Gå til innhold

Foto

kong bhumibol begravelse

- - - - -

• Please log in to reply
32 replies to this topic

SomJar

SomJar

Medlem

• Medlemmer
  • 1 283 Innlegg:

noen få utlenninger burde heller vise

respekt for det thailanske folk der kong rams 9

genuint er i thaiens hjerter!

de som ikke respekterer dette har ikkno

og gjøre i thailand, og burde virklig skamme seg

og komma seg hjem til tælaklumpen og

oljeberget,,,,,,,

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 141 Innlegg:

Selv  om de fleste går i svart så er det litt miksede farger å se, rosa og hvit går igjen .

Jeg har heldigvis nok av mørke t-skjorter å ha på meg. 

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 1 009 Innlegg:

Hvitt er del av den offisielle sørgebekledningen. Sort eller hvitt. Hvis ikke dette er mulig oppfordres det til å bruke sørgebånd. Men fargevalgene er oppfordringer. Ikke tvang.

Det utlendinger oppfordres til (det ligger guide fra TAT på diverse nettsteder), er å kle seg anstendig. F.eks. bør ikke kvinner gå utfordrende kledt, singlet og badebukse hører ikke hjemme andre steder enn på stranda, osv. Gledesutbruddene anmodes om å dempes offentlig, og det anbefales ikke å rave rundt i gatene i partymodus. Altså respekt for sørgende thaier, eller det vi i Norge kaller folkeskikk, slik de fleste sannsynligvis har anstendighet nok til å utvise uansett.

SomLak

SomLak

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 9 833 Innlegg:

I november starter sikkert en masse-promotering av Rama 10. Fem år fram i tid er kanskje han blitt like landsfaderlig som faren.

Bare se til NK der Kim Un Jung nå er omtrent opphøyet til Gud. For få år siden var det knapt noen som visste hvem denne unggutten var. Massiv PR fungerte for Rama 9 og Kim Un Jung og gjør det sikkert også for Rama 10.

Hvorfor gidder du å bo i et land som du er så inderlig i mot ? Det er mer enn jeg fatter.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 21 483 Innlegg:

Nå var ikke likhet mellom personer mitt poeng. Poenget mitt var hvordan effektiv PR kan endre folks oppfatning og forståelse av virkeligheten. Viktig å presisere dette!

I Nord Korea kan det vel ikke kalles direkte pr. men steinhard tvang og drap hvis noen protesterer.

A.H.

Harald H

Harald H

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 031 Innlegg:

I Nord Korea kan det vel ikke kalles direkte pr. men steinhard tvang og drap hvis noen protesterer.

A.H.

Enig i det!

Det er mulig kong Bhumibol trengte PR-drahjelp i begynnelsen? Men etter hvert som han kom igang med sitt arbeid og hjeap både mennesker, og dyr faktisk, til et bedre liv, fylte Rama 9 de aller aller fleste Thaier med godhet og takknemlighet.

Prosjektene han igangsatte  gjennom sine 60 år som monark, lever videre på varig basis.

Og ikke minst, han var limet som ofte berget Thailand gjennom kriser.

Ikke rart at Bhumibol fikk en stor plass i de aller aller fleste Thaiers hjerte. Dette må vi ha i mente når vi ser folk hvalfarter til Golden Palace i et omfang vi utlendinger ikke helt kan fatte. Noen har vært der 400 ganger, sies det. Altså flere ganger per dag.

(En venninne til kona, lærer ved et universitet i Bangkok, har vært der 79 ganger!)

Og hvem har vært der mest? Ikke de rikeste, ikke de fattigste, men de midt mellom.

Som utenforstående må jeg vel kalle dette for et slags hysteri jeg ikke helt forstår.

Og godt mulig denne nærmest "gudestatusen" er hjulpet frem av PR fra kongens stab? Men man kommer ikke bort fra at kongens "gode gjerninger" er fundamentet.

Hvis despoten i Nord Korea, Kim Un Jung ,skulle få holde på i 60 år, vet vi jo ikke hva han vil få utrette. Men ut fra det vi har sett hittil, må PR folkene hans bruke sin påvirkningskraft bygget på frykt.

Folk gjør det de må av redsel for konsekvensene om de ikke gjør. Krokodilletårer og hyllinger kan det nok også bli av samme grunn.

Jeg kan til en viss grad skjønne tanken om å sammenligne promoteringens makt i disse to landene. Men jeg syns det blir helt feil for utgangspunktet er så ulikt. 

Dette innlegget har blitt redigert av Harald H: 15 oktober 2017 - 05:20

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 279 Innlegg:
Så lenge begravelse perioden er igang her i Thailand, kan man i det minste vente med å diskutere alt annet som har med begravelsen å gjøre, som denne tråden er opprettet for!
jeg har ingenting å tape, bare alt å vinne!

SomJar

SomJar

Medlem

• Medlemmer
  • 1 283 Innlegg:
idag er jeg inne i byen

sååå fint og se hvordan man nå rydder

over alt,

i slum området der jernbanen krysse

første del av sukumvit

var også et stort team i gang!

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 365 Innlegg:

Hvorfor gidder du å bo i et land som du er så inderlig i mot ? Det er mer enn jeg fatter.

Unnskyld, men hvor har jeg skrevet at jeg har så inderlig mye i mot Thailand? Her må det være noe alvorlig feil med dine norsk-kunnskaper! Og da er det jo ikke sikkert at det er så mye du fatter! :)

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 1 009 Innlegg:

Med politiet som tilskuere fikk jeg en taxisjåfør til å grine utenfor Thammasat universitet, på vei tilbake fra det området jeg antar begravelsen finner sted. 

Det var i hvert fall et enormt oppbud av politi og militære da jeg gikk rundt og fotograferte der i sommer, da en av disse normalt litt masete taxisjåførene kom bort til meg, rett ved siden av universitetsveggen med alle bildene av kongen. Men i stedet for å prakke på meg taxi, sånn de vanligvis gjør, begynte han å forklare hva som hadde skjedd. Jeg så nok veldig fersk ut der jeg virra rundt med kameraet. Han fortalte i hvert fall om årsaken til det voldsomme politioppbudet, dødsfallet, hvor høyt verdsatt den avdøde var i Thailand, osv. Da jeg sa jeg kom fra Norge, visste han at også vi har en konge, og det endte med at jeg søkte opp bildet jeg husket at jeg hadde sett av Kong Olav sammen med Kong Bhumibol, den gang de begge var unge og kjekke. Det var bildet av Kong Olav, Prinsesse Astrid, Kong Bhumibol og hans vakre kone, pluss en fyr jeg ikke vet hvem er. Da han så bildet begynte han i hvert fall å hikste. En politimann, rett ved siden av så hikstinga, og begynte å snakke til ham på thai, og også han og et par av hans kolleger ville derfor se bildet. De smilte og var veldig hyggelige, heldigvis, mens jeg forsøkte å skjule at jeg alltid er litt engstelig blant uniformerte menn i Thailand, og det å surre det til med å søke opp bilder av thailandske kongelige blant uniformerte menn i det området av Bangkok hvor det også i sommer var veldig sort, er vel muligens blant de tingene som står på Don't-lista over hva man skal gjøre i Thailand.  :)

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 912 Innlegg:

Her et bilde av en folkekonge og en folkelig konge.

22450028_10155883051014885_8510491210663

Samed

Samed

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 238 Innlegg:

pluss en fyr jeg ikke vet hvem er.

Kødder du? :smile:

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 1 009 Innlegg:

Kødder du? :smile:

Haha. Det er Harald. Av en eller annen grunn glemte jeg ham i regnestykket, og anslå at sønnen ikke ble født før på syttitallet. :)

Jeg er rett nok ikke rare monarkisten, men såpass burde jeg klart å resonnere meg fram til. :)

Also tagged with one or more of these keywords: Thailand

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere