Gå til innhold

Foto

These ar det most ignorant

- - - - -

• Please log in to reply
15 replies to this topic

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 149 Innlegg:

The supposedly most ignorant places in the world have been named based on a survey of people's knowledge about their own country.

The list, from most to least ignorant, is as follows:

India

China

Taiwan

South Africa

USA

Brazil

Thailand

Singapore

Turkey

Indonesia

Les mer her
http://www.independe...d=facebook-post
jeg har ingenting å tape, bare alt å vinne!

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 155 Innlegg:

Nederland har vel i mange år vært er land med mange folkegrupper bl. annet fra tidligere kolonier og hvor integreringen stort sett har gått ok.

Likevel litt overrasket over Malaysias plassering og at Storbritannia kom så høyt.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 21 407 Innlegg:

Litt uventet liste i mine øyne, hadde kanskje trodd en litt annen rokkering.

A.H.

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 977 Innlegg:

Dette er nok en undersøkelse man kan ta med en gedigen klype salt. Hva var basisen for å bli karakterisert som "ignorant"? Kunnskap om andre land enn sitt eget? Kunne godt tenkt meg å se listen med spørsmål som ble stilt.

Og hvor mange av verdens land ble omfattet? Jeg kan tenke meg et helt kontinent som ville slitt betydelig mer enn Asia på det planet.

Synes selv at denne oversikten er betydelig mer interessant og skremmende;

https://iq-research....e-iq-by-country

Utdanning, kultur og økonomi spiller helt klart en rolle i en videre forklaring og tilnærming til "smart" eller "ignorant".

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 972 Innlegg:
Hvis noen er overrasket over at Thailand kommer dårlig ut på en sånn liste, kan de i hvert fall ikke vite mye om landets skolevesen, landets nasjonalisme og indoktrinering med blant annet blind tro på buddhismen og monarkiet. Dette til tross for at de ikke engang har lov til å vite særlig mye om sistnevnte.

At vi nordmenn kommer godt ut skyldes i hvert ikke folk som avskriver alle undersøkelser de ikke tror stemmer med "nok en undersøkelse vi kan ta med en klype salt", da dette vel strengt tatt er nære selve definisjonen på ignoranse. :)

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 977 Innlegg:

Hvis noen er overrasket over at Thailand kommer dårlig ut på en sånn liste, kan de i hvert fall ikke vite mye om landets skolevesen, landets nasjonalisme og indoktrinering med blant annet blind tro på buddhismen og monarkiet. Dette til tross for at de ikke engang har lov til å vite særlig mye om sistnevnte.

At vi nordmenn kommer godt ut skyldes i hvert ikke folk som avskriver alle undersøkelser de ikke tror stemmer med "nok en undersøkelse vi kan ta med en klype salt", da dette vel strengt tatt er nære selve definisjonen på ignoranse. :)

En copy-paste fra Wiki så vi har definisjonen av ignoranse klart;

Ignorance is a lack of knowledge.[1] The word ignorant is an adjective describing a person in the state of being unaware, and is often (incorrectly) used to describe individuals who deliberately ignore or disregard important information or facts.

Ignoramus is commonly used in the United States as a term for someone who is willfully ignorant. Ignorance is distinguished from stupidity, although both can lead to "unwise" acts.

The writer, Thomas Pynchon, articulated the following about the scope and structure of one's ignorance: "Ignorance is not just a blank space on a person's mental map. It has contours and coherence, and for all I know rules of operation as well. So as a corollary to [the advice of] writing about what we know, maybe we should add getting familiar with our ignorance, and the possibilities therein for writing a good story."[2]

The legal principle that ignorantia juris non excusat, literally "ignorance of the law is no excuse", stands for the proposition that the law applies also to those who are unaware of it.

https://en.wikipedia.../wiki/Ignorance

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 149 Innlegg:
@robert

Participants were asked a number of questions about their society, including their country's population, healthcare spending, home ownership and the proportion of Muslims living in their country. The findings were then collated to create the index.

At vi vet mer om vårt eget land enn andre, er ikke så overraskende. Nordmenn følger enda med litt på nyheter og får en god dose sannferdig informasjon enda, selv om flere mener det ikke er tilfelle. Ett sykdomstegn spør du meg, men jegchar fortsatt trua på lykkelandet vårt.

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 972 Innlegg:

Robert: Nettopp. :)

Og hva slags research gjorde du i forhold til de to undersøkelsene i denne tråden? Den Phay la ut og den du la ut? Hvordan begrunner du at den ene er god (den du la ut), mens den andre "skal tas med en klype salt" (den Phay la ut)?

All den tid jeg antar du ikke har bedrevet kildekritikk i forhold til noen av dem (og i så fall hadde det vært kult hvis du la den ut, for dette kan jeg, men jeg har ikke selv gjort det med disse to linkene), vil jeg tro du har noen tanker om hvorfor lista Phay la ut ikke er troverdig, mens din er det, og i så fall hadde det jo vært interessant å høre argumentene. 

Det hadde også vært interessant å høre hva du mener IQ har å gjøre med ignoranse i forhold til kunnskap om eget land, slik undersøkelsen Phay la ut er ment å illustrere. Du trekker inn tomater i en diskusjon om epler.

Min personlige oppfatning, uten å ha gått noen av linkene nærmere etter i sømmene, er at det er fryktelig vanskelig å ha noen personlig oppfatning om så mange land jeg ikke vet nok om, ergo har jeg det heller ikke, men av de landene Phay fremhevet i innlegget, skiller USA seg ut sammen med en haug med mer eller mindre autoritære styresett, der noen av landene jeg kjenner best har sterke restriksjoner på ytringfriheten, og dermed har lagt føringer for hva egen befolkning har lov til å vite.

Og da er vi inne på en logisk og rimelig konsekvens av påstanden i linken Phay la ut.

For det er ikke det minste rart å tenke seg at mennesker som lever under denne typen styresett, ikke har tilstrekkelig kunnskaper om eget land. En av årsakene er at styresmaktene sørger for at befolkningen ikke får troverdig kunnskap om egen nasjon i utgangspunktet. 

At USA havner sammen med disse landene, er muligens ikke så overraskende det heller, da narrativen innad i det sterkt nasjonalistiske USA fortsatt er at "land of the free" er best i verden i det aller meste, men dette begynner det å bli en stund siden stemte. Med mangelfulle kunnskaper om verden utenfor (noe som gjør sammenligningsgrunnlaget svakt når man velger å tro narrativet), høy grad av analfabetisme og et sterkt klassedelt skolesystem, samt en veldig sterk religion til vestlig land å være, for ikke å nevne at USA er et av landene i verden med flest mennesker per 100000 innbyggere i fengsel, er faktorer det er lett å tenke seg at gjør det vanskelig å kjenne sitt eget land så godt som man selv tror, i hvert fall til stede.

Dette innlegget har blitt redigert av TomYumNoodle: 11 september 2017 - 13:36

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 972 Innlegg:

Edit: Det at mange innbyggere er i fengsel trenger selvsagt ikke gjøre dem mindre opplyste om eget land. Kanskje kan det til og med være at noen av de nederst på rangstigen i USA kjenner det virkelige USA bedre enn den eliten amerikanerne i november i fjor stemte bort. Men jeg trakk det fram fordi ubestridte faktum som dette, store narkotikaproblemer, et elendige helsevesen for folk flest, et elendig skolevesen for de fleste under middelklassen, og en drapsstatistikk som nærmer seg krigssoner, likevel ikke rokker ved svært mange amerikaners urokkelige tro på landet som "verdens beste nasjon".

Ergo: Ignoranse på ganske høyt nivå.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 149 Innlegg:
Jeg tror også st opplæringsinstitisjonene samt medier som folk interesserer seg for, eller har tilgang på kanskje gjenspeiler ignorant terskelen.

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 977 Innlegg:

Det var mere hva de brukte som bakgrunn for å karakterisere noen for å være ignorante. Jeg så ikke utdypningen Phay la til før nå. Men det er uansett en diffus verdi i begrepet og hvilken betydning man mener at dette har for samfunnet det er snakk om. Å ikke vite mye om overden og forhold internt i landet handler i stor grad om interesse for opplysning, tilgang på opplysning og utdannelse. I seg selv ikke noen måleskala for om et samfunn er dysfunksjonelt eller ikke.

Bakgrunnen for IQ "målingene" er sammensatt av flere ting. https://www.wikiwand...gnitive ability   Beskriver greit hva som er bakgrunnen for prosessen og hvordan de har kommet fram til dette. Også med noen kritiske innspill med dobbelsjekking av verdier.

Jeg synes den er mer interessant i forhold til hvorvidt et samfunn er relativt funksjonelt eller relativt dysfunksjonelt.

Når det gjelder USA og deres samfunnsmodell så burde ikke den være annet enn et digert "VÆR VARSOM" skilt for hvordan man ikke bør utvikle sitt land. Kapitalkreftene er uten tvil en god kraft til innovasjon, nytenkning og effektivitet. Men samtidig, om man lar de få fritt spillerom, så slipper man også ut de virkelig negative aspektene ved kapitalisme. På samme vis kan man trekke fram den patriotistiske/nasjonalistiske tendensen til at ens nasjon er verdens beste (uten korrigerende kritisk tankegang). Jeg er selv tilhenger av nasjonalistisk tankegang i den grad at man tar godt vare på sitt land, sitt folk og nasjonens framtid. Men ikke i den grad at man skal måle seg mot andre og være best på alt på noe vis, eller på bekostning av andre.

Forøvrig må jeg få sitere Oscar Wilde om USA (han var ingen blodfan av USA for å si det mildt);

"America Is the Only Country That Went from Barbarism to Decadence Without Civilization In Between"

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 977 Innlegg:

Jeg tror også st opplæringsinstitisjonene samt medier som folk interesserer seg for, eller har tilgang på kanskje gjenspeiler ignorant terskelen.

Sorry! Fikk ikke med meg denne før nå...måtte se siste av The Kardashians!      :-P      *not*

Ampai Bortne

Ampai Bortne

Medlem

• Medlemmer
  • 720 Innlegg:

Et folkeslag, eller nasjon som svelger noe som dette:  "Det er typisk norsk å være god..." det er helt i enden av godfjott og ignoranseskalaen. 

Olav Seglem

Olav Seglem

Medlem

• Medlemmer
  • 1 155 Innlegg:

Heldigvis tror jeg de fleste norske har en  viss selvironisk sans-bare se til norsk landslagsfotball og historien til melodi grand prix:-)

Jolly J. d.e

Jolly J. d.e

Medlem

• Utestengte brukere
  • 19 522 Innlegg:

@robert

Participants were asked a number of questions about their society, including their country's population, healthcare spending, home ownership and the proportion of Muslims living in their country. The findings were then collated to create the index.

At vi vet mer om vårt eget land enn andre, er ikke så overraskende. Nordmenn følger enda med litt på nyheter og får en god dose sannferdig informasjon enda, selv om flere mener det ikke er tilfelle. Ett sykdomstegn spør du meg, men jegchar fortsatt trua på lykkelandet vårt.

De har ikke tatt høyde for at det kan være forskjell landene imellom, hva som er viktig å vite,  ;-)

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 149 Innlegg:

De har ikke tatt høyde for at det kan være forskjell landene imellom, hva som er viktig å vite,  ;-)

Som feks i Usa så tror mange jorden er 6000 år
https://m.youtube.co...h?v=ohkdlsYQGAQ

Statsledere som rådfører seg med spåmenn før viktige avgjørelser tas?
http://www.reuters.c...N0HI11120140923

Also tagged with one or more of these keywords: AF

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere