Gå til innhold

Foto

Thailandsk pensjon

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
11 svar til dette emnet

Don Muang

Don Muang

Medlem

• Medlemmer
  • 285 Innlegg:

Om en thailandsk person som er "Government employee"  slutter i jobben (etter 20 år) bosetter seg i et annet land, for så å flytte tilbake til Thailand 15 år senere. Vil vedkommende da ha krav på pensjon fra staten Thailand?

Dette innlegget har blitt redigert av Don Muang: 06 februar 2018 - 15:33

I don’t need sex, the Government fucks me everyday

.

Warning: This post may cause cancer in the state of California.

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 433 Innlegg:

Om en thailandsk person som er "Government employee"  slutter i jobben (etter 20 år) bosetter seg i et annet land, for så å flytte tilbake til Thailand 15 år senere. Vil vedkommende da ha krav på pensjon fra staten Thailand?

Hvis vedkommende jobber lenge nok til å utløse pensjon når vedkommende slutter i jobben, så vil personen få livslang pensjon uavhengig av hvor vedkommende bor. Hvis en slutter før en er berettiget til pensjon, så får vedkommende utbetalt oppspart pensjonskapital når vedkommende slutter. I slike tilfeller vil en aldri få noen tjenestepensjon.

Dette vet jeg ut fra to tilfeller vedrørende statlig ansatte sykepleiere, begge gift med utlending. Den ene oppfylte kravet til pensjon, mens den andre ikke gjorde det.

Don Muang

Don Muang

Medlem

• Medlemmer
  • 285 Innlegg:

Takker.
Vet du hvor lenge de må jobbe for å være berettiget pensjon?

I don’t need sex, the Government fucks me everyday

.

Warning: This post may cause cancer in the state of California.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 456 Innlegg:

Takker.

28 år er vanlig såvidt jeg vet.
Redigert signatur

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 433 Innlegg:

Takker.

Det vet jeg ikke, men tror at det kanskje varierer fra yrkesgruppe til yrkesgruppe. Ser Phay antyder 28 år, det er kanskje ikke så galt.

De tilfellene jeg kjenner til er begge fra helsesektoren og begge ville oppnådd pensjonsrettigheter ca ved fylte 50 år, og da har de vært i systemet ca 25 år +/-.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 21 880 Innlegg:

Det vet jeg ikke, men tror at det kanskje varierer fra yrkesgruppe til yrkesgruppe. Ser Phay antyder 28 år, det er kanskje ikke så galt.

De tilfellene jeg kjenner til er begge fra helsesektoren og begge ville oppnådd pensjonsrettigheter ca ved fylte 50 år, og da har de vært i systemet ca 25 år +/-.

Det som er meg fortalt er at det er flere trinn i årsklassen for pensjon i Thailand.  De som jobber i helsesektor har en, offentlige kontorer og høyere statsansatte har vist en annen.  Det samme med lærere og yrkesmilitæret.  De store fabrikkene har sin og der er det ofte en høy engangsutbetaling, etter hvor lenge de har jobbet i bedriften.  Den statlige pensjoen som vår på 67 år, den får de når defyller 60 år, og da får de 600 baht i måneden.  den øker vist til 700 baht når de fyller 70 år.  Uførepensjon ved ulykker vet jeg noen har, og de har 700 baht i måneden.

Det er mange forskjellige oensjoner, så her er det ett stot sprang og ulike aldre og utbetalinger.  Noen får en engangssum og andre en pensjon årlig.

A.H.

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 294 Innlegg:
Men å kunne slutte med levelig pensjon etter 28 år som lærer eller sykepleìer er jo veldig bra.
Er jo få i norge som kan slutte før 58 år (balettdansere?)
Og de fleste yrkesgrupper krever minst 30 år for full opptjening.
D eneste er vel stortingsrepresentantene? :-)

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 433 Innlegg:

Det som er meg fortalt er at det er flere trinn i årsklassen for pensjon i Thailand.  De som jobber i helsesektor har en, offentlige kontorer og høyere statsansatte har vist en annen.  Det samme med lærere og yrkesmilitæret.  De store fabrikkene har sin og der er det ofte en høy engangsutbetaling, etter hvor lenge de har jobbet i bedriften.  Den statlige pensjoen som vår på 67 år, den får de når defyller 60 år, og da får de 600 baht i måneden.  den øker vist til 700 baht når de fyller 70 år.  Uførepensjon ved ulykker vet jeg noen har, og de har 700 baht i måneden.

Det er mange forskjellige oensjoner, så her er det ett stot sprang og ulike aldre og utbetalinger.  Noen får en engangssum og andre en pensjon årlig.

A.H.

Min kunnskap om dette er begrenset, men jeg ser at de aller fleste jobber til de er 60, noen litt til.

Eksemplene jeg nevnte tidligere var det en som fikk utbetalt pensjon når hun sluttet som sykepleier ca 50 år gammel. Hun får utbetalt ca 15.000 baht pr måned. Hun hadde nok fått litt mere om hun hadde stått i jobben til hun var 60, men det vet jeg ikke.

Har en svigerinne som har jobbet i fabrikk ca 40 år. Hun ble pensjonert nå like før jul og fikk da utbetalt en sluttbonus. Det er ingen pensjon ut over det.

Når det gjelder dette med den offentlige pensjonen på 600/700 baht pr måned, så har jeg hørt at juntaen vurderer å gjøre om på dette. I dag er det vel slik at alle over 60 år får denne? Det siste året har myndighetene vært svært opptatt av å få registrert hvem som er i kategorien fattig (mindre enn 30.000 baht i året?), og hvem som ikke er det. Planen skal da være at bare de som klassifiseres som fattig vil få denne offentlige pensjonen på 600/700 baht i måneden. Dessuten: Hva får en egentlig for 600 baht?

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 294 Innlegg:
Vi i norge har vel periodisk hatt liknende diskusjoner, men da om barnetrygden:-)

combat

combat

Medlem

• Medlemmer
  • 901 Innlegg:
Er nok forskellige pensjonsordninger når det gjelder offentlig ansatte. Kan bare fortelle om konas pensjonsordning og den fungerte slik at hun kunne gå av etter 28 år i jobben. Hun begynte å jobbe i Irregation som 20 åring i en avd som regulerer vanntilstrømning til kanaler etc rundt BKK. Hun kunne da gå av som 48 åring og flytte til norge. Hun fikk da 3 valg, ta ut alt i en smell, eller få en million utbetalt og 14000 baht i mnd eller en større pensjon i mnd som jeg ikke vet størrelsen på. Hun valgte da 1 million for å kjøpe hus til sønnene og 14000,- i mnd. Etter et år som pensjonist fikk hun et tips at om hun betalte tilbake 50000,- baht på den millionen hun fikk så ville den månedlige pensjonen øke til 17000,- baht. Dette var noe hun selvfølgelig gjorde da hun nå bodde i norge og haddee bedre råd.

combat

combat

Medlem

• Medlemmer
  • 901 Innlegg:

Er nok forskellige pensjonsordninger når det gjelder offentlig ansatte. Kan bare fortelle om konas pensjonsordning og den fungerte slik at hun kunne gå av etter 28 år i jobben. Hun begynte å jobbe i Irregation som 20 åring i en avd som regulerer vanntilstrømning til kanaler etc rundt BKK. Hun kunne da gå av som 48 åring og flytte til norge. Hun fikk da 3 valg, ta ut alt i en smell, eller få en million utbetalt og 14000 baht i mnd eller en større pensjon i mnd som jeg ikke vet størrelsen på. Hun valgte da 1 million for å kjøpe hus til sønnene og 14000,- i mnd. Etter et år som pensjonist fikk hun et tips at om hun betalte tilbake 50000,- baht på den millionen hun fikk så ville den månedlige pensjonen øke til 17000,- baht. Dette var noe hun selvfølgelig gjorde da hun nå bodde i norge og haddee bedre råd.

Hadde hun jobbet videre til hun blei 60 år hadde hun fått ca 80% av lønna, nå har hun ca 50% Nå jobber hun i offentlig sektor i norge med rett til AFP og får en brukbar pensjon fra norge så hun er godt sikret for fremtiden

Dette innlegget har blitt redigert av combat: 09 februar 2018 - 22:21

negah53

negah53

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 548 Innlegg:

Men å kunne slutte med levelig pensjon etter 28 år som lærer eller sykepleìer er jo veldig bra.
Er jo få i norge som kan slutte før 58 år (balettdansere?)
Og de fleste yrkesgrupper krever minst 30 år for full opptjening.
D eneste er vel stortingsrepresentantene? :smile:

Kan det ha noe med at den gjennomsnittlige levetiden er kortere for thailendere. ??

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere