Gå til innhold

Foto

Allmen helse hos thaier :-)

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
191 svar til dette emnet

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:

Jeg er en morgenfugl :-)

Når så en thai jeg kjenner godt står opp noe senere bruker jeg hilse med :

"God Morgen Te-rak, har du sovet godt ?"

Kan ikke huske å ha fått et utvetydig positivt svar- uten noen bisetninger :-)

Som regel er det noe som er smerter et sted, har drømt, eller noe annet som har inntruffet i løpet av natten.

Har sagt at de fleste kjenner noe når de står opp men det bruker gi seg i løpet av dagen.

Et utsagn som mottas med betydelig skepsis :-) :-)

Kjent problem - eller et særtilfelle ?

En kjenning sa engang at en thai var ikke frisk om de ikke hadde vondt et sted :-)

Og når det er sagt - med litt uttykket sympati for plagene så går det som regel bedre når personen blir litt mer våken etter en kopp kaffe :-)

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:

Har forstått det slik at det også er mye helseprogrammer på radio og tv hvor "sannhetsvitner" står fram og forteller om fantastisk helbredelse ved bruk av diverse medikamenter.

Har spurt "mine" om de ikke tror dette kan være sponsede programmer men neida :-)

Ikke rart det er pharmacy på ethvert gatehjørne :-)

Thaibreak

Thaibreak

Medlem

• Medlemmer
  • 882 Innlegg:

"Kjent problem - eller et særtilfelle ?"

Kjent problem, Olav! Det kommer ymse svar når jeg glad og fornøyd spør min teerak om hun har sovet godt også.

Hurt neck, hurt stomach, headache, maybe I have little fever, bad dream, no sleep. Eller denne: You snoring! Og noen ganger denne: Why you ask all the time?

Ikke lett å være blid om morran. Vi må visst vente til litt utover dagen med slikt  :smile: 

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 1 203 Innlegg:

Hehe! Kjenner igjen dette her ja :-D Men bruker å gå seg til med noen nuss og kos. Og alt er uansett reparert når frokost inntas. Mat er den beste medisin.

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 134 Innlegg:

Lurer på hvor mye de ser i Thailand. De må ha et syn som ingen andre har siden ingen bruker briller. Linser vet de vel ikke hva er en gang. Har mang en gang gått forbi når skolen starter eller stopper, men briller ser jeg at ingen trenger...

Kan ikke huske å ha sett lesebriller blant de eldre heller.

Dette innlegget har blitt redigert av Tellus: 24 mai 2018 - 13:56

En gang var jeg på samme plass to ganger...

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 746 Innlegg:

Jeg er en morgenfugl :smile:

Kan ikke huske å ha fått et utvetydig positivt svar- uten noen bisetninger :smile:

Som regel er det noe som er smerter et sted, har drømt, eller noe annet som har inntruffet i løpet av natten.

Har sagt at de fleste kjenner noe når de står opp men det bruker gi seg i løpet av dagen.

Et utsagn som mottas med betydelig skepsis :smile: :smile:

En kjenning sa engang at en thai var ikke frisk om de ikke hadde vondt et sted :smile:

Og når det er sagt - med litt uttykket sympati for plagene så går det som regel bedre når personen blir litt mer våken etter en kopp kaffe :smile:

Helt ukjent problemstilling for meg!

Hos oss er det kona som er morgenfuglen. Uansett hvor sent det har blitt om kvelden så er hun alltid oppe grytidlig. Når jeg omsider kommer meg på beina er det allerede blitt langt på dag for henne.

Med årene så har også hun sine plager, men har ikke hørt noen klager om morgenen.

Verden er åpenbart ikke i balanse. Bør jo ikke være slik at A-mennesker lever sammen med B-mennesker. I nåværende forhold har jeg til en viss grad fått aksept for at jeg er B-menneske, men i mitt norske ekteskap utviklet dette seg til et reelt problem. Jeg kvikner alltid til utover kvelden og da ble det alltid sengetid for min første kone. Det blir gjerne dårlig ekteskap ut av slikt.

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 24 mai 2018 - 16:09

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 407 Innlegg:

Jeg er en morgenfugl :smile:

Kan ikke huske å ha fått et utvetydig positivt svar- uten noen bisetninger :smile:

Et utsagn som mottas med betydelig skepsis :smile: :smile:

En kjenning sa engang at en thai var ikke frisk om de ikke hadde vondt et sted :smile:

Og når det er sagt - med litt uttykket sympati for plagene så går det som regel bedre når personen blir litt mer våken etter en kopp kaffe :smile:

Tror jeg ikke det er noe særskilt egenskap for thailendere. Min erfaring er at de aller fleste kvinner daglig har en eller helst flere plager og lidelser. Og som (mannlig) kjæreste/samboer/ektefelle gjør man klokt i å overøse henne med oppriktig forståelse og medynk.

Men det er naturligvis fristende å gå komme henne i forkjøpet med spørsmål som "Og hvor har du vondt hen i dag da, kjære ?". Bitre erfaringer tilsier at det å være pro-aktiv på det viset lett misforstås og oppfattes som lite taktfullt og ufølsomt. Uansett hvor velment det måtte være. 

Hvem i all verden har sagt det skal være så forb..... lett ?

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 134 Innlegg:

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen. Kona (Thai) har jobbet i Norge i mange år og har vært syk 1 gang, ellers har hun ikke klaget på noe. 

Eneste er far til kona, men han er gammel og han har operert hver gang. Ingen andre i familien har klaget på alle de åra jeg har kjent dem. 

Men briller, det er det ingen som har. Har aldri sett det i våres landsby eller nærmeste småby, hvis man kan kalle det for det.

Dette innlegget har blitt redigert av Tellus: 25 mai 2018 - 00:03

En gang var jeg på samme plass to ganger...

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 258 Innlegg:

Er briller unormalt i strøket så har de sannsynligvis ikke prøvd å se med briller eller så har de ikke råd til dem eller at de aldri har verken sett eller hørt om dem. I norge er det mange etniske thaifolk som bruker briller.

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 258 Innlegg:

Humøret om morgenen er mye bedre med briller antar jeg. Særlig hvis du trenger dem for å se:)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 167 Innlegg:

For dem som har vært på alle de vanlige statlige sykehusene i Thailand, så har de vel lagt merke til lange køer av folk.  Omtrent halvparten er der for forkjølelse og problemer med magen, og bruken av poser med medisiner skremmer meg litt.  Legene på småsykehusene gir antibiotiske medisiner mot forkjølelser, og på grunn av slik uforstående behandlingerer bakterier snart resistense for antibiotika.   :-o 

Men leger og leger fru Blom.  De fleste legene er legestudenter, og kunskapene er nok ikke de beste enda.  Så bæreposer med medisiner i alle farger er skremmende.    ;-)   :-o 

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:

Har forstått det slik at thaier mener at falangene kun søker lege når de er "nesten død".

Selv har jeg vært hos lokal lege kun en gang - heldigvis:-)

Sliter med verk i beina og noen ganger er d værre enn ellers.

For et års tid siden slo det seg litt vrangt og hadde ikke sovet særlig etpar netter.

SIste kvelden forsøkte holde meg litt oppe ved hjelp at en god kopp kaffe og et kakestykke men ved 1930 tiden innså måtte gi tapt og forsøke å få sove.

Neste husker er at kjente svilukt.

Årsaken var at i stedet for å plassere kakestykket i kjøkeskapet får krøp til køys, så hadde jeg lagt mobilen i microen ved siden og trykket enter....lite god ide.

Resultat var ny mobil- heldigvis hadde simkortet og minnekort med musikken overlevet og kunne brukes videre :-)

Resultat 2- besøk lokal lege:

Og der satt jeg og min kone som var "tolk" sammen med ca 20 thaier og ventet på audiens.

Da jeg kom inn forsøkte jeg forklare litt om problemet, varighet, hva jeg trodde selv, etc etc.

Fikk beskjed at jeg kun måtte si at jeg hadde vondt i beinet og ikke fikk sove- legen hadde det jo travelt.

Fikk så 5 poser forskjellige tabeletter- smertesillende, muskelavslappende, sovetabeletter og etpar kombinasjoner.

Har aldri sovet slik som kvelden etterpå- omtrent død som en sild :-)

Men noen dyptgående jakt på årsaksforhold --nope - selv om legen var hyggelig nok :-)

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

En gang i året går jeg og kjerringen til full kontroll på sykehuset her i Bangsaen .

Og en kontroll tar nesten en heil dag , og en kontroll kostar vel 2000 Baht .

Og jeg hadde  litt høg blodsukkerverdi , så jeg skulle komma til bake innen en måned og ta

nye prøver . Og jeg har litt høgt blotrykk så medisinen , så her skulle dei sjå på medisinen

jeg bruker , som han sa. siden jeg bor i Thailand , så har dei god hjartemedisin som er billigare

en den jeg har fått i Sverige .

Så sykehusene her i Thailand synes jeg er førsteklassisk , en lege har tid til deg , han har sittet

og forklart meg om helsa mi opp i nesten en time . 

Som han sa , høyt blodtrykk : slutta med mye salt i maten , og mye mosjon er den beste medisin .

Vedlagt(e) fil(er)

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 202 Innlegg:

En gang i året går jeg og kjerringen til full kontroll på sykehuset her i Bangsaen .

Og jeg hadde  litt høg blodsukkerverdi , så jeg skulle komma til bake innen en måned og ta

nye prøver . Og jeg har litt høgt blotrykk så medisinen , så her skulle dei sjå på medisinen

jeg bruker , som han sa. siden jeg bor i Thailand , så har dei god hjartemedisin som er billigare

Så sykehusene her i Thailand synes jeg er førsteklassisk , en lege har tid til deg , han har sittet

Som han sa , høyt blodtrykk : slutta med mye salt i maten , og mye mosjon er den beste medisin .

Ingen snakk om røykinga. ;-)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 167 Innlegg:

Ikke så ille det.  

Men det har jo ikke så mye med allmen helse til thaier å gjøre.   ;-)   :-o   :smile: 

A.H.

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Ikke så ille det.  

Men det har jo ikke så mye med allmen helse til thaier å gjøre.   ;-)   :-o   :smile: 

A.H.

Kjerringen er Thai og ho tar vare på helsa si , og det er billigare å fårebygga en sjukdom en å venta

til den har spredd seg i kroppen .

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Helse i Thailand - Wikipedia

Man skal ikke bare sjå negativt på en Thai og helsetilstanden , for her er mye positivt også .

Man spiser mye grønsaker i Thailand og dei veit alle vitaminer i forskjellige grønsaker og hva

sjukdom forskjellige grønsaker helbreder . Så mye grønsaker er bedre en almen medisin du 

kjøper på Apoteket , det har jeg prøvd og den virker bedre en medisin .

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 167 Innlegg:

Kjerringen er Thai og ho tar vare på helsa si , og det er billigare å fårebygga en sjukdom en å venta

til den har spredd seg i kroppen .

Se SE, det hadde noe med tråden allmen helse blant thaier å gjøre.  For kona di er jo thai.

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 845 Innlegg:
En får nok bedre service mer man kan betale.
Og utvilsomt og på sykehus sentralt som beskrevet .
Men lavtlönnede thaier prioriterer nok ikke dette.
Har de vondt et sted kureres det gjerne med smertestillende-i stedet for å se etter årsaker.
Eksempelvis livstil, mosjonsmangel, tobakk/alkohol etc.
Trur eg :-)

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Man skal ikke bare klaga på Thailand og sykehusene , etter mitt syn er det mye bedre i Thailand

en i Norge og Sverige . Her på Sykehuset i Bangsaen står det en lapp ; visr du venter mer en

20 minutter så henvend deg i luka . Og her har dei den beste service du kan få på ett Hospital .

Og så har dei byggd nytt spesial Sykehus for kreft pasienter 3 km fra Bangsaen . se foto.

Og dei har eitt stort sykehus i Sriracha for hjertepasienter , Og her i Thailand har du ikke

den lange ventetiden som man har i Norge  og Sverige .

Vedlagt(e) fil(er)

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere