Gå til innhold

Foto

Det skal kuttes i trygdeytelser.

- - - - - Thailand

• Vennligst logg inn for å svare
251 svar til dette emnet

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Innfør karengsdag eller 2 og reduser svangerskapspermisjonene.
Et alternativ er å bli trekkfugl-ikke melde utflytting men bo noe også i norge.
Men spørs om ikke det beste ville være om norges pensjonistforbund og dets likesinnede starter kvesse knivene og minne på at pensjonister har stemmerett.
Det er sagt at "assumption is the mother of all fuckups", så det er liten tid å miste..

Ja. Om noen år er det kanskje flere etnisk norske pensjonister enn innvandrere i Norge. Og hvis det skjer kan det godt være at politikerne ser seg tjent med å prioritere litt annerledes.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 130 Innlegg:

Nesten to av tre innvandrere i jobb

To av tre innvandrere, 65 prosent, var sysselsatt i fjerde kvartal i fjor. I befolkningen ellers i samme alder var andelen 77,7 prosent.

De må se på egen politikk, skattelette og utsalg av statens inntjeningsmuligheter , kan være feil prioritering

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 436 Innlegg:

Hei folkens.

Det skal kuttes i trygde og pensjonsytelser som føres ut av landet.  Dette gjelder særlig folk som har flyttet til Thailand.

En opparbeidet alderstrygd røres neppe, jeg tror og folk beholder den uføretrygden de har.  Men forsørgertillegg for egne barn og hustru vil de fjerne.

http://www.klassekam...TICLE/180719998

Vi husker de forsøkte å nedregulere trygd og pensjon etter kostnadene i Thailand for en del år siden, men dette fikk de ikke gjennomslag for.  Så forsørgertillegg for kone og egne barn vil de nå fjerne, og ikke sende til utflyttede nordmenn som er fastboende og da i Thailand. Regjeringen har nok tenkt på dette lenge, og vil følge det slik de gjør i andre land i Europa. Enkepensjonen vil de nok også helst fjerne helt, men forslaget om 3 års enkepensjon arbeides det med i dag.

Må si jeg har hatt dette i tankene i noen år, så forbauset er jeg ikke over dette.

A.H.

det du skriver her må vel være ganske nærme tull

spesielle regler for trygd/sosiale ytelser for nordmenn som bor i Thailand?

har bare en comment;

begynn å tenk

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 985 Innlegg:

det du skriver her må vel være ganske nærme tull

spesielle regler for trygd/sosiale ytelser for nordmenn som bor i Thailand?

har bare en comment;

begynn å tenk

Som det ble skrevet i Klassekampen så er det i stor del for de som bor i Thailand, Filippinene og Marokko dette vil gjelde.  Så tenke det gjør jeg og lese det kan jeg.  Så les det Klassekampen skrev.

A.H.

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 436 Innlegg:

Som det ble skrevet i Klassekampen så er det i stor del for de som bor i Thailand, Filippinene og Marokko dette vil gjelde.  Så tenke det gjør jeg og lese det kan jeg.  Så les det Klassekampen skrev.

A.H.

hva har klassekampen med saken å gjøre?

tenk mer! (hittil har du ikke tenkt)

den norske stat kan nok gjøre mye rart, men ikke særskilte regler for folk som måtte bo i Thailand

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 985 Innlegg:

den norske stat kan nok gjøre mye rart, men ikke særskilte regler for folk som måtte bo i Thailand

De har nok dekkning for sine ord, og har det nok fra en sikker kilde.  Selv om du ikke tror det.

Som Aftenposten skrev:  Trygdeeksport bør forhindres.  Dette går omtrent i samme spor at staten vil fokusere, med å bruke sparekniven for å justere stønadene til land med lavere prisnivaå.

https://www.aftenpos...-bor-forhindres

Regjeringen ser nok på mange vinklinger for å spare penger, for pengene som sendes til andre land i verden begyner å bli store summer.  Vi som har flyttet ut fra Norge skal nok merke en annen linje i framtia, og mange skatter jo også bare til Thailand.  Men betaler trygdeavgiften som da blir 9,1%.

A.H.

jern39

jern39

Medlem

• Medlemmer
  • 1 396 Innlegg:

Tror du går på mannen her, ikke ballen. Tullete å bli sint på skribenten som presenterer fakta du ikke liker. Skyt budbringeren.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 985 Innlegg:

Kildeskatten er jo en slik ordning og den gjelder ikke alle land.  Pakistan slipper å betale kildeskett, men for de som bor i Thailand gjelder den, hvis man har meldt skatteutflytting. Men kildeskatten kom ikke før 1 januar 2010.  Så reglene er forskjellige for mange land.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 15 juli 2018 - 10:20

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 436 Innlegg:

Tror du går på mannen her, ikke ballen. Tullete å bli sint på skribenten som presenterer fakta du ikke liker. Skyt budbringeren.

ja, du må tro hva du vil

det er få ting som er fjernere fra å utferdige norsk regelverk enn Klassekampen,

hva Klassekampen skriver er ikke relevant for utferdigelse av norsk regelverk

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 436 Innlegg:

se her,

følgende ble skrevet;

"Hei folkens.

Det skal kuttes i trygde og pensjonsytelser som føres ut av landet.  Dette gjelder særlig folk som har flyttet til Thailand."

Du snakker med hue under armen,

hva er det jeg ikke liker med hvilke facts?

se på det utsagnet over

hvor er bekreftelsen på at det er riktig?  et skriveri i Klassekampen?

eller en ikke innsiktsfull kommentar fra deg?

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 985 Innlegg:

Ingen trodde det da det ble skrevet at uføretrygdede skulle tas fra hustrutillegget heller.  Men fjernet ble det og fra 1 januar 2015 så kunne ikke uføretrygdede få hustrutillegg mer.  Så  da ble det 3753,- kroner mindre i måneden som var 50% av 1G.  Dog så ble det en overgangssum for de uføre som hadde forsørgertillegg fra før.  Men ingen uføretrygdede får dette forsørgertillegget mer.  

Alderspensjonistene får fremdeles forsørgertilleg for kona, hvis hun ikke har arbeide og inntekt.  Hvis da ikke alderspensjonen er for høy.

A.H.

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 076 Innlegg:

Eksporten det skrives om er i hovedsak til USA, Fillipinene, Thailand, Marokko, ... altså utenfor EØS.

Innenfor EØS må Norge nok forholde seg til de avtale som er skrevet; eventuelt melde seg ut av EØS

Dere kan lese mere her Regjeringen - eksport av norske velferdsytelser

Og egentlig er dette bare småpenger, men nå kan dette være starten på nye utbetalingsprinsipper - ikke hvet jeg.

Skulle det monnet, så burde alle ytelser blitt kommunale med en-til-en finansiering fra staten - da hadde "eksportproblemet" vært løst en gang for alle.

...

Dette innlegget har blitt redigert av Luyou: 15 juli 2018 - 11:26

¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 985 Innlegg:

se her,

følgende ble skrevet;

"Hei folkens.

Det skal kuttes i trygde og pensjonsytelser som føres ut av landet.  Dette gjelder særlig folk som har flyttet til Thailand."

Du snakker med hue under armen,

hva er det jeg ikke liker med hvilke facts?

se på det utsagnet over

hvor er bekreftelsen på at det er riktig?  et skriveri i Klassekampen?

eller en ikke innsiktsfull kommentar fra deg?

Siden mestaparten av de i forumet er tilkyttet Thailand så skrev jeg det slik.  Det gjelder selvfølgelig også Filippinene og Marokko.  Men siden jeg bor i Thailand og de fleste er thairelaterte så nevnte jeg Thailand.

At det blir forandringer og kutt har jeg tro på.  Det bir fler og fler som flytter og tar med seg trygd og pensjon ut av Norge og regjeringen har nok ett klart syn på hvor mye utvandringen til andre land øker.

Kanskje blir det som i Danmark, at uføre ikke kan flytte ut og ta med seg uføretrygden.  Det er nye tanker og andre tider og forandringer vil vi nok se at kommer.

PS. Det var Erlend Wiborg stortingsrepresentant i FRP som kom med det Klassekapen skrev.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 15 juli 2018 - 11:30

Thaibreak

Thaibreak

Medlem

• Medlemmer
  • 882 Innlegg:

Alle beløp over 5000 NOK blir registrert i Valuttaregisteret og der har NAV tilgang.

...

Her snakker du om pengeoverføringer. NAV har ingen tilgang til din konto i Norge om du tar ut trygda di i Thailand, med f.eks. daglig bruk av visakortet ditt.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 185 Innlegg:
Og jeg trodde d var kr 50.000 som var grensen. :-)
Hensikten er økonomisk kriminalitet samt statistikk.
Heller ikke her er link t nav og bankene er veldig obs på taushetsplikten og opptatt av ikke gi mer enn loven krever.
Selv om nok "arbeidsulykker" kan skje, selv om jeg tror det er mer mot pågående advokater eller tårevåte slektninger :-)

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:
Nesten alt av overføringer fra norske banker til utlandet registreres i Norges Bank og beløpsgrensen er så lav at omtrent alt blir registrert. Sånn sett er bankenes taushetsplikt null verdt.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 185 Innlegg:
Kryper til korset :-)
Kontantkjøp over 5.000 rapporteres.
Enkeltoverførsler over 25.000 d samme
Og nav kan på mistanke sjekke valutaregisteret.
Dette fra dnb nettsider.
Så d enkleste er å ha "rent mel i posen" :-)

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: 15 juli 2018 - 15:50

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 185 Innlegg:
Dobbelt :-)

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: 15 juli 2018 - 15:41

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 668 Innlegg:

Kryper til korset :-)
Dette fra dnb nettsider.
Så d enkleste er å ha "rent mel i posen" :-)

Ja visst. Og melet bør ikke være blandet for mye ut. ☺

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 130 Innlegg:

Kryper til korset :smile:
Dette fra dnb nettsider.
Så d enkleste er å ha "rent mel i posen" :smile:

Trygdeytelser vil uansett nav registrere når de blir utbetalt

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere