Gå til innhold

Foto

Er det nye regler vedrørende kildeskatten

- - - - -

• Vennligst logg inn for å svare
41 svar til dette emnet

Hansap

Hansap

Medlem

• Nye medlemmer
  • 55 Innlegg:

Hei!

En god bekjent fortalte at han  for en kort tid siden fikk melding på Altinn om et dokument som omhandlet informasjon om skattemeldingen og der sier han det står at " Certificate of residence" fra Thailandske skattemyndigheter ikke lenger er påkrevd av De som betaler kildeskatt til Norge og skatter deler eller av hele pensjonen til Thailand.

Jeg har ikke mottatt tilsvarende, noen andre?

Hansap :smile:  

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 048 Innlegg:

Jeg betaler skatt for deler av pensjonen til Thailand, men betaler ordinær skatt til Norge, ikke kildeskatt. Jeg har ikke fått noen melding om å utelate Certificate of Residence. Dog har jeg forståelse for at dokumentet egentlig er overflødig. Det viktigste er jo Income Tax Payment Certificate. Det er jo dette dokumentet som viser at du har betalt skatt til Thailand og hvor mye. Du får jo ikke betalt skatt uten at du faktisk bor i landet, så da er kanskje Certificate of Residence overflødig, men har som sagt ikke fått noen slik beskjed fra skattemyndighetene i Norge.

Dette innlegget har blitt redigert av PanGei: 27 mars 2017 - 13:49

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

Jeg betaler skatt for deler av pensjonen til Thailand, men betaler ordinær skatt til Norge, ikke kildeskatt. Jeg har ikke fått noen melding om å utelate Certificate of Residence. Dog har jeg forståelse for at dokumentet egentlig er overflødig. Det viktigste er jo Income Tax Payment Certificate. Det er jo dette dokumentet som viser at du har betalt skatt til Thailand og hvor mye. Du får jo ikke betalt skatt uten at du faktisk bor i landet, så da er kanskje Certificate of Residence overflødig, men har som sagt ikke fått noen slik beskjed fra skattemyndighetene i Norge.

Jeg gjør som deg og har heller ikke hørt noe.

Vi tro at for de som betaler kildeskatt, må Certificate of Residence være helt overflødig.

Ny service på Tax Office i Hua Hin i år var at de sendte selvangivelsen til hovedskattekontoret i Nakornpathom. Så mottok jeg de to dokumentene et par uker senere i posten. 

Hansap

Hansap

Medlem

• Nye medlemmer
  • 55 Innlegg:

Min bekjent/kamerat er skattemessig utflyttet og betaler skatt på det han overfører til Thailand og det han ikke overfører skattlegges i Norge så kanskje det har noe med hans skattemessige status og gjøre.

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

Min bekjent/kamerat er skattemessig utflyttet og betaler skatt på det han overfører til Thailand og det han ikke overfører skattlegges i Norge så kanskje det har noe med hans skattemessige status og gjøre.

da er han ikke utflyttet når han skatter til norge

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 767 Innlegg:

da er han ikke utflyttet når han skatter til norge

Feil

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

Feil

er akuratt samme regler i spania  som det er i thailand det tar 3 år for du er er utflyttet at du kan skatte 100% til det landet du bor i

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

For personer som har bodd i Norge under 10 år før utflytting, så opphører skatteplikten det inntektsår alle vilkår er oppfylt. For personer som har bodd i Norge mer enn 10 år før utflytting, opphører skatteplikten etter utløpet av det tredje innteksåret etter utflyttingsåret, opplyser Lene Ringså Solberg, seksjonssjef i Skatteetaten til E24.

http://e24.no/privat...landet/23583810

Dette innlegget har blitt redigert av chelsea: 28 mars 2017 - 14:52

Travellingman

Travellingman

En by ett lag

• Medlemmer
  • 4 767 Innlegg:

Er utflyttet selv om man skatter til Norge.

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

se på linken du så murlig du forstår, når du er skatte utflyttet så kan du ikke være i norge mere en 61 dager  hvis jeg skatter 100% til spania å jeg er i tilsammen 62 dager så for jeg dobbel beskating for samme summen jeg har skattet av

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

Ja, dette er litt forvirrende og egnet til flisespikkeri.

Sakset fra linken i forrige post: 

"For personer som har bodd i Norge mer enn 10 år før utflytting, opphører skatteplikten etter utløpet av det tredje innteksåret etter utflyttingsåret,"

Da er man altså skattemessing utflyttet.

Et meningsløst begrep, etter min mening. For man må stadig skatte til Norge av det man ikke overfører til landet man bor i.

Man kan fortsette å skatte som vanlig, eller søke om å betale kildeskatt.

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

Ja, dette er litt forvirrende og egnet til flisespikkeri.

Sakset fra linken i forrige post: 

"For personer som har bodd i Norge mer enn 10 år før utflytting, opphører skatteplikten etter utløpet av det tredje innteksåret etter utflyttingsåret,"

Da er man altså skattemessing utflyttet.

Et meningsløst begrep, etter min mening. For man må stadig skatte til Norge av det man ikke overfører til landet man bor i.

Man kan fortsette å skatte som vanlig, eller søke om å betale kildeskatt.

det er riktig men hvis du skal ha retingher i spania hjelper lite å bet kildeskatt da må du bet til spanske myndigheter  som et eks

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

det er riktig men hvis du skal ha retingher i spania hjelper lite å bet kildeskatt da må du bet til spanske myndigheter  som et eks

Det er nå også temmelig streng kontoll på at man skatter til Spania om man tar utflytting dit.

Og unnlater man og blir oppdaget, blir man etterlignet og straffelignet for flere år. Kjenner en som forsøkte seg på dette og ble tatt der.

Og når han da så ble tvunget til å skatte til Spania fordi han bodde der, ble det nesten like mye skatt som når han skattet til Norge,

så da meldte han hjemflytting til Norge igjen.

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

Det er nå også temmelig streng kontoll på at man skatter til Spania om man tar utflytting dit.

Og unnlater man og blir oppdaget, blir man etterlignet og straffelignet for flere år. Kjenner en som forsøkte seg på dette og ble tatt der.

Og når han da så ble tvunget til å skatte til Spania fordi han bodde der, ble det nesten like mye skatt som når han skattet til Norge,

så da meldte han hjemflytting til Norge igjen.

det jeg sier hjelper lite med kildeskatt der hvis du skal bo der fast

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 048 Innlegg:

For personer som har bodd i Norge under 10 år før utflytting, så opphører skatteplikten det inntektsår alle vilkår er oppfylt. For personer som har bodd i Norge mer enn 10 år før utflytting, opphører skatteplikten etter utløpet av det tredje innteksåret etter utflyttingsåret, opplyser Lene Ringså Solberg, seksjonssjef i Skatteetaten til E24.

http://e24.no/privat...landet/23583810

Den personen som er omtalt i artikkelen meldte flytting for tusenårskiftet. Før kildeskatten var det slik at 3 år etter at en hadde flyttet ut opphørte skatteplikten til Norge. Mange som flyttet på den tiden meldte skattemessig utflytting nettopp pga at skatteplikten opphørte. Dette varte bare fram til innføring av kildeskatten. Det ble da vedtatt at alle som hadde meldt, eller i framtiden melder, skattemessig utflytting slipper ordinær beskatning, men blir trukket 15% på trygd og pensjoner. Kildeskatten omfatter såvidt meg bekjent bare utbetaling av trygd og pensjoner, lønnsinntekter og kapitalinntekter omfattes ikke av kildeskatten.

Siden de aller fleste, om ikke alle, her på forumet som har meldt utflytting er personer som enten mottar pensjon eller trygd.

Opsjonen for utflyttede nordmenn er enten å melde skattemessig utflytting (kildeskatt), eller bare melde utflytting uten skattemessige  (ordinær beskatning). Uansett hva en velger så kan en i tillegg velge å betale skatt både til opprinnelsesland og bostedsland. Beskatning til bostedslandet er bare mulig for den del av pensjonen/trygden som er overført til bostedslandet. Siden skatteetaten i Norge alltid holder tilbake forskuddstrekket, er det ikke mulig å overføre 100% av pensjonen/trygden. Følgelig blir det en blanding der noe beskattes i Norge og resten i bostedslandet.

Konklusjon:

chelsea har rett hva gjelder lønnsinntekter og kapitalinntekter, men feil hva gjelder pensjoner og trygder.

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

Den personen som er omtalt i artikkelen meldte flytting for tusenårskiftet. Før kildeskatten var det slik at 3 år etter at en hadde flyttet ut opphørte skatteplikten til Norge. Mange som flyttet på den tiden meldte skattemessig utflytting nettopp pga at skatteplikten opphørte. Dette varte bare fram til innføring av kildeskatten. Det ble da vedtatt at alle som hadde meldt, eller i framtiden melder, skattemessig utflytting slipper ordinær beskatning, men blir trukket 15% på trygd og pensjoner. Kildeskatten omfatter såvidt meg bekjent bare utbetaling av trygd og pensjoner, lønnsinntekter og kapitalinntekter omfattes ikke av kildeskatten.

Siden de aller fleste, om ikke alle, her på forumet som har meldt utflytting er personer som enten mottar pensjon eller trygd.

Opsjonen for utflyttede nordmenn er enten å melde skattemessig utflytting (kildeskatt), eller bare melde utflytting uten skattemessige  (ordinær beskatning). Uansett hva en velger så kan en i tillegg velge å betale skatt både til opprinnelsesland og bostedsland. Beskatning til bostedslandet er bare mulig for den del av pensjonen/trygden som er overført til bostedslandet. Siden skatteetaten i Norge alltid holder tilbake forskuddstrekket, er det ikke mulig å overføre 100% av pensjonen/trygden. Følgelig blir det en blanding der noe beskattes i Norge og resten i bostedslandet.

Konklusjon:

chelsea har rett hva gjelder lønnsinntekter og kapitalinntekter, men feil hva gjelder pensjoner og trygder.

gjelder for pensjoner og trygder  rettere sagt alle som skal bo i eks spania må skatte 100% til det landet. for få retigheter, i thailand for du ikke rettigheter for flytte ut så dere kan gjøre hva dere vil

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Konklusjon:

Hvis kildeskatten ikke også omfatter kapitalinntekter lurer jeg på hvorfor Skatteetaten har laget disse reglene: :roll:

http://www.skatteeta...att-pa-utbytte/

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 048 Innlegg:

Hvis kildeskatten ikke også omfatter kapitalinntekter lurer jeg på hvorfor Skatteetaten har laget disse reglene: :roll:

http://www.skatteeta...att-pa-utbytte/

Det du viser til er en kildeskatt som er pålagt utbytte fra norske selskaper som går til utenlandske eiere. Altså en annen kildeskatt. 

Den kildeskatten vi nordmenn forholder oss til er denne:

http://www.skatteeta...rsk-kildeskatt/

lord

lord

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 404 Innlegg:

Det du viser til er en kildeskatt som er pålagt utbytte fra norske selskaper som går til utenlandske eiere. Altså en annen kildeskatt. 

Den kildeskatten vi nordmenn forholder oss til er denne:

http://www.skatteeta...rsk-kildeskatt/

Det du skrev var at du mente at kildeskatt for kapitalinntekter ikke var omfattet av kildeskatt. Og når jeg viser til den kildeskatten som handler om nettopp dette, sier du at vi nordmenn må forholde seg til den som omhandler pensjoner.

Hvor er logikken?

Har man skattbart utbytte og har meldt utflytting må vel forholde seg til det gjelder og  er realiteten.

Satsen varierer fra land til land, men for flere  land ligger kildeskatten(oppgitt i skatteavtalene) på utbytte/rente/kapitalinntekter også på 15%, som for pensjoner.

Da blir det vel  ofte 10% besparelse, i likhet med for andre utlendinger, også for nordmenn som har meldt utflytting, i forhold til ikke utflyttede Nordmenn som  har kapitalinntekter fra norske selskper.

For norske bosatt i Norge er det vel 25% skatt på dette.

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

Konklusjon:

Du skriver: "Siden skatteetaten i Norge alltid holder tilbake forskuddstrekket, er det ikke mulig å overføre 100% av pensjonen/trygden. "

Etter en dialog med Skatteetaten trekte de ingen forskuddsskatt ett år. (Er ikke medlem av folketrygden.) Så jeg er altså et unntak fra "alltid". :smile: 

Men på skattekortet året etter var det satt opp vanlig trekk. Jeg ble lei av å mase om dette, og siden jeg uansett har så jeg klarer meg, lar de trekke det det ønsker. Får jo igjen med renter så en grei sparing. Ting har gått seg til for min del. Har ingen ting å klage på.

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: AF

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere