Gå til innhold

Foto

TransferWise en bedre måte å overføre penger.

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
23 svar til dette emnet

Piggen

Piggen

Medlem

• Medlemmer
  • 78 Innlegg:

Hei jeg har de siste månedene benyttet meg av TransferWise til overføring av penger til Thailand og må si at jeg er meget godt fornøyd med å kunne vite eksakt hvor mye penger jeg kommer til å få inn på min Thai-Konto når jeg gjør en overføring. (Ved bruk av Borderless account)

De bruker mid markeds kursen dvs gjennomsnittskursen, kursen som ligger mellom prisen for kjøp og salg, og den er alltid høyere en hva bankene i Thailand gir på på TT overføring. (Kursen ligger minst 0,05 høyere hos TransferWise en det man får av Thai Banken, dvs at man får minimum 1000,- THB mer på 20 000,- NOK) TransferWise følger kursen til XE.COM

TransferWise er også overføringmetoden som kommer best ut i test.

https://www.finanspo...g-til-utlandet/

Jeg hadde tenkt jeg skulle vist en sammenligning mot dagens beste kurs men jeg venter til tråden Krone mot Bath har lagt ut de siste kursene, men legger uansett med et eksempel på den garanterte kursen for i dag så kan Dere selv sammenligne kursen med den banken Dere bruker.

(Men det viktigste med denne tjenesten er jo at man vet hvilken kurs man får i det man overfører pengene, og man kan også overføre etter bankenes stengetid som på Lørdag eller Søndag med garantert kurs)

I dag kl 9 den 5 September:

Vedlagt fil  Skjermbilde (23).png   67,26K   7 Antall nedlastinger

Så det vil si at man får en kurs etter at alle gebyrer er trukket fra på:

63 080,- THB delt på 15 000,- NOK som gir en kurs på: 4,2053

Gebyret jeg betaler er 1% av overført beløp + 11,- NOK full oversikt her:

https://transferwise...cing/nok-to-thb

Jeg bruker mitt debet kort i min Norske Bank for å få pengene inn på min TransferWise Borderless Account gebyrfritt. For å kunne få laget kontoen hos TransferWise må man legitimere seg ved bruk av pass eller førerkort og så trenger man også å få bekrefte adressen sin ved å bruke et brev med sin adresse på som en lønnslipp eller noe fra ligningskontoret.

Er det noen som er interessert i og prøve dette og ønsker første overføringen gratis (inntil 5000,- NOK) kan dere bruke denne linken: https://transferwise.com/u/svens75. Er det noen som lurer på noe skal jeg svare som best jeg kan.

Lykke til.

Dette innlegget har blitt redigert av Piggen: 05 september 2017 - 06:40

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 766 Innlegg:

Jeg har prøvd Transferwise flere ganger og mener også det er et godt alternativ til tradisjonelle bankoverføringer. Det er ganske oversiktlig og man ser hele tiden hva man får. 

Min erfaring på summer som 10-20 tusen i overføring gir kanskje 3-600 Baht mer inn på thaikonto enn ved nettbankoverføring. 

Så på slike månedlige overføringer i 10,20,30 tusen kroners klassen har jeg ingen problem med å anbefale Transferwise. 

Har testet med å sende på virkedager og da har overføringstiden vært på to døgn. En gang så jeg i appen att det skulle ta en dag, men det ble allikevel neste dag rettet til dagen etterpå. 

Hva slags erfaring har du med tid på overføringene Piggen? 

Piggen

Piggen

Medlem

• Medlemmer
  • 78 Innlegg:

Hva slags erfaring har du med tid på overføringene Piggen? 

Jeg synes de har vært veldig raske, de har oppgitt 2 virkedager når jeg har gjort en overføring men pengene har kommet første virkedag rundt kl 1330 hver gang også når jeg har gjort overføringen på en Lørdag eller Søndag, bortsett fra når de hadde brukt TMB da tok det 2 virkedager.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Ser jeg hadde kommet ut tilnærmet likt på overføring av 30 000,- nok til Bangkok bank med gebyrer 126 500,- Thb
Redigert signatur

Piggen

Piggen

Medlem

• Medlemmer
  • 78 Innlegg:

Ser jeg hadde kommet ut tilnærmet likt på overføring av 30 000,- nok til Bangkok bank med gebyrer 126 500,- Thb

Ja det blir nok ikke de store forskjellene på denne metoden og fra det å overføre fra Norsk bank i NOK til Thai bank, men den største fordelen er at man kan overføre de gangene kursen spretter opp som den 27 August kl 1900 hvor kursen var 4,3021 eller den 29 August kl 1100 hvor kursen var 4,3017 :)

Vedlagt fil  Skjermbilde (26).png   371,87K   4 Antall nedlastinger

Dette innlegget har blitt redigert av Piggen: 06 september 2017 - 07:26

Piggen

Piggen

Medlem

• Medlemmer
  • 78 Innlegg:

En liten oppdatering etter over 1 års bruk av TransferWise.

Jeg er fremdeles veldig fornøyd med tjenesten og har ikke hatt et eneste problem, og overføringstiden er raskere en noensinne, jeg har noen ganger overført penger før kl 8 Thai tid og som regel fått de inn på kontoen kl 14 samme dag.

Men jeg vil si at tjenesten nok egner seg best for de som overfører 20 000,- NOK eller mindre per måned eller overføring, grunnen til det er at det er grensen per overføring dersom man betaler med debit eller kredittkort.

En annen forbedring er at man ikke trenger bruke borderless account lenger for å få garantert kurs, og at man har full oversikt over hvor mye penger man faktisk får inn på kontoen man sender pengene til.

Men det beste er kanskje at de nå garanterer for den kursen man får oppgitt i 48 Timer, da kan man legge til betalingen og så vente og se et døgn før man betaler pengene for å se om kursen bedrer seg eller faller.

Vedlagt fil  Skjermbilde (4).png   531,43K   4 Antall nedlastinger

Skjermbildet er tatt 0730 i dag

TransferWise er uten tvil den beste tjenesten som alltid gir den beste kursen, overfører man 20 tusen NOK per måned over 1 år sparer man fort 10 tusen THB per år, sikkert også mer om man følger med og velger de beste dagene for overføring. Fordelen er jo at man kan overføre der og da til den kursen som er i øyeblikket selv på lørdag, søndag og kveldstid.

Vil noen prøve kan man bruke denne linken til å registrere deg så får du lavere gebyrer første overføring.

Dette innlegget har blitt redigert av Piggen: 04 januar 2019 - 03:33

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Prøvde den nå, men den ga dårligere kurs enn det bankene direkte ga, og det kursene på E24 viste.

A.H.

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 04 januar 2019 - 03:35

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Prøvde den nå, men den ga dårligere kurs enn det bankene direkte ga, og det kursene på E24 viste.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Goooooood morgen Thailand og goooooood morgen Norge.  En ny dag og i dag er det er fredag den 4 januar.  Da har vi kommet inn i året 2019, og det blir ganske spennende å se hva dette året gir av kurs for krona ved kjøp av baht.

Den laveste kursen for krona så vi i desember 2018.  Det er hele 21 år siden krona var like svak mot baht………..  Hva vil januar i dette nye året 2019 gi oss…………..

Vel vi startet året med en litt sterkere krone mot baht, men fremdeles så har alle bankene godt under 3,70 baht på TT overføring.  Krona var litt sterkere når bankene åpnet, men har falt litt mot baht den siste halvtimen i noen av bankene.  Det er mye flere oppdateringer og forandringer i kursene nå.

Det er ofte at enkelte banker er nede og ikke oppdaterer kursene.  De bankene setter jeg da kursene på 0.

På dagens første oppdatering av kursene, har de 8 bankene i Thailand disse tallene:

Bank of Ayudhya.

Veksling av kontanter er på 3,52 baht, TT overføring er på 3,64391 baht.

Bangkok Bank.

Veksling av kontanter er på 3,51 baht, TT overføring er på 3,65250 baht.

CIMB Bank.

Veksling av kontanter er på 3,45 baht, TT overføring er på 3,63550 baht.

Kasikorn Bank.

Veksling av kontanter er på 3,4711 baht, TT overføring er på 3,63871 baht.

Siam Comercial Bank.

Veksling av kontanter er på 3,4625 baht, TT overføring er på 3,6425 baht.

TMB Bank.

Veksling av kontanter er på 3,50 baht, TT overføring er på 3,65000 baht.

Krung Thai Bank.

Veksling av kontanter er på 3,50 baht, TT overføring er på 3,64900 baht.

UOB Bank.

Veksling av kontanter er på 3,45 baht, TT overføring er på 3,64900 baht.

Da hadde Bangkok Bank beste kurs på TT overføring denne gangen, og kursene er i skrivende stund....... 

Sia Money Exchanges 3,62 baht.

Super Rich 3,64 baht.

Vasu Exchange 3,64 baht.

A.H. 

Piggen

Piggen

Medlem

• Medlemmer
  • 78 Innlegg:

A.H.

Jeg er usikker på hva du driver med i dag :) Du har postet din utmerkede tråd krone mot bath i denne tråden om transferwise.

Når det gjelder din sammenligning er det noe helt feil med konklusjonen din, riktignok har transferwise falt litt i morgentimene men ny garantert kurs nå kl 10 er 3.68993,- THB men det er allikevel bedre en alle Thai Bankene du har listet nå i dag. Som du selv skriver er beste kurs hos BangkokBank med 3,65250,- THB

Så overfører man 20 000,- kr og regner med de 2 kursene ser man at man får 750,- THB mer med TransferWise en den beste thai banken i dag. Og thai banken tar jo også ca 500,- THB for å veksle fra NOK til THB de betaler ikke jeg da pengene mine allerede er vekslet til THB av TransferWise

Og det at kursen faller i morgentime har jo ingen betydning for meg, jeg får jo den kursen jeg er garantert av transferwise uansett :)

Vedlagt fil  Skjermbilde (5).png   438,29K   3 Antall nedlastinger

Ny kurs kl 10

Dette innlegget har blitt redigert av Piggen: 04 januar 2019 - 04:52

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Jeg er usikker på hva du driver med i dag :) Du har postet din utmerkede tråd krone mot bath i denne tråden om transferwise.

Når det gjelder din sammenligning er det noe helt feil med konklusjonen din, riktignok har transferwise falt litt i morgentimene men ny garantert kurs nå kl 10 er 3.68993,- THB men det er allikevel bedre en alle Thai Bankene du har listet nå i dag. Som du selv skriver er beste kurs hos BangkokBank med 3,65250,- THB

Så overfører man 20 000,- kr og regner med de 2 kursene ser man at man får 750,- THB mer med TransferWise en den beste thai banken i dag. Og thai banken tar jo også ca 500,- THB for å veksle fra NOK til THB de betaler ikke jeg da pengene mine allerede er vekslet til THB av TransferWise

Og det at kursen faller i morgentime har jo ingen betydning for meg, jeg får jo den kursen jeg er garantert av transferwise uansett :)

attachicon.gifSkjermbilde (5).png

Ny kurs kl 10

Er det ikke det som bildet viser?  Ut fra norsk krone 1000, og i thailandske baht 3.587,16.  Det skal vel bli 3,58716 baht for krona.  Eller er tallene feil?  Jeg ser det står garantert 3,68993, men hvorfor skrive det tallet som er 3,587,16 og som er det mottaker får?

Det virker noe rotete når de skriver en sum som er garantert i 48 timer, og en langt lavere kurs som mottaker får.  Bruker de en sum som er garantert og tar skikkelig betalt for veksling?  

Jeg overfører fra DNB i Norge som er en avtalepartner med min bank i Thailand Bangkok Bank. Der er ikke vekslings gebyrene like høye.  Den kursen Bangkok Bank viser, er og det jeg får inn på konto.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 04 januar 2019 - 06:25

Piggen

Piggen

Medlem

• Medlemmer
  • 78 Innlegg:

Er det ikke det som bildet viser?  Ut fra norsk krone 1000, og i thailandske baht 3.587,16.  Det skal vel bli 3,58716 baht for krona.  Eller er tallene feil?  Jeg ser det står garantert 3,68993, men hvorfor skrive det tallet som er 3,587,16 og som er det mottaker får?

A.H.

Du må ikke regne med gebyrer når du holder på eller blir det bare rot, du må bare bruke kursen som er oppgitt.

Du trekker jo ikke fra gebyrene når du oppgir kursen i ThaiBanken regner jeg med :)

Hva hver enkelt betaler i gebyrer i Norge, Thailand eller hos TransferWise får du nesten holde utenfor.

Gebyrene er ikke like høye sier du når du overfører fra DNB til BB, da må jeg spørre deg om du vet eksakt hvor mye thaibanken din tar når du overfører penger?

Dette innlegget har blitt redigert av Piggen: 04 januar 2019 - 06:46

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Du må ikke regne med gebyrer når du holder på eller blir det bare rot, du må bare bruke kursen som er oppgitt.

Du trekker jo ikke fra gebyrene når du oppgir kursen i ThaiBanken regner jeg med :)

Hva hver enkelt betaler i gebyrer i Norge, Thailand eller hos TransferWise får du nesten holde utenfor.

Gebyrene er ikke like høye sier du når du overfører fra DNB til BB, da må jeg spørre deg om du vet eksakt hvor mye thaibanken din tar når du overfører penger?

Jeg ser jo hva jeg får når pengene havner i Bangkok Bank.  Så der er jeg jo ikke i tvil, og har hatt en fast overføring i måneden siden oktober 1999.  

Noen ganger så er kursen litt dårligere, enn hvis jeg hadde overført den dagen pensjonen kommer inn i norsk bank.  Men andre ganger litt bedre.  Men jeg synes det var greit at de sto noen dager i banken i Norge.  For de første årene arbeidet jeg litt i Norge, og da hadde jeg penger når jeg kom til Oslo og skulle arbeide.  Nå kunne jeg selvfølgelig overføre pensjonen den dagen jeg trodde kursen var best, men det er jo og usikkert og lite penger det er snakk om.  Det er fort gjort å bomme på den dagen da kursen er best.  Det går i faste spor og til samme dato hver måned, og det fungerer uten noen problemer. :smile: 

TransferWise er en bra måte å sende enger på, og mange ganger bedre enn mange som tar ut med norsk Bank/Visa kort.  :smile:   Ps.  Vet hvilken bank TransWise bruker i Thailand eller annet land ved overføring?  For ett sted må de jo bruke for overføre/veksle.

Men jeg ser forskjellen på garantert kurs, og det du får er 0,10277 baht mindre.  Med en pensjon på 30.000,- etter skatt, så blir det 3083,10 baht mindre.  Så jeg synes kanskje de tar godt betalt for vekslingen.  ;-) 

Forøvrig er rimeligste overføring for de som har trygd/pensjon å la NAV overføre.  Mente min gamle kamerat oppe i Chiang Mai sa de tar 34 kroner for en overføring.  Gebyr på veksling kommer selvfølgelig i tillegg.

A.H.

Piggen

Piggen

Medlem

• Medlemmer
  • 78 Innlegg:

A.H.

Det er mange måter å gjøre ting på og folk velger selvfølgelig det som passer dem selv best, jeg har en kamerat som ikke har overført penger siden kursen var over 6,5 :)

Jeg kunne satt opp noen regnestykker men dropper det, vi er ikke helt men ganske enige uansett :)

For noen er TransferWise det beste, men nå er jo jeg spesielt aktiv og følger med så liker å kunne overføre der og da de dagene kursen får en opptur, det går jo ikke med vanlig bank.

Dette innlegget har blitt redigert av Piggen: 04 januar 2019 - 07:54

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Det er mange måter å gjøre ting på og folk velger selvfølgelig det som passer dem selv best, jeg har en kamerat som ikke har overført siden kursen var over 6,5 :)

Jeg kunne satt opp noen regnestykker men dropper det, vi er ikke helt men ganske enige uansett :)

For noen er TransferWise det beste, men nå er jo jeg spesielt aktiv og følger med så liker å kunne overføre der og da de dagene kursen får en opptur, det går jo ikke med vanlig bank.

Helt klart greit å følge med.   :smile:   Men vi kan jo overføre når det passer oss fra en vanlig bank også.   :smile:  Men å treffe "beste" dag da krona er sterkest, det er ikke lett i disse tider da kursene raser opp og ned. 

Men at folk bruker Visa kort det skjønner jeg ikke. :-o   Det må da være suverent den overføring som koster mest.

A.H.

Piggen

Piggen

Medlem

• Medlemmer
  • 78 Innlegg:

Helt klart greit å følge med.   :smile:   Men vi kan jo overføre når det passer oss fra en vanlig bank også.   :smile:  Men å treffe "beste" dag da krona er sterkest, det er ikke lett i disse tider da kursene raser opp og ned. 

Men at folk bruker Visa kort det skjønner jeg ikke. :-o   Det må da være suverent den overføring som koster mest.

A.H.

Du kan jo ikke få overført på en Lørdag eller Søndag eller hvis det er sent på kvelden når kursen er bra, det kan man med TransferWise, man får den kursen som er der og da.

Pengen kommer jo ikke inn en Lørdag eller Søndag i Thaibanken men man får de jo til den kursen man fikk den dagen man overførte. Så ting er mer oversiktlig.

Nei Visa uttak er dyrt selv om noen kort har gebyrfrie uttak i utlandet, bor man her er ikke det en bra løsning.

Dette innlegget har blitt redigert av Piggen: 04 januar 2019 - 08:02

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

Du kan jo ikke få overført på en Lørdag eller Søndag eller hvis det er sent på kvelden når kursen er bra, det kan man med TransferWise, man får den kursen som er der og da.

Pengen kommer jo ikke inn en Lørdag eller Søndag i Thaibanken men man får de jo til den kursen man fikk den dagen man overførte. Så ting er mer oversiktlig.

Nei Visa uttak er dyrt selv om noen kort har gebyrfrie uttak i utlandet, bor man her er ikke det en bra løsning.

Det er sant.   :smile:   Men kursene raser opp og ned for tiden.  Vi vet egentlig lite om hva neste uke gir.  Litt vel mye uro den siste tiden.

A.H.

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 23 559 Innlegg:

attachicon.gifSkjermbilde (5).png

Ny kurs kl 10

Det hadde du også grunn til.  Det ble lagt inn i feil tråd.   ;-)  ;-)  :-o  :smile:  :smile: 

A.H.

Piggen

Piggen

Medlem

• Medlemmer
  • 78 Innlegg:

Det er sant.   :smile:   Men kursene raser opp og ned for tiden.  Vi vet egentlig lite om hva neste uke gir.  Litt vel mye uro den siste tiden.

A.H.

Hehe ja nesten 50% pensjonskutt på litt over 10 år merkes :)

Piggen

Piggen

Medlem

• Medlemmer
  • 78 Innlegg:

Poster denne på nytt :)

En liten oppdatering etter over 1 års bruk av TransferWise.

Jeg er fremdeles veldig fornøyd med tjenesten og har ikke hatt et eneste problem, og overføringstiden er raskere en noensinne, jeg har noen ganger overført penger før kl 8 Thai tid og som regel fått de inn på kontoen kl 14 samme dag.

Men jeg vil si at tjenesten nok egner seg best for de som overfører 20 000,- NOK eller mindre per måned eller overføring, grunnen til det er at det er grensen per overføring dersom man betaler med debit eller kredittkort.

En annen forbedring er at man ikke trenger bruke borderless account lenger for å få garantert kurs, og at man har full oversikt over hvor mye penger man faktisk får inn på kontoen man sender pengene til.

Men det beste er kanskje at de nå garanterer for den kursen man får oppgitt i 48 Timer, da kan man legge til betalingen og så vente og se et døgn før man betaler pengene for å se om kursen bedrer seg eller faller.

post-22078-0-21361200-1546561854_thumb.p

Skjermbildet er tatt 0730 i dag

TransferWise er uten tvil den beste tjenesten som alltid gir den beste kursen, overfører man 20 tusen NOK per måned over 1 år sparer man fort 10 tusen THB per år, sikkert også mer om man følger med og velger de beste dagene for overføring. Fordelen er jo at man kan overføre der og da til den kursen som er i øyeblikket selv på lørdag, søndag og kveldstid.

Vil noen prøve kan man bruke denne linken til å registrere deg så får du lavere gebyrer første overføring.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere