Gå til innhold

Foto

Thailand til Laos på motorsykkel

- - - - -

  • Vennligst logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

#1
Phay

Phay

    Medlem

  • Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:


Noen som har krysset grensa til Laos på motorsykkel?
Noen greie tips om hva en må ha med av papirer? Pass, registrering, forsikring, husbok, etc

Hvilken grensestasjon som ble krysset, og hva en må betale av avgifter og visum prosedyrer.
Redigert signatur

#2
Riflefish

Riflefish

    Registrert Medlem

  • Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

dette blir spennende og lese om phay!

 

 

det finnes endel om dette på nettet

 

men dt har du vel sjekket

 

 

http://thetradingtra...ailand-to-laos/


Pain is temporary, honor lasts forever.


#3
pidea

pidea

    Registrert Medlem

  • Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:
Jeg har krysset Thai-Lao grensa med mc flere ganger så dette vet jeg i hvertfall litt om. Pass må du selvsagt ha (du skal jo inn i et annet land) registreringspapirer på moppen må du selvsagt ha, inkludert "Vehicle registration sertificate", forsikring - du må kjøpe forsikring for Laos i Laos. Det er som oftest et kontor eller ei bu ved hver grenseovergang som selger forsikring. Om moppen ikke er registrert på deg må du ha papirer som viser at eieren tillater deg å krysse grensen med moppen. Dette dokumentet er viktig og bør stemples og attesteres av politi eller lignende myndighet.

Jeg har klippet litt ut fra forumet til GT-Riders om dette:

"CROSSING WITH A BIKE
To actually cross an international border with a motorcycle you need a passport and a bike. (Not as silly as it sounds.)
Passport: this should be valid for at least 6 months, & have the appropriate visa if necessary (if the rental shop has your passport as security for the bike then you can’t cross the border.)

Bike You need to prove it’s “real”, not stolen & have valid docs to support this = proof of ownership, the bike licence / registration.

For a Thai registered bike this means the original green registration / ownership book, with up to date registration (not expired). No copies, original only!

Thailand Permission To Export: If the bike not registered in your name you need permission from the owner to export the bike temporarily. Otherwise as far as the officials are concerned you could be stealing the bike from the finance company whom you have not yet paid off, or your estranged wife / girlfriend / boyfriend / ex mate who no longer cares about you. Permission from the owner = a written consent Permission To Export form with both your & their & the bike details + signed copies of their valid (not expired) ID card & house registration"

I tillegg bør du vite dette: Den laotiske provinsen Xayabouli som har tre grenseoverganger til Thailand nekter for tiden alle slags mc-er å krysse grensa med mc da noen mc-gutter var vel store i kjeften overfor sjefene ved en av grenseovergangene. De aktuelle grenseovergangene er: I Loei province Ban Nakraseng - Kenethao, i Nan province: Muang Ngoen - Huay Khon, i Uttaradit province Phu Du/Phu Du.

I tillegg fins det noen regler fra Laos som har vært håndhevet i mindre grad før men som nå i det siste ser ut til å ha blitt håndhevet mere, nemlig at en egentlig skal innhente tillatelse fra laotiske myndigheter (i praksis fra et reisebyrå/turoperatør) hvis en krysser grensa alene eller med inntil 4 mopper i følget. Ved mere enn 4 mopper i en gruppen skal en ha følge/guide av laotisk turoperatør. Dette var visstnok bakgrunnen for den storkrangelen som ledet til at hele Xayabouli provinsen nå har satt seg på bakbeina ift til grensekryssinger med utenlandsk mc i deres provins.
En annen ting er 250 ccm-regelen. Laos hsr visstnok en regel om å ikke slippe inn mopper mindre enn 250 ccm i landet. Denne har visstnok ikke vært håndhevet særlig hardt tidligere - men jeg leste nylig at grenseovergangen Chiang Khong/Huay Xai var begynt å håndheve denne loven. Det var et nederlandsk par som hadde kjøpt seg en scooter i Malaysia og planla å suse rundt i flere land med den, men det ble en abrupt stopp på de der.

Ellers må du altså passe på å få en eksporttillatelse på thairegistrert mc (ved Custom på thai sida av grenseovergangen)og ikke kaste den, den må leveres tilbake ved retur til Thailand og så må du passe på at du får "temporary import paper" i Laos og pass på at det er på nok mange dager. Sist jeg var i Laos ga de meg først bare 15 dager, men heldigvis så jeg på papirene før jeg forlot grensa så jeg gikk tilbake til bua og spurte pent om jeg kunne få 30 dager - og fikk så omgjort det til 30 dager.

Ellers er Laos et fantastisk land å kjøre mc i. Kan gi deg noen tips om du vil...

Dette innlegget har blitt redigert av pidea: 14 juni 2017 - 11:04

Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

#4
pidea

pidea

    Registrert Medlem

  • Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:
Visum til Laos koster ca 35 USD eller tilsvarende i thaibaht (ofte litt mer faktisk) De aller fleste internasjonale grenseoverganger har "visa on arrival" ordning. Så da fyller en bare ut en visumsøknad ved ankomst Immigrasjonskontoret på grenseovergangen og så må du vel ha et par passbilder og kopier av pass. Ganske enkelt i grunnen. En betaler ingenting for moppen. Imidlertid må en der grenseovergangen er ei bru så som ved Chiang Khong betale 500 baht i escortefee over brua. Det er jo selvsagt bare for å kunne dra inn litt ekstra penger men det er visst vanskelig å komme seg unna det. Grenseovergangen i Bueng Kan - Paxan har ikke "Visa on arrival" ordning, de andre tror jeg har det nå.

Jeg har krysset inn flere ganger ved Chiang Khong og ut ved Huay Kon/Muang Ngoen, Vientiane/Nong Khai og ved Pakse Chong Mek grensa. Ikke noe spes vanskelig noen steder men Vientiane/Nong Khai grensa kan være jækla buzy noen ganger, så kansje best å beregne litt tid der samt komme utenom rushtida.

Dette innlegget har blitt redigert av pidea: 14 juni 2017 - 12:32

Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

#5
pidea

pidea

    Registrert Medlem

  • Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:
Her er noen bilder fra en mc-tur i Laos jeg hadde for et par år siden.....

1. På vei over Friendship bridge 4, Chiang Khong - Huay Xay med escorten rett foran.
2. På Laos sida av Golden Triangle er det noen enorme casinoer og luksuriøse hoteller. Her herjer Kina-millionærene.
3. Kontrasten til Phongsali - Laos nordligste provins er stor. Phongsali ligger på ca 1400 moh og ca halvparten av innbyggerne er kinesere.
4. Gatestubb i Phongsali.
5. På brua i Nong Khiaw - et lite elveparadis i nordøst-Laos. En flott plass med akkurat passe bittelitt turisme.
6. Parkert utafor en bungalow som kosta 8 USD i Nong Khiaw. Nesten paradis det...
7. På vei over fjellene til Sam Neua, det var i denne provinsen Pathet Lao gutta gjemte seg da amerikanerne herjet som verst.
8. Utafor Visitorsentret til hulene som Pathet Lao gutta gjente seg i.
9. HK til Pathet Lao gutta inne i huler fjellet.
10. Phonsavan/Plain of Jars. Et merkelig sted med ansamlinger av gigantiske steinkrukker som er flere tusen år gamle. Det fins 20-30 slike steder spredt rundt på et område på 100-200 km. De lærde strides om hva disse krukkene ble brukt til. Bare 3-4 av "sitene" er åpen for publikum.

Vedlagt(e) fil(er)


Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

#6
Olav Seglem

Olav Seglem

    Medlem

  • Medlemmer
  • 2 270 Innlegg:
Tenker litt på tur med egen bil til cambodia og/eller laos
Hvorhan er veikvalitet og avgifter?
Adkomstproblemer eller?
Phen sier masse mafia i cambodia-noen peiling ?? :-)

#7
jern39

jern39

    Medlem

  • Medlemmer
  • 1 424 Innlegg:

Jeg var på tur i Kambodsja i påska. Dro via grensa ved Chom-Chom, eller Ohsamak som det heter på Kambosjansk side. Praiet privat taxi og lot bilen være igjen i Thailand. Ble forsøkt lurt av taxisjåføren og venner av han som han hadde avtalt skulle vente på han i nærheten av bestemmelsesstedet. De "overtalte" meg til å betale litt mer enn avtalt før de kjørte meg til Siem Riap. Det jeg har lagt merke til som kan være intr. for deg og biltur er at det er veldig lite politi å se både på landsbygda og i byen. Jeg har også lagt merke til at thaier sier det er farlig å være utenlandsk turist i Kambodsja, men jeg har ikke tro på at det bygger på kunnskap.



#8
Olav Seglem

Olav Seglem

    Medlem

  • Medlemmer
  • 2 270 Innlegg:
Du vet, det er jo ikke helt ufarlig å være bilturist i thailand heller i flg statistikk og mediaoppslag :-)
Takk for tilbakemeldingen, får se hva det bærer hen :-)
Alternativ se team brakstad i reprise..

#9
balo

balo

    Registrert Medlem

  • Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Er det like vanskelig å få sin thai registrert bil over Laos-grensen ?  Jeg vet at flere har lykkes med det til Cambodia , men ikke Laos. 

 

 







Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere