Gå til innhold

Foto

Hva er det med Thailand?

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
41 svar til dette emnet

Åge

Åge

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 8 752 Innlegg:

I snart 20 år har politikerne prøvd å redusere frafallet i videregående skole. - Ikke å fullføre videregående i dag har langt større konsekvenser enn for noen tiår siden. 

Taperne, er særlig gutter fra arbeidsklassen. Familiens sosiale og økonomiske bakgrunn har fått større betydning for hvordan elevene presterer på skolen.  Så,........hva er det med Thailand som gjør det så inn i hampen dårlig på videregående? Mange thaier i Norge er gift med nordmenn, men det ser ikke ut til at DET har noen positiv betydning for prestasjonen til avkommet. Thaier er og blir sist (3,18) - de kommer faktisk etter Somalia (3,36), Afghanistan (3,36) og Eritrea (3,36).

Filippinere i Norge er ofte i samme situasjon som thaier - gift med en nordmann, men vi ser altså ikke samme resultatene der iforhold til Thailand.  I tillegg, Vietnam gjør det altså best - de gjør det enda bedre enn etniske nordmenn. Så, hva er det med Thailand? Det må være noe grunnleggende galt de gjør siden de oppnår slike resultater......

Ref: https://www.nettavis...3423420272.html

Dette innlegget har blitt redigert av Åge: 28 februar 2018 - 09:06

hebba

hebba

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 677 Innlegg:

Mulig det er at barna i Thailand ikke har god nok undervisning og lærere?Når de kommer til Norge så henger de etter de andre elevene og har problemer med ta de igjen(gjennomsnittet). Kanskje de heller ikke får den spesialhjelpa de mulig trenger fra div instanser og foreldre? 

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 575 Innlegg:
Det jeg har hørt fra folk med erfaring innen integrering, er at vietnamesere raskt skaffer seg jobb, bolig og
bil. Det er sjeldent noe problemer. Ellers syns jeg artikkelen det linkes til gir gode forklaringer
på ulikhetene:
" Vi vet at mange er kommet på familiegjenforening og at flertallet er kommet etter barneskolen."
"De tradisjonelle forklaringene knyttet til sosioøkonomisk bakgrunn er utslagsgivende også i denne rapporten"

Dette burde bety at thai/norske barn fra middelklasse født i Norge skulle ha like
gode forutsetninger som alle andre barn fra middelklasse. Alt annet ville være
oppsiktsvekkende.

Dette innlegget har blitt redigert av SomLak: 28 februar 2018 - 10:36

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Interresant!
Det er nok et element av negativ kulturell ulikhet som kommer til syne i statistikken, tenker jeg. De fleste thai/norske barna er fra mors side (for det er over 90% thailandske mødre) belemret med et langt svakere bidrag til å begripe skolens betydning og svakere evne til å følge opp sine barn i forhold til skolen enn hva eksempelvis filippinske mødre kan forventes å bidra med. Det handler for det meste om at langt de fleste thailandske kvinner som gifter seg med nordmenn har en kulturell bakgrunn som aksentuerer skole og utdanning som av langt mindre betydningsfullt enn filippinske kvinner.

Hvordan det kan ha seg at somaliske barn scorer høyere enn thai/norske barn har jeg ingen rimelig forklaring på.
Kanskje andre har kvalifiserte meninger om det?

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 575 Innlegg:
Ikke vet jeg. Thai/norske barn født i Norge og som er norske statsborgere, faller kanskje utenfor denne
statistikken om de regnes som "norske". Dette vil jeg tro gjelder flertallet av thai/norske barn og da blir jo
bildet skjevt.

Ellers registrerer jeg at det er store forskjeller på thailandske mødres utdanningsbakgrunn i Norge. Mange lever opp til
stereotypien da de kun har thailandsk folkeskole. Men det er også en god del med høyere utdannelse. Og da har som
regel også den norske mannen det. Men jeg har også sett tilfeller hvor den thailandske moren har akademisk
bakgrunn og den norske faren ikke. Og omvendt.

Uansett koker det ned til en noe så lite spektakulær forklaring som at "sosioøkonomisk bakgrunn er utslagsgivende".
Også her.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 575 Innlegg:
Sakset dette fra Aftenposten. Antar det er greit da de refererer til en offentliggjort undersøkelse:

"Elever med minoritetsbakgrunn får i snitt dårligere karakterer enn elever med én eller to norske foreldre,
men det er store forskjeller mellom de ulike innvandrergruppene."

Det ser altså ut som at det med "elever med minoritetsbakgrunn" menes elever hvor ingen av foreldrene er norske.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 108 Innlegg:

I snart 20 år har politikerne prøvd å redusere frafallet i videregående skole. - Ikke å fullføre videregående i dag har langt større konsekvenser enn for noen tiår siden. 

Taperne, er særlig gutter fra arbeidsklassen. Familiens sosiale og økonomiske bakgrunn har fått større betydning for hvordan elevene presterer på skolen.  Så,........hva er det med Thailand som gjør det så inn i hampen dårlig på videregående? Mange thaier i Norge er gift med nordmenn, men det ser ikke ut til at DET har noen positiv betydning for prestasjonen til avkommet. Thaier er og blir sist (3,18) - de kommer faktisk etter Somalia (3,36), Afghanistan (3,36) og Eritrea (3,36).

Filippinere i Norge er ofte i samme situasjon som thaier - gift med en nordmann, men vi ser altså ikke samme resultatene der iforhold til Thailand.  I tillegg, Vietnam gjør det altså best - de gjør det enda bedre enn etniske nordmenn. Så, hva er det med Thailand? Det må være noe grunnleggende galt de gjør siden de oppnår slike resultater......

Ref: https://www.nettavis...3423420272.html

Det grunnleggende feil de gjør er vel å gifte seg med nordmann når de er eldre enn sine søstre fra filippinene, som finner sine eldre nordmenn når de er yngre, thailandske voksne damer kan være skilt, feks når ungene er 10-15 år, men filippinske damer ikke kan skille seg, så de filippinske damer som er på markedet er gjerne unge, og med yngre barn. Mange filippinske damer jobber utenlands før de treffer en nordmann, da har de hatt muligheten, i de tilfeller de har eldre barn i skolealder å betale for en bedre skole. Legger man også til selvfølgeligheter som språk, så tror jeg jaggu jeg skal klare å leve med dette.

Dette innlegget har blitt redigert av jing: 28 februar 2018 - 17:22

negah53

negah53

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 568 Innlegg:

*
Populær

Litt følsomt tema dette. Kan fort bli oppfattet som nedsettende syn på thaier.  Men,  jeg noterer meg at flere thaigutter  som har kommet hit i alder av " over grunnskolen", ikke greier seg noe særlig her i Norge. Vanskeligheter på skolene,dårlig norsk læring og vansker med sosial omgang med norske ungdommer. En del greier heller ikke å holde på jobber etter at de har sluttet på skolene. Noen av de jeg vet om har thaimødre uten særlig utdannelse.Om det betyr noe,  kan en bare spekulere om.  Grunnskolen i Thailand er jo kjent for store variasjoner i kvalitet. Særlig på landsbygda. Så når en thaigutt,  med kun grunnskolen som bakgrunn, skal begynne på ungdomskole eller videregående , etter et grunnkurs i norsk, så har de kanskje et stort handikap allerede i begynnelsen. Og da som tenåring og lav selvtillit,er det ikke enkelt å tilpasse seg. Å gi opp og kun være sammen med andre thaigutter , er lettere for de. Dette gjelder selvsagt ikke absolutt alle.  Thaijenter ser ut til å tilpasse seg og sosialisere bedre, samt bedre til ta til seg lærdom.  Mine erfaringer er gjort etter ca 10 år i "thaimiljøet" i min hjemby.  Andres erfaringer kan sikkert variere .  

ps: et lite sidenotat: Vi har jo en del thaivenner i " vår thaiby" , og flere av de har selvsagt sønner i alder 18 ++. Det er skremmende mange av de som fortjener betegnelsen " lazy-boy". Og foreldrene vet ikke hva de skal gjøre for å få de til å gjøre skole/arbeide.

Jeg tåler litt pepper for dette. Men faktiske observasjoner, som jeg viser til, kan jeg stå for.

Negah53

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 2 078 Innlegg:
Har og en følelse av at guttene er gendrelt lafere enn jentsne.
Fra barnsbein blkr jentene vant til å være med å hjelpe i heimen med forskjelljge gjøremål .ens d i liten grad blir stilt krav til guttene.
Her er det internettspill, mopedkjøring og fotball.
I tillegg gjerne oppdradd av besteforeldre mdd liten utdannelse og forankret i gamle dager.
Når guttene så kommer t norge og det stilles betydelige krav til bl annet konsentrasjon og læring, takles dette dårlig.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 723 Innlegg:

Jeg har jo i flere år hatt min tråd om thaienes dårlig skoler, og Thailand har de dårligste lærerene og elevene i HELE Asia.  Når 87% av lærerene stryker i sine elevers eksamensoppgaver  Da må man lure.  Korrupsjon og kjøp av lærerutdannelse og jobben som lærere har nok mye å si.  Men innen utdannelse er thaiene desværre på bånn i HELE verden.

Men trist å lese disse to artikkelene fra Norge, som viser at selv på bra skolerer thaiene de dårligste elevene.

https://www.abcnyhet...oritetsbakgrunn

https://www.nettavis...3423420272.html

Vel man kan jo lure på om thaiene er det mest tilbakestående folkeslag i verden.  Enkelte hevder det.

Trist bare trist.

A.H.

PoMoat

PoMoat

Medlem

• Medlemmer
  • 22 902 Innlegg:
Kulturelle ulikheter, som Olav Seglem også er inne på i innlegget ovenfor her, er etter min mening den viktigste årsaken. Oppdragelse av gutter og jenter er ulik, forventningene er ulike og når de kommer til Norge blir guttene de største taperne.

Stein19

Stein19

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 656 Innlegg:

*
Populær

Å komme til det norske videregående skolesystemet hvor det vektlegges  å ta ansvar for egen læring, være nysgjerrig og "pågående" for å lære osv,

- står jo i en viss motsetning til det thailandske skolesystemet.

Kommer du så hit fra Thailand i en alder av 14-17 år og skal lære deg et (som oftes) helt nytt alfabet for å kunne følge undervisningen,så vil det by på utfordringer.

Vi kan snu det på hodet og tenke tanken på hvordan etnisk norske 14-17 år gamle ungdommer ville taklet å måtte bli "kastet" inn i

videregående skole i Thailand hvor det ble undervist ved bruk av det thailandske alfabetet.

Ampai Bortne

Ampai Bortne

Medlem

• Medlemmer
  • 901 Innlegg:

Jeg har jo i flere år hatt min tråd om thaienes dårlig skoler, og Thailand har de dårligste lærerene og elevene i HELE Asia.  Når 87% av lærerene stryker i sine elevers eksamensoppgaver  Da må man lure.  Korrupsjon og kjøp av lærerutdannelse og jobben som lærere har nok mye å si.  Men innen utdannelse er thaiene desværre på bånn i HELE verden.

Men trist å lese disse to artikkelene fra Norge, som viser at selv på bra skolerer thaiene de dårligste elevene.

https://www.abcnyhet...oritetsbakgrunn

https://www.nettavis...3423420272.html

Vel man kan jo lure på om thaiene er det mest tilbakestående folkeslag i verden.  Enkelte hevder det.

Trist bare trist.

A.H.

Jeg har ved selvsyn sett hvor dårlig skolene i LOS er. Min inngifte svigerinne kjøpte seg en lærerpost i grunnskolen. Hun er dum som et brød, uetterrettelig, lyver og stjeler, og hun kan umulig ha en positiv effekt på sine elever. At hun ville strøket på sine egne prøver er helt sikkert.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 108 Innlegg:

Alder når de kom til Norge, som jeg har forklart tidligere er nok den største årsaken til ulikheter, med tanke på språk og kultur

Da er det spesielt foreldrenes bakgrunn som er viktig, og her kan nok thailanske barn ha en ulempe kontra filippinske, i de tilfeller barna er like gamle og over barneskolenivå spesielt.

Forskerne skulle gjerne visst mer om hvorfor for eksempel Thailand havner på bunn, og ønsker mer forskning på hva slags ungdommer dette er.

– Vi vet at mange er kommet på familiegjenforening og at flertallet er kommet etter barneskolen. 

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 896 Innlegg:

Verd å merke seg at i begrepet "minoritetsbakgrunn" menes barn der begge foreldre har minoritetsbakgrunn. Trolig i alle tilfeller vedrørende thailandske barn så snakker vi om barn med norsk stefar, der far fortsatt bor i Thailand.

At alderen til barna ved ankomst Norge spiller en rolle er helt klart en forklaringsfaktor.

Videre forklaring kan finnes i de sosioøkonomiske forhold barnet har vokst opp med i Thailand før ankomst Norge samt de sosioøkonomiske forhold i den nye "norske" familien. Lett å havne i stigmatiseringer her, men tror nok en finner forklaringer her.

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 108 Innlegg:

Ett dypdykk i undersøkelsen må være lov 

3.2 Botid i Norge

I resten av dette kapittelet skal vi se nærmere på andre kjennetegn ved ungdom med ulik innvandrerbakgrunn. Vi starter med å undersøke hvor lenge ungdommene har bodd i Norge. Resultatene viser at botiden varierer mye, både generelt og mellom de ulike innvandrergruppene. Av alle ungdommene med innvandrerbakgrunn er 44 prosent født i Norge. Ytterligere 15 prosent flyttet til Norge før de fylte seks år. Dette betyr at seks av ti var i Norge før de begynte på skolen, mens fire av ti flyttet etter skolestart. Den siste gruppa deler seg i to, ved at halvparten kom til Norge i løpet av barneskolen og halvparten kom til Norge etter at de fylte 13 år. Vi har ikke opplysninger på hvor mange som kom til Norge i videregående skolealder. Tall fra SSB viser at antallet innvandrere i Norge ble mer enn fordoblet i perioden fra 2006 til 2016 (Vrålstad & Stabell Wiggen 2017), og at tilstrømmingen har vært særlig stor fra land som Litauen, Polen og Eritrea. Også fra land som Filippinene, Afghanistan, India, Thailand, Tyskland og Somalia har det de siste årene vært en betydelig økning. Slike endringer reflekteres i Ungdata, og Tabell 3-2 viser at mange av disse innvandrergruppene har vesentlig kortere botid enn de andre. Kortest botid har ungdom med foreldre fra Litauen, Polen og Eritrea, der mellom 80 og 90 prosent kom til Norge i skolealder. Det er også en god del av disse som kom etter at de begynte på 41 ungdomsskolen. Særlig er det mange fra Eritrea som har bodd i Norge i forholdsvis kort tid. Med unntak av India, der de fleste ungdommene er født i Norge, er det i de andre ovenfor nevnte landene mellom 50 og 80 prosent som flyttet til Norge etter at de fylte seks år, og bare et mindretall er født i Norge. Blant ungdom fra Somalia og Filippinene er likevel så mange som rundt hver tredje født i Norge, noe som viser at det er en viss spredning i alder ved innvandringstidspunktet. Ungdom med bakgrunn fra Russland og Irak har gjennomgående noe lengre botid, samtidig som det varierer nokså mye innen hver av disse gruppene hvor gamle de var da de flyttet til Norge. Det store flertallet av ungdom med bakgrunn fra Kosovo eller BosniaHercegovina er født i Norge. Det samme gjelder ungdom med foreldre fra Marokko, Pakistan, Sri Lanka, Vietnam, Tyrkia og Iran. I alle disse gruppene er det relativt få som flyttet til Norge etter at de var kommet i skolealder.

Hvis man ser det uthevede opp mot denne

Forskerne skulle gjerne visst mer om hvorfor for eksempel Thailand havner på bunn, og ønsker mer forskning på hva slags ungdommer dette er.

– Vi vet at mange er kommet på familiegjenforening og at flertallet er kommet etter barneskolen. 

Tellus

Tellus

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 3 145 Innlegg:

Hvis man ser på de 2 videoene under her, så ser vi at det er ikke så ulikt fra virkeligheten.

Den første er en overdreven utgave, mens den andre er tatt i en Engelsktime på barneskolen.

Fra barneskolen

https://youtu.be/tDr4Z8flT0w?t=170

Dette innlegget har blitt redigert av Tellus: 02 mars 2018 - 12:44

En gang var jeg på samme plass to ganger...

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 723 Innlegg:

Hvis man ser på de 2 videoene under her, så ser vi at det er ikke så ulikt fra virkeligheten.

Den første er en overdreven utgave, mens den andre er tatt i en Engelsktime på barneskolen.

Fra barneskolen

https://youtu.be/tDr4Z8flT0w?t=170

Disse videoene er ikke laget uten grunn, og jeg har ledd mye av dem.  

Ikke minst for de minner meg om sannheten.  Elevene SKAL gjøre som læreren sier, hvis ikke kan det vanke juling.  Tenke selvstendig blir de ikke undervist om.  Gjør som jeg sier og glem alle "dumheter".  Dette har jeg dessverre hørt, når jeg var utenfor klasserommet og fulgte med i vår melomste sønn sin skolegang.

A.H.

LN FOC

LN FOC

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 288 Innlegg:

Alder når de kom til Norge, som jeg har forklart tidligere er nok den største årsaken til ulikheter, med tanke på språk og kultur

Da er det spesielt foreldrenes bakgrunn som er viktig, og her kan nok thailanske barn ha en ulempe kontra filippinske, i de tilfeller barna er like gamle og over barneskolenivå spesielt.

Her traff du godt.

Som en gutt som bosatt meg Norge når jeg var 11 års kan jeg skrive under på at overgangen er tøff fra hjemlandet i Australia. Det var ikke lett å få innpass i et etablerte vennegjeng når språk er et hinder og sosial koden er annerledes. Jeg hadde norske foreldre og allikevel var dette ikke enkelt å få til. 

Jeg kan tenke meg at en Thai barn over 8-10 år vil slite voldsomt med å tilpasse seg. Språk utfordringen og den sosiale kode forskjellene må være enorme. Å ta et Thai barn til Norge som er over 10 år ville jeg ikke råde noen. Da er det bedre at barnet får gjennomføre sin utdannelse i Thailand.

Dette innlegget har blitt redigert av LN FOC: 04 mars 2018 - 16:50

Lucifer

Lucifer

Medlem

• Medlemmer
  • 1 180 Innlegg:

Her traff du godt.

Som en gutt som bosatt meg Norge når jeg var 11 års kan jeg skrive under på at overgangen er tøff fra hjemlandet i Australia. Det var ikke lett å få innpass i et etablerte vennegjeng når språk er et hinder og sosial koden er annerledes. Jeg hadde norske foreldre og allikevel var dette ikke enkelt å få til.

Jeg kan tenke meg at en Thai barn over 8-10 år vil slite voldsomt med å tilpasse seg. Språk utfordringen og den sosiale kode forskjellene må være enorm. Å ta et Thai barn til Norge som er over 10 år ville jeg ikke råde noen. Da er det bedre at barnet får gjennomføre sin utdannelse i Thailand.

Det du skriver her er jeg veldig enig i. Og hvis man velger å gjøre det, så kreves det enormt mye av begge foreldrene i lang tid. Man kan ikke bare forvente at systemet skal ordne opp og at det er no quick fix å integrere en barn/ungdom inn i skole og samfunnet. Mest sannsynelig har mor begrenset skole/skolegang kunnskaper i realfag, engelsk og lite kunnskap om det norske samfunnet, så det faller mye på stefar. Han er vel også den som skal forsørge dem økonomisk. Det er nok kanskje best om de fikk barna inn på en god skole i Thailand.
Men lett å sitte her å fortelle andre hva de skal gjøre å ikke gjøre, når en selv ikke har opplevd det.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Norge

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere