Gå til innhold

Foto

Mat & kosttilskudd

• Please log in to reply
57 replies to this topic

Harald H

Harald H

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 002 Innlegg:

Hvor går skillet mellom fornuft og galskap når man er langt uti pensjonsalderen?

Skrev i en post at jeg bruker litt frosne bær i frokosten. I min naivitet har jeg bruk dem rett fra posen uten vask først.

Men i går var jeg så heldig(?) å lese at frosne bær bør gis et oppkok fordi de ikke er renvasket. I det minste helle kokende vann over dem først.

Er jo ikke store mengdene det er snakk om per dag. Men når man først har lest det, er det vel bare å gjøre det hvis frokostgleden skal bibeholdes? Selv om man er langt uti pensjonsalderen.

Det blir kanskje litt med meg som med beboerne på et gamlehjem på 80-tallet? Der ble det slutt med smør på brødskiva pga faren for hjertekarsykdommer.

Hvor mange som kreperte av vantrivsel, sier historien ingen ting om.

Dette innlegget har blitt redigert av Harald H: 07 september 2017 - 09:28

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 977 Innlegg:

Hvor går skillet mellom fornuft og galskap når man er langt uti pensjonsalderen?

Skrev i en post at jeg bruker litt frosne bær i frokosten. I min naivitet har jeg bruk dem rett fra posen uten vask først.

Men i går var jeg så heldig(?) å lese at frosne bær bør gis et oppkok fordi de ikke er renvasket. I det minste helle kokende vann over dem først.

Er jo ikke store mengdene det er snakk om per dag. Men når man først har lest det, er det vel bare å gjøre det hvis frokostgleden skal bibeholdes? Selv om man er langt uti pensjonsalderen.

Det blir kanskje litt med meg som med beboerne på et gamlehjem på 80-tallet? Der ble det slutt med smør på brødskiva pga faren for hjertekarsykdommer.

Hvor mange som kreperte av vantrivsel, sier historien ingen ting om.

Hehe vel, det kan være lurt å være litt forsiktig uansett. Det du IKKE trenger når du blir "good old gammel nok" er mere helseproblemer. Om det er sprøytemidler på bærene så kan de samle seg opp i systemet over tid og lage et lite helvete med kroppen din (fordøyelses-systemet spesielt). Og det kan helt sikkert forsterke andre plager man har allerede.

På den annen side må jeg si at det norske systemet for eldre ikke akkurat er inbydende. Tenk om man kunne ha et tilsvarende sykehjem i Thailand for de som er veldig pleietrengende. Med individuell mat-servering etter ønske. Massasje og godt stell. Sikkert kostet en brøkdel av dagens system i Norge. En win-win situasjon for landene ihvertfall, men kanskje litt vanskelig med slekta. Litt langt å reise sikkert :-) De laget vel noen norske aldershjem i Spania?

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 972 Innlegg:

Huff,ja, skikkelig skogsarbeidermåltid dette. Pasta, sukker,olje,nøtter.......mye godteri i denne. Må nok opp til Isaan for åfå sund thaimat, og da med brun ris til. Eller sjømat som ikke er frityrstekt Vi velger selv, kunnskapene er hos de fleste. Selv la jeg på med ca to kilo på 2-3 uker i thailand i sommer med trening attåt. Hjelper vel på de drøye hotellfrokostene også :smile:

Begynner i hvert fall å forstå at det er mer enn øl som gjør at jeg legger på meg i Thailand. Nå spiser jeg ikke særlig mye pad thai, men hvis jeg spiser det er det alltid sammen med noe annet, f.eks. en papayasalat. Det er nok en del sukker også i den.

Frokosten er et aldri så lite kapittel for seg, i hvert fall hvis det er buffet. Da blir det fort dessert med pannekaker og en haug egg, bacon og thaimat.

I sommer tok jeg dette til etterretning og kutta ut ett måltid i forhold til tidligere (droppa før-middagen mellom lunsj og middag), og jeg gikk opp mindre enn jeg pleier, selv om jeg holdt ølinntaket høyt i 5 uker. Dette fungerte fint. Jeg begrensa meg også ved frokost, men det var mest fordi de fleste hotellene jeg bodde på ikke hadde buffet-frokost. 

Men jeg kan ikke gå for mye på akkord med verken mat eller øl. Da forsvinner noe av poenget med reisen. :)

Harald H

Harald H

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 002 Innlegg:

Hehe vel, det kan være lurt å være litt forsiktig uansett. Det du IKKE trenger når du blir "good old gammel nok" er mere helseproblemer. Om det er sprøytemidler på bærene så kan de samle seg opp i systemet over tid og lage et lite helvete med kroppen din (fordøyelses-systemet spesielt). Og det kan helt sikkert forsterke andre plager man har allerede.

På den annen side må jeg si at det norske systemet for eldre ikke akkurat er inbydende. Tenk om man kunne ha et tilsvarende sykehjem i Thailand for de som er veldig pleietrengende. Med individuell mat-servering etter ønske. Massasje og godt stell. Sikkert kostet en brøkdel av dagens system i Norge. En win-win situasjon for landene ihvertfall, men kanskje litt vanskelig med slekta. Litt langt å reise sikkert :smile: De laget vel noen norske aldershjem i Spania?

Helse og kosthold er veldig trendy nå - det er mye hysteri etter mitt syn.

Klart man skal være litt forsiktig, enig i det, men jeg tror kroppen renser ut mesteparten - kanskje unntatt tungmetaller. Hvis ikke tror jeg mange av oss som vokste opp ett rett etter krigen ville vært selvlysende forlengst - hvis hvis det hele tatt hadde befunnet oss på jordas overflate.

F.eks i dag har jeg vært å handlet på Makro. Kom hjem var det å legge grønnsakene i saltet vann ett kvarters tid, før grundig skylling og avrenning/tørking. Før i tiden som det heter, skylte man knapt frukt og grønnsaker i vann før de ble satt til livs. Uten at jeg er helt sikker, tror jeg sprøytemidlene var verre da? Men jeg blir vel å gi denne bæra 1 min koking, he he.

Eldreomsorg satses det på i Thailand. Har lest om det flere ganger, uten at jeg gidder søke det opp nå - men du finner det.

Vanskelig for slekta? Ja, det er det visst i Norge etter sigende. Så med lang avstand kan begge gråte krokodilletårer uten dårlig  samvittighet.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 149 Innlegg:
De sprøyter med litt av hvert helt opptil høstingen på landsbygda. 10 dager før på disse langbønnene. De fryste bæra, og grønnsakene har jeg for lengst koblet ut av tenkeboksen. Blir jo helt hysterisk om en skal holde på slik.

Vedlagt fil  image.jpeg   236K   1 Antall nedlastinger
jeg har ingenting å tape, bare alt å vinne!

Harald H

Harald H

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 002 Innlegg:

Begynner i hvert fall å forstå at det er mer enn øl som gjør at jeg legger på meg i Thailand. Nå spiser jeg ikke særlig mye pad thai, men hvis jeg spiser det er det alltid sammen med noe annet, f.eks. en papayasalat. Det er nok en del sukker også i den.

Frokosten er et aldri så lite kapittel for seg, i hvert fall hvis det er buffet. Da blir det fort dessert med pannekaker og en haug egg, bacon og thaimat.

I sommer tok jeg dette til etterretning og kutta ut ett måltid i forhold til tidligere (droppa før-middagen mellom lunsj og middag), og jeg gikk opp mindre enn jeg pleier, selv om jeg holdt ølinntaket høyt i 5 uker. Dette fungerte fint. Jeg begrensa meg også ved frokost, men det var mest fordi de fleste hotellene jeg bodde på ikke hadde buffet-frokost. 
Men jeg kan ikke gå for mye på akkord med verken mat eller øl. Da forsvinner noe av poenget med reisen. :)

Du tenker og lever som den relativt unge mannen du er. Og det er flott.

Og så skriver du:"Men jeg kan ikke gå for mye på akkord med verken mat eller øl. Da forsvinner noe av poenget med reisen."

Det er så jeg kunne sagt det selv. Inntil for noen år siden jeg var hos legen som sa nå må du passe litt på kolesterolet og blodtrykket ditt. Tenkte litt på det noen dager.....

Året etter gjentok legen det samme - nå litt høyere. Samme gjentok seg inntil jeg forsto at jeg faktisk måtte legge om kostholdet. (Trene har jeg alltid gjort. Heller ikke røykt. Så ingen ting å hente der.)

Kostholdet er langt om - det går helt greit. Verdien ved å ta bedre vare på helsa oppveier for de tingene jeg nå enten ikke spiser eller spiser mindre av. Vi mennesker som kjent tilpasningsdyktige. Derfor kan livet være meningsfylt fra vuggen til graven hvis vi vil.

Tenker på mange av de med et eller annet funksjons tap jeg ha møtt, som sier de har et meningsfylt liv. Det er til ettertanke.

Altså: Kanskje kan du justere litt på ferie maten og ølen og likevel ha en bra ferie? Uten at du må.

Det var bare det jeg ville si. :smile: 

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 972 Innlegg:

Altså: Kanskje kan du justere litt på ferie maten og ølen og likevel ha en bra ferie? Uten at du må.

Det var bare det jeg ville si. :smile:

Jeg tror trikset er moderasjon, og gjennom et balansert kosthold, aktivitet og trening, ikke tillate seg å havne i en situasjon der legen sier at jeg må justere livsstilen grunnet blodtrykk eller høye kolesterolverdier, eller jeg pga helsa trenger å begrense antall øl i Thailand.

Selv i elendige treningsperioder trener jeg litt, kostholdet er stort sett alltid sunt året rundt, alkoholinntaket er moderat i det daglige, og jeg går og sykler fra A til B, så jeg er ganske trygg på at jeg er ganske trygg.

Jeg trenger således ikke legge om særlig mye, og skulle jeg ta feil og jeg begynner å ese ut på en sånn måte at det begynner å nærme seg overvekt, f.eks. fordi jeg blir eldre og må tilpasse meg naturlige endringer, er jo det noe jeg vil merke, for ingen går opp f.eks. 10 kilo over natta, og jeg vil tilpasse meg før det blir et problem. 

Det er vel litt som floskelen om at det ikke dreier seg om hva du spiser mellom jul og nyttår, men hva du spiser mellom nyttår og jul, og jeg lever stort sett sunt mellom nyttår og jul, eller utenom ferier, og tror således jeg befinner meg et godt stykke unna livsstilsrelaterte sykdommer. :)

Skal sies at jeg ikke lever fryktelig usunt på ferier heller. Litt for mange øl i forhold til hva Folkehelseinstituttet mener er er forsvarlig, litt for mye god mat, men jeg går mye, svømmer en del, unngår kaffedrikker som tilsettes melk som pesten, legger inn en og annen treningsøkt, og går ofte en time gjennom Bangkok i stedet for å jukse med Skytrain. :)

Harald H

Harald H

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 002 Innlegg:

Jeg tror trikset er moderasjon, og gjennom et balansert kosthold, aktivitet og trening, ikke tillate seg å havne i en situasjon der legen sier at jeg må justere livsstilen grunnet blodtrykk eller høye kolesterolverdier, eller jeg pga helsa trenger å begrense antall øl i Thailand.

Selv i elendige treningsperioder trener jeg litt, kostholdet er stort sett alltid sunt året rundt, alkoholinntaket er moderat i det daglige, og jeg går og sykler fra A til B, så jeg er ganske trygg på at jeg er ganske trygg.

Jeg trenger således ikke legge om særlig mye, og skulle jeg ta feil og jeg begynner å ese ut på en sånn måte at det begynner å nærme seg overvekt, f.eks. fordi jeg blir eldre og må tilpasse meg naturlige endringer, er jo det noe jeg vil merke, for ingen går opp f.eks. 10 kilo over natta, og jeg vil tilpasse meg før det blir et problem. 

Det er vel litt som floskelen om at det ikke dreier seg om hva du spiser mellom jul og nyttår, men hva du spiser mellom nyttår og jul, og jeg lever stort sett sunt mellom nyttår og jul, eller utenom ferier, og tror således jeg befinner meg et godt stykke unna livsstilsrelaterte sykdommer. :)

Skal sies at jeg ikke lever fryktelig usunt på ferier heller. Litt for mange øl i forhold til hva Folkehelseinstituttet mener er er forsvarlig, litt for mye god mat, men jeg går mye, svømmer en del, unngår kaffedrikker som tilsettes melk som pesten, legger inn en og annen treningsøkt, og går ofte en time gjennom Bangkok i stedet for å jukse med Skytrain. :)

Tror svaret ligger i første avsnitt. Fulgte vi alle det ville alt vært meget bedre, som en sa.

Siden du nevner vekt og helse vil jeg nevne at kolesterol og blodtrykk kan komme i ulage selv om vekta er normal.

:smile:

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 972 Innlegg:

Tror svaret ligger i første avsnitt. Fulgte vi alle det ville alt vært meget bedre, som en sa.

Siden du nevner vekt og helse vil jeg nevne at kolesterol og blodtrykk kan komme i ulage selv om vekta er normal.

:smile:

Ja, det er lettere sagt enn gjort for mange, men jeg var tidligere så fanatisk på sånne ting, at det fortsatt sitter litt i, selv om det begynner å bli en del år siden. 

Kolesterolnivået er jeg usikker på om jeg noen gang har sjekket (med mindre det er noe standardgreier?). Er egentlig veldig lite hos legen, men blodtrykket sjekkes nesten hver gang jeg er innom (sånn ca. hvert femte år). Men de sjekker det ofte i Thailand, all den tid jeg har en tendens til å ende opp på klinikken med matforgiftning sånn rundt regna hver tredje tur. :)

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 149 Innlegg:
Alt er mer tilgivelig så lenge man er ung og frisk, men for svært mange så møter man utfordringer av forskjellig art, og mitt kom med prolapser, og da er det plutselig ikke bare å snu på femøringen når en blir inaktiv for lengre perioder. For mitt vedkommende ble det å lære seg å slappe av og ta set med ro, samt ikke gi full gass igjen når en trodde alt var på stell. I tillegg så har jeg fått litt andre ubalanser i kroppen som følge av alt.

En må være der før en kan bastant uttale seg om at ting er lett å justere.
jeg har ingenting å tape, bare alt å vinne!

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 972 Innlegg:
Ser ingen grunn til å ta sorgene for mye på forskudd, men nå har jeg uansett vært der med en langvarig skade i halvannet år allerede, og selv med minimalt med trening det første året, har jeg innrettet meg såpass greit at jeg ikke er i noe dårligere form i dag enn dagen jeg dro på meg skaden. Kroppen blir eldre, hormonproduksjonen vil påvirkes og før eller siden kan det gå alvorlig til helvete, men jeg kan også bli påkjørt av en bil og stryke med i morgen, og skulle det skje vil jeg sikkert angre hvis jeg dropper indisk og for mange øl i kveld fordi det finnes sunnere alternativer. Vet jo ikke hvordan mat jeg får der oppe eller der nede, så det er viktig å unngå en situasjon der man angrer på det man ikke spiste.

Men så mye som jeg er i Thailand er det vel uansett mer sannsynlig at jeg blir kjørt ihjel i trafikken eller ramler ut fra en balkong enn at jeg får diabetes eller livsstilsrelaterte problemer som følge av dårlig livsstil.

Er for øvrig ganske sikker på at min livsstil i dag ville vært sunn selv om jeg var 60, for jeg lever betydelig sunnere enn "folk flest". Den delen av helsa jeg kan påvirke selv er således ikke noe jeg bekymrer meg for, og jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg vil klare å gjøre nødvendige endringer dersom noe uforutsett skulle tvinge meg til det, men enn så lenge tror jeg det skal godt gjøres at det skjer, og skjer det er det i hvert fall ikke pga usunn livsstil.

Aktivitetsnivå og kosthold er viktig, men etter at jeg begynte å trene som sekstenåring har jeg levd sunt. Det kommer ikke til å endre seg med det første, så selv om jeg ikke legger skjul på at jeg i ny og ne nyter både god mat og drikke i større mengder, er jeg et langt mer enn gjennomsnittlig sunt menneske, og ganske sikkert godt innafor anbefalingene. Sist jeg for moroskyld sjekka spiste jeg til og med langt mindre kjøtt enn anbefalt maxgrense. Så jo - basert på å kjenne meg selv kan jeg si bastant at jeg vil være godt rustet til å endre livsstil ved behov, men først og fremst er planen å gjøre det jeg kan for ikke å havne i en situasjon hvor jeg må foreta dramatiske endringer. :)

Dette innlegget har blitt redigert av TomYumNoodle: 08 september 2017 - 07:02

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 127 Innlegg:

Jeg hørte det motsatte, at frosne bær og grønnsaker er tryggere å spise enn ferskvare , siden frysingen dreper visst noen bakterier. Men det er bare noe jeg har hørt.

Harald H

Harald H

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 002 Innlegg:

Jeg hørte det motsatte, at frosne bær og grønnsaker er tryggere å spise enn ferskvare , siden frysingen dreper visst noen bakterier. Men det er bare noe jeg har hørt.

Jeg har hørt det samme for lenge siden, og hadde vel det litt i bakhodet. Men men...

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 977 Innlegg:

Uten å ville avsløre "resepten" så har jeg nå gått ned 5,5 kg på 1 uke (fra 124 kg). Har fortsatt ca 10 kg til jeg vil ha bort i første omgang. Men må se hvordan det er å stabilisere vekten når jeg har nådd målet.

Synes det var veldig interessant å lese meg opp på kalori-inntak og begynne å gå igjenom hva jeg spiser. Det finnes kalori kalkulatorer som forteller ca mengde kalorier man har behov for pr dag basert på kjønn/alder/vekt/høyde. For meg ligger normal inntaket på ca 2700-3000 kalorier pr dag. Gamlemor har også klaget på at hun har lagt på seg så jeg sjekket litt for henne også, og for henne var normal inntaket ca 1700 kalorier pr dag. En ganske stor forskjell mellom oss. Men litt av prosessen i forhold til henne ihvertfall er å gjøre henne litt oppmerksom på kaloriene i maten hun spiser til daglig. Og å vite hva som er normal nivået.

Sammensetningen av kostholdet innenfor kalori nivået er jo selvsagt også viktig.

Uansett et interessant eksperiment for å se effekten, hvor hurtig det virker og om jeg får stabilisert det. I utgangspunktet hadde jeg ganske god kontroll på kostholdet, men det var vanskelig å få skrellet av kiloene som kom på etter jeg fjernet skjoldbrusk-kjertelen. So far so good :-)

sikry

sikry

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 907 Innlegg:

Jeg har hørt det samme for lenge siden, og hadde vel det litt i bakhodet. Men men...

Her er det vell kansje mere giftbellegget fra sprøytinga det er snakk om.

Harald H

Harald H

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 002 Innlegg:

Uten å ville avsløre "resepten" så har jeg nå gått ned 5,5 kg på 1 uke (fra 124 kg). Har fortsatt ca 10 kg til jeg vil ha bort i første omgang. Men må se hvordan det er å stabilisere vekten når jeg har nådd målet.

Synes det var veldig interessant å lese meg opp på kalori-inntak og begynne å gå igjenom hva jeg spiser. Det finnes kalori kalkulatorer som forteller ca mengde kalorier man har behov for pr dag basert på kjønn/alder/vekt/høyde. For meg ligger normal inntaket på ca 2700-3000 kalorier pr dag. Gamlemor har også klaget på at hun har lagt på seg så jeg sjekket litt for henne også, og for henne var normal inntaket ca 1700 kalorier pr dag. En ganske stor forskjell mellom oss. Men litt av prosessen i forhold til henne ihvertfall er å gjøre henne litt oppmerksom på kaloriene i maten hun spiser til daglig. Og å vite hva som er normal nivået.

Sammensetningen av kostholdet innenfor kalori nivået er jo selvsagt også viktig.

Uansett et interessant eksperiment for å se effekten, hvor hurtig det virker og om jeg får stabilisert det. I utgangspunktet hadde jeg ganske god kontroll på kostholdet, men det var vanskelig å få skrellet av kiloene som kom på etter jeg fjernet skjoldbrusk-kjertelen. So far so good :smile:

Gratulerer med det!

Ad. stabilisere vekten. Her spiller vel genene en rolle?

Kan ta mine barn som eksempel: Min datter har nok min kroppsbygning. Mens min sønn har trolig mest fra mora? I hvert fall har han lettere for å legge på seg selv om han trenger en god del.

RobertX

RobertX

Medlem

• Medlemmer
  • 977 Innlegg:

Gratulerer med det!

Ad. stabilisere vekten. Her spiller vel genene en rolle?

Kan ta mine barn som eksempel: Min datter har nok min kroppsbygning. Mens min sønn har trolig mest fra mora? I hvert fall har han lettere for å legge på seg selv om han trenger en god del.

Gener kan nok ha betydning. Selv tror jeg det kan være feil sammensetning av kostholdet. For mye raffinert sukker, for mye salt og preserveringsmidler. Slike ting.

Da jeg først endret kostholdet til mer fett og minimalt med sukker/karbohydrater merket jeg ihvertfall en veldig positiv effekt på kroppen, og vektnedgang. Men det var nok fortsatt ting i kostholdet mitt som ikke var bra og som jeg godt kunne tatt bort.

En av de viktige tingene som jeg nå har kuttet ut er melk. Og det savner jeg faktisk ikke lenger. Og ingen brødmat nå. Mage/tarm er veldig bra igjen og føler meg frisk innvendig :-)

Mr Jhols

Mr Jhols

Medlem

• Medlemmer
  • 611 Innlegg:
Noen flere som har latt seg friste av denne hawaiian raw fish salad?
Der ute så bruker de tunfisk( yellowfin tuna).. Men den norske Varianten er med laks.
Dette er både sundt og lettvint. Noen som har prøvd dette i Thailand... Tipper du fårn i bkk, men hva med Pattaya og hua hin el phuket?

Vedlagt(e) fil(er)

• Vedlagt fil  image.jpeg   126,77K   3 Antall nedlastinger
  • Vedlagt fil  image.jpeg   125,69K   5 Antall nedlastinger

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere