skal begge foreldrenes inntekter medregnes etter nærmere regler.
Forsørgingstilleggene blir også redusert hvis mottakeren har redusert trygdetid.

For personer som mottar AFP i privat sektor som er gitt før 1. januar 2011 eller AFP i offentlig sektor beregnes ektefelletillegget etter samme regler som for alderspensjonister.

Minstepensjonen vi i mange tilfelle tilsvare 2G, og da blir det 2 ganger 25% og 50% hustrutillegge av 1G.  Så fullt barnetillegg er 40% og fullt hustrutillegg blir 50%.  Eller mer riktig forsørgertillegg for barn og hustru heter det.

Når 1G er 8074, kroner som i dag, så blir det tilsammen 7266,60 kroner i måneden minus skatt.  

Ett tilbakeblikk på hva Wiborg i Fremskrittspartiet sa:

http://www.klassekam...TICLE/180719998

Regjeringen vil hindre at trygdeytelsereksporteres ut av landet.  Men internasjonale avtaler gjør at forslagene får få konsekvenser.

Dersom du skal mottastønad i form av barne eller ektefelletillegg, så skal det være krav om at barnet eller ektefellen oppholder seg i Norge.  Vi foreslår også å innføre eksportforbud på tilleggene.

Man sparer om lag 32 millioner kroner på eksportforbudet.  Det er isolert ikke de store summene, men det er penger det og.

Dette skal ut på høring, så folk vil få tid til å tilpasse seg.  Når det gjelder forsørgertillegget for barn, hadde han denne komentaren:  Jeg tror de aller fleste ser det urimelige i at barn som aldri har vært i Norge skal finansieres av den norske velferdsstaten.

Så er det bare å se hva forslaget gir av av nye lover, og hvor lang tid det tar å innføre dette så folk får tilpasset seg.  Det er vel slik at folk vil få det hvis de søker i dag, men i hvor mange år de beholder tilleggene er ikke godt å si.

Så er det bare å sette seg rolig ned i stolen, å se om det blir som i Danmark at uføretrygd den kan man ikke ta med seg ut av Norge.  

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Jeg vet ikke hvor riktig det er.  Men danske jeg snakket med kunne fortelle:  

Det var dansker med uføretrygd som bodde i Thailand før forbudet mot å ta med uføretrygd ble forbudt, de måtte flytte tilbake til Danmark da de ikke hadde noen inntekt å leve av i Thailand når den regelen om forbudet kom.

Om dette er riktig eller ikke vet jeg ikke, men er dette sant så kan det kanskje bli slik for nordmenn med uføretrygd også.  Kanskje.  Men regjeringspartiene vil at pengene skal bli og brukes i Norge, det eneste er at alderspensjonen kan folk ta med seg ut av landet og dette forandres nok ikke.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: I dag, 09:10

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 069 Innlegg:
Dette hustrutillegget må vel søkes etter på NAV. Jeg har ikke tatt ut pensjon fra NAV men fra PTS ( pensjonstrygden for sjømenn ).Jeg kunne tatt ut begge plasser.Utbetaling fra PTS stopper ved fylte 67 år. Jeg vil få ca.3000 mer pr. mnd. i alderspensjon når jeg venter med utak til fylte 67 år.Tror jeg får ta en tlf. til NAV og forhøre meg.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Dette hustrutillegget må vel søkes etter på NAV. Jeg har ikke tatt ut pensjon fra NAV men fra PTS ( pensjonstrygden for sjømenn ).Jeg kunne tatt ut begge plasser.Utbetaling fra PTS stopper ved fylte 67 år. Jeg vil få ca.3000 mer pr. mnd. i alderspensjon når jeg venter med utak til fylte 67 år.Tror jeg får ta en tlf. til NAV og forhøre meg.

Det må du selvfølgelig søke om.  Alderspensjonister kan få det enda, men uføretrygdede får det ikke.

A.H.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

2 bruker(e) leser dette emnet

1 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere