Gå til innhold

Foto

Hanoi

- - - - -

• Please log in to reply
14 replies to this topic

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 832 Innlegg:

*
Populær

Tok meg en avstikker til Vietnams hovedstad. Valgte Hanoi i stedet for gamle Saigon, fordi byen er mindre, mer kompakt, og gamlebyen har beholdt mye av det tradisjonelle. Det er få, om noen, Starbucks, Burger King og internasjonale kjeder der.

For gatefotografi er gamlebyen i Hanoi et aldri så lite mekka. Det føles som å ha blitt kasta noen tiår tilbake i tid.

Noen inntrykk:

Menneskene: Jeg tror aldri jeg har opplevd bedre service og vennligere innstilt lokalbefolkning. Servicen jeg fikk på restauranter, hotellet jeg bodde på, og generelt der jeg beveget meg, var fabelaktig. Dette overrasket meg, da jeg ofte har hørt av thailandsfarere at vietnamesere er mer reserverte og sky enn thaier. Det er mulig det kan stemme i Ho Chi Minh, men det vet jeg ingenting om. Så vidt jeg har forstått, uten å vite særlig mye om landet, er det store forskjeller på nord og sør.

Hanoi skal visstnok være annerledes enn det meste av Vietnam. Ble jeg fortalt.

Vedlagt fil  IMG_0149.jpg   683,95K   7 Antall nedlastinger

Ølgata: Jeg tilbrakte kveldene i den lokale ølgata sammen med 90 % unge vietnamesere, som spiste og drakk. Guiden vi hadde på en dagstur jeg var på til Ninh Binh, fortalte at vietnamesere, eller i hvert fall vietnamesere i Hanoi, arbeidet hardt om dagen, og brukte kveldene i sosialt samvær med venner over øl og mat. På knøttsmå stoler og bord slo jeg meg ned sammen med dem, og ble tatt utrolig godt imot. De fleste snakket langt bedre engelsk enn hva jeg er vant med fra Thailand, og mange ser ut til å bruke turister for å praktisere engelsk.

(En liten del av ølgata)

Det gjorde det i hvert fall morsomt å drikke med dem.

Vedlagt fil  IMG_0154.jpg   684,71K   7 Antall nedlastinger

Prisnivået: Den billigste ølen vietnameserne drakk, kosta 6000 vietnamesiske dong (rett over 2 norske kroner). Skal sies at den smakte piss, så for meg holdt det med den ene jeg drakk. Langt vanligere var det å betale 20000 (rett over 7 kroner) for en Hanoi, Saigon eller Tiger. Store flasker kosta rundt 25-30000.

Vedlagt fil  IMG_0150.jpg   627,09K   7 Antall nedlastinger
(Det billige ølet jeg ikke likte)

Mat, spesielt lokal mat, var betydelig rimeligere enn i Thailand.

Vedlagt fil  IMG_0165.jpg   574,26K   7 Antall nedlastinger

(Poh)

Trafikken: Det er noe av det mer absurde jeg har vært med på. Det var mopeder overalt, det tutes kontinuerlig, og tohjulingene kommer fra alle kanter. Det sies at de fleste mopeder i verden er i Vietnam. Det tror jeg på. I starten var det derfor et helvete å komme seg over gata, men etter noen dager lærte jeg trikset. Det er faktisk orden i kaoset. Mye av tutinga er f.eks. mopedister som gjør deg oppmerksomme på dem, og som forteller deg at de har sett deg. Det verste man kan gjøre i trafikken i Vietnam, er derfor å nøle. Man må rett og slett gå ut i veien, holde et jevnt tempo, og stole på at kjøretøyene ser deg. Stopper man blir det uorden i rekkene, for da må mopeder som allerede har sett deg og beregnet sin kjørebane, stoppe, eller foreta uante manøvrer, noe som resulterer i kaos fordi deres manøvrer forplanter seg videre til andre trafikanter som også må svinge, og uhell kan forekomme.

Det var en vietnameser som fortalte meg dette, og det funka. Det synes også i videoen over. De siste dagene hadde jeg derfor full kontroll.

Det skal sies at jeg tror jeg kan telle på under en hånd hvor mange utlendinger jeg så kjøre moped, og det er ikke mange minuttene man trenger i Hanoi for å forstå hvorfor.

Trafikken var ukjent for meg som er vant til Thailand, men da jeg ble kjent med forholdene, føltes det langt tryggere i Vietnam. På landeveien gikk det stort sett i 80 km/timen. Det føltes som å kjøre i Norge. I kaotiske Hanoi kjører de i et forholdsvis bedagelig tempo, og de tuter for å gjøre deg oppmerksom på dem, mens de svinger unna når de ser deg så lenge du ikke gjør noe uberegnelig.

I Thailand kommer de ofte i en helvetes fart, og når de tuter er det for å gjøre deg oppmerksom på at du gjør lurt i å komme deg ut av veien så fort som mulig, hvis ikke blir du meid ned.

Det er således to veldig ulike trafikkulturer, der jeg oppfatter vietnameserne som langt mer forsiktige og forutsigbare.

Vedlagt fil  IMG_0163.jpg   646,31K   6 Antall nedlastinger
(Bun Cha)

Gamlebyen generelt: Gamle, trange gater, kaffebarer hvor lokale sitter og drikker kaffe og te på dagtid, og øl på kveldstid. Det er mat overalt, og en hyggelig innsjø (Hoan Kiem Lake). Om morgenen, og da mener jeg virkelig morgenen (jeg var ofte oppe ved sekstiden og tok meg en rusletur før frokost), var det allerede et yrende liv av vietnamesere som trente langs elva (store grupper som dansa, trente vekter, gikk, løp).

Mens de i selve byen klargjorde dagens kjøtt og mat.

Jeg elsker byer når de våkner til liv. Bangkok er også herlig tidlig om morgenen. 

Og nesten alle smilte vennlig når de så jeg fotograferte. Det var således utrolig enkelt å være fotograf i Hanoi. Ikke var det spesielt mye turister der heller. 

Kaffe: Jeg er glad i kaffe, og det er vietnameserne også. Det er nesten like mange kaffebarer i Hanoi som det er apoteker i Thailand. Det er sjelden man må gå mer enn noen meter for å finne en café, og kaffen er god. Spesielt begeistret ble jeg for den lokale spesialiteten egg-kaffe. Det er en espresso som serveres med noe eggedosislignende greier. Det høres rart ut, spesielt for meg som foretrekker kaffen sort som natta, og jeg hadde nok ikke gått for denne varianten hvis ikke en på hotellet (som jeg raskt forsto at ga gode anbefalinger) rådet meg til å prøve den.

Det endte med at det ikke gikk en dag uten. Da jeg kom innom den samme kaffeshappa for fjerde gang på få dager, så gamlefar i huset så glad ut at det var nære på at han ga meg en klem. Det var tydelig at jeg likte kaffen hans.

Nok et eksempel på den genuine vennligheten jeg opplevde i Hanoi, og som jeg ikke kan få understreket nok.

Vedlagt fil  IMG_0160.jpg   487,71K   5 Antall nedlastinger
(Eggkaffe)

Litt negativt: Vel – jeg er veldig glad i thaimat, og tror faktisk aldri jeg hadde smakt vietnamesisk mat da jeg landa i Hanoi. Jeg prøvde meg derfor på det meste, og alt jeg spiste var greit, men mens jeg ofte synes thaimat er fantastisk, opplevde jeg vietnamesisk mat som litt pregløs. Det er smak og behag, og jeg vet mange som foretrekker vietnamesisk over thaimat, men jeg liker at thaiene kliner til med hauger av smaker. Det må ikke være sterkt, men det må være rikt på smaksnyanser. Det syntes jeg ikke vietnamesisk mat var.

Vedlagt fil  IMG_0232.jpg   651,94K   5 Antall nedlastinger
(Det ble litt annen mat også)

Nasjonalretten Poh syntes jeg var direkte oppskrytt (selv om jeg prøvde den på steder hvor det var kø for å få sitteplass, og som skulle ha den beste Poh-en i byen). Litt som Pad Thai i Thailand. Alle skryter av den. Jeg har aldri skjønt hvorfor. Den er helt grei, men det er langt mer spennende mat i Thailand.

Av de mest kjente rettene likte jeg Bun Cha best. Det ble derfor en del av den.

Men via hotellets anbefalinger og Tripadvisor, fant jeg noen gode restauranter som gjorde det å spise til en fin opplevelse, og grunnet et svært hyggelig prisnivå, gikk det an å kose seg skikkelig på noen av byens beste restauranter med god samvittighet.

Vedlagt fil  DSCF2995.jpg   562,83K   5 Antall nedlastinger

Varmen plaget meg også de første dagene. Jeg kom fra rundt 30 grader i Bangkok, til 42 grader i Hanoi. Det er 12 grader som merkes. I Bangkok hadde jeg gått rundt i flere dager uten problemer, men da jeg landa i Hanoi kjente jeg varmeveggen så fort jeg gikk ut av flyplassen. Omtrent som da jeg landa i Bangkok for første gang for snart 10 år siden.

I tre dager hadde vi 42 grader, og jeg svetta kontinuerlig i den trange, heite byen. Tror jeg dusja 3 ganger om dagen. Heldigvis gikk det seg etter noen dager til med en regnbyge som rensa opp, og temperaturen sank plutselig ned mot mer behagelige 30-35.

I Bangkok er det kjøpesentre, Skytrain, airocindion-barer – i det hele tatt. Selv noen av parkene er luftige når man legger seg under et tre med en bok. Det er dermed enkelt å finne frisk luft. 

Gamlebyen i Hanoi har trange gater, sykkeltaxier og vifter, og det er ikke enkelt å finne luftige områder.

Da jeg ankom hotellet fikk jeg over en tallerken med frukt og velsmakende drikke en nesten halvtimes lang by-introduksjon, noe som kom godt med. Må innrømme at jeg ikke visste stort ved ankomst. I denne samtalen ble jeg blant annet advart mot selgere. Dersom de var innpåslitne, skulle jeg bare gå – uten å snakke til dem overhodet. Det var helt greit å være overlegen. Men jeg opplevde ikke spesielle problemer med selgere. Det var en fyr som angrep slippersene mine en dag, og begynte å lime noe gummi under dem da han mente de var slitt, men jeg sa hele tiden nei, og da han var ferdig nekta jeg å betale. Han lot meg gå uten noe mas. Da et par av disse sko-lime-folka ville gjøre det samme med mine langt dyrere Ecco-sko en kveld jeg satt i en bar, måtte jeg skuffe dem unna et par ganger, før de sluttet å bry seg om meg.

Utover det opplevde jeg det ikke annerledes enn i Thailand.

Vedlagt fil  IMG_0236.jpg   626,88K   5 Antall nedlastinger

(Dagen blir ikke helt det samme uten en velsmakende hotellfrokost)

Hva masete damer angår, så jeg ingen. Tror ikke det er noe sånt i Hanoi. Det var noen mopedtaxier som kom opp på siden av meg om kvelden og ville ta meg med til ”good ladies” (muligens nonner), men de forsvant så fort jeg rista på hodet. 

Det var min første tur til andre land i Asia enn Thailand, og jeg må si det ga mersmak. Kommer nok derfor til å ta en og annen avstikker til ymse land i regionen ved senere anledninger. Hvor vet jeg ikke. Tar det nok litt på sparket, som nå.

https://vimeo.com/224822128

(Halvannen times padletur i naturskjønne omgivelser i Ninh Binh, et par timer utenfor Hanoi)

En tur til Hanoi – og da gamlebyen – vil jeg i hvert fall anbefale.

Men det var også greit å komme tilbake til litt skikkelig thaimat igjen - og ikke minst litt hyggeligere temperaturer. 

Tok meg derfor turen til Soei i Dusit-området i Bangkok, for noen sprøstekte makrellhoder og rå reker i wasabisaus og chili. Tro meg: Den sausen røska! :)

Vedlagt fil  IMG_0255.jpg   723,15K   5 Antall nedlastinger

Vedlagt fil  IMG_0259.jpg   669,53K   5 Antall nedlastinger

(Samtlige bilder og videoer, bortsett fra det første i sorthvitt og bildet fra markedet, er tatt med iPhone 6s).

Dette innlegget har blitt redigert av TomYumNoodle: 09 juli 2017 - 15:41

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 4 275 Innlegg:
Frister med en tur til Vietnam!

Samed

Samed

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 237 Innlegg:

Kjempebra reisebrev, fikk veldig lyst på å ta en tur. :)

Tomas

Tomas

Medlem

• Medlemmer
  • 265 Innlegg:

Thumbs up !!

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 216 Innlegg:

Herlig og spennende by som jeg hadde mitt første besøk i ved månedskiftet mars-april i år.

Fant menneskene der utrolig trivelig og hjelpsomme, og som TYG nevner er dette en fantastisk by for fotografering, motivene står i kø.

Trafikken var verdt et studie i seg selv og første dagen ble jeg stående i sikkert 20-25 minutt bare for å observere hvordan biler, motorsykler og folk beveget seg i et organisert kaos. Fasinerende, og vietnameseren i butikken på hjørnet lo litt med meg da han så ut til å forstå hvorfor jeg sto der.

Prisnivå på både flytende og mat var veldig behagelig. Transport var billig. Og det var utrolig interessant å besøke Krigsmuseet i byen som fortalte om Vietnamkrigen fra deres ståsted, selv om museet i seg selv var noe utdatert og slitent.

Hanoi er en by jeg gjerne besøker igjen.

På min tur til Vietnam hadde jeg kun bestilt billett til landet, og ikke bestemt meg for hvor lenge jeg skulle være der.

Dro fra Hanoi til Ho Chi Min og etter min mening var det en stor nedtur å komme dit etter dagene i Hanoi.

Folket viste ikke samme åpne sinnelag. Etter få dager der fikk jeg rett og slett nok, sto opp om morgenen, bestilte billett tilbake til Thailand, etter å ha landet på Suvarnabhumi fant jeg ut at noen dager på Phuket passet godt før den planlagte feiringen av Songkran i Chiang Mai.

Har fortiden ingen signatur i tilfelle noen finner min signatur støtende.

pali

pali

Medlem

• Medlemmer
  • 1 807 Innlegg:

Flott skildring fra Hanoi TYG 

Mr Jhols

Mr Jhols

Medlem

• Medlemmer
  • 505 Innlegg:
veldig bra nuddel

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 21 341 Innlegg:

Føyer meg inn i rekken av fornøyde lesere.  Dette var virkelig bra og godt jobba.   :smile: 

A.H.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 20 780 Innlegg:
Hvilket flyselskap anbefaler dere som har vært i Hanoi, og Hvilket hotel er greit å booke de to første dagene?

Ser tur retur begynner på 700,- nok

Fantastisk bra brev Tyn, tror det blir neste visarun for meg. Det eller Yangoon, men Yangoon så må jeg skaffe e-visum. Skal kikke på det fremover, og bestille i god tid.
En konge skal ha berømmelse, og ikke ett langt liv!

Ordtak fra Vikingtiden
Ref Den Sorte Viking, av Bergsveinn Birgisson

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 832 Innlegg:

Når jeg tenker etter kom jeg meg aldri utenfor gamlebyen. Jeg vet således ingenting om nye-byen. Men fordi jeg tenker at poenget med Hanoi eventuelt må være nettopp det gamle, autentiske, vil jeg, som jeg selv ble anbefalt for noen måneder siden, anbefale deg å bo i gamlebyen. Hoteller er det overalt. De er ofte ganske små, gjemt inn i smågater, og det er umulig å finne tilbake til dem uten Google Maps. :) Hehe. Jeg har nok dårligere retningssans enn folk flest, men for meg var det faktisk så vanskelig å finne tilbake at jeg ble nødt til å gå tilbake til hotellet om kvelden når telefonen nærmet seg 10 % strøm. Hvis ikke hadde jeg ikke hatt sjans i å finne tilbake uten hjelp (og taxier om kvelden skal man visstnok være litt forsiktig med).

En ting som er viktig - og dette ser de ut til å være nøye på: Du må ha billett tilbake til Thailand (eller ute av Vietnam) innen de 15 visumfrie dagene vi nordmenn får. Dette sjekkes både på flyplassen i Bangkok og i immigration - der de studerte både pass, billetten ut og ansiktet mitt nøye. 

Flyselskaper: Jeg fløy Vietnam Airlines (tror jeg) til og Nok Air fra. Nok Air funka like bra, og var betydelig billigere, så jeg ville gått for dem neste gang. Lion Air, Jet Air, osv. og en del billigselskaper flyr også til Hanoi, men jeg droppa disse fordi jeg ved søk fant så mye negativt om dem (kraftig forsinka avganger, kansellerte avganger, osv., og Lion Air er vel også på topp 10 lista over verdens farligeste flyselskap, så de droppa jeg av den grunn).

tdr

tdr

Medlem

• Medlemmer
  • 1 216 Innlegg:

Hvilket flyselskap anbefaler dere som har vært i Hanoi, og Hvilket hotel er greit å booke de to første dagene?

Selv fløy jeg Qatar Airways bra Bangkok til Hanoi. Deres rute til Hanoi mellomlander i Bangkok, og det er ofte mulig å finne gode priser på den distansen da mange kun flyr DOH-BKK. Oftest ser ikke søkemotorer for flyreiser ut til å fange opp Qatar sin rute her og beste prisene finner man gjerne på hjemmesiden deres.

Hadde noen bonuspoeng som jeg måtte benytte og da passet det utmerket å fly den turen med Qatar sin Business Class selv om det ikke var lange turen.

Tips til de som eventuelt ankommer Hanoi i Business Class: - Når man skal igjennom passkontrollen, benytt de som befinner seg mot venstre. De prioriterer også Business selv om det ikke står det og det er lite informasjon om dette. Fikk tipset fra en polakk som ofte fløy til Hanoi og dro meg til den køen.

Angående billett ut av Vietnam hadde jeg det ikke, og ved innsjekk i Bangkok spurte de etter det. Forklarte at jeg ikke hadde det og gjorde meg klar til å booke billett ut fra Vietnam på iPad´n, men de var løsningsorienterte: fremviste elektronisk min billett fra Thailand til Norge med Qatar noen uker senere og de godtok dette. Ved immigrasjon i Hanoi ble jeg ikke spurt om annet enn å vise passet.

I ettertid ser jeg at det nok kan være lurt å ha billett ut av landet, hadde jeg skulle flydd med et annet selskap enn Qatar tilbake til Norge er det ikke sikkert de hadde vær like fleksible ved innsjekk.

Fra Hanoi til Ho Chi Min fløy jeg VietJet, og jeg valgte også disse tilbake til Bangkok.

Billigselskap fra Vietnam som leverte, god service, i rute (foruten forsinket ved landing i Bangkok grunnet kraftig regnvær, kan ikke skylde på VietJet) og bra flypark virket det som.

Tips ved eventuell ankomst til Ho Chi Min: Ta vare på flybilletten for den strekning du nettopp har fløyet; det sto personell og sjekket at bagasjetag på kofferten din samsvarte med billetten din. Kjempebra synes jeg foruten litt styr med å finne billetten som lå nederst i kamerabagen.

Bodde selv på et hotell som het Hanoi Lele & Frog Hotel beliggende i en liten gågate med mye aktivitet, mat og lett å finne en øl. Sentralt i forhold til de severdighetene jeg fikk med meg. Kort vei til kveldsmarked hvor de stengte av mange gater igjennom deler av byen. Bestilte gjennom hotels.com, rimelig og gode omtaler. Grei frokost som de lager fra meny etter bestilling. God service og hjelpsomt personale.

Gågate eller ikke, mopeder kjører overalt, og hvis man reagerer på mye mopeder i Thailand havner man nesten i sjokk når man ser antallet i Vietnam.

Har fortiden ingen signatur i tilfelle noen finner min signatur støtende.

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 868 Innlegg:

Ser tur retur begynner på 700,- nok
Fantastisk bra brev Tyn, tror det blir neste visarun for meg. Det eller Yangoon, men Yangoon så må jeg skaffe e-visum. Skal kikke på det fremover, og bestille i god tid.

Bare et lite tips - sjekk ut hvilke krav Thai ambassden/konsulatet i Hanoi krever ift andre steder. Det er stor forskjell på hva de ulike ambassadene/konsulatene krever, noen krever mye mere papirer enn andre, feks bevis på at du har reiseforsikring, utskrifter av bankkonto osv.
Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 20 780 Innlegg:

Bare et lite tips - sjekk ut hvilke krav Thai ambassden/konsulatet i Hanoi krever ift andre steder. Det er stor forskjell på hva de ulike ambassadene/konsulatene krever, noen krever mye mere papirer enn andre, feks bevis på at du har reiseforsikring, utskrifter av bankkonto osv.

Jeg mangler 16 dager, så det blir ut og inn kun ved grensepassering, så trenger ikke å gå på ambassaden.
En konge skal ha berømmelse, og ikke ett langt liv!

Ordtak fra Vikingtiden
Ref Den Sorte Viking, av Bergsveinn Birgisson

Acer

Acer

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 441 Innlegg:

hvordan er maten der nede ? chicken men det er hund ?

Livet seglar fort forbi

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 832 Innlegg:

Det er en gate i Hanoi som på folkemunne kalles "dog meat street".

https://www.vice.com...te-dog-in-hanoi

Also tagged with one or more of these keywords: Vietnam

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere