Gå til innhold

Foto

Det skal kuttes i trygdeytelser.

- - - - - Thailand

• Vennligst logg inn for å svare
251 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Hei folkens.

Det skal kuttes i trygde og pensjonsytelser som føres ut av landet.  Dette gjelder særlig folk som har flyttet til Thailand.

En opparbeidet alderstrygd røres neppe, jeg tror og folk beholder den uføretrygden de har.  Men forsørgertillegg for egne barn og hustru vil de fjerne.

http://www.klassekam...TICLE/180719998

Vi husker de forsøkte å nedregulere trygd og pensjon etter kostnadene i Thailand for en del år siden, men dette fikk de ikke gjennomslag for.  Så forsørgertillegg for kone og egne barn vil de nå fjerne, og ikke sende til utflyttede nordmenn som er fastboende og da i Thailand. Regjeringen har nok tenkt på dette lenge, og vil følge det slik de gjør i andre land i Europa. Enkepensjonen vil de nok også helst fjerne helt, men forslaget om 3 års enkepensjon arbeides det med i dag.

Må si jeg har hatt dette i tankene i noen år, så forbauset er jeg ikke over dette.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 10 juli 2018 - 10:29

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Politikerne "glemmer" nok at de som bor i utlandet betaler ekstra, enten til nav utland eller som personlig medlem i folketrygden.
Samtidig er de populister og spiller rått på misunnelsen:
Disse pensjonistene som koser seg under palmene med billig øl og røyk og kansje en ung kone i tillegg.
Kansje bedre at alle flyttet hjem og stilte seg i kø til leger,tannleger og sykehus ?

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Egentlig så har jeg ventet dette, etter at uføretrygdede mistet sitt forsørgertillegg for kona.  Men forsørgertillegget for sine barn beholdt de.

Har og i minnet Brochman-utvalget som i 2010 - 2011 ville at vi i Thailand skulle kun ha 31% av trygd og pensjon.  Grunnen var at det var så mye rimeligere å bo i Thailand.  Dette ble ikke gjennomført.

Hva med enkepensjon for thaier gift med nordmenn.  Blir det 3 år eller blir den fjernet???????

Hva med skatteavtalen med Thailand?  Blir det ny skatteavtale så all skatt skal betales til Norge?

Sparekniven har kommet og det vil bli forandringer.

A.H.

Thaibreak

Thaibreak

Medlem

• Medlemmer
  • 882 Innlegg:

Noen begrensninger har vel ligget i kortene en stund. Og i flere andre land er det allerede innført begrensninger på ytelser når man flytter utenlands.

Jeg har en hollandsk venn, som er gift med søstera til kona mi i Thailand, og han opplever det mer brutalt enn det vi kan tenke oss blir resultatet her. Pensjonen hans er ganske betydelig redusert fordi han bor i Thailand, og hvor man tar hensyn til levekostnader i landet man bor i.

Håper ikke dette vil komme med samme tyngde til oss nordmenn (og kvinner), det ville ha blitt en solid strek i regninga for folk flest, og drømmene man har som pensjonist. Jeg tror kanskje ikke vi skal føle oss altfor sikre på at opptjent alderstrygd skjermes helt heller. Vi får krysse tomlene våre  ;-)

Dette innlegget har blitt redigert av Thaibreak: 10 juli 2018 - 12:55

Lucifer

Lucifer

Medlem

• Medlemmer
  • 1 076 Innlegg:

Egentlig så har jeg ventet dette, etter at uføretrygdede mistet sitt forsørgertillegg for kona. Men forsørgertillegget for sine barn beholdt de.

Har og i minnet Brochman-utvalget som i 2010 - 2011 ville at vi i Thailand skulle kun ha 31% av trygd og pensjon. Grunnen var at det var så mye rimeligere å bo i Thailand. Dette ble ikke gjennomført.

Hva med enkepensjon for thaier gift med nordmenn. Blir det 3 år eller blir den fjernet???????

Hva med skatteavtalen med Thailand? Blir det ny skatteavtale så all skatt skal betales til Norge?

Sparekniven har kommet og det vil bli forandringer.

A.H.

for alle som ikke har skjønt dette., snakker generelt nå.
jeg er heldigvis bare midt i 40 åra, så pensjoner og trygd(frisk foreløpig) er ikke på dagsordenen min.
men følger jo litt med på hva som skjer i norge. og det er helt klart ( selv om arild påstår at norge går så det suser). så har vi ikke penger til å opprettholde denne velferden som vi nå har opparbeidet oss.
det er grenser til hvor mye skatter og avgifter en stat kan pålegge folk og industri.
i norge har vi altfor lenge tatt alt forgitt. for det har vært overflod. at de begynner med de som bor utenlands ser jeg ikke på som noen overraskelse. innstramninger komme til å berøre alle.
Nordmenn har i åresvis blitt holdt for narr om at vi har et pensjonsfond som skal sikre generasjoner..
når vi gir villig bort pengene våres, fyller opp landet med folk som ikke stengt talt aldri skulle vært her, og industrien flyttes ut.. da skjer det noe, det tar bare litt tid før folk merker no.

Dette innlegget har blitt redigert av Lucifer: 10 juli 2018 - 13:14

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Innfør karengsdag eller 2 og reduser svangerskapspermisjonene.
Et alternativ er å bli trekkfugl-ikke melde utflytting men bo noe også i norge.
Men spørs om ikke det beste ville være om norges pensjonistforbund og dets likesinnede starter kvesse knivene og minne på at pensjonister har stemmerett.
Det er sagt at "assumption is the mother of all fuckups", så det er liten tid å miste..

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

for alle som ikke har skjønt dette., snakker generelt nå.
jeg er heldigvis bare midt i 40 åra, så pensjoner og trygd(frisk foreløpig) er ikke på dagsordenen min.
men følger jo litt med på hva som skjer i norge. og det er helt klart ( selv om arild påstår at norge går så det suser). så har vi ikke penger til å opprettholde denne velferden som vi nå har opparbeidet oss.
det er grenser til hvor mye skatter og avgifter en stat kan pålegge folk og industri.
i norge har vi altfor lenge tatt alt forgitt. for det har vært overflod. at de begynner med de som bor utenlands ser jeg ikke på som noen overraskelse. innstramninger komme til å berøre alle.
Nordmenn har i åresvis blitt holdt for narr om at vi har et pensjonsfond som skal sikre generasjoner..
når vi gir villig bort pengene våres, fyller opp landet med folk som ikke stengt talt aldri skulle vært her, og industrien flyttes ut.. da skjer det noe, det tar bare litt tid før folk merker no.

Vi er nok ganske enig i det meste.  Når jeg skriver at Norge går så det suser, så er det eksport og inntekter jeg tenker på for eksportinntekter går så det suser.

Dessverre så har mye industri blitt solgt og flyttet ut av landert, med lovnad om at arbeidsplassene skulle beholdes.  Det ble de ikke.  Det var rike eierene som ville ha mer inntekt, og arbeidsplassene brø de seg ikke om.

Det er mye innvandring flyktninger som kommer, og de blir norske statsborgere med tiden.  En alt for stor del kommer aldri ut i arbeide.  Politikerene har nok i tankene at de som får uføretrygd, de tar den med seg tilmhjemlandet og blir rike i landet de kom fra.  Vil de stramme inn på ytelsene til de nye nordmenn, så må de gjøre det samme med etniske nordmenn for loven er lik for alle.  

Ingen hensyn til etniske nordmenn som skal ha pensjon og arbeider hele livet.

Men jeg forstår og regjeringens tanker på mange måter.  Fler og fler flytter ut og staten taper mye penger.  Skatt betales til andre land da folk tjener masse på det.  Men det staten taper mest på, er alle avgiftene på alt folk kjøper av mat og ikke minst når det gjelder bilenes avgifter.  For en minstepensjonist som bor i Norge, så går omtrent alle pengene tilbake til staten i form av avgifter m.m.  

Enkepensjon til unge kvinner gift med eldre menn, da kvinner som aldri har gjort noe for Norge?  Det har jeg faktisk en viss forståelse for.  

En sak har to sider og jeg forstår også, men loven ga nordmenn forsørgertilegg og nå går regjeringen tilbake på det.

Uansett så gjelder dette alle i framtia, og de som skal ha pensjon i framtia kan nok få noen ubehabelige overraskelser.  For folk lever mye mye lenger, og får pensjon i mange fler år en generasjonen før som også arbeidet mer.  Men regjeringer lover først og tar etterpå.

Det blir i alle fall både spennende og se, for det kan bli mange tap og mindre penger i framtia for folk.

Det virker som regjeringen har hengt seg opp i nordmenn som har og skal flytte til Thailand.  Kildeskatten gjelder ikke for norskpakistanere de slipper skatt.  Brichmans.utvalget så også KUN på nordmenn i Thailand, da de ville at normenn i Thailand skulle kun få 31% av sin trygd/pensjon.  Litt pussig dette.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Ps.

Når kommer loven om at uføretrygd ikke kan tas med ut av landet???????

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:

Ps.

Når kommer loven om at uføretrygd ikke kan tas med ut av landet???????

Ser for meg at det kan bli vanskelig å kontrollere i praksis.
En ting er at dersom man permanent melder utflytting og kutter alle broer.
Noe annet er når man oppholder seg større eller mindre tid i utlandet.
Normalt vil ytelsen bli overført til norsk bankkonto og pr. i dag gir bankene ikke innsynsrett til det offentlige uten politikjennelse.
Og så er det dette med varighet da:
Dersom man ikke kan ta uføretrygd til utlandet, hva med en uke i Legoland Danmark?
Vil det være en begrensing i antall dager?
Og hvordan skal dette kontrolleres?

Spørs om ikke det er en ide for "utenlandsfarere" når de er i Norge å delta på
møter i Norsk Pensjonistforum eller andre relevante grupper.
Antar de vil få uttalerett til eventuelle forslag og dersom man kan påvirke dette er det bra.
Eller forsøke farge medias syn på saken.
Kansje burde saken være et tema på medlemsmøter i norske foreninger i Thailand hvor man planla en strategi i saken ?

Kunne gjerne tatt med forslag til endring i arveloven hvor det er snakk om at
pliktdelsarven skal økes til 40G i samme slengen :smile:

Thaibreak

Thaibreak

Medlem

• Medlemmer
  • 882 Innlegg:

Er enig i at uføretrygd som tas med utenlands vil bli vanskelig å kontrollere i praksis. I dag er det enkelt å kontrollere uregelmessigheter i saker rundt dagpenger og andre ytelser som krever rapportering hver 14. dag. Det er flere som jobber med dette i Norge for å kontrollere at ikke dagpenger og noen få andre ytelser tas med utenlands. Sporing av IP-adresser er ett av tiltakene. Noen bruker kanskje VPN knyttet til Norge for å slippe unna, men sjansen for å bli fersket er nok der allikevel.

Men det blir noe helt annet med uføretrygd, som ikke skal rapporteres på noen måte. Det sagt, så trodde jeg ikke denne problemstillingen var i tankene hos norske myndigheter i det hele tatt. Kanskje kutt i ytelsene over tid, på bakgrunn av hvilket land man evt. bor eller oppholder seg i, men ikke en fast lov om at uføretrygd ikke kan tas ut av landet. Tviler vel på at det noen gang vil skje, men vet absolutt ikke.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Er enig i at uføretrygd som tas med utenlands vil bli vanskelig å kontrollere i praksis. I dag er det enkelt å kontrollere uregelmessigheter i saker rundt dagpenger og andre ytelser som krever rapportering hver 14. dag. Det er flere som jobber med dette i Norge for å kontrollere at ikke dagpenger og noen få andre ytelser tas med utenlands. Sporing av IP-adresser er ett av tiltakene. Noen bruker kanskje VPN knyttet til Norge for å slippe unna, men sjansen for å bli fersket er nok der allikevel.

Men det blir noe helt annet med uføretrygd, som ikke skal rapporteres på noen måte. Det sagt, så trodde jeg ikke denne problemstillingen var i tankene hos norske myndigheter i det hele tatt. Kanskje kutt i ytelsene over tid, på bakgrunn av hvilket land man evt. bor eller oppholder seg i, men ikke en fast lov om at uføretrygd ikke kan tas ut av landet. Tviler vel på at det noen gang vil skje, men vet absolutt ikke.

Så vidt jeg har forstått det, så mener jeg at Danmark har gjennomført det.  Men er ikke 100% sikker.  Med den teknologien vi har i dag så tror jeg ikke det er så vanskelig.

Vel den som lever får se.

A.H. 

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 074 Innlegg:

Er ikke vanskelig å sjekke hvor pengene blir brukt når 99.99% bruker Kort.

Og Toll og NAV har vel innsyn med de meste.

I Australia er det vel slik at er du ute av landet i mere enn 4 uker per år, så skal uføreytelsen opp til ny vurdering/søknad - noe for Norge ?

Eventuelt, så kan vi gjøre om alle statlige ytelser til kommunale og da må du bo i kommunen for å få de.

...

¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨

apekatt1

apekatt1

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 11 Innlegg:

Er ikke vanskelig å sjekke hvor pengene blir brukt når 99.99% bruker Kort.

Og Toll og NAV har vel innsyn med de meste.

I Australia er det vel slik at er du ute av landet i mere enn 4 uker per år, så skal uføreytelsen opp til ny vurdering/søknad - noe for Norge ?

Eventuelt, så kan vi gjøre om alle statlige ytelser til kommunale og da må du bo i kommunen for å få de.

...

Så når våre thai koner etter 10-20 år i vaskejobb i Norge er ødelagt og utslitt i en alder av 55 år og blir uføretrygdet, så skal de kun få besøke sitt hjemland i 4 uker pr år...

jern39

jern39

Medlem

• Medlemmer
  • 1 371 Innlegg:
Ser at det kan bli med drømmen om å bosette meg i Thailand om drøyt 20 år når jeg blir pensjonist. I hvertfall hvis det skulle bli slik at jeg er avhengig av pensjonen for å få visum og livsopphold. Desverre har jeg fått litt kalde føtter med tanke på å bosette seg der, men hvis flyprisene holder seg like lave som nå så går det å ta litt lange vinteropphold der.

Luyou

Luyou

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 074 Innlegg:

Så når våre thai koner etter 10-20 år i vaskejobb i Norge er ødelagt og utslitt i en alder av 55 år og blir uføretrygdet, så skal de kun få besøke sitt hjemland i 4 uker pr år...

Innfører Norge den Australske modellen, så blir det nok slik - hvis de ikke vil søke uførestønad å nytt da.

Det vel ikke en rettighet det å kunne eksportere Norske ytelser, men heller noe som har vært akseptert fordi det ikke har vært "så store summer".

...

¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 983 Innlegg:
Kan også snu på det hele:
Du er kvalifisert til å få en viss ytelse ut fra det du har innbetalt gjennom et yrkesaktivt liv.
Om du bruker det i Norge eller et annet sted må være opp til den enkelte.
På samme måten som at man fritt må bruke på "kvinner, vin og sang" om så måtte ønskes.
Så enkelt er det :smile:

Og ja da; teknologien muliggjør kontroll av hvordan pengene dine forsvinner fra kontoen.
Noe annet er om lovverket tillater det, i såfall faller Georg Orwells 1984 nær. :smile:

apekatt1

apekatt1

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 11 Innlegg:

- hvis de ikke vil søke uførestønad å nytt da.

...

Jeg håper Nav blir fjernet av automatisiering/kunstig inteligens. Jeg har jobbet der, det er et monster. Nav må IKKE få mer makt.

Pensjonsreformen gjør vel de av oss som er født etter 1965 til minstepensjonister, ca 2G fra staten (Ca 200 tusen). Hva om vi gikk over til borgerlønn på 2G, da kunne alle andre trygder fjernes. Null byråkrati, slik som barnetrygden. Blir du ufør eller pensjonist, flytt hvor du vil med dine 2G. Ellers, så må du være i Norge minimum 6 mnd pr år om du vil motta borgerlønnen. (Er man ute av landet mer enn 6 mnd pr år nå på ufør/pensjon så skal man melde ifra, dette er basert på tillit).

Ingen trygdefeller, ingen/minimalt med byråkrati/nav, ingen sykemeldinger...

Alle får, INGEN MISUNNELSE på de syke og gamle.

http://www.borgerlonn.no/

Jeg tror et fåtall hadde sluttet å jobbe om de fikk 2G (ca 200 tusen).

jern39

jern39

Medlem

• Medlemmer
  • 1 371 Innlegg:

Ser Nav direktøren bekymrer seg over fremtiden til velferdsstaten pga innvandring, eller som hun sier, vi blir flere som ikke jobber. 500000000000 (500 milliarder) er vistnok Navbudsjettet 2017 på. Det burde bli 100000kr per hode i Norge hvis alle hadde fått vært med å dele, men nå er det jo slik at de fleste jobber og før seg selv. Det jeg leser av de tallene er at det er noen som får alt for mye og at dagens politikere gjør noe riktig, selv om det også går utover min familie. Vi hadde budsjettert med 7500skattefrie kroner i kontantstøtte for minstegutt, men reglene ble endret i løpet av svangerskape slik at kona måtte ha 5 års botid for å få denne støtten. Det var kjipt, men vi klarer oss allikevel. Jobbet en lørdag eller to hver mnd nå slik at vi får endene til å møtes. Det blir cash i kassa og ferie til Thailand i år også.

Lucifer

Lucifer

Medlem

• Medlemmer
  • 1 076 Innlegg:
https://www.document...taten-er-truet/
svart på hvit det jeg selv nevnte i tidligere post.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Aftenposten skrev følgende:  Trygdeeksporten bør forhindres.

https://www.aftenpos...-bor-forhindres

Vel må si at dette har ligget i kortene etter Brochmann-utvalget så på utgiftene, og hva de mente Norge kunne kutte i nordmenn sine trygder og pensjoner i Thailand 2011.  Hun synes at 31% av trygd pensjon for nordmenn i Thailand var nok.  I slutten av desember 2011 så sto krona i ca. 5,25 baht.  I alutten av desember i fjor 2017 sto krona i 4,92 baht.  Men trygd og pebnsjon HAR øket, det har og prisene i Thailand.

Artig å bla tilbake i Thailands Tidene med fokus på "gullpensjonene" i Thailand.  Grete Brochmann fikk selv Kr. 1500,- per dag i overnatting og Kr. 1000,- i diettpenger per døg.  Å få ekstra penger til dekkning med Kr.13.125,- baht per dag var ikke så ille. Med 393.750,- baht i måneden der alt koster 31% av i Norge var ikke værst.  Med tanke på at hun mente det var så billig at norsk pensjon skulle reduseres ned til 31% av den trygd pensjon nordmenn i Thailand hadde. :-o  ;-)  ;-)  ;-)  ;-) 

http://www.thailands...tene-i-thailand

Vel man er seg selv nærmest og lønningene og pensjonene til politikerene er nok litt høyere enn mange minstetrygdede og minstepensjonister har i Thailand.  Minstetrygdede og minstepensjonister de lever greit sin trygd og pensjon i Thailand, i Oslo ville det ikke dekke husleia for dem som må leie ett sted å bo.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 12 juli 2018 - 12:53

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere