Gå til innhold

Foto

Tenketanken få fart på Norge

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
18 svar til dette emnet

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 118 Innlegg:

Tenkte å lage en tråd der kreative ideer kunne fått spire og gro ( og gjødsles ) til å få fart på Norge i disse "ekstreme nedgangstider" !

Kjør på Alt for Norge !

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 118 Innlegg:

Ser i Thailand nå at det er umåtelig populært og kle seg i gammel tradisjonell klesstil.

Hva med å få til det i Norge og snart er det Norsk nasjonal dag masse selskaper og anledninger å kle seg slik.

Få våre nye nordmenn til å føle seg mer Norsk, bedre integrering, bedre forståelse av Norsk kultur, Historie . språk ,økonomi, etc,

Kanskje innvandrerne hadde blitt begeistret til å gå med en slik klesdrakt ?

Masse arbeidsplasser kunne det skapt.

Enkelte kunne til og med hatt arbeidsplassen sin hjemme  vist de av en eller annen grunn ikke ønsker å gå ut fra hjemmets fire vegger.

Inspirasjon går det an å hente frem via google`s søketjeneste eller noe.

Henter frem noen alternativer her.

1.jpg

kd-940.jpeg

Georg-Reyd-Vikingvalley-Photo-542x330.jp

%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA-vik

Dreier_Plansje03_4.jpg

1024px-Svenska_folkdr%C3%A4kter%2C_del1%

fortidsfmilien.jpg

385228_58756216_None.jpg

250px-Gutt-ikkepedia.jpg

standard_folkedrakt3.jpg

ROMDANM.jpg

golden-elizabethan-dress.jpg

1846665-8-1392206374472.jpg

1846665-8-1392206237698.jpg

Bunad_Telemark.jpeg

i285415639313506280._szw1280h1280_.jpg

skann0002_(4)_-_Kopi.jpg

e38c541b7cdd19af65cf70d1f8dfa582.jpg

Bilder kan være beskyttet av opphavsrett (Bildelinkene kan føre til opphavsretten)

Dette innlegget har blitt redigert av pelle: 10 april 2018 - 16:57

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 108 Innlegg:

Ser i Thailand nå at det er umåtelig populært og kle seg i gammel tradisjonell klesstil.

Hva med å få til det i Norge og snart er det Norsk nasjonal dag masse selskaper og anledninger å kle seg slik.

Få våre nye nordmenn til å føle seg mer Norsk, bedre integrering, bedre forståelse av Norsk kultur, Historie . språk ,økonomi, etc,

Kanskje innvandrerne hadde blitt begeistret til å gå med en slik klesdrakt ?

Masse arbeidsplasser kunne det skapt.

Enkelte kunne til og med hatt arbeidsplassen sin hjemme vist de av en eller annen grunn ikke ønsker å gå ut fra hjemmets fire vegger.

Inspirasjon går det an å hente frem via google`s søketjeneste eller noe.

Henter frem noen alternativer her.

1.jpg

kd-940.jpeg
Georg-Reyd-Vikingvalley-Photo-542x330.jp
%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA-vik
Dreier_Plansje03_4.jpg
1024px-Svenska_folkdr%C3%A4kter%2C_del1%
fortidsfmilien.jpg

385228_58756216_None.jpg

250px-Gutt-ikkepedia.jpg
standard_folkedrakt3.jpg

ROMDANM.jpg

golden-elizabethan-dress.jpg

1846665-8-1392206374472.jpg

1846665-8-1392206237698.jpg

Bunad_Telemark.jpeg

i285415639313506280._szw1280h1280_.jpg

skann0002_(4)_-_Kopi.jpg

e38c541b7cdd19af65cf70d1f8dfa582.jpg

Bilder kan være beskyttet av opphavsrett (Bildelinkene kan føre til opphavsretten)

Her var det mye til enhver anledning.

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 118 Innlegg:

Color Line sliter med å være bærekraftig med å være "Norsk" og ønsker å bli "Tysk" dette kan føre til at 700 Norske sjøfolk kan miste jobbene sine.

I så tilfelle vil jo dette føre til tapte inntekter og økte utgifter for den Norske stat og flere kommuner.

Korriger meg vist eg tar feil, noen som har noen løsninger her til det beste for Norge ?

Fremskrittspartiets næringspolitiske talsmann Morten Ørsal Johansen snakket tirsdag til tillitsvalgte i Color Line. Han gikk til frontalangrep på sin egen regjering, som vil tillate Color Line å flagge om sine ferjer til Tyskland. Om det skjer, kan 700 norske sjøfolk erstattes med utlendinger med lavere lønn, 

– Alle vet at Høyre er redernes parti, og Fremskrittspartiet er sjøfolkenes parti. Slik har det alltid vært, og dette er en sak vi har kriget masse om, sa Frp-politikeren til de tillitsvalgte som hadde seminar om bord på Kiel-ferja Color Magic.

https://www.abcnyhet...-i-regjeringen 

Dette innlegget har blitt redigert av pelle: 11 april 2018 - 07:18

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 118 Innlegg:

Her er innspill fra en som har gått gjennom det Norske introduksjonsprogrammet.

https://www.bt.no/bt...r-for-firkantet

Programmet er for firkantet
Når alle innvandrere sluses gjennom det samme introduksjonsprogrammet, sier det seg selv at ikke passer for alle.

ABDULLAHI IBRAHIM
Lærer i Bergen
12. april 2018 07:00, oppdatert 11. april 2018 11:55

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) uttalte i februar at introduksjonsprogrammet fungerer dårlig, og at endringer må til hvis det skal lykkes. Det har han helt rett i.

Jeg har lenge vært kritisk til måten introduksjonsprogrammet drives på. Ikke misforstå, for jeg er ikke imot programmet som helhet. Hadde det ikke vært for introduksjonsprogrammet, hadde jeg ikke vært hvor jeg er i dag. Men jeg er kritisk til dets egnethet.

Jeg kom til Norge like før programmet ble innført. Jeg var derfor heldig som fikk mulighet til å delta i dette programmet. Utbyttet mitt var stort, og jeg klarte meg fint med det jeg lærte der. Grunnen til at jeg lyktes så godt, kan skyldes to faktorer.

For det første var jeg målbevisst og målrettet. Jeg visste hva jeg ville, og hva jeg måtte gjøre for å kunne oppfylle drømmene mine. Min målbevissthet hjalp meg med å få maksimalt utbytte av tilbudet.

For det andre skyldes det god planlegging og utmerket oppfølging av mine veiledere fra introduksjonsprogrammet. De ga meg muligheter til å satse på det jeg ville oppnå. Uten dette samarbeidet mellom veilederne og meg, hadde det nok ikke gått så bra.

Jeg var en av de heldige som ikke måtte gå fra én praksisplass til en annen, men kunne satse og fokusere på å lære språket og det påfølgende studieløp i løpet av de to årene som programmet varer. Dette gjaldt ikke bare meg, men det var også mange andre som var i samme situasjon.

Jeg kjenner faktisk flere av dem som i dag har gode posisjoner. Da jeg deltok i dette programmet, opplevde jeg at det fantes to hovedgrupper blant deltakerne: de som mestret programmet, og de som ikke gjorde det.

For få deltakere på introduksjonsprogrammet er i jobb, mener Jan Tore Sanner (H). – Alle må gjennom den samme fastlagte prosessen, uansett om en er høyt utdannet eller analfabet, skriver Abdullahi Ibrahim. 

De som mestret introduksjonsprogrammet kan deles inn i to undergrupper. Den første kunne følge programmet nesten problemfritt, fordi de hadde gode forutsetninger i utgangspunktet. Dette var høyt utdannede folk som egentlig kunne klart seg fint i samfunnet, hvis de hadde fått godkjent sine dokumenter raskt nok.

Den andre undergruppen var folk som ikke hadde en god skolebakgrunn, men som var topp motiverte. De var ambisiøse og målrettede i sitt arbeid. De kunne håndtere utfordringene, hadde de gode planer for seg selv, og visste hvordan disse planene skulle settes ut i livet.

Den andre hovedgruppen hadde store utfordringer. I likhet med gruppe én kunne denne også deles inn i to undergrupper. Den ene var analfabeter uten forutsetninger for å kunne følge programmet. Tenk deg at du ikke engang kan skrive navnet ditt, og så blir du satt til å lage planer, oppfølginger og vurderinger. Det er ikke vanskelig å forstå at mange fra den gruppen sliter.

Den andre gruppen fra hovedgruppe to hadde også store utfordringer, men på en annen måte enn den første gruppen. Det var flyktninger som hadde opplevd krig på nært hold, og dermed slet psykisk. Slike deltakere trenger debrifing, traumebehandling og tettere oppfølging enn andre grupper.

Alle deltakerne måtte delta i programmet i to år. Det er her introduksjonsprogrammet feiler. Denne tidsrammen gir ingen fleksibilitet.

Alle må gjennom den samme fastlagte prosessen, uansett om en er høyt utdannet eller analfabet. Det var bare én kjørebane for det jeg vil karakterisere som fire ulike grupper mennesker.

Introduksjonsprogrammet består av flere tiltak, blant annet opplæring i norsk og samfunnskunnskap og tiltak som forbereder en til videre opplæring eller til arbeidslivet. Dette kan være forvirrende for mange deltakere, særlig de med liten eller ingen skolebakgrunn.

Det hadde vært bedre hvis man satset på ett tiltak om gangen. En kunne for eksempel fokusert fullt og helt på norsk- og samfunnsfagopplæring det første året. I løpet av det andre året kunne man så velge selv om en ville fortsette med videre utdanning eller prøve å komme seg i jobb.

Stønaden vedkommende har til andreåret, kan da gis som studiestipend eller settes som lønnstilskudd bedriften en jobber det året. Dette vil kunne gi gode resultater. En kan få større sjanse til å få en fast jobb, opparbeide seg kompetanse og få muligheten til å praktisere det norske språket.

Det er ganske kritikkverdig å sende folk fra én praksisplass til en annen, der det er få muligheter til å kunne få en fast stilling. Det er dette som virker demotiverende for mange.

Videre bør Norsk organ for kvalitet i utdanningens (Nokut) arbeid med godkjenning av utdanninger fra andre land effektiviseres. Det er mange som rammes av at det tar altfor lang tid å få tilbakemelding fra Nokut. Dette virker også demotiverende.

Jeg er ikke mot at man skal bruke tid på kvalitetssikring, men det bør ikke gå ut over mennesker som ønsker å komme seg raskt videre i samfunnet.

Dette innlegget har blitt redigert av pelle: 12 april 2018 - 12:30

Gunners

Gunners

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 087 Innlegg:

Color Line sliter med å være bærekraftig med å være "Norsk" og ønsker å bli "Tysk" dette kan føre til at 700 Norske sjøfolk kan miste jobbene sine.

I så tilfelle vil jo dette føre til tapte inntekter og økte utgifter for den Norske stat og flere kommuner.

Korriger meg vist eg tar feil, noen som har noen løsninger her til det beste for Norge ?

Fremskrittspartiets næringspolitiske talsmann Morten Ørsal Johansen snakket tirsdag til tillitsvalgte i Color Line. Han gikk til frontalangrep på sin egen regjering, som vil tillate Color Line å flagge om sine ferjer til Tyskland. Om det skjer, kan 700 norske sjøfolk erstattes med utlendinger med lavere lønn, 

– Alle vet at Høyre er redernes parti, og Fremskrittspartiet er sjøfolkenes parti. Slik har det alltid vært, og dette er en sak vi har kriget masse om, sa Frp-politikeren til de tillitsvalgte som hadde seminar om bord på Kiel-ferja Color Magic.

https://www.abcnyhet...-i-regjeringen 

Vel. Dette med at sjøfolkene er en kasteball er jo ikke akkurat nytt.

Hvor skal vi begynne ?

Starter med 2. verdenskrig og Churchills utsagn: "innsatsen til de norske sjøfolkene ujnder krigen kan versettes til en million mann."

Det var ca 25.000 norske krigsseilere under 2. verdenskrig.

Det ble i den forbindelse opprettet et fond, NOTRASHIP, hvor sjøfolkene kunne investere penger i.

Midlene i dette fondet skulle gå til skadede sjøfolk og etterlatte etter krigen.

Fondet ble styrt av norsk myndigheter

Mens de som satt forholdsvis trygt i England under krigen ble feiret med pomp og prakt skjedde

det motsatte med de overlevende krigsseilerne.

Å seile år etter i konvoier, hvor det ene skipet etter det andre ble sprengt i luften var en enorm påkjenning-

Etter krigen var det mange av de overlevende som gikk til grunne både sosialt og økonomisk,

da det var lite hjelpskamplett å hente fra fondet.

Dette er en skamplett i norsk historie !

Reiste til sjøs på langfart for første gang i 1955 som 18-åring.

279 kroner måneden som maskingutt,18 måneders kontrakt og fri hjemreise etter 2 år.

For å gjøre en historie kort. Har seilt med fem krigsseilere. Samtlige var preget av senskader

og alkoholisme. Den ene, som det var nærmest umulig å innlede en samtale med led tydeligvis

også av depresjoner.

En morgen stor slippersene hans ved rekka. Han var borte.

En motormann falt ned fra lukekanten og ned i et lasterom. Beruset. Døde.

En tredje, en stuert, fikk sparken p g a alkoholforbruket.

Den fjerde , en 4.maskinist, ble sykavmønstret p g a hjerteinfarkt. Også glad i alkohol.

Den femte, en skipper, som jeg seilte under som radiooffiser mange år senere, pisset på seg i radiorommet mens han ventet på en værmelding mens en kraftig typhon var på vei i vårt område.

På lugaren hadde han alltid en karaffel med vann ved siden av køya. Tillot meg en gang i et ubevoktet øyeblikk å smake på "vannet" i karaffelen. Det var ren Gin.

I 1955, mens båten lå i Singapore, kom jeg og min skipskamerat men vi satt i en bar i snakk med en nordmann som seilte som 1. styrmann på en norsk båt som gikk i kystfart i søsøst-asia.

Han inviterte oss ombord.

Da vi vi entret båten ble vi vitne til et syn jeg aldri før eller siden har sett.

Det krydde av kinesiske kulier på dekk, pluss koner og unger.

Det var china-crew med familier og selv om dette var rundt midnatt,drev de med matlaging.

De reiste seg ærbødig og bukket dypt da vi passerte.

I1.styrmannens lugar sto en tom whisky flaske. Han tok flaske og heiv den i skottet (veggen) så den knustes. Like etterpå dukket hans personlige "boy" opp.1.styrmannen rakte kun to fingrer i været og

"boyen" forsvant øyeblikkelig og dukket opp med to nye flasker, feide opp glasskårene og forvant

bukkende ut av lugaren. Ingen overtidsbetaling til denne karen, nei. :smile:

Det var nok ikke rare betalingen til dette china-crewet, men for de som intet eier var det sikkert

tilfredsstillende.

Sjømannsforbundet kjente til disse båtene, men så lenge rederiene betalte en viss avgift ble det

aldri reist krav om norsk  mannskap.

I 1987 ble så NIS, Norsk interasjonalt skipsregister pprettet, bl a for opprettholdelse og sysselsetting

av norske sjøfolk.

Det ble imidlertid også åpne for bruk av utenlandsk mannskap på hjemlandets betingelser.

Og dermed nærmest kroken på døra for nyrekruttering av norske sjøfolk.

IMin siste båt var registrert i NIS registeret. For meg var hyra meget god. For hver dag påmønstret

fikk jeg en betalt fridag,

Båten, en tankbåt, gikk i kystfart på Nigeria med nigeriansk mannskap. Et skummelt land. Utenfor Biafra, ved Port Elisabeth, ble vi forsøkt kapret.

I Lagos turde vi norske offiserer aldri gå i land. Kaiområdet lå i mørke, og vi ville aldri kommet levende gjennom der.

Men en gang fikk vi agenten til å hjelpe oss.

Han arrangerte transport til en nattklubb hvor vi tilbragte noen timer.

Mange unge filippinske damer som var blitt lokket dit.

Etter hva vi så, er jeg desverre redd for at ingen av dem noen gang vil se hjemlandet i live igjen.

Er desverre redd for at Colour Line får viljen sin.

Norske sjøfolk har vel alltid gått under kategorien bruk, og kast, når andre alternativer er billigere.

I dette tilfellet, som i alle andre, er det de kapitalsterke som får det siste ordet

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 089 Innlegg:

Starter med 2. verdenskrig og Churchills utsagn: "innsatsen til de norske sjøfolkene ujnder krigen kan versettes til en million mann."

Det var ca 25.000 norske krigsseilere under 2. verdenskrig.

Det ble i den forbindelse opprettet et fond, NOTRASHIP, hvor sjøfolkene kunne investere penger i.

Midlene i dette fondet skulle gå til skadede sjøfolk og etterlatte etter krigen.

Fondet ble styrt av norsk myndigheter

Mens de som satt forholdsvis trygt i England under krigen ble feiret med pomp og prakt skjedde

det motsatte med de overlevende krigsseilerne.

Å seile år etter i konvoier, hvor det ene skipet etter det andre ble sprengt i luften var en enorm påkjenning-

Etter krigen var det mange av de overlevende som gikk til grunne både sosialt og økonomisk,

da det var lite hjelpskamplett å hente fra fondet.

Dette er en skamplett i norsk historie !

Faren min var 18 år under andre verdenskrig og skipet var lagt til kai i England.

Etter 2 timer gikk de i land og inn på en pub  ikke så langt fra skipet hvor de koste seg med øl da flyalarmen gikk. Hva gjør vi.

De ventet 1 time, gikk tilbake for bare å se at skipet var blitt senket ved kai. Men han klaget aldri at han var redd på sjøen under krigen.

Dette innlegget har blitt redigert av Tellus: 13 april 2018 - 14:08

En gang var jeg på samme plass to ganger...

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 118 Innlegg:

Sysla har en sak om Norske sjøfolk gjennom historien

https://sysla.no/mar..._campaign=promo

– Vi stod for det meste igjen med norske senioroffiserer, og fikk utenlandske underordnende, med Filippinere som den største gruppen, sier Bakka.

Deretter fulgte det historikeren kaller for en “en ganske hardhendt sanering” av hele strukturen rundt sjøfolk.

– Direktoratet for sjøfolk ble nedlagt og velferdstjenester ble sterkt redusert.

– Dårlig håndtert
Samtidig slår han fast at rederiene ikke er uten skyld.

– Sjømannsstanden som helhet har alltid hatt en høy grad av lojalitet mot skip og flagg. De hadde sin kultur og sitt samhold om bord. Så, etter lang og tro tjeneste, får du plutselig et brev på fire linjer hvor det nærmest kun står: “Ditt arbeidsforhold er nå opphevet”, uten engang å få takk for arbeidet. Mange av oppsigelsene var helt klart håndtert på en dårlig måte, sier Bakka.

– I dag forsøker vi å opprettholde et maritimt element ved hjelp av nettolønnsordningen, legger han til.

Nettolønnsordningen innebærer at staten refunderer det rederiet betaler i arbeidsgiveravgift for sjøfolkene sine. De får også utbetalt tilsvarende det sjøfolkene betaler i skatt.

En graf under her som viser 1960 - 44 445 Nordmenn  10 049 Utenlandske i 2009 - 10 370 Nordmenn 42 880 Utenlandske

https://infogram.com...1h7v4pxqkjvj2k0

Tallene frem til 1993 er hentet fra SSB sitt historiske arkiv. Fra 1972 er spesialskip som taubåter, bergingsbåter o.l. regnet med.
Tallene fra 1994-2009 er hentet fra Rederiforbundet. Bemanningstallene deres for 2008 mangler, og de sluttet å hente inn slike tall i 2009. Rederiforbundets tall inkluderer også sjøfolk på fartøy for olje- og gassindustrien, men ekskluderer sjøfolk i innenriksfart.

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 118 Innlegg:

14 - 15 åringer med ingen respekt for Politiet.

Så de har ingen forståelse for at Politiet er deres venn ?

«Politiet skal gjennom forebyggende, håndhevende og hjelpende virksomhet være et ledd i samfunnets samlede innsats for å fremme og befeste borgernes rettssikkerhet, trygghet og alminnelige velferd for øvrig.»

Hva skal man gjøre med sånt ?

Vist "vi" ikke kan få de inn på den riktige veien tror eg veiene må forandres for de.

https://www.vg.no/ny...grense-er-naadd

– Vi ble sjokkert over det som skjedde forrige helg. Det er helt horribelt at tenåringer angriper politiet. Det viser at de ikke har noe respekt overfor politiet, og slik vil vi ikke ha det, sier Kristiansen, som er foreldrerepresentant i Driftsstyret på Vestli skole.

– Dette dreier seg om noen titalls personer som har en atferd som ikke er lik den vanlig ungdom har – de ønsker ikke å snakke med politiet eller ha kontakt med oss når vi driver forebyggende arbeid, sier Lund.

Flere har droppet ut av skolen.

– De klarer ikke helt å følge den norske skolemodellen. Politiet ser med bekymring at enkeltpersoner med kriminell bakgrunn påvirker ungdommene, sier Lund som oppfordrer foreldrene til å være våkne og passe på.

– Det er helt naturstridig at 14–15-åringer er ute etter midnatt. Dette er foreldrenes ansvar, sier han.

Kongen av Pattaya

Kongen av Pattaya

Medlem

• Nye medlemmer
  • 70 Innlegg:

I den retning landet går nå er høyere fart det siste man trenger.

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 118 Innlegg:

I den retning landet går nå er høyere fart det siste man trenger.

Enig bedre og roe ned.

Jeg er vel ikke så "mentalt" god til å uttrykke hva jeg vil frem til i setninger eller ord valg.

Men jeg synes det er så mye fokus på alt som er feil i steden for å finne løsninger til forbedringer.

Er ikke så bra å feie all driten under teppet men fokus på å få det rent.

Dette innlegget har blitt redigert av pelle: 14 april 2018 - 10:37

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 118 Innlegg:

https://www.vg.no/ny...n-i-ungdomskrim

– En ting jeg lærte som tidligere strafferettsadvokat er at de jeg traff tidlig i løpet som utøvere av småkriminalitet – de traff jeg igjen senere som drapsmenn og utøvere av alvorlig kriminalitet, sier Raja.

Han mener mye av årsaken til veksten i kriminaliteten er negative opplevelser blant barn med autoritære foreldre med bruk av vold mot egne barn.

– Dette er vennligsinnede råd til Wara. Jeg tror vi kan få til mye bra sammen. En justisministers fremste oppgave er kriminalitetsforebygging. Denne ballen fra meg må tas imot av den nye justisministeren. Han er rett mann til denne jobben, mener Raja, som likevel sier regjeringen hittil har vært for tam i sin opptreden mot kriminalitetsøkningen blant unge.

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 543 Innlegg:

Ref. robotene kommer - det må en politisk løsning til med noen regler som gjør at ikke all verdiskapning havner hos noen få.

Se avbeidsgiveravgiften - 14,1% på all lønn - er ikke noe tilsvarende på maskiner - tvert imot så avskrives de og alle deler og vedlikehold kan trekkes ifra. I stedet for å redusere formueskatten til noen få rikinger kunne de redusert arbeidsgiveravgiften. 

For staten er en arbeidstaker uansett verdifull; skatt og forbruk. En maskin som produserer varer eller tjenester - fører også til skatt på overskudd fra bedriften - men når flere og flere store bedrifter klarer å trylle bort dette overskuddet på kreative måter - f.eks ved å kanalisere via Irland (nesten ikke skatt) - så blir det en dårlig deal for gamle Gnore.

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 118 Innlegg:

Bunadsyerske og designer Siri Sveen Haaland (30) er initiativtaker til foreningen Bunadspolitiet. Målet er å endre norsk lov, slik at klær – deriblant bunader – må merkes med opprinnelsesland.

– Folk tar for gitt at bunaden de kjøper er sydd i Norge, men den kan like gjerne være sydd i Estland, Thailand eller Kina. Det er ikke krav til merking av opprinnelsesland for klær i Norge, sier Siri Sveen Haalandtil Aftenposten.

Dette vil hun endre.

– Å kjøpe en utenlandsprodusert bunad blir som å kjøpe en veldig dyr kopi, som å kjøpe en fake Rolex i en Rolex-butikk og tro du får ekte vare, sier hun.

– Vi får inn flere og flere utenlandsproduserte bunader. Jeg har sett mange eksempler på at bunader har feil passform og farger og får slitasjehull etter få år. Da har du heller tapt ekstremt mye penger fremfor å spare, mener Haaland.

Lite å spare for kunden
Hun sier utenlandsprodusentene legger seg rett under prisen på en bunad sydd i Norge, noe som forleder folk til å tro at bunaden er norsklaget.

– Det er tull at norske bunader koster 100.000 og utenlandske 25.000. En bunad til 35.000 kroner kjøper du kanskje til 33.000 fra Solhjell Bunader, som får bunadene sydd i Estland. Der er lønnsnivået et helt annet enn her, sier Haaland.

– Underveis tar noen kjempefortjeneste, for det tar like langt tid å lage en bunad i Norge som i et annet land. De som selger ekte norske bunader har liten fortjeneste. Men jeg elsker å sy, det er derfor jeg gjør dette, sier hun.

https://www.bt.no/ny...-bunadspolitiet

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 089 Innlegg:

Ref. robotene kommer - det må en politisk løsning til med noen regler som gjør at ikke all verdiskapning havner hos noen få.

Se avbeidsgiveravgiften - 14,1% på all lønn - er ikke noe tilsvarende på maskiner - tvert imot så avskrives de og alle deler og vedlikehold kan trekkes ifra. I stedet for å redusere formueskatten til noen få rikinger kunne de redusert arbeidsgiveravgiften. 

For staten er en arbeidstaker uansett verdifull; skatt og forbruk. En maskin som produserer varer eller tjenester - fører også til skatt på overskudd fra bedriften - men når flere og flere store bedrifter klarer å trylle bort dette overskuddet på kreative måter - f.eks ved å kanalisere via Irland (nesten ikke skatt) - så blir det en dårlig deal for gamle Gnore.

Må man betale sykemelding i 2 uker for maskiner? eller kjøper man deler/ vedlikehold for pengene. Bare spør...

En gang var jeg på samme plass to ganger...

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 805 Innlegg:

Må man betale sykemelding i 2 uker for maskiner? eller kjøper man deler/ vedlikehold for pengene. Bare spør...

Foreløpig er det bare innvesteringsavgift på maskiner, og den strøm eller "drivstoff" maskinene bruker.  Men det blir nok flere avgifter på linje med bomavgiftene.   ;-)  :-o  :smile: 

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 15 mai 2018 - 00:36

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 805 Innlegg:

Skatter og avgifter er jo statens største inntekter.  De totale inntektene er 1180 milliarder kroner.  Avgiftene er totalt på 827 milliarder av 1180 milliarder.  Det er 5 ganger så mye inntekt av avgifter som på olje og gassinntektene.  Andre inntekter er 163 milliarder, og her er nok en del av dette bøter og veiavgifter og bomavgifer.  Uten skatter og avgifter stopper Norge, men vi ønsker jo alle gode skoler, sykehus og pensjoner så det er nødvendig.

Kanskje litt skremmende tall, ikke minst hvis oljepris og US dollar vi får ved salg av olja raser nedover.  Men mat må verden ha, og takk og pris for vi har salg av fisk.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 22 805 Innlegg:

Når vi vet at oljeinntektene heldigvis har øket, så kan regjeringen nå unngå uttak fra oljefondet noe som er positivt.

https://e24.no/boers...n-2015/24333295

Yrkesaktive kvinner i Norden har gitt prisløft.  Nok ett positivt trekk.

https://e24.no/naeri...tloeft/24334069

Men det er og negative innslag, og det er at det nå spås vekstbrems.  Men ikke underskudd.

https://e24.no/makro...kerhet/24333942

Så alt i alt så går nok Norge i trygge spor, også i tia som kommer og ligger foran oss.    :smile:    :smile:    :smile: 

A.H.

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 118 Innlegg:

Nå har eg vært en tur ute i Havet og bygger ny plattform som DU eier en del av, vannvittig forventet inntjening over 50 år ;-)

Akkurat som å vinne i LOTTO født i Norge og jobbe i Nordsjøen verdens beste arbeidsmiljø kanskje ?

https://www.aftenpos...dagens-oljepris

Fredag 10. feb. 2018 var oljeprisen på 64,27 dollar fatet, og dollarkursen på 7,9 kroner. Med slike tall vil gigantfeltet Johan Sverdrup gå med enorme 9.617.657 kroner i overskudd – hver time – når det når topproduksjon på 660.000 fat olje i døgnet. Det skjer en tid etter at fase 2 starter i 2022.

Det timeoverskuddet vil være nok til å lønne nesten 20 sykepleiere i ett år, ifølge lønnsstatistikk fra SSB.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere