Gå til innhold

Foto

Allmen helse hos thaier :-)

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
191 svar til dette emnet

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 179 Innlegg:

Helseproblemet er nok størst blandt dem som bor på landsbygda med lav utdannelse og som har et stillesittende liv.

Elsempelvis: sitter stille og lager mat, sitter å selger inne på et marked, eller sitter under et tre eller bølgeblikk kort og spiller kort og drikker.

Det er en hel del innenfor disse "yrkesgruppene".

På den annen side: Har sett flere eksempler på at de  som virkelig jobber har ei jernhelse. De er som regel også slanke.

Husker da jeg støpte "fiskedammen hjemme på ca 17x12 meter grunnflate.

Var i april, over 37 grader i skyggen. Fikk ferdigbetong. En arbeider stod nede i hullet og dro betongen utover uten pause.

Enhver som har jobbet med betong vet hvor tung jobb dette er. Så kommer varmen i tillegg....

Jeg bøyer meg i støvet :smile: :smile:

Jeg vil si at de som bygger hus , hotell , condoer og bur i bølgeblikks getoer både i og utenfor byene har min store respekt.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 794 Innlegg:
Hva er det som foregår i hodene på thaimenn/gutter???
Og thailandske domstoler/dommere.
I dag denne historien fra Pathum Thani.
Mannen er forbannet på at hennes datter har gått ut med ei dame som var hans tidligere kjæreste.
For å markere dette heller han bensin over henne og tenner på.

OG !!! Han slipper ut av fengsel mot kausjon...slå den …

PATHUM THANI: A mother has asked for help in protecting her 22-year-old daughter against a man who set her ablaze with petrol and continues to threaten her. The 44-year-old mother from Ubon Ratchathani...

Please credit and share this article with others using this link:https://www.bangkokp...burned-daughter. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 794 Innlegg:
Vedlagt fil  20181001_154752-648x1152.jpg   152,63K   2 Antall nedlastinger
Idag var jeg hos lege i satuek buriram :-)
Har tidligere nevnt at sliter med urolige/småverk i beina samt noe nummenhet i også håndleddene.
Pluss balansen ikke alltid kvalifiserer til linedans :-)
Samt fryser i beina, en prestasjon i over 30 graders varme.
Spesielt plagsomt når blir trett og i det siste er d blitt køying mellom 8 og 9.
Så ligger og vrir seg med div turer på golvet til sovner ca 0130.
Selv om musikk lavt på øret er det lite holdbart i lengden.
Men for noen måneder siden leste et intervju med kjell granhagen-tidl etterretningsstaben.
I tillegg til kreften hadde han også fått polymyalgi og måten beskrev det passet "mine plager".
Så utstyrt med navnet på engelsk og norsk samt notert tramadol som lindring notert på en lapp,sattevi oss i kø hos legen.
Han var ung og skulle kunne engelsk.
Viste ham lappen og forklarte kort plagene.
Virket som kjente problemet, sa d ikke var sykdom som sådan og spurte om ville ha sprőyte.
Takket begeistret ja og ned m shortsen.
Sa ville og ha tramadol og d var ok.
Phen sa måtte ikke snakke så mye for han var "travel" :-)
Bildet viser tabelettfangsten hvorav tramadol er i den fargerike posen.
Hva resten er får finne ut etterhvert men ikke info fra legen.
Sprøyten skulle visstnok være smertestillene og vare 1 uke.
Alt i alt ingen "dårlig fangst" for thb 600.
Men kvelden blir spennende :-)

Dette innlegget har blitt redigert av Olav Seglem: 01 oktober 2018 - 10:16

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 376 Innlegg:

Hvor gammel er du Olav?

Hvis du sliter med dårlig blodsirkulasjon (kalde føtter)  kan de symptomene du nevner oppstå. 

Anbefaler lett trening med daglige gåturer for å holde sirkulasjonen i gang . Også se på dietten og unngå for mye fet kost. Dette vil selvsagt ikke legene fortelle deg. 

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 367 Innlegg:

Tramadol ville jeg vært VELDIG forsiktig med og ikke tatt i mot fra en lege hvis jeg ikke stolte 110 % på han og det ellers var tvingende nødvendig. 

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 250 Innlegg:

Jeg ville ikke hørt på på et forum mht helse. Tramadol er ikke farlig. Det er som å si at sukker er farlig.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 794 Innlegg:
En fantastisk morgen :-)
Satt oppe til 23.30 - kan ikke huske sist ...
Avsluttet det hele med audie murphy svart/hvit western og phen ropte inn om vi hadde kino i huset:-)
Han var jo usas mest dekorerte soldat i ww2 og spilte seg selv i filmen "to hell and back"
Barneansikt , men fikk traumer å slite med etter krigen likt så mange andre..
Men -tok ingen tabeletter i går-venter til effekt av sprøyten gir gir seg :-)
Jeg fylte nylig 65 og når i norge går endel 12-15000 skritt daglig.
Mobilen sier mann min alder 6000 skritt.
Har ikke gjort men vil prøve måle "tuslingen rundt" idag :-)
Resultat i morgen.
Snakket med min norske lege om blodsirkulasjonen, ha "kjente etter" å sa ok ???? (Flnk eller?:-) )
Enig i man skal ha respekt for tabeller og mixing, kansje og spesielt når blir "voksen ungdom"
Men tenker kun ta en tramadol før sengetid og la det bli med det.
Gjorde det før når i vanlig salg i pharmasy og ingen (merkbare ) bivirninger.
Men--hensikten med gårdsdagens historie var mer beskrive legebesøk for den jevne thai.
Lang kø og legen har begrenset tid.
Liten kunnskap hos pasientene-de har "snakket med andre og hørt radio/tv".
Ingen fastlege-ingen elektronisk journal og pasientene skifter leger alt etter hvem de hører "er flinke"
I norge har jeg til sammenligning brukt samme legekontor siden 1977 og legen har/kan lese journalen under besøket.
I norge r man vel innom hos legen ca 15-20 minutter, i thailand 5 minutter.
Vanskelig situansjon for thailegen og føler gjerne han "skyter med hagle" ved å gi "en neve tabeletter"
Spurte phen om sprøyta jeg fikk-om det ikke var smertestillende?
"Jo det var det-den samme som mamma som har "benskjorhet" (mon det) hadde fått"

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 794 Innlegg:
Resultat av "tuslingen" til kl 1108 da mobilen måtte lades: 6.208 skritt.. så da kan coole med god samvittighet :-)

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 367 Innlegg:

Jeg ville ikke hørt på på et forum mht helse. Tramadol er ikke farlig. Det er som å si at sukker er farlig.

Er forsåvidt enig. Dessuten får jeg fnatt av piller og tar meg heller en løpetur eller tyr til barskapet hvis det virkelig kniper. Men dette er sakset fra Felleskatalogen. Ikke akkurat uskyldig sukkertøy, men heller tung narkotika: 

"På samme måte som alle smertestillende midler av denne typen (analgetiske opioider), skal tramadol brukes med forsiktighet. Tramadol skal kun gis under nøye medisinsk overvåking til alvorlig syke pasienter..."

"På samme måte som alle medisiner av denne typen, kan tramadol føre til psykisk og fysisk avhengighet eller misbruk hos noen pasienter"

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 250 Innlegg:

Er forsåvidt enig. Dessuten får jeg fnatt av piller og tar meg heller en løpetur eller tyr til barskapet hvis det virkelig kniper. Men dette er sakset fra Felleskatalogen. Ikke akkurat uskyldig sukkertøy, men heller tung narkotika: 

"På samme måte som alle smertestillende midler av denne typen (analgetiske opioider), skal tramadol brukes med forsiktighet. Tramadol skal kun gis under nøye medisinsk overvåking til alvorlig syke pasienter..."

"På samme måte som alle medisiner av denne typen, kan tramadol føre til psykisk og fysisk avhengighet eller misbruk hos noen pasienter"

Hehe. Det bør nok ikke knaskes som sukkertøy, men det er et B-preparat og ikke av de mer potente smertestillende. Alkohol er undervurdert som smertestillende vil jeg si.

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 251 Innlegg:

Hehe. Det bør nok ikke knaskes som sukkertøy, men det er et B-preparat og ikke av de mer potente smertestillende. Alkohol er undervurdert som smertestillende vil jeg si.

Etter å ha sett på nært-hold effekten av Tramadol på sykehjem hadde nå jeg vært forsiktig med å bruke den og andre likende piller. Bi-virkningene....

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 794 Innlegg:
Når min gamle mor på 93 får et nytt medikament leser hun først om bivirkningene -grundig....
Så tar tabelett-setter seg i stilen sin og er rimelig klar :-)

En gang spurte jeg hvordan det stod til og fikk t svar at mesteparten var bivirkninger...
I min enfoldighet foreslo jeg kaste medisinene :-)
For ikke sñakke om vente med lese om bivirkninger ti eventuelt følte noe unormalt.
Da fikk jeg det typiske mor til dum sønn blikket og et passende medisinsk foredrag :-)

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere