Gå til innhold

Foto

Internettbank thailand

- - - - -

• Please log in to reply
19 replies to this topic

MTN

MTN

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 718 Innlegg:

Hei, tenker å opprette en bankkonto i Thailand og overføre penger til ferie når kursen er god. Jeg ønsker å kunne ha tilgang til kontoen når jeg er i Norge og tenker da på en internettbank.

Kona kan sette banken på seg så det er ikke et spørsmål om det er mulig å åpne konto, men om bruk.

Hvordan er påloggingssystemet? I Norge bruker jeg mobilverifisering og har kodekort. Kanskje komplisert dersom en ikke bor i landet en har bank i.

Hvor avanserte er systemet i Thai banker? Kan jeg fort overføre penger til andre personer i Thailand uavhengig av bank, eller lønner det seg med samme bank som f.eks svigermor, dersom vi skulle ønske og overføre penger til henne i ny og ne?

Er det store forskjeller på vilkår? Den banken vi nå sender penger til tar 200 bath i avgift for å motta overføring fra Norge, er det likt for alle banker eller er det forskjell? Hvem lønner det seg å velge?

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 20 780 Innlegg:

Hei, tenker å opprette en bankkonto i Thailand og overføre penger til ferie når kursen er god. Jeg ønsker å kunne ha tilgang til kontoen når jeg er i Norge og tenker da på en internettbank.

Kona kan sette banken på seg så det er ikke et spørsmål om det er mulig å åpne konto, men om bruk.

Hvordan er påloggingssystemet? I Norge bruker jeg mobilverifisering og har kodekort. Kanskje komplisert dersom en ikke bor i landet en har bank i.

Hvor avanserte er systemet i Thai banker? Kan jeg fort overføre penger til andre personer i Thailand uavhengig av bank, eller lønner det seg med samme bank som f.eks svigermor, dersom vi skulle ønske og overføre penger til henne i ny og ne?

Er det store forskjeller på vilkår? Den banken vi nå sender penger til tar 200 bath i avgift for å motta overføring fra Norge, er det likt for alle banker eller er det forskjell? Hvem lønner det seg å velge?

Fikk internet bank i Bualuang Banking Bangkok Bank, og har både nettleser innlogging og App innlogging som du kan velge pin, og eller fingeravtrykk. Krever at du har registrert tlf til kontoen, så de sender midlertidig pin til deg.
En konge skal ha berømmelse, og ikke ett langt liv!

Ordtak fra Vikingtiden
Ref Den Sorte Viking, av Bergsveinn Birgisson

MTN

MTN

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 718 Innlegg:

Fikk internet bank i Bualuang Banking Bangkok Bank, og har både nettleser innlogging og App innlogging som du kan velge pin, og eller fingeravtrykk. Krever at du har registrert tlf til kontoen, så de sender midlertidig pin til deg.

Kan vi da registere en norsk telefon? Jeg har Thai nummer nå og er i Thailand for et par uker, men vil kunne bruke banken i Norge.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 20 780 Innlegg:
Banken er registrert på hennes nr, og må få midlertidige koden av henne ved opprettelse av nettilgangen, men etter det trenger du ikke det. Bare for hver enhet du registrerer appen på. Jeg måtte gjøre det slik når jeg opprettet kontoen. Nå logger jeg meg ut og inn og kontoen står på mitt thai nr nå. Men det nr er ikke operativt når jeg er i Norge, så jeg skal prøve å legge inn mitt norske da. Ellers kan du få midlertidig kode på mail tror jeg. Skal sjekke det opp. Uansett jeg anbefaler deg å ha kontroll selv på kontoen i ditt navn, men det velger du nå selv. Om den skal stå i kona, kan du jo like gjerne opprette internett bank på henne?

Jeg fikk visa kort også på kontoen min.

Ordtak fra Vikingtiden

MTN

MTN

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 718 Innlegg:

Kontoen vil stå på kona og det er ikke et problem. Det er bare å få det praktiske til å fungere.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 20 780 Innlegg:

Kontoen vil stå på kona og det er ikke et problem. Det er bare å få det praktiske til å fungere.

Da er det bare å kontakte banken å få det gjort. Som sagt det fungerer utmerket for meg de løsningene jeg har fått.

Ordtak fra Vikingtiden

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 704 Innlegg:

Bankene har ulike løsninger, Kasikorn som jeg bruker krever på en del ting man skal gjøre i nettbanken en engangskode på sms(Må være thai sim) 

Selve innloggingen er med brukernavn og passord. 

MTN

MTN

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 718 Innlegg:

Bankene har ulike løsninger, Kasikorn som jeg bruker krever på en del ting man skal gjøre i nettbanken en engangskode på sms(Må være thai sim) 

Selve innloggingen er med brukernavn og passord. 

Da er Kasikorn ute for min del. Skal sjekke ut Thanachart. Var innom en filial med ingen snakket engelsk.

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 704 Innlegg:

Kvifor?

MTN

MTN

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 718 Innlegg:

Kvifor?

Når jeg er i Norge har jeg ikke Thai simkort. Trenger en løsning der jeg kan koble meg på nettet, betale en regning fra den thailandske banken til en annen thailandsk bank uten Thai simkort.

Thanachart hadde ikke internettbank, bare telefon app.

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 704 Innlegg:

Det er jo ikke noe problem å ha Thaisimkort i Norge? 

MTN

MTN

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 718 Innlegg:

Det er jo ikke noe problem å ha Thaisimkort i Norge? 

Har nå et turistkort fra dtac, forhåndsbetalt,  internettdelen går ihvertfall ut etter en måned. Tenker du at jeg kan ha det kortet i to år i Norge? Vil nok sjeldent eller aldri bruke det.

Birk72

Birk72

Nytt Medlem

• Medlemmer
  • 4 Innlegg:
Kona har KTB bank. Det er bare å logge seg inn med bruker og passord med nettbrowser, men skal det utføres transaksjoner får man en TOP kode tilsendt på SMS thainr.

Hun hadde fylt opp kontantkort med 12 x 20,- baht hos AIS så nummeret er aktivt ett år (som er max). Gratis å motta SMS i Norge, men har slått av dataroaming.

Nå har hun vært lengre borte fra Thailand en ett år, men moren har fylt på med 20-bahtere for å beholde abonnementet. Det er dog en mulighet til å fylle på gjennom nettbanken, men da er minstebeløpet 50 baht og man får kun utvidet med en måned pr. påfylling.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 097 Innlegg:

Jeg tror de fleste banker  her er basert på at man kan motta SMS til et thai nummer.  Bruker selv Kasikorn , tviler på at du kan be de om å bruke et norsk nummer.  Hadde jeg bodd i Norge hadde jeg bare tatt med Thai simkortet , forutsatt at du har et abonnement.

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 704 Innlegg:

Har nå et turistkort fra dtac, forhåndsbetalt,  internettdelen går ihvertfall ut etter en måned. Tenker du at jeg kan ha det kortet i to år i Norge? Vil nok sjeldent eller aldri bruke det.

Er du så sjelden i Thailand trenger du vel ikke nettbank der? 

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 275 Innlegg:
Tror internettbank i Thailand forutsetter Thai sim. Jeg bor i Thailand og har selvsagt thai sim (DTAC), men
det virker ikke når jeg er i Norge. Uten at jeg vet det tror jeg thai sim er blokkert fra å kunne brukes fra
visse land, om ikke alle land utenom Asean.
Jeg bruker Bualuang Bangkok Bank i Thailand og DnB i Norge. Overføring til Thailand går greit, bare husk på
å overføre NOK fra Norge slik at du får vekslingskursen i Thailand og ikke i Norge. Den er nemlig oftest gunstigere.
Betaling fra Bualuang Bangkok Bank går greit. Det er to alternativer:
1. Betale regning.
Da registrerer du mottaker i nettbanken. Du velger på en liste av mottakere for like bransjer. Du får du oppgitt mottakers bank samt to ulike koder som skal
identifisere hva regningen gjelder.
Har du ikke slike referanser, så kan du heller ikke betale regninger på nettet. Da er alternativet:
2. Overføre til annen person
Da må du registrere mottaker samt mottakers bank og bankkonto. Så overfører du beløpet til vedkommende.
Ved registrering får du oppgitt kode på sms.
I begge tilfeller får du oppgitt kode på sms som skal verifisere at det er du som foretar betalingen.

MTN

MTN

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 718 Innlegg:

Har skandiabanken og der kan man bare overføre i thai bath. Dersom thai sim ikke virker i Norge ser det ikke ut til at det vil virke.

MTN

MTN

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 718 Innlegg:

Er du så sjelden i Thailand trenger du vel ikke nettbank der? 

Vil overføre penger regelmessig og ved god kurs. Med nettbank er det mer fleksibel kontroll over pengene  og de er tilgjengelige ved nødstilfeller eller dersom vi ønsker noe kjøpt.

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 704 Innlegg:

Tror internettbank i Thailand forutsetter Thai sim. Jeg bor i Thailand og har selvsagt thai sim (DTAC), men
det virker ikke når jeg er i Norge. Uten at jeg vet det tror jeg thai sim er blokkert fra å kunne brukes fra
visse land, om ikke alle land utenom Asean.

Har også DTAC og det fungerer utmerket i Norge, du må kanskje kontakte operatøren din å be de åpne det opp for utenlandsbruk. 

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 275 Innlegg:

Har også DTAC og det fungerer utmerket i Norge, du må kanskje kontakte operatøren din å be de åpne det opp for utenlandsbruk.

Det er mulig det. Bare konstaterte at telefonen ikke fant nett med DTAC. Uansett ikke aktuelt for meg å bruke DTAC i Norge,
så jeg gjorde ikke mer med det enn at jeg kjøpte norsk kontantkort.

1 Bruker(e) leser dette emnet

1 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere