Gå til innhold

Foto

Gjennomsnittslønn for thaier.......

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
80 svar til dette emnet

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 072 Innlegg:

Vi har diskutert lønn og hva thaier har som gjennomsnittslønn.  Men i gode tråder som kan ødelegges av slike diskusjoner, så lar vi de gode trådene leve uten slik diskusjon.

Greiere å ha en tråd som tar seg av hva thaiene tjener, og offisielle tall som er en realitet og ikke synsing.

Fjerde kvartall i 2017 så var gjennomsnittslønn i Thailand 13.975,36 baht i måneden.

https://tradingecono.../thailand/wages

Men alle vet at håndtverkerematselgere og landarbeidere i landsbyene og på landsbygdene tjener mye mindre.  Det er og mer mennesker rundt på slike steder enn i byene, så hva den riktige gjennomsnittslønna til thaiene er vet nok ingen.  Men vi forstår at det ikke er så mye, da disse menneskene som det er millioner av får 600,- baht i måneden når de er pensjonister.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 06 mai 2018 - 11:54

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 727 Innlegg:

I et land med så store lønnsforskjeller som i Thailand så er det lite informasjon å hente i et uttrykk som "gjennomsnitt". De som tjener vanvittig mye vil jo løfte opp gjennomsnittet slik at langt de fleste vil tjene mindre enn dette gjennomsnittet. Kanskje da bedre å bruke "median-inntekten" som målestokk. Median-inntekten fastsettes ved at det er like mange som tjener mer enn medianinntekten som det antall som tjener mindre.

Forøvrig er det mange mørke tall i denne beregningen. Det er jo ingen som vet hvor mye disse selvstendig næringsdrivende (håndverkere, familiebutikker og kaféer egentlig tjener. Er trolig ingen av disse som vil oppgi en inntekt som utløser skatteplikt uansett reelle tall.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 727 Innlegg:

Når det gjelder dette med den statlige pensjonen på 600 Bath pr mnd., så er det stadig flere som får et sluttvederlag fra arbeidsgiver når de blir pensjonister. Nytt er også at flere har innført pensjonssparing. Nå er dette uansett ikke mye sett med norske øyne, men stadig flere pensjonister har tilleggsinntekter til denne statlige pensjonen.

Det er også sagt at den statlige pensjonen etterhvert blir forbeholdt de aller fattigste som ikke har andre inntekter etterhvert som dette med pensjonssparing griper om seg.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 072 Innlegg:

I et land med så store lønnsforskjeller som i Thailand så er det lite informasjon å hente i et uttrykk som "gjennomsnitt". De som tjener vanvittig mye vil jo løfte opp gjennomsnittet slik at langt de fleste vil tjene mindre enn dette gjennomsnittet. Kanskje da bedre å bruke "median-inntekten" som målestokk. Median-inntekten fastsettes ved at det er like mange som tjener mer enn medianinntekten som det antall som tjener mindre.

Forøvrig er det mange mørke tall i denne beregningen. Det er jo ingen som vet hvor mye disse selvstendig næringsdrivende (håndverkere, familiebutikker og kaféer egentlig tjener. Er trolig ingen av disse som vil oppgi en inntekt som utløser skatteplikt uansett reelle tall.

Ganske så enig lønnsforskjellene er enorme.  

De som eier større kafeer og spisesteder i småbyene tjener ikke så dårlig, men det er få slike spisesteder rundt oss.  De større kafeer og spisesteder er det hele familien som arbeider i.  Det er flest av gatematbutikkene med sine trillevogner som er deres butikker.

Men siden jeg bor blant kun thaier og de som tjener minst, så vet jeg at flesteparten tjener under 10.000,- baht i måneden i vårt distrikt.  Det er ingen skatt på disse inntektene for inntektene blir ikke oppgitt, og de betaler bare moms på 7% i store butikker, supermarkeder, bensinstasjoner og 7-Eleven.

Nå har håndtverkerene rundt her hevet sine lønninger, og de var på 250,- baht dagen lenge. Nå ser vi at disse som da har eget verktøy og er "mestere" tjener rundt 500,- baht dagen, og elektrikkerene tjener mest.  De som de som har småbedriftene har med seg, får jevnt 350,- baht dagen hvis de gjør en bra jobb.

Jeg snakker jo med thaiene daglig, og har omtrent bare thaier som venner og de snakker ofte om hva de tjener.  Det som retter opp for dem, er at omtrent alle har noe de dyrker og lever av.  Samt at de fisker ganske mye og får gratis mat.

Lærerene her de tjener som regel 15.000,- baht i måneden, noen spesiallærere har 20.000,- baht.  Men mange lærere har ekstraundervisning fra 15:00 til 17:00, og for det tar de 900,- baht i måneden pr. elev.  En ekstrainntekt som de ikke skatter av og får pensjon av.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 072 Innlegg:

Når det gjelder dette med den statlige pensjonen på 600 Bath pr mnd., så er det stadig flere som får et sluttvederlag fra arbeidsgiver når de blir pensjonister. Nytt er også at flere har innført pensjonssparing. Nå er dette uansett ikke mye sett med norske øyne, men stadig flere pensjonister har tilleggsinntekter til denne statlige pensjonen.

Det er også sagt at den statlige pensjonen etterhvert blir forbeholdt de aller fattigste som ikke har andre inntekter etterhvert som dette med pensjonssparing griper om seg.

Alle som arbeider i det offentlige får pensjoner som de kan leve av, det gjør også de som arbeider livet ut i større fabrikker.  Men ute på landsbygdene og de små landsbyene så er 600,- baht måneden det mest vanlige.  Hører det stiger til 700,- baht da de blir 70 år.

De som tjener minst har nok ikke mulighet for pensjonssparing.  De er ofte de som passer sine barnebarn da deres barn arbeider andre steder, men de sender penger hjem til foreldrene noe som er halt vanlig.

Men som nevnt store mørketall, men de fattige som det er mange millioner av på landsbygdene tjener lite.  Da er det godt å ha litt land så de kan dyrke sin egen mat.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 727 Innlegg:

Jeg snakker jo med thaiene daglig, og har omtrent bare thaier som venner og de snakker ofte om hva de tjener.  Det som retter opp for dem, er at omtrent alle har noe de dyrker og lever av.  Samt at de fisker ganske mye og får gratis mat.

A.H.

Skal da dette med sammenlignbare inntekter kunne sammenlignes, så må kanskje verdien av "selvberging" inngå i inntektsregnskapet. Hva måtte de alternativt betalt for den maten de dyrker selv?

Dette må legges til Bath-inntekten.

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 128 Innlegg:

Så hva finner vi ut av dette. Hva er best, gjennomsnitt eller median.? Same same...

Er vel bedre å finne ut av, hva tjener industriarbeidere i snitt/median i Thailand.

En gang var jeg på samme plass to ganger...

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 072 Innlegg:

Skal da dette med sammenlignbare inntekter kunne sammenlignes, så må kanskje verdien av "selvberging" inngå i inntektsregnskapet. Hva måtte de alternativt betalt for den maten de dyrker selv?

Dette må legges til Bath-inntekten.

Helt enig.  Da må det tas person som arbeider med det.  Oftest så er det barn som gjør den jobben mens foreldrene arbeider og tjener penger, og to søsken "tjener" eller får mat for rundt 2000,- baht i måneden.  En "månedslønn" på 1000,- baht pr. person.

Thailand har lang vei å gå før dette kan bli riktig.  I Norge har vi gjennomsnittslønn på landsbasis for hvert yrke, og de tallene er nok ganske så riktige.  Men "svartarbeide" er ikke med.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 727 Innlegg:

Ser av statistikker at Thailand har en befolkning på ca 69.161.000 fordelt på ca 20.000.000 husholdninger. Gjennomsnittlig husholdning bestod i 2010 av 3,2 personer. Statistikkene viser at befolkningsveksten flater ut, årlig vekst er nå ca 0,23%.

årlig inntekt              2015.     2020

35.000 -   75.000     22%.     19%. (prosent av husholdningene)

75.001 - 350.000.    42%.     40%

350.001 - 525.000.    20%.     22%

525.001 - 875.000.    11%.     13%

> 875.000.                   5%.       6%

Dette viser at medianinntekten for husholdningene finnes i gruppen med årlig inntekt 75.001 - 350.000, eller 6.250 - 29.170 Bath per måned.

Samtidig vet en at uten noen egne fradrag så må en ha en årsinntekt på over 300.000 før det utløser skatt. Er det bare en i husholdningen som har inntekt, så må årsinntekten overstige 400.000 før det utløser skatt. Da ser en at det er ikke mange thaier som betaler ordinær skatt. Har lest et sted at bare 10% betaler ordinær skatt. Den eneste skatten alle betaler er da 7% vat pluss skatter lagt til drivstoff og luksusvarer.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 072 Innlegg:

Ser av statistikker at Thailand har en befolkning på ca 69.161.000 fordelt på ca 20.000.000 husholdninger. Gjennomsnittlig husholdning bestod i 2010 av 3,2 personer. Statistikkene viser at befolkningsveksten flater ut, årlig vekst er nå ca 0,23%.

Dette viser at medianinntekten for husholdningene finnes i gruppen med årlig inntekt 75.001 - 350.000, eller 6.250 - 29.170 Bath per måned.

Samtidig vet en at uten noen egne fradrag så må en ha en årsinntekt på over 300.000 før det utløser skatt. Er det bare en i husholdningen som har inntekt, så må årsinntekten overstige 400.000 før det utløser skatt. Da ser en at det er ikke mange thaier som betaler ordinær skatt. Har lest et sted at bare 10% betaler ordinær skatt. Den eneste skatten alle betaler er da 7% vat pluss skatter lagt til drivstoff og luksusvarer.

Det er mye riktig i dette, og det med skatt er som jeg før har nevnt de fleste betaler bare 7% moms.

Men hva er egentlig tallene da de mange millionene som staten ikke vet hva tjener,  Det eneste som de vet er de som har gode jobber og fortjenester og betaler skatt.

Jeg tror rett og slett det er umulig å finne det ut, og staten har vel heller ingen interesse av det.  Men det har jo i mange år vært snakk om å heve momsen fra 7% til 9%, men ingen regjering tør å gjøre det.  Men det hadde nok vært bra da 7% er en svært liten skatt eller avgift.

A.H.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 727 Innlegg:

Hadde en venn som nå er død. Kona hans drev en liten butikk i huset der de bodde. Det var jo ingen regnskapsplikt, så myndighetene måtte bruke andre metoder for å stipulere inntekten. Det skjedde ved at de målte opp butikk-arealet. Det er da fastsatt en viss omsetning per arealenhet. Da kommer de fram til brutto omsetning. Ut fra dette beregner de inntekten ut fra en fastsatt avanse.

Summene ble aldri så store at det utløste skatteplikt, men om innehaveren var dyktig nok, så kunne nok den reelle inntekten bli såpass stor at det kunne utløst skatteplikt om det var regnskapsplikt.

Er kanskje noe lignende system de benytter ovenfor andre selvstendige næringsdrivende? 

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Det er mange yrker i Thailand som man kan tjena brukbart med pengar på ein dag , når man tenker

på intekten i Thailand . Vi var i Sriracha på lørdag og trafikken korka seg på Sukumviht Road til

vi skulle hjem at . Og vi blei enige om å ta en " TOK TOK "  en sån 3 hjuls limosin til Bangsaen .

Den tar gamle veien til Bangsaen og ingen trafikk og 150 baht for 8 km . Her i Sriracha tror jeg

att  dei som kjører TOK TOK kjører inn nermere 2 tusen for månen . Og her er det nermare 100

TOK TOk som er i ful kjør nesten  heile døgnet .  I byen her tar dei 50 Baht for ein tur og dei har

ca. 4 turer i timen .

Vedlagt(e) fil(er)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 727 Innlegg:

I Khon Kaen har tuk-tuk-ene omtrent priset seg ut av markedet. For noen år siden var det ikke taxi å oppdrive i byen, nå er det mange og de koster en brøkdel av hva en tuk-tuk koster. 

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

En fiskar tjenar bedre en gjenomsnitt Thai lønn ,

Her er det fiskare med en ca 25 fots båt og ei snurpenot , uten ekkolodd og vins til å snurpa noten .

Her er dei 3 man som jobbar på båten , og dei reiser ut i ca kl 8 -9 tiden på kvelden og kommer igjen

ca kl 5,00 på morgonen , og nesten altid har dei bra fangst .

Her som bilde viser er det sild dei har fått ca. 500 kg og dei får 50 Baht for kiloet det blir 25,000 Baht

Og det vanlige i Norge var halvparten på båten , og resten til manskap . Så her fikk dei vel 4000 baht

på hver av manskapet , Men mange dager er det mindre , men den siste månen har det vert mye sild ,

Vedlagt(e) fil(er)

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Street food er de noen tusen  stykker som har det som levebrød i Bangsaen,  Og jeg vil påstå

dei tjenar bedre en gjenomsnitt , Heile Bangsaen Beach står dei tett på begge sider av promenade

veien som er 4 km lang , Og Wannapha Beach er det rundt hundre stykker ,  Og tidligt på morgonen

i ca 5 tiden stiller dei seg opp langs heile 2 and Road , Som bilde viser .

Her er det altid mye folk om morgonen som kjøper frokost .

Vedlagt(e) fil(er)

Thaibreak

Thaibreak

Medlem

• Medlemmer
  • 882 Innlegg:

Fin oversikt, PanGei, men jeg skulle helst ha sett en ytterligere oppdeling av medianinntekten her. 40% tjener altså mellom 6.250 bath og 29.170 bath pr. måned, men i thai målestokk er dette et veldig stort spenn.

Hadde man fått delt opp dette igjen i tre grupper, f.eks 6.250-13.000 bath, 13.001-20.000 bath og 20.001-29.170 bath, så får man virkelig sett hvor mange husholdninger ligger.

Trekker man bort ekstreminntektene, de relativt få som drar snittet forholdsmessig mye opp, så tror jeg man vil få en snittinntekt i husholdningen i nærheten av 15.000 bath. Kanskje litt over. Det er min humble gjetning her, men godt mulig jeg bommer.

Snitt for enkeltinntekter kan nok ligge nærmere 10.000 bath vil jeg tro, eller litt i overkant, fortsatt gitt at de aller største inntektene ikke er med.

Dette innlegget har blitt redigert av Thaibreak: 08 mai 2018 - 15:02

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Er man litt oppfinsom i Thailand og ikke er dåven . så er det mange måter å tjena pengar på .

Og her er den eine gruppen som lager vifter og selger på stranden , Ho som sitter her ho bare

produksera vifter heile dagen ca 12 timers dag , Ho lager over 100 vifter for dagen , som ho får

10 baht for stk. Og så går det litt til matreial og lim , men ho tjenar over 20.000 baht i månen.

Og her i grannelaget mitt er dei nermare 30 stk som produksera og selger vifter på stranden .

Og ei vifte som dei selger på stranden tar dei 20 Baht for .

Vedlagt(e) fil(er)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 727 Innlegg:

Fin oversikt, PanGei, men jeg skulle helst ha sett en ytterligere oppdeling av medianinntekten her. 40% tjener altså mellom 6.250 bath og 29.170 bath pr. måned, men i thai målestokk er dette et veldig stort spenn.

Hadde man fått delt opp dette igjen i tre grupper, f.eks 6.250-13.000 bath, 13.001-20.000 bath og 20.001-29.170 bath, så får man virkelig sett hvor mange husholdninger ligger.

Trekker man bort ekstreminntektene, de relativt få som drar snittet forholdsmessig mye opp, så tror jeg man vil få en snittinntekt i husholdningen i nærheten av 15.000 bath. Kanskje litt over. Det er min humble gjetning her, men godt mulig jeg bommer.

Snitt for enkeltinntekter kan nok ligge nærmere 10.000 bath vil jeg tro, eller litt i overkant, fortsatt gitt at de aller største inntektene ikke er med.

Ikke uenig i det, Thaibreak. Men det var nå slik informasjonen var framstilt. Helt enig i at intervallene er i største laget. I likhet med deg vil jeg anta at median husholdningsinntekt ligger rundt 10-15.000 per måned. Større i byene enn på landsbygda (som derimot har større mulighet for selvberging).

Statistikkene viser at per i dag så bor ca 52% av befolkningen i urbane strøk, og andelen er økende. Det betyr kanskje at inntektene vil øke noe i byene, mens landsbygda vil sakke ytterligere akterut.

mao

mao

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 512 Innlegg:

Jeg er oppe i huset i Isan nå har en som legger gulvfliser for meg nå han tar 380 bath dagen Før var det 300 bath dagen helt grei pris nå syns jeg

Mao

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Nytt minimumslønnsområde mellom B308 og B330 - Bangkok Post- nyheter

På den nye tariffen ang. lønn i Thailand er det forskjellige lønstakster etter provins. se inlegg.

Chonburi -  Phuket - og Rayong har den høyeste lønnen med 330 Baht .

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere