Gå til innhold

Foto

Til de eller dere som er interessert.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
16 svar til dette emnet

Åge

Åge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 8 752 Innlegg:

25. mai 2018 trer de nye personvernreglene til EU i kraft - et felles regelverk for personvern i Europa som skal styrke våre rettigheter, gjøre det lettere å utveksle personopplysninger over landegrenser, styrke tillit til digitale tjenester og sikre samarbeid mellom personvernmyndigheter.
De nye lovbestemmelsene krever at all virksomhet, som håndterer personopplysninger, må ta innsamling og behandling av persondata på alvor i enda større grad enn tidligere. Konsekvensen av å ikke overholde de nye reglene kan innebære skyhøye bøter. Selv om den norske lovteksten ikke er på plass før 1. juli 2018, forventes det at Norge vil adoptere de nye personvernreglene til EU uten endringer.

Hva innebærer dette? Personopplysning er en opplysning eller vurdering som kan knyttes til en enkeltperson. Navn, adresse, passord, epost, IP-adresse er typiske eksempler på opplysninger som legges igjen hos oss i Philguiden.com. En utfordring blant flere er at loven krever at vi sletter personopplysninger som ikke brukes. Dette vil gjelde folk som har meldt seg ut av forumet eller folk som ikke lengre er blant oss.Disse har en rettighet ifølge loven til at alle personopplysningene slettes.

Hva med poster (tekst og bilder)? En del poster kan nok knyttes til enkeltpersoner og kan bli definert som en personopplysning. I tillegg, strammes det nå kraftig inn i hvordan personopplysningene skal håndteres. Kravet er at vi må ha tydelige rutiner for håndtering av personopplysninger, samt hvordan man sikrer at data ikke kommer på avveie. For å tilfredsstille kravene i den nye personvernloven, vil det kreve mye ressurser på teknisk side samt daglig oppfølging for å ivareta en god håndtering av personopplysninger. Vi har holdt på i 7 år med å formidle filippinsk stoff til nordmenn og andre som ønsket å bli bedre kjent med landet, kulturen og folket. I samråd med alle oss eiere i Philguiden.com har vi besluttet å «kaste in håndkle». Det vil rett og slett kreve for mye av oss – særlig i en periode i livet hvor vi alle er opptatt med andre ting av familiær art. Selvfølgelig er vi de første til å beklage på vegne av alle de som har og har hatt nytte av Philguiden.com gjennom alle disse årene Vi ønsker å komme i kontakt med en eller flere som kunne tenke seg å drive webforumet videre. Det er snakk om å overta alt – programvaren, domene-navnet og alt som er bygget opp av tekst og bilder gjennom disse 7 årene vi har holdt på. Seriøse henvendelser vil bli behandlet profesjonelt og konfidensielt. Det vil også være mulig å få tilgang til rapporter gjennom «Google analytic» som viser trafikk for dager, uker og måneder.

Dette innlegget har blitt redigert av Åge: 27 mai 2018 - 16:06

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 590 Innlegg:

Hva skjer da med Asiaforum? Problemstillingen er jo den samme her. Vil for eksempel tråden til Vaffelkongen overleve de nye reglene, eller må tråden slettes siden den er personlig om en person som ikke er blant oss lenger? 

De har tidligere blitt argumentert med at det ikke er mulig å slette medlemmer da det samtidig vil slette tråder. Hvis det er korrekt så skjønner jeg godt at man i philguiden vurderer å kaste inn håndkleet. Da er det en utilsiktet effekt av lovverket at drifting av sosiale medier overlates til de (den) største aktøren(e). Rimelig sikker på at monopolsituasjon ikke er ønskelig fra EU sin side.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 204 Innlegg:

Rimelig sikker på at monopolsituasjon ikke er ønskelig fra EU sin side.

Du er nok ikke alene om å mene det. Og jeg tror også at det er heller tvilsomt om det vil sanksjoneres mot den type overtredelser. Av den enkle grunn at det ikke er slike ting reglene er ment å omfatte. 

Men tråden du nevner burde etter min mening ha vært slettet for lengst. 

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 574 Innlegg:

litt mer info :

da stenger de ned Philguiden.com 1.juni. Alle backuper vil også slettes.

FaceBook-gruppen vil imidlertid fremdeles leve videre.

Livet seglar fort forbi

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 292 Innlegg:

Men facebook er vel enda verre når det gjelder personvern . 

Et anonymt forum er enklere å håndtere og være medlem i .  Så skjønner ikke helt problemstillingen. SÅ lenge forumeierne har god nok sikkerhet når det gjelder passord og brukernavn. 

Kongen av Pattaya

Kongen av Pattaya

Medlem

• Nye medlemmer
  • 69 Innlegg:

Hva skjer da med Asiaforum? Problemstillingen er jo den samme her. Vil for eksempel tråden til Vaffelkongen overleve de nye reglene, eller må tråden slettes siden den er personlig om en person som ikke er blant oss lenger? 

De har tidligere blitt argumentert med at det ikke er mulig å slette medlemmer da det samtidig vil slette tråder. Hvis det er korrekt så skjønner jeg godt at man i philguiden vurderer å kaste inn håndkleet. Da er det en utilsiktet effekt av lovverket at drifting av sosiale medier overlates til de (den) største aktøren(e). Rimelig sikker på at monopolsituasjon ikke er ønskelig fra EU sin side.

En kan dessverre forvente at det totale fravær av eierskap og oppfølging av asiaforum.no nå gir det utilsiktede resultat at man kommer i konflikt med det nye regelverket.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 471 Innlegg:

Asiaforum er vel registrert i Norge.

Hvordan er mulighet, fordel og ulemper med å flytte dette til Thailand ??

Er det tilsvarende regelverk ??

Bare en tanke ????

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 153 Innlegg:

Asiaforum er vel registrert i Norge.

Hvordan er mulighet, fordel og ulemper med å flytte dette til Thailand ??

Er det tilsvarende regelverk ??

Bare en tanke ????

Det er registrert i Norge ja så det må også oppdateres etter nye regler.

Er ikke bare å flytte det hele til Thailand. For det første må eier ta en beslutning på det. Og da mister AF .no i adressen. Nettadressen vil da blir .co.th og underlagt Thailandsk lov (som ikke nødvendigvis er bedre).

Spørs om dette er kroken på døra på en litt spesiell måte. Heldigvis er nå Asianet oppdatert og tilpasset, så om dere trenger en nødhavn om AF blir parkert så har dere nå det alternativet.

Trist at Philguiden legges ned! Jeg har aldri vært inne der og lest før, men ser jo at det kunne vært interessant å lese seg opp der også. Man vet jo aldri hva livet bringer og om jeg flytter til Phillipinene etterhvert.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 204 Innlegg:

Men facebook er vel enda verre når det gjelder personvern . 

Et anonymt forum er enklere å håndtere og være medlem i .  Så skjønner ikke helt problemstillingen. SÅ lenge forumeierne har god nok sikkerhet når det gjelder passord og brukernavn. 

Jeg også vil tro det. Dette er jo ikke sensitive data. Forumet er anonymt. Svært få navn er så vidt jeg har skjønt registrert. Og i så fall er det frivillig og ikke noe krav. Brukerne er ikke kunder. Det virker lite trolig at det som er av brukerdata på noen som helst måte kan (mis-)brukes kommersielt. 

Kort sagt har jeg vanskelig for å tro ar GDPR er ment å ramme et idealistisk forum som dette. Det virker rett og slett lite trolig. Selv om en rigid og alt for bokstavelig lesning kan tolkes dithen er det slett ikke slike ting man ønsker å treffe. Skulle det allikevel være tilfelle, vil drøssevis av frivillige og ideelle organisasjoner måtte legges ned. Det vil bli et ramaskrik uten like. Demokrati og mangfold vil innsnevres og trues. Og Datatilsynet vil få en helt uoverkommelig oppgave. Og respekten for lover og regler vil få seg et alvorlig skudd for baugen. 

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 204 Innlegg:

Er ikke bare å flytte det hele til Thailand. For det første må eier ta en beslutning på det. Og da mister AF .no i adressen. Nettadressen vil da blir .co.th og underlagt Thailandsk lov (som ikke nødvendigvis er bedre).

Hvis virksomheten retter seg mot norske brukere, vil GPDR allikevel gjelde. Hvordan man da eventuelt skal kunne sanksjonere, kan man jo selvsagt spørre seg.

Det som er helt klar er at tusenvis av kommersielle aktører ikke vil klare å oppfylle alle reglene. Hva man velger å gjøre med det, gjenstår å se. Personlig tror jeg man vil lempe på regelverket der hvor reglene åpenbart er urimelige og bortimot umulig å etterleve. 

Hele greia virker å være hals over hode og for lite spesifikk. 

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 945 Innlegg:

Norge er ikke medlem av EU.

En gang var jeg på samme plass to ganger...

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 204 Innlegg:

Norge er ikke medlem av EU.

Se ny tråd. 

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 403 Innlegg:

litt mer info :

da stenger de ned Philguiden.com 1.juni. Alle backuper vil også slettes.

FaceBook-gruppen vil imidlertid fremdeles leve videre.

eg trur,

for EFTA land begynner de nye reglene å gjelde fra 1. juli

altså kanskje ingen bråhast

Åge

Åge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 8 752 Innlegg:

Vi har nå stengt ned vårt forum. Jeg kan, som privatperson, kreve at all informasjon om meg i dette forumet blir slettet. Dette kan jeg kreve med den nye loven i hånd. Jeg kan også kreve at alt jeg har skrevet - og som kan knyttes til meg som person - skal slettes. Dette vil medføre at det vil være umulig å drive et forum som dette. 

1. juli er dagen og vi får se hva som skjer.....Forøvrig, vil det være mange som ønsker å teste hva loven kan stelle istand av faenskap... 

Dette innlegget har blitt redigert av Åge: 01 juni 2018 - 19:40

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 292 Innlegg:

Da får vi håpe det ikke er så mange jævler på dette forumet som vil teste det ut i praksis , og ødelegge for oss andre som ønsker å beholde forumet. 

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 153 Innlegg:

eg trur,

for EFTA land begynner de nye reglene å gjelde fra 1. juli

altså kanskje ingen bråhast

1 måned er nok desverre ikke mye tid til å foreta endringene som er nødvendige.

Det har også vært bemerkelsesverdig stille fra journalisten som vistnok ble hyrt inn for å oppdatere Asiaforum i vinter.

Jeg blir nok ikke spesielt overrasket over om det plutselig blir "mørkt" her ganske snart. Nettstedet genererer ikke nok inntekter til at det dekker kostnadene slik det er. Og en oppdatering av programvare/kode/database vil medføre en ekstra kostnad på kort sikt som sansynligvis ikke eier er tjent med. Tipper Asiaforum desverre ender opp som en "dead-end" adresse som eier bare holder eierskapet til uten at det vil vise noe innhold.

Så dere som har poster/historikk her på Asiaforum dere vil ta vare på vil jeg anbefale å prøve å ta en liten backup selv i form av screenshots/cut'n paste eller lignende.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 204 Innlegg:

Jeg blir nok ikke spesielt overrasket over om det plutselig blir "mørkt" her ganske snart. 

I så fall er det ikke pga GDPR. Så mye er helt sikkert. Og synd ville det være for de som ønsker å diskutere ting utover innholdet i koffert og toalettmappe når man er på tur i det store utland. 

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere