Gå til innhold

Foto

Den billigste byen å flytte til i Thailand

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
20 svar til dette emnet

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Thainytt - Nyheter fra Thailand

Den billigste byen å flytte til er Bangkok står det i Thainytt i dag .

SPIFF

SPIFF

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 73 Innlegg:
Nå er det ikke meningen å kverulere men, det står ikke at Bangkok er den billigste byen å flytte til.
SPIFF

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 376 Innlegg:

Magarata får komme med faktaopplysninger da. 

Men Bangkok er en av 80 byer i verden som det er rimeligst å bosette seg i . 

Og Bangkok er ikke den billigste byen i Thailand heller, det er nok Chiang Mai . 

SPIFF

SPIFF

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 73 Innlegg:

Ja nå har jeg så smått kommet meg etter sjokket over å bli lurt av fake-news. Ved å ta tiden til hjelp og med støtte av familie og venner så regner jeg med å komme fra det uten varige mèn. 

-Men det jeg egentlig vil påpeke er at når man linker til andre sider så forventer nå jeg at vedkommende selv har lest hva som står der og at informasjonen stemmer. Slik er nå jeg oppdradd, men så skal det sies at jeg kommer fra et møbelert hjem! Når jeg leste at Bangkok var den billigste byen så blir en jo nyskjerrig og lurer på hvordan i Hæ*@%te har de klart å komme til den konklusjonen. 

Vel jeg ser meg ferdig med saken. Den er riktignok rapportert inn til pressens faglige utvalg så får vi bare vente i spenning på konklusjonen derfra!

Og til de av dere som ikke forstår ironi så syntes jeg bare synd på dere  ;-)

Dette innlegget har blitt redigert av SPIFF: 16 juni 2018 - 19:22

SPIFF

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 128 Innlegg:

Thainytt - Nyheter fra Thailand

Den billigste byen å flytte til er Bangkok står det i Thainytt i dag .

Hei, min gode mann. Bare skriv og send bilder, det liker jeg, men den ene etter den andre med utsagn som du skriver er helt bort i natta spør du meg...Ikke vont ment, for all del, men les det du finner før du skriver...

Vi leser det som ironi, alt du skriver nå....

Dette innlegget har blitt redigert av Tellus: 16 juni 2018 - 21:57

En gang var jeg på samme plass to ganger...

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 051 Innlegg:

Hei, min gode mann. Bare skriv og send bilder, det liker jeg, men den ene etter den andre med utsagn som du skriver er helt bort i natta spør du meg...Ikke vont ment, for all del, men les det du finner før du skriver...

i forhold til denne undersøkelsen er det jo helt rett det han skriver

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 128 Innlegg:

Hvilken undersøkelse sikter du til...IRONI.. ja det stemmer...

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 128 Innlegg:

Hvilken undersøkelse sikter du til...IRONI.. ja det stemmer...

De fleste ville kalle det trolling......

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Vi leser det som ironi, alt du skriver nå....

Er Bangkok så dyr ?, når det gjelder leilighet og mat , I Bangkok kan du få en leilighet fra 4 til 5 

tusen i månen , og lever man på  street food og billige restauranger så koster maten ca. 5 tusen

i månen . 

Samenligner man prisen på leilighet og mat i Pattaya mot Bangkok så trur jeg att Bangkok har

halve prisen på samme standeren .

Bare her i Bangsaen er det mange leiligheter i nybygg sentralt  nerheten av stranden til 4,500 Baht

i månen . Hva koster dei billigste leiligheten i Pattaya som er sentralt nærheten av beach road ??

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 072 Innlegg:

Det har blitt litt forvirring i dette med Bangkok den billigste byen å flytte til i Thailand.

Som de skrev i Thainytt.

Kostnadene inkluderer visumavgifter, mat, transport, leie, telefon og internett for den første måneden etter flyttingen. Ifølge Nestpick, kan utlendinger som flytter til Bangkok forvente å betale 2.580 baht i visumgebyr (den første måneden) 14.182 i husleie, 568 for internett, 672 for telefon, 16.596 for mat og 1.201 for transport i måneden.

Selv har jeg en gammel skolekamerat som bor i Sukumvit, og ikke så langt fra Norges Ambassade.  Som han selv sier en billig og meget bra leilighet med flere rom og vakt ved inngang og overvåket garasje og heiser.  Han betaler 65.000,- baht i måneden nå, og han synes det er rimelig for en så bra leilighet.  Han hadde en leilighet som var mye dyrere i Bangkok.  I Oslo sentrum så betalte han 24.500,- norske kroner eller 99.653,- thailandske baht.  Over 34.000,- baht mindre enn i Oslo og Norge en der han leier i Bangkok i dag, og maten koster en femtedel på ett greit spisested i Bangkok.

Men som nevnt så er Chiang Mai en stor hyggelig by med en del rimeligere leie.  Men venn der oppe leier ett helt nytt stort pent hus, og for det betaler han 11.000,- baht i måneden.  Hus i Bangkok har vel få av oss penger til.

I byen Chaibadan som vi leide ett 2 etasjes rekkehus, der var leien 2000,- baht uten aircondition og 2500,- baht med aircondition.  

Man skal heller ikke glemme HVOR i en by man skal bo.  I slummen er alt billig, i ambasadestrøk er alt dyrt.  Men Bangkok ER billigere enn i Oslo, og på beste vestkant betaler man over 30.000,- kroner og kanskje 120.000,- til 170.000,- baht i måneden.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 05 juli 2018 - 12:57

Thaibreak

Thaibreak

Medlem

• Medlemmer
  • 882 Innlegg:

Nei. I artikkelen står det at Bangkok er èn blant 80 byer det er billigst å flytte til, av et utvalg av storbyer verden over. De skriver også at det er 17 byer som er billigere å flytte til.

Dette utvalget er åpenbart gjort av storbyer verden over, de fleste av dem hovedsteder. Bare i Thailand er det selvsagt flere byer som er rimeligere å bo i. Det burde si seg selv. Spesielt byer med få turister.

Konklusjonen til magareta er helt feil.

Dette innlegget har blitt redigert av Thaibreak: 05 juli 2018 - 16:11

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 727 Innlegg:

Når det skrives om hvor billig maten er i Thailand, så forutsetter det at man forholder seg til thailandsk kosthold. Grønnsaker er billige Thailand, det samme gjelder kylling og gris.

Det som er dyrt av mat i Thailand er importert mat. Den er i mange tilfeller dyrere i Thailand enn i Norge. Mange brødspisende nordmenn forbruker importert pålegg, så de har nok et høyere matbudsjett enn hva som er normalt for en thai familie.

Om en vil koste på seg en god biff, så koster importert kjøtt ca 400 - 500 kroner kiloen.

Om en vurderer levekostnadene rundt omkring i verden så bør en nok legge på litt i forhold til de oppgitte kostnadene. Antar at jeg og kona har et matbudsjett mer enn det dobbelte av hva en vanlig thaifamile har selvom vi ofte spiser thaimat.

En medvirkende årsak er at vi stort sett gjør våre innkjøp på Tesco, Big C eller Tops, mens thaiene i mye større grad bruker de lokale markedene hvor vi utelukkende kjøper grønnsaker og ikke noe annet.

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 05 juli 2018 - 16:29

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 118 Innlegg:

Kjøpte noe importert likør på taxfree i Bangkok , den var billigere på Vinmonopolet i Norge ;-)

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 369 Innlegg:

Husker jeg nærmest i ørska snappet med meg en liter Jim Beam til 499 bath på flyplassen i Thailand. Kunne ikke la være da den var så rørende billig. Trengte den ikke og ga den bort til sjåføren som skulle kjøre oss dagen etter. Det skulle vise seg å være veldig lite smart da fyren var ekstremt fyllesjuk da vi skulle kjøre. :)

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 433 Innlegg:

kan ikke snakke om pris og bangkok,

priser på både bolig og mat varierer ganske mye med hvor i bangkok man er

bangkok er STOR, man har billig bangkok og man har dyr bangkok - gjelder både bolig og mat

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 433 Innlegg:

Er Bangkok så dyr ?, når det gjelder leilighet og mat , I Bangkok kan du få en leilighet fra 4 til 5 

tusen i månen , og lever man på  street food og billige restauranger så koster maten ca. 5 tusen

i månen . 

Samenligner man prisen på leilighet og mat i Pattaya mot Bangkok så trur jeg att Bangkok har

halve prisen på samme standeren .

Bare her i Bangsaen er det mange leiligheter i nybygg sentralt  nerheten av stranden til 4,500 Baht

i månen . Hva koster dei billigste leiligheten i Pattaya som er sentralt nærheten av beach road ??

leilighet? hva er det?

1 rom og bad/toilet?

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 072 Innlegg:

Når det skrives om hvor billig maten er i Thailand, så forutsetter det at man forholder seg til thailandsk kosthold. Grønnsaker er billige Thailand, det samme gjelder kylling og gris.

Det som er dyrt av mat i Thailand er importert mat. Den er i mange tilfeller dyrere i Thailand enn i Norge. Mange brødspisende nordmenn forbruker importert pålegg, så de har nok et høyere matbudsjett enn hva som er normalt for en thai familie.

Om en vil koste på seg en god biff, så koster importert kjøtt ca 400 - 500 kroner kiloen.

Om en vurderer levekostnadene rundt omkring i verden så bør en nok legge på litt i forhold til de oppgitte kostnadene. Antar at jeg og kona har et matbudsjett mer enn det dobbelte av hva en vanlig thaifamile har selvom vi ofte spiser thaimat.

En medvirkende årsak er at vi stort sett gjør våre innkjøp på Tesco, Big C eller Tops, mens thaiene i mye større grad bruker de lokale markedene hvor vi utelukkende kjøper grønnsaker og ikke noe annet.

Det meste av import av mat og sprit er dyrere enn i Norge.  Enkelt og greit da de ikke selv har det de imorterer, og da blir det dyrt inkl. alle avgiftene og andre og MYE høyere lønninger. :smile: 

Men tross alt så ER det mye god mat i Thailand og utrolig billig mat.  Selv så flyttet jeg ikke til Thailand for å kjøpe imortert mat og møte utlendinger/faranger.  Jeg flyttet til Thailand for å leve her blant thaier og det Thailand har.  Hadde ikke det vært i tankene, så hadde jeg nok blitt i Norge. ;-)  ;-) 

Så alt thailandskprodusert er billig, selvfølgelig for de lave lønningene som thaiene har.  Litt imorterte varer kjøper jeg også, men det er så lite at det ikke merkes i vårt budsjett.  Det er jo hyggelig med god drikke til kaffen og julematen, og norsk ribbe etc. er thaiene flinke til å lage. :-o 

Vi har alle (tror jeg) økonomi til å kjøpe mat fra vestlige land hvis vi ønsker det, og da er alle fornøyde både med billig bolig som når vi leide rekkehus var 35,2 ganger billigere i Lam Narai byen Chaibadan enn i Oslo.  Så vi har det nok bra hele gjengen av nordmenn som har trygd eller pensjon og bor i Thailand. :smile: 

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 727 Innlegg:

Selv så flyttet jeg ikke til Thailand for å kjøpe imortert mat og møte utlendinger/faranger.  Jeg flyttet til Thailand for å leve her blant thaier og det Thailand har.  Hadde ikke det vært i tankene, så hadde jeg nok blitt i Norge. ;-)  ;-) 

Ja, vi har alle våre spesielle årsaker til at vi havner i Thailand. Noen vil flytte fra noe, mens andre vil flytte til noe.

Selv flyttet jeg ikke fra noe, hadde et godt liv i Norge uten store nedturer. Det er utelukkende to årsaker til at jeg flyttet til Thailand.

1. Kona er thai

2. Kostnadsnivået er bedre enn i Norge for en pensjonist

Jeg verker har eller hadde noen ønsker eller illusjoner om å leve som thai. Jeg setter også pris på alle hyggelige nordmenn jeg treffer på her i landet.

Så er det andre som vil vekk fra noe og finner et bedre liv ved å legge om både omgangskrets og livsstil. Det er bra for de som lykkes med det. Forhåpentligvis får de livet tilbake på skinnene og får et like godt liv som vi som ikke har reist fra noe.

Det viktigste er at en opplever at livet er bra. Enten man lever urbant, eller alen blant thaier der "ingen skulle tru at nokon kunne bu" :).

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 07 juli 2018 - 17:21

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 369 Innlegg:

Før tenkte jeg at jeg skulle bosette meg i Thailand når jeg blir pensjonist. Men sånn som det ser ut nå er det ikke praktisk mulig å få til. Og om det hadde vært mulig, ville jeg ikke gjort det. Foretrekker å være turist. Men dette kan selvsagt endre seg.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 072 Innlegg:

Ja, vi har alle våre spesielle årsaker til at vi havner i Thailand. Noen vil flytte fra noe, mens andre vil flytte til noe.

Selv flyttet jeg ikke fra noe, hadde et godt liv i Norge uten store nedturer. Det er utelukkende to årsaker til at jeg flyttet til Thailand.

1. Kona er thai

2. Kostnadsnivået er bedre enn i Norge for en pensjonist

Jeg verker har eller hadde noen ønsker eller illusjoner om å leve som thai. Jeg setter også pris på alle hyggelige nordmenn jeg treffer på her i landet.

Så er det andre som vil vekk fra noe og finner et bedre liv ved å legge om både omgangskrets og livsstil. Det er bra for de som lykkes med det. Forhåpentligvis får de livet tilbake på skinnene og får et like godt liv som vi som ikke har reist fra noe.

Det viktigste er at en opplever at livet er bra. Enten man lever urbant, eller alen blant thaier der "ingen skulle tru at nokon kunne bu" :).

Ganske riktig og naturlig da ingen er helt like.  Hm.  På så mange måter. ;-) 

A.H.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere