Gå til innhold

Foto

Livet i Isaan

* * * * * 2 Stemmer

• Vennligst logg inn for å svare
26 svar til dette emnet

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 041 Innlegg:

Første film jeg har filmet om livet i isaan. 

Det er noen år siden (15 år) men jeg kan legge ut noen flere senere helt opp til dags dato.

Dette innlegget har blitt redigert av Tellus: 30 juni 2018 - 10:19

En gang var jeg på samme plass to ganger...

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Første film jeg har filmet om livet i isaan. 

Det er noen år siden (15 år) men jeg kan legge ut noen flere senere helt opp til dags dato.

Kjempehyggelig å se livet slik de fleste thaiene har det, og som så mange faranger opplever i Isaan og Thailand.  Ikke mye likt livet på turiststedene med barer og nattliv som ikke finnes på landsbygdene.

Anderledes?  Ja.  Men det er dette som de fleste mener er det ekte Thailand.  Artig å se.   :smile:  :smile:  :smile:  :smile:  :smile:  :smile: 

A.H.

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 041 Innlegg:

Kjempehyggelig å se livet slik de fleste thaiene har det, og som så mange faranger opplever i Isaan og Thailand.  Ikke mye likt livet på turiststedene med barer og nattliv som ikke finnes på landsbygdene.

Anderledes?  Ja.  Men det er dette som de fleste mener er det ekte Thailand.  Artig å se.   :smile:  :smile:  :smile:  :smile:  :smile:  :smile: 

A.H.

Velger å legge ut en video som kan diskuteres, men det er nå son livet er/var i isaan.

Ble ikke helt som jeg ble fortalt på forhånd men ingen klaget på noe. Livets gang...

NB. 18 år

Dette innlegget har blitt redigert av Tellus: 30 juni 2018 - 12:18

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Livet er nok fremdeles slik både her vi bor og i Isaan.

A.H.

Stein19

Stein19

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 642 Innlegg:

Livet er nok fremdeles slik både her vi bor og i Isaan.

A.H.

Kan oppsummeres  med ord som samhold i nabolaget, arbeidsfellesskap, samarbeid, innsats for å kunne glede familien,naboer og andre med et godt måltid med mat og drikke.

Være i lag.......

I Norge ble dette før i tiden kalt dugnad.......... Noe som beriket omgivelsene....

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 041 Innlegg:

En liten smakebit av filmer jeg vil legge ut senere

Ikke alle er i HD men det vil bli mer HD som jeg vil legge ut.

Dette innlegget har blitt redigert av Tellus: 30 juni 2018 - 21:43

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 041 Innlegg:

Ferske egg er tingen...

Kan legge til at noen ganger skriver jeg dato på eggene, så etter et par uker kan jeg bruke dem til speilegg. Eggehviten vil da renne langt ut (bruk svak varme) og jeg bretter hviten over plommen og vips, så har jeg en form for posjert egg.

Dette innlegget har blitt redigert av Tellus: 01 juli 2018 - 08:28

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 041 Innlegg:

For noen år siden satt jeg på skolen i et møte med lærere i Norge. Vi snakket om barn, ungdom/tenåringer nå for tida.

De er født med alt. Stort farge TV, mobil, PC, Nintendo etc.

De vet svært lite om hvordan sine egne mødre hadde det før i tida og på min sønns skole er det mange som har mor som kommer fra Thailand.

Jeg laget denne for å vise de på skolen hvordan livet var før. Snakker litt soft i denne videoen.

I Thailand trenger man ikke lage kulisser. Tida har stått stille i mange år i Isaan.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Isaan er ett enormt stort område og mange "fylker", og det gikk og går for å være det fattigste området i Thailand.  Det har blitt mange turer til Isaan og da mest Chaiaohum og Korat.  Det HAR skjedd forandringer i Isaan, men fremdeles så anderledes som også andre landsbygder i forhold Bangkok og turiststedene.  Artig å se disse videoene, og nøyaktig som jeg selv har opplevd Isaan.  Forstår hvorfor unge kvinner reiser til Bangkok og turistene for å finne arbeide, slik at de kan snde penger hjem til mor og far da særlig mor, for det er hun som tar vare på døtrene sine barn.  

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 01 juli 2018 - 23:53

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 041 Innlegg:

Alle videoer er egentlig  filmet i HD men har selv valgt å vise noen dem i lavere oppløsing, på samme måte som vi ser Schindlers liste i svart hvit.

Random:

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 614 Innlegg:

Velger å legge ut en video som kan diskuteres, men det er nå son livet er/var i isaan.

Ble ikke helt som jeg ble fortalt på forhånd men ingen klaget på noe. Livets gang...

NB. 18 år

Siden det aner meg hva denne videoen viser, så har jeg bestemt meg for ikke å se den. Var på Filippinene for 12 år siden og besøkte en venn som hadde hus der nede. Under oppholdet ble det klargjort for fest hvor blant annet slakting av gris inngikk. Dette gjorde sånn inntrykk på meg at jeg ikke spiste gris på flere dager. Her i Thailand er gris en vesentlig del av kostholdet mitt, så for å unngå å måtte sulte vil jeg avstå fra slike videoer.

Thaibreak

Thaibreak

Medlem

• Medlemmer
  • 877 Innlegg:

Siden det aner meg hva denne videoen viser, så har jeg bestemt meg for ikke å se den. Var på Filippinene for 12 år siden og besøkte en venn som hadde hus der nede. Under oppholdet ble det klargjort for fest hvor blant annet slakting av gris inngikk. Dette gjorde sånn inntrykk på meg at jeg ikke spiste gris på flere dager. Her i Thailand er gris en vesentlig del av kostholdet mitt, så for å unngå å måtte sulte vil jeg avstå fra slike videoer.

Enig, PanGei. Jeg kom 20 sekunder inn i denne videoen, før jeg forstod hva som ville skje. Slo av tvert. Ønsker ikke å se slikt.

Men alle de andre videosnuttene synes jeg har vært flotte og interessant, kudos for dem.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Livet iThailand er ofte brutalt, så da er det nok best å la vær å se og vold mot dyr er en del av hverdagen.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 614 Innlegg:

Livet iThailand er ofte brutalt, så da er det nok best å la vær å se og vold mot dyr er en del av hverdagen.

A.H.

Er innforstått med at mitt kosthold forutsetter slakting av dyr, men det finnes humane måter å gjøre dette på.

Det jeg opplevde på Filippinene var så inhumant som det kunne bli. Grisen var i bur sammen med to grisunger. Purka ble dratt ut og slaktet omtrent foran øynene på grisungene som fikk med seg både hyl og syn. Senere ble grisen partert og kjøttet behandlet, alt dette foregikk med grisungene som nærmeste tilskuere. Er rimelig sikker på at grisungene skjønte hva som foregikk. Grusomt spør du meg!

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 661 Innlegg:

Er innforstått med at mitt kosthold forutsetter slakting av dyr, men det finnes humane måter å gjøre dette på.

Det jeg opplevde på Filippinene var så inhumant som det kunne bli. Grisen var i bur sammen med to grisunger. Purka ble dratt ut og slaktet omtrent foran øynene på grisungene som fikk med seg både hyl og syn. Senere ble grisen partert og kjøttet behandlet, alt dette foregikk med grisungene som nærmeste tilskuere. Er rimelig sikker på at grisungene skjønte hva som foregikk. Grusomt spør du meg!

Vi er nå en gang anderledes når det gjelder liv å væremåte, og nordmenn liker ikke slik.  Men videoen er om Thailand og slik det er her, enten vi liker det eller ikke.

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 550 Innlegg:

Lyden når griser blir slaktet er lett gjenkjennelig.

Og den bærer langt....

Hender ofte jeg hører hylene i kveldingene når det er "party" et eller annet sted i nærheten.

Det går "gjennom marg og ben".

Men kansje har thaiene litt annet forhold til dette med vold enn oss

Thaiboksing er jo en veldig populær idrett og hanekamper er jo ikke heller ukjent i landet :-)

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 041 Innlegg:

Dette er og en video som skulle vises frem på skolen. Her er jeg hjemme hos landsbyhøvdingen. Onkel til min kone, så jeg sier bare long Pep.

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 041 Innlegg:

Overtro: en liten video jeg filmet.

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 041 Innlegg:

laget en liten video snutt om det virkelige livet i Thailand.

Filmet hjemme hos oss.

Dette innlegget har blitt redigert av Tellus: 07 juli 2018 - 05:00

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 550 Innlegg:

Isaan er ett enormt stort område og mange "fylker", og det gikk og går for å være det fattigste området i Thailand.  Det har blitt mange turer til Isaan og da mest Chaiaohum og Korat.  Det HAR skjedd forandringer i Isaan, men fremdeles så anderledes som også andre landsbygder i forhold Bangkok og turiststedene.  Artig å se disse videoene, og nøyaktig som jeg selv har opplevd Isaan.  Forstår hvorfor unge kvinner reiser til Bangkok og turistene for å finne arbeide, slik at de kan snde penger hjem til mor og far da særlig mor, for det er hun som tar vare på døtrene sine barn.  

A.H.

Det er nok store beløp som årlig kommer Isaan til gode, sendt fra Thaidamer både i Thailand eller utlandet, samt deres "pårørende".

Har nok mye å bety, pengene smører butikker, byggmestre, bilforhandlere, skjønnhetssalonger for å nevne noen få.

Og sørger for at de som jobber på disse stedene i neste omgang også får sin lønn.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

1 bruker(e) leser dette emnet

1 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere