Gå til innhold

Foto

Pensjonsbekreftelse for pensjonsvisum

• Vennligst logg inn for å svare
31 svar til dette emnet

Hansap

Hansap

Medlem

• Nye medlemmer
  • 55 Innlegg:

Hei!

Får man fortsatt pensjonsbekreftelse mens man venter ved Ambassaden i Bangkok eller er det bedre og sende utskrift fra Nav, passkopi og kontanter for gebyret med rekommandert post.(EMS)

Hansap :smile: 

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1 474 Innlegg:

Hei!

Får man fortsatt pensjonsbekreftelse mens man venter ved Ambassaden i Bangkok eller er det bedre og sende utskrift fra Nav, passkopi og kontanter for gebyret med rekommandert post.(EMS)

Jeg tror det avhenger litt av hvor du befinner deg. Men du får fortsatt bekreftelsen mens du venter ja, så hvorvidt det er bedre å reise selv eller sende dette med post må du nok nesten avgjøre selv. Jeg reiser selv hvert år (har tidligere brukt Lotto minibuss og Skytrain, men nå stopper ikke minubussene ved monumentet som tidligere, så i år bruker jeg nok egen bil).

Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. ;-)

โชคดี

negah53

negah53

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 568 Innlegg:

Jeg tror det avhenger litt av hvor du befinner deg. Men du får fortsatt bekreftelsen mens du venter ja, så hvorvidt det er bedre å reise selv eller sende dette med post må du nok nesten avgjøre selv. Jeg reiser selv hvert år (har tidligere brukt Lotto minibuss og Skytrain, men nå stopper ikke minubussene ved monumentet som tidligere, så i år bruker jeg nok egen bil).

Tips til deg Helmax.

Ta flybussen til BKK, Airportlink ned til byen og Skytrain til ambassaden. Og samme vei tilbake. Dette er faktiskt billigere enn   å kjøre selv. Da kan du heller slappe av og slumre underveis i en behagelig buss.

Negah53

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1 474 Innlegg:

Tips til deg Helmax.

Ta flybussen til BKK, Airportlink ned til byen og Skytrain til ambassaden. Og samme vei tilbake. Dette er faktiskt billigere enn   å kjøre selv. Da kan du heller slappe av og slumre underveis i en behagelig buss.

Negah53

Har vurdert den, men tror ikke det blir så mye billigere enn å kjøre selv. Flybussen tur/retur 6xx (er ikke sikker på enveisprisen), airportlink tur/retur vet jeg ikke men sikkert 40-50 en vei, altså 80-100 (usikker) og Skytrain noenlunde samme. Da er vi oppe i grovt regnet 800 - 850 baht. I tillegg må jeg bestille plass på bussen og vet jo aldri hvor lang tid det tar før jeg er ferdig på ambassaden, ei heller når jeg da er tilbake på flyplassen. Når bilen min bruker 850 - 900 baht tur/retur, så ser jeg ingen stor besparelse, samt usikkerhetsmomentet ved bestillingen av sete på bussen, så heller jeg nok til egen bil tenker jeg.

โชคดี

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Post er veldig greit, men du trenger ikke legge kontanter i konvolutten, du kjøper bare "moneyorder" på posthuset og vedlegger konvolutten, ellers kan du møte opp å få det utført mens du venter også.

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 767 Innlegg:

Nei, alt for tungvindt å reise til BKK for så å dra inn til sentrum. 

Egen bil er det beste ;-) Det er egen parkering i kjelleren på UBCII bygget, litt usikker på om den er åpen for public eller om det er for ansatte i bygget. Men jeg har ihvertfall parkert der med mc uten problemer. 

Det er også muligheter i begge soiene ved siden av bygget for parkering. 

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Nei, alt for tungvindt å reise til BKK for så å dra inn til sentrum. 
Egen bil er det beste ;-) Det er egen parkering i kjelleren på UBCII bygget, litt usikker på om den er åpen for public eller om det er for ansatte i bygget. Men jeg har ihvertfall parkert der med mc uten problemer. 
Det er også muligheter i begge soiene ved siden av bygget for parkering.

man kjørerbare inni parkeringshuset og det ligger

mange etg oppover finner alltid en parkering før 6 etg

spasser fra bil bort til heisen!

og få oversatt papiret pleier ikke være lang

ventetid! på den tjenesten!

Pain is temporary, honor lasts forever.

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

man kjørerbare inni parkeringshuset og det ligger

mange etg oppover finner alltid en parkering før 6 etg

spasser fra bil bort til heisen!

og få oversatt papiret pleier ikke være lang

ventetid! på den tjenesten!

Men hva er vitsen med å stresse med å reise inn dit når dette kan sendes enkelt og bekvemt i posten, og koster en slikk og ingenting. :smile:

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 348 Innlegg:

Det pleier å gå raskt på ambassaden i Bangkok.  Men hører flere Immigration Office nå også ber om å få se lappen fra NAV der pensjonen står.  Greit å ha med seg den også, hvis det blir spørsmål.

Men det enkleste er å få banken til å skrive en bekreftelse på at man har penger i banken, men da må det selvfølgelig stå over 800.000,- baht der.

Men det er en hyggelig tur til Bangkok, og ta noen dager og kose seg i byen.

Ps.  Men jeg tar bestandig bussen, og slapper helt av på turen til Bangkok.  Trafikken i Bangkok lar jeg taxidriver eller Skytrain ta seg av.

A.H.

Dette innlegget har blitt redigert av Arild Holtet: 13 juni 2017 - 09:32

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Det pleier å gå raskt på ambassaden i Bangkok.  Men hører flere Immigration Office nå også ber om å få se lappen fra NAV der pensjonen står.  Greit å ha med seg den også, hvis det blir spørsmål.

Men det enkleste er å få banken til å skrive en bekreftelse på at man har penger i banken, men da må det selvfølgelig stå over 800.000,- baht der.

Ps.  Men jeg tar bestandig bussen, og slapper helt av på turen til Bangkok.  Trafikken i Bangkok lar jeg taxidriver eller Skytrain ta seg av.

A.H.

er man thai gift er vel kontant beløpet

halvparten!?

har skrevet det tidligre men " mitt em kontor i pak nam"

vil helst ikke høre om dette m " penger på bok"

kansje det har litt med og få inn " cash?"

vel ,,

forskellig praksis og ønsker!

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Men hva er vitsen med å stresse med å reise inn dit når dette kan sendes enkelt og bekvemt i posten, og koster en slikk og ingenting. :smile:

da jeg tar ettårsvisa

så er jeg på ammbasden da de åpner!

så retur til emigration pak nam er jeg heldig

( har gått til nu) er alt ok før kl 12 og lunch

der!,

den 90 dagern pr post skal sjekkes i morgen!

så om paknam emigration er geme på det!

synd at " it " avdelinga ikke virker !:-)

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Var på Immigration med 90 dagers rapport idag. Gjør alltid papirene klare hjemme så det er aldri noe problem. Var der kl 11, og det vaer seks foran meg i den køen. Tok ca 15 min så var jeg ute igjen.

En liten opplysning fra min prat med offiseren: Rapportering kan gjøres i perioden 15 dager før og 7 dagher etter den dato som er stemplet.

Jeg har sluttet å kjøre til ambassaden, da trafikken på Sukhumvit er blitt som på  en stor parkeringsplass. Taxi til nærmeste BTS og spasere fra nærmeste stasjon, Phom Phong.  Ca 500 meter. Behandlingen der er rask nå, da visunstyret er et annet sted.

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

Jeg er så gammeldags at jeg sender de 3 siste pensjons slippene og kopi av passet elektronisk (per mail.) 

Der skriver jeg at jeg går nå på posten og betaler gebyret. (Mailer eller sender ingen kvittering.)

Etter halvannen uke kommer bekreftelsen tilbake per vanlig post.

Slik har jeg gjort det i 6 år nå.

Kostnad bensin tur retur postkontoret. Ikke mer enn 50 baht, tipper jeg. Vel, det koster vel noe tilsvarende å sende disse pengene, rett skal være rett. :smile:

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 130 Innlegg:

A.H.

Jeg spurte faktisk på Immigration i Khon Kaen om det ikke var like greit at jeg viste dem utbetalingene fra NAV framfor dette dokumentet fra ambassaden, men det ville de ikke vite noe av. For bekreftelse av pensjon godtar de utelukkende bekreftelse fra ambassaden. Selv tror jeg dette skyldes at folka på Immigration ikke forstår utbetalingsslippene fra NAV, eller noe annet for den saks skyld, som de ikke er opplært til å forstå.

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

Jeg spurte faktisk på Immigration i Khon Kaen om det ikke var like greit at jeg viste dem utbetalingene fra NAV framfor dette dokumentet fra ambassaden, men det ville de ikke vite noe av. For bekreftelse av pensjon godtar de utelukkende bekreftelse fra ambassaden. Selv tror jeg dette skyldes at folka på Immigration ikke forstår utbetalingsslippene fra NAV, eller noe annet for den saks skyld, som de ikke er opplært til å forstå.

Den siste setningen, kalles kaller jeg et Gullkorn! :smile:  :thailand:

Hansap

Hansap

Medlem

• Nye medlemmer
  • 55 Innlegg:

Takk for tilbakemeldingene. Tror jeg gjør som Arild denne gangen og tar et avbrekk fra hverdagen med et par dager i Bangkok.

Men av planleggingshensyn hva innebærer gjennomsnittlig dette Arild "Det pleier å gå raskt på ambassaden i Bangkok"  En time og vente eller en halv dag?

Er det for øvrig nok  og ta med pass og utskrift fra siste utbetaling fra Nav, ja og penger for gebyr selvsagt?

Dette innlegget har blitt redigert av Hansap: 14 juni 2017 - 03:02

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 348 Innlegg:

Desverre så kan det virke slik.

A.H.

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1 474 Innlegg:

Takk for tilbakemeldingene. Tror jeg gjør som Arild denne gangen og tar et avbrekk fra hverdagen med et par dager i Bangkok.

Men av planleggingshensyn hva innebærer gjennomsnittlig dette Arild "Det pleier å gå raskt på ambassaden i Bangkok"  En time og vente eller en halv dag?

Er det for øvrig nok  og ta med pass og utskrift fra siste utbetaling fra Nav, ja og penger for gebyr selvsagt?

De siste 4-5 årene har det ikke tatt meg mer enn max 1 time fra jeg er på ambassaden til jeg er ferdig. Men dette er da forøvrig ved ankomst ca kl 9, og like oppunder jul. Hvordan det evt er en time eller to senere vet jeg ikke, men flere jeg har snakket med her som også drar dit, bl.a min stefar, forteller også det samme; er man der mellom 9 og 9.30 burde det ikke gå mer enn max 1 time.

Det er nok å ta med pass og utskrift fra siste utbetaling fra Nav.

โชคดี

Arild Holtet

Arild Holtet

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 348 Innlegg:

De siste 4-5 årene har det ikke tatt meg mer enn max 1 time fra jeg er på ambassaden til jeg er ferdig. Men dette er da forøvrig ved ankomst ca kl 9, og like oppunder jul. Hvordan det evt er en time eller to senere vet jeg ikke, men flere jeg har snakket med her som også drar dit, bl.a min stefar, forteller også det samme; er man der mellom 9 og 9.30 burde det ikke gå mer enn max 1 time.

Det er nok å ta med pass og utskrift fra siste utbetaling fra Nav.

Apropo pensjonsbekreftelsen.  Denne summen har vært siden før året 2000.  Merkelig at Thailand ikke har oppjustert den.  Eller at de forlanger netto sum å leve av etter skatt.

A.H.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Apropo pensjonsbekreftelsen.  Denne summen har vært siden før året 2000.  Merkelig at Thailand ikke har oppjustert den.  Eller at de forlanger netto sum å leve av etter skatt.

A.H.

veit vel at britiske pensjonister har vert pådriver for og holde denne grensen så lav som mulig,,

mange briter som ikke  har nok  i pensjon, ogdet gjelder flere

at norge har  såpass er jo bra for de som har nok

men deter faktisk  folk  som ikke når opp som enslige,

kjenner  to stk som ikke har nok. og er ugifte.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere