Gå til innhold

Foto

Familieinnvandring m/D-visum eller forlovelsesvisum

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
6 svar til dette emnet

Martinus

Martinus

Medlem

• Nye medlemmer
  • 36 Innlegg:

tl;dr gis det fortsatt ut D-visum, og hvis ikke, hva er best, familieinnvandring eller forlovelsesvisum?

Hei

Når har det seg sånn at jeg og kjæresten min har vært sammen i snart 4 år og vi har besøkt hverandre mange ganger, kombinert over ett år.

Nå begynner vi å bli lei av å forlate hverandre og måtte bruke masse penger på flybilletter fram og tilbake så vi er glade for at det snart er mulig for at vi kan søke visum siden jeg snart er ferdig med første året som student som gjør at jeg får unntak på inntekt. Vi er enda ikke gift, men dersom det blir nødvendig, drar jeg til Filippinene denne junien får å gifte oss.

Vi lurer allikevel på om hva som er best og tar kortest tid å behandle, men aller mest er vi nysgjerrige på D-visum. Jeg har lest en del på dette forumet og Philguiden, men det er så mye motsigende påstander om dette. Gidder heller ikke spørre UDI siden alle vet hvor raske de er på å svare på uker gamle spørsmål, og spesielt nå som det er helg da det er helt dødt der.

Noen sier at D-visum ikke gis ut lenger i det hele tatt av den norske ambassaden i Filippinene, andre sier at det ikke blir gitt før familiegjenforeningssøknaden er blitt innvilget(hva f*** betyr dette at den ikke blir gitt ut før om ett år?! hva er poenget med "å tillate søkeren å forbli i Norge mens søknaden behandles"?), mens en del sier at så lenge begge ikke har vært gift og at søkeren har gått igjennom en uendelig mengde med byråkratisk verifisering av dokumentene sånn at de er stemplet ekte så skal det gå bra. Så hva er sant?

Så er det også det at det står på regelverket at referansepersonen må på et intervju før D-visumet kan blitt gitt, med mindre referansepersonen har vært til intervju i Norge i anledning saken før ekteskapet ble inngått. Så hvordan får man årna slikt møte før jeg drar dit. Hvis det ikke er mulig å få det gjort i løpet av en måned så er det ingen krise da, siden jeg kan bare sette av tid til jeg drar hjem, så får hun komme siden

Gjelder også kravet til fire års arbeid eller utdanning for rene nordmenn eller bare innvandrere?

Så gjerne forklar meg nøye om dette her, fordi etter alt det jeg har lest så er det disse spørsmåla som jeg ikke kunne finne svar på om D-Visum.

Så er det dersom D-visum ikke lenger gis ut, hva er da det beste alternative for oss slik at vi slipper å måtte vente til vi blir gamle skrothauger? Har lest skrekkhistorier der selv forlovelsesvisum har tatt nesten ett år, og at et par fikk en melding om at det kom til å ta 12 måneder til når de allerede hadde søkt for et år siden. På UDI så står det jo klart at forlovelsesvisum tar 6 måneder, som kun det er ganske lenge for oss. Mens familieinnvandring tar hele 12 måneder i gjennomsnitt.

Men jeg har også lest at begge ikke tar vanligvis mer enn 2-5 uker, noe som høres litt BS ut.

Så kom gjerne med deres erfaring om dette så vi kan få løst denne vanskelige situasjonen

Takk

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 042 Innlegg:

UDI melder at det er 6 mnd behandlingstid på både familiegjenforening og forlovelsesvisum.

Da blir det opp til dere hvor dere vil gifte dere, men søker dere forlovelsesvisum kan dere jo settet igang å søke med en gang.

Ellers må dere jo gifte dere først for så å søke familiegjenforening.

https://www.udi.no/  er stedet du vil finne all informasjon

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 042 Innlegg:

Jeg innbiller meg at det er enklere dokumentmessig å ta forlovelsesvisum, registrering av ekteskapet gjøres da i norge når hun får nytt pass.

Lag en bruker på søknadsportalen for henne 

https://selfservice.udi.no/no/

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 042 Innlegg:

D-visum, 7 dagers innreisevisum finner jeg ikke informasjon om desverre

Du kan sjekke her https://www.norway.no/en/philippines/

VetBest

VetBest

Medlem

• Medlemmer
  • 1 179 Innlegg:

Jeg har akkurat assistert et par hvor dama er thai. Vi fant ut at det enkleste var at de giftet seg her, og hun søkte familiegjenforening fra Thailand. Hun hadde selvfølgelig alle papirene som kreves for å gifte seg i Norge (Reglene finner du på skatteetatens side), verifisert av thai-ud. De giftet seg i Norge i slutten av februar, hun returnerte første uka i mars og papirene ble innlevert til søknadsenteret i Bangkok i midten av mars. 
Etter tre uker fikk hun melding fra UDI at søknaden var innvilget.
Det som tok mest tid var at hennes skilsmisse i Thailand måtte godkjennes av fylkesmannen her, og prøving av ekteskapsvilkårene.

Paret fikk mange advarsler mot å gifte seg i Norge fra folk som ikke hadde satt seg inn i reglene...
Dama ankom Norge for noen dager siden og venter på timen hos politiet så hun kan få sitt oppholdskort.
På UDI's hjemmeside sto det at behandlingstiden var 3 mnd. når søknaden ble levert, det sto at behandlingstiden for innreisevisum (D-visum) var 4 mnd.

janet

janet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 433 Innlegg:

følgende var på dampradioen (NRK P1) i dag;

det ble sagt at for 2 år siden hadde Sivilombudsmannen påpekt at UNE/UDI tolket norsk lov feil

når de fastslår når en søknad om familiegjenforening er levert.

Sivilombudsmannen instruerte UNE/UDI om hvordan loven skal tolkes og hvordan innleveringstidspunkt

skal beregnes

nå viser det seg UNE/UDI ikke har fulgt påleggene fr SivOmannen og dag sitter men med i størrelsesorden 300 søknader

hvor innleveringstidspunkt er beregnet feil

følgelig er det mulig at en lang rekke søknader er blitt avslått på fei grunnlag

ikke verst!

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 543 Innlegg:

UDI -med dagen politiske ledelse jobber for å gjøre alt så vanskelig som mulig. Ref Listhaug som hevet inntektskravet -uten å spørre stortinget - men ble instruert om å andre tilbake.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Filippinene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere