Gå til innhold

Foto

Min hobby er å fotografere .

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
76 svar til dette emnet

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Når man bur i Thailand så må man ha noen hobbier , og jeg liker gate fotografering , og rundt i

Bangkok  er det mange gode motiv å fotografere både natt og dag .

Jeg har mange kamra , men jeg har eitt gammelt som tar gode bilder natt og dag og de blir mest

brukt , for det tar liten plass . Og det er Panasonic Lumix GF 3  med mange linser til . Og den mest

brukte linsa er en Leica  15 mm som tilsvara 30 mm i vanligt kamra og f på 1,7  , så den tar gode 

natt bilder for den er så lyssterk .

Jeg har flere Panasonic Lumix  som er litt for sein på autofokusen , det tar sekunder før den tar bilde.

Det er DMC SZ 1   Og eitt til Lumix , som sto i reklamen , verdens minste vidvinkel kamra og det er

Lumix Dmc FX 07  

Og så har jeg eit Canon kamra , med mange linser , Men det er litt stort å ha med seg på tur .

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 713 Innlegg:

Bruker selv ett Lumix kompaktkamere, og synes Panasonic lager bra kameraer.

A.H.

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Har man ett fotopogram og redigera dei beste bilderna , for dei bilderna man tar er meir som ett

negartiv foto . Jeg bruker Adobe photoschop , som jeg er fornøyd med . Se forandringen på bilde

her setter man in farge og justere hvitbalansen .

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av magareta: 20 november 2017 - 11:03

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Og her har jeg justert hvitbalansen  Se forskjellen

Vedlagt(e) fil(er)

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Har du en god og lysterk objektiv ,så er det viktigare en ett godt kamra , : Rett meg om jeg har feil.

Linsa jeg bruker  er jeg fornøyd med , det er  Leica  15 mm  f  1,7 .

Her er det Micro  4/3  system  så en 15 mm  tilsvarer 30 mm .

Kamra jeg bruker er Panasonic Lumix GF 3  det ber gammelt og godt kamra .

Vedlagt(e) fil(er)

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Jeg ser på nytt kamra ett Leica  på  "ebay "  jeg har høyeste budet , men jeg trur ikke jeg får det.

Budet går ut kl 9.00 i morgen , så vi for se .

Det var mange Leica kamra på ebay , men til å betale opp til over  NKr  40.000  for ett kamra

utan linsa er for mye .   Mange av kamrane til Leica er det  Panasonic som laga men dei har

linsa sjølv . Og den høye prisen er for den røde logoen oppe til venstre .

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 713 Innlegg:

Skulle jeg kjøpe Leica så hadde det nok blitt LeicaQ kompaktkamera i fullformat.  Kun med ett fast 28 m.m. objektiv og 1,7 lysstyrke.  Ett optimalt lynraskt streetkamera, men om det er verdt prisen på 41.200,- norske kroner er en annen sak.

Siden jeg har det Nikon kaller "gullserien" sin i objektiver 14-24 m.m. 24-70 m.m. og 70-200 m.m. så blir det nok nyere Nikon fullformat hvis jeg skulle oppgradere nå.  Men kameraene Nikon D700 og D750 som begge er fullformat, de gjør jobben enda selv om det ikke har mengder av megapixler.

Nikon kommer nå med Nikon D850 med nesten dobbelt av megapixlene i forhold til Nikon D750, og med  45,7 megapixler så har man mye å kroppe bildene med.  Objektivene jeg har passer også perfekt til dette kameraet.  Rimelige objektiver som følger med i en pakkeløsning, det har jeg aldri falt for.  Men Nikon D850 koster 38.088,- kroner uten objektiv, så prisen den er ganske drøy selv om jeg ikke trenger nye objektiver.

Det siste kompaktkameraet jeg kjøpte var i en grei prisklasse og det er Sony Rx 100 III.  Et bra kamera men litt treigt og litt vel oppskrytt.

Det siste for meg på fotofronten var ett nytt skap til alle kameraene, slik at jeg har 100% orden på både kameraer og objektiver.  Her har jeg min serie med Nikon kameraer fra før året 2000, og før jeg flyttet til Thailand.  Nikon F70 og Nikon D70, begge med en masse objektiver og ett 10-20 m.m. som jeg brukte veldig mye før

Samt Nikon D700 og Nikon D750 som er fullformat, så historie er det i skapet med de små kompaktkameraene øverst som får god plass på en hylle.  Om det kommer flere kameraer inn i skapet vet jeg ikke.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Leica q  er for dyrt for meg , Men med fast linsa er ok for meg  , for landskap og gatefotografering

Og vil man forstørra bilde så kan man gjøra de i ett fotoprogram . Og med leica objektiv kan

du forstørra til de uendlige , bilde er lika klart ,

Det leica camera jeg har bud på ,og er ett mye billigare leica camera . det er Leica D- luxe  4

Prisen er vel ca Nkr  8.000 .-  og jeg tror jeg får det for ca nkr 1000.- Se  foto

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Leica q  er for dyrt for meg , Men med fast linsa er ok for meg  , for landskap og gatefotografering

Og vil man forstørra bilde så kan man gjøra de i ett fotoprogram . Og med leica objektiv kan

du forstørra til de uendlige , bilde er lika klart ,

Det leica camera jeg har bud på ,og er ett mye billigare leica camera . det er Leica D- luxe  4

Prisen er vel ca Nkr  8.000 .-  og jeg tror jeg får det for ca nkr 1000.- Se  foto

Vedlagt(e) fil(er)

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 713 Innlegg:

Foto er en ofte kostbar hobby.  men vi får igjen dette i mange gleder og masse artig arbeide med å arbeide med råformatene.  Nå har Adobe gått til det skrittet, at man må leie det ett år á gangen noe mange er sure for og bytter til andre programmer.

A.H.

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

Du må sitte klar og smelle inn ditt max bud sekundene før auksjonen utløper. Men det vet du nok.  :smile:

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Fotografering med polaroid filter . Er det reint vann så kan du fotografere ner til 6 - 7 meter djup

og får du med all fisken i sjøen   Se foto 

Vedlagt(e) fil(er)

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Jeg er medlem av en fotoklubb i Sverige som heiter : www.fotosidan.se 

Og her er mange tips for å ta gode bilder , og stadig gratis kurser på fotografering .

Og du kan senda in dine bilder for vurdering av topp fotografer ,

Foto er en dyr hobby , men du kan få det til å gå i pluss , ved å selga dine bilder , og her kan du lära

hva du skal ta for en pris , '

Her er litt fra fotosidan i dag   se foto .

Vedlagt(e) fil(er)

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Kamra på Nett auksjon . Her blei jeg overbuden , men det er mange kamra på auksjon .

så jeg har lagt in bud på ett annet Leica kamra

Vedlagt(e) fil(er)

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Her i Bangsaen er det mange som tar brudebilde ved en fjell toopp som heiter Khao San Muk 

Det er en gammel kjerlighets historie  fra fjellet her som betyr lykke og evig kjerlighet .

Her er ein som tar bilde av ett brudepar med mobiltelefonen sin . Dette blir eitt mislykka bilde ,

han med nevane i lomma , og ser trist ut .

Vedlagt(e) fil(er)

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Jeg og kjerringen går morgenpromenad fra kl 5.30  før sola er oppe , det er den finaste tiden på 

døgnet  når sola kommer opp og vi får en rød himmel . Og jeg har altid ett fotoapperat med meg

for utan er jeg ikke påkledd , føles det ,

Vedlagt(e) fil(er)

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Det er mange fine fotomotiv i Thailand , her frå Bangsaen og Wannapha Beach ved solnedgang

Vedlagt(e) fil(er)

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

Skulle jeg kjøpe Leica så hadde det nok blitt LeicaQ kompaktkamera i fullformat.  Kun med ett fast 28 m.m. objektiv og 1,7 lysstyrke.  Ett optimalt lynraskt streetkamera, men om det er verdt prisen på 41.200,- norske kroner er en annen sak.

Siden jeg har det Nikon kaller "gullserien" sin i objektiver 14-24 m.m. 24-70 m.m. og 70-200 m.m. så blir det nok nyere Nikon fullformat hvis jeg skulle oppgradere nå.  Men kameraene Nikon D700 og D750 som begge er fullformat, de gjør jobben enda selv om det ikke har mengder av megapixler.

Nikon kommer nå med Nikon D850 med nesten dobbelt av megapixlene i forhold til Nikon D750, og med  45,7 megapixler så har man mye å kroppe bildene med.  Objektivene jeg har passer også perfekt til dette kameraet.  Rimelige objektiver som følger med i en pakkeløsning, det har jeg aldri falt for.  Men Nikon D850 koster 38.088,- kroner uten objektiv, så prisen den er ganske drøy selv om jeg ikke trenger nye objektiver.

Det siste kompaktkameraet jeg kjøpte var i en grei prisklasse og det er Sony Rx 100 III.  Et bra kamera men litt treigt og litt vel oppskrytt.

Det siste for meg på fotofronten var ett nytt skap til alle kameraene, slik at jeg har 100% orden på både kameraer og objektiver.  Her har jeg min serie med Nikon kameraer fra før året 2000, og før jeg flyttet til Thailand.  Nikon F70 og Nikon D70, begge med en masse objektiver og ett 10-20 m.m. som jeg brukte veldig mye før

Samt Nikon D700 og Nikon D750 som er fullformat, så historie er det i skapet med de små kompaktkameraene øverst som får god plass på en hylle.  Om det kommer flere kameraer inn i skapet vet jeg ikke.

A.H.

Nikon D850 - Vi har provat den - Fotosidan

Det er ett bra kamra du har , jeg var og såg hva svenskane tykker om Nikon 850  Og her er mye lesestoff

om apperatet ditt  fra en Svensk fotoklubb  : fotosidan.se -Vi har provat den .

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 713 Innlegg:

A.H.

Nikon D850 - Vi har provat den - Fotosidan

Det er ett bra kamra du har , jeg var og såg hva svenskane tykker om Nikon 850  Og her er mye lesestoff

om apperatet ditt  fra en Svensk fotoklubb  : fotosidan.se -Vi har provat den .

Jeg er fornøyd med kameraene og objektivene, og jeg kjøpte alt nytt hos Japan Photo i Oslo.  Fikk bra avslag da jeg kjøpte hver gang, for jeg har handlet der i mange år før 2000.  Når jeg samtidig fikk igjen 25% moms på grunn av jeg tok det ut av Norge, så ble kostbare kameraer og utstyr en god del rimeligere.

Men slik du kjøper er det mye penger å spare.  Min beste venn fra Oslo som nå bor i Chiang Mai, vil prøve å vente til LeicaQ kommer på bruktmarkedet.  Men det tar tydeligvis tid, for Leicafantaster selger helst ikke sine kameraer.  Men en dag så får han vel kjøpt ett brukt, for over 40.000,- kroner for ett nytt LeicaQ er vel dyrt.

Foto er en fin hobby og mye når vi redigerer bildene.  Det og trening er de to eneste hobbyene jeg har i Thailand, og de fyller ut mye i hverdagene hver eneste dag.  Vel samt hunder da som hele familien elsker, men det er jo liv ikke døde ting.

Kos deg med din hobby den gir mange gleder.

A.H.

magareta

magareta

Medlem

• Medlemmer
  • 814 Innlegg:

En guide til gatefoto

Her kan du klikka på " En guide til gatafoto " Her er mye gode tips for dei som er intrisert .

Og fotografera her i Thailand , man treffer så mange hygglige menisker med ett varmt smil .

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere