Gå til innhold

Foto

Krav til inntekt for permanent oppholdstillatelse

- - - - -

• Please log in to reply
77 replies to this topic

elysian

elysian

Medlem

• Medlemmer
  • 42 Innlegg:

Det er jo juleaften for meg da. Blir 90 000 rene kroner mindre for resten av oss for å sponse deg og 4 andre av skattekronene. Er for sjelden slike gladsaker i media. Seriøst for mye snyltere i samfunnet.

Det er ihvertfall slik FRP velgere mener før de skjønner at politikken slår ut dem selv. Det merkelige med norge at alle som stemer frp er for dum til skjønne noe annet og burde stemme sv eller ap men ikke skjønner det selv. Mens de som har mest nytte av høyres politikk stemmer som oftest AP pga PK.

Salasso

Salasso

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 113 Innlegg:

Nå var denne tråden om permanent opphold, sånn i utgangspunktet... :-)

Så vidt jeg kan se er kravene til midlertidig opphold de samme, slik at ingen blir kastet ut så sant de opprinnelige vilkårene for opphold er til stede. De det vil ha konsekvenser for er f.eks personer som har spekulert i å ha opphold i Norge i tre år gjennom familiegjenforening, for så å søke skilsmisse den dagen permanent opphold er i boks. De synes jeg ikke spesielt synd på...

Det som er verre er at folk som lever i et voldelig fohold kan risikere å måtte forbli i en slik situasjon fordi norsk ektefelle har skilsmisse som ris bak speilet ad infinitum...

UDI er ikke klar på hva som skjer med gjenlevende ektefelle uten permanent opphold, dersom opprinnelig garantist/ektefelle dør.

Salasso

elysian

elysian

Medlem

• Medlemmer
  • 42 Innlegg:

Nå var denne tråden om permanent opphold, sånn i utgangspunktet... :-)

Så vidt jeg kan se er kravene til midlertidig opphold de samme, slik at ingen blir kastet ut så sant de opprinnelige vilkårene for opphold er til stede. De det vil ha konsekvenser for er f.eks personer som har spekulert i å ha opphold i Norge i tre år gjennom familiegjenforening, for så å søke skilsmisse den dagen permanent opphold er i boks. De synes jeg ikke spesielt synd på...

Det som er verre er at folk som lever i et voldelig fohold kan risikere å måtte forbli i en slik situasjon fordi norsk ektefelle har skilsmisse som ris bak speilet ad infinitum...

UDI er ikke klar på hva som skjer med gjenlevende ektefelle uten permanent opphold, dersom opprinnelig garantist/ektefelle dør.

Salasso

Dersom du driver og slår kona di syns jeg ikke synd på deg. Om ikke bør du slutte å være dypere enn du kan. Bry deg om deg sjøl.

Dette innlegget har blitt redigert av elysian: 14 juli 2017 - 23:22

jern39

jern39

Medlem

• Medlemmer
  • 1 245 Innlegg:
Elysian du er en dømmende fordomsfull fyr som garantert kommer til å skape kvalm, og som garantert liker å provosere frem krangling. Kan du være så snill å finne deg et annet forum å herje på?

joika

joika

Medlem

• Medlemmer
  • 1 928 Innlegg:

Norge er et jævla fitteland. UDI som i sine forsøk på å gjøre livet surt for våre "kjære" muslimske migranter og andre økonomiske lykkejegere så blir også vi, etniske nordmenn, rammet!

Fy faen!

Dette innlegget har blitt redigert av joika: 15 juli 2017 - 09:28

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 279 Innlegg:
Det vil nok bli unntak for familie mødre og barn. Kan ikke tenke meg at barn av innvandrere skal måtte vente til de blir ferdige med skolen og fått seg jobb før de kan få varig opphold. Har ikke lest forslaget enda, men de må jo ta visse forbehold.
jeg har ingenting å tape, bare alt å vinne!

Salasso

Salasso

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 113 Innlegg:

Det vil nok bli unntak for familie mødre og barn. Kan ikke tenke meg at barn av innvandrere skal måtte vente til de blir ferdige med skolen og fått seg jobb før de kan få varig opphold. Har ikke lest forslaget enda, men de må jo ta visse forbehold.

Det gjelder for personer mellom 18 og 67 år, og med unntak for elever i vidergående skole.

Salasso

Utpatur

Utpatur

Medlem

• Medlemmer
  • 1 482 Innlegg:

Ikke overraskende - en regjering med Frp har en agenda - gjøre det vanskeligst mulig for alle som ikke er blåøyde og fra dalom...

alexsag

alexsag

Medlem

• Nye medlemmer
  • 17 Innlegg:

Hei alle.

Er en stund siden jeg har vært her og lest.Siden sist,ser jeg det har kommet noen nye regler for permanent opphiold,som det at kona må forsørge seg selv og inntektskravet for henne er rundt 238.000 kr.

Her i byen vi bor er det lettere å vinne i lotto enn å få seg jobb,og det flyter over av utenlandske som jobber svart som vaskehjelp.

Min kjære vil også hive seg på denne,men vaske hvitt.Da får hun også samtidig tjent egne penger som er "gyldig" inntekt mtp UDI.

Det jeg så lurer på,om hun starter et enkeltmannsforetak,kan hun kombinere det med f.eks lønn fra private arbeidsgivere?

F.eks,hun tjener 100.000 kr som vaskehjelp via foretaket og ca 140.000 som vaskehjelp fra 10-15 forskjellige private arbeidsgivere som betaler skatten for henne (lønnet arbeid i heimen)?

Dette er ikke relatert til tråden akkurat,men om noen har litt peiling på dette med foretak hadde det vært fint med tips.Leste et sted også at godkjent inntekt er også fra egen næring,men har også lest at egen næringsinntekt ikke er å regne som inntekt.

Jolly J. d.e

Jolly J. d.e

Medlem

• Utestengte brukere
  • 19 668 Innlegg:

Kravet til inntekt

Du må ha hatt inntekt på til sammen minst 238 784 kroner før skatt i løpet av de siste 12 månedene. Disse typene inntekt er godkjent:

• arbeidsinntekt
  • næringsinntekt (inntekt fra ditt eget firma)
  • pensjon eller faste periodiske ytelser, for eksempel renteinntekter og faste inntekter fra forsikringsoppgjør, avtalefestet pensjon, private pensjonsordninger, utbetaling gjennom livsforsikringsordninger, leieinntekter
  • sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger, alderspensjon, dagpenger for arbeidsledige, arbeidsavklaringspenger eller stønad til enslig mor eller far
  • studielån eller stipend
  • introduksjonsstønad

Du kan ha en eller flere av disse typene inntekt, men inntektene må til sammen utgjøre minst 238 784 kroner før skatt.

Du fyller også kravet til inntekt hvis du du er i en av disse situasjonene:

• du har hatt fulltidsjobb de siste 12 månedene der du fikk lovlig minstelønn for yrket ditt, selv om dette var under 238 784 kroner før skatt
  • du har fått studielån eller stipend minst 111 657 kroner i løpet av de siste 12 månedene

https://www.udi.no/o...oldstillatelse/

Kravet til inntekt

Du må ha hatt inntekt på til sammen minst  i løpet av de siste 12 månedene. Disse typene inntekt er godkjent:

• arbeidsinntekt
  • pensjon eller faste periodiske ytelser, for eksempel renteinntekter og faste inntekter fra forsikringsoppgjør, avtalefestet pensjon, private pensjonsordninger, utbetaling gjennom livsforsikringsordninger, leieinntekter
  • sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger, alderspensjon, dagpenger for arbeidsledige, arbeidsavklaringspenger eller stønad til enslig mor eller far
  • introduksjonsstønad

Du kan ha en eller flere av disse typene inntekt, men inntektene må til sammen utgjøre minst .

• du har hatt fulltidsjobb de siste 12 månedene der du fikk lovlig minstelønn for yrket ditt, selv om dette var under 
  • du har fått studielån eller stipend minst 111 657 kroner i løpet av de siste 12 månedene

https://www.udi.no/o...oldstillatelse/

giggen

giggen

Medlem

• Medlemmer
  • 155 Innlegg:

Hei alle.

Er en stund siden jeg har vært her og lest.Siden sist,ser jeg det har kommet noen nye regler for permanent opphiold,som det at kona må forsørge seg selv og inntektskravet for henne er rundt 238.000 kr.

Her i byen vi bor er det lettere å vinne i lotto enn å få seg jobb,og det flyter over av utenlandske som jobber svart som vaskehjelp.

Min kjære vil også hive seg på denne,men vaske hvitt.Da får hun også samtidig tjent egne penger som er "gyldig" inntekt mtp UDI.

Det jeg så lurer på,om hun starter et enkeltmannsforetak,kan hun kombinere det med f.eks lønn fra private arbeidsgivere?

F.eks,hun tjener 100.000 kr som vaskehjelp via foretaket og ca 140.000 som vaskehjelp fra 10-15 forskjellige private arbeidsgivere som betaler skatten for henne (lønnet arbeid i heimen)?

Dette er ikke relatert til tråden akkurat,men om noen har litt peiling på dette med foretak hadde det vært fint med tips.Leste et sted også at godkjent inntekt er også fra egen næring,men har også lest at egen næringsinntekt ikke er å regne som inntekt.

Det skal ikke være noe problem å ha mange arbeidsgivere, men få kvittering fra alle som påstår at de betaler skatten for henne. Næringsinntekt er regnet som inntekt.

alexsag

alexsag

Medlem

• Nye medlemmer
  • 17 Innlegg:

Takker for svar.Ser ut som det kan bli vanskeleg å klare inntektskravet for jobb her,og stipend og lån er vanskelig å få på så kort tid,om ho ikkje søker på noe frå NKI og søker maks stipend og lån?

Ka om ho ikke klarer inntektskravet og ikke får nok i stipend og lån,kan vi da søke igjen om fornyelse av familiegjenforening sjølv om ho har vært her som mi kone i 3 år? Det er vel ikkje noke som seier ho MÅ søke permanent selv om ho har vært her lenge nok til å gjere det?

Jolly J. d.e

Jolly J. d.e

Medlem

• Utestengte brukere
  • 19 668 Innlegg:

Takker for svar.Ser ut som det kan bli vanskeleg å klare inntektskravet for jobb her,og stipend og lån er vanskelig å få på så kort tid,om ho ikkje søker på noe frå NKI og søker maks stipend og lån?

Ka om ho ikke klarer inntektskravet og ikke får nok i stipend og lån,kan vi da søke igjen om fornyelse av familiegjenforening sjølv om ho har vært her som mi kone i 3 år? Det er vel ikkje noke som seier ho MÅ søke permanent selv om ho har vært her lenge nok til å gjere det?

Om hun søker permanent oppholdstillatelse, og får avslag, vil hun i stedet få midlertidig tillatelse som hun har hatt til nå.

Har hun unger kan hun prøve å komme i denne kategorien, husmor :)

• du har hatt fulltidsjobb de siste 12 månedene der du fikk lovlig minstelønn for yrket ditt, selv om dette var under 238 784 kroner før skatt

Jolly J. d.e

Jolly J. d.e

Medlem

• Utestengte brukere
  • 19 668 Innlegg:

Ja hun kan søke om fornyelse av midlertidig opphold/familiegjenforening

alexsag

alexsag

Medlem

• Nye medlemmer
  • 17 Innlegg:

Takker for info.

En ting som er litt forvirrende på UDI's sider..

Du må ha hatt inntekt på til sammen minst 238 784 kroner før skatt i løpet av de siste 12 månedene. Disse typene inntekt er godkjent:

• arbeidsinntekt
  • introduksjonsstønad

Du kan ha en eller flere av disse typene inntekt, men inntektene må til sammen utgjøre minst 238 784 kroner før skatt.Du fyller også kravet til inntekt hvis du du er i en av disse situasjonene:

Du trenger ikke fylle kravene til inntekt, eller til ikke å ha fått sosialhjelp, hvis du er i en av disse situasjonene:

• du er elev i grunnskole eller videregående skole
  • du har vært fulltidsstudent ved høyskole eller universitet de siste 12 månedene
  • du får uføretrygd fra NAV
  • du er syk eller har en skade som har gjort at du ikke har kunnet jobbe, eller bare har kunnet jobbe mindre enn 50 prosent, de siste 12 månedene
  • du har fått selvstendig oppholdstillatelse fordi du blitt mishandlet av ektefellen/samboeren din
  • du er under 18 år når vi behandler søknaden
  • du har fylt 67 år når vi behandler søknaden

Hvordan skal man tolke dette?At man må ha minimum 111.657 kr i stipend og lån,men at man ikke trenger å fylle kravet om inntekt om man går på videregående skole??

Jolly J. d.e

Jolly J. d.e

Medlem

• Utestengte brukere
  • 19 668 Innlegg:

Stemmer nok det, om man tar annen utdannelse enn videregående skole, må man ha stipend eller lån over dette beløp.

alexsag

alexsag

Medlem

• Nye medlemmer
  • 17 Innlegg:

Stemmer nok det, om man tar annen utdannelse enn videregående skole, må man ha stipend eller lån over dette beløp.

Men om man kommer inn på vanlig videregående til høsten da,trenger man da ingen inntekt i det hele tatt?Er det slik å forstå?

Jolly J. d.e

Jolly J. d.e

Medlem

• Utestengte brukere
  • 19 668 Innlegg:

Men om man kommer inn på vanlig videregående til høsten da,trenger man da ingen inntekt i det hele tatt?Er det slik å forstå?

Jeg mener det er sånn å forstå, det vil være grunn til å fravike kravet om inntekt. 

Det vil være lurt å sjekke når hun har kommet inn.

Videregående gjennom voksenopplæring som privatist ol, vil kanskje ikke være det samme.

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere