Gå til innhold

Foto

Ditt ansvar å melde adresse

• Vennligst logg inn for å svare
46 svar til dette emnet

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 861 Innlegg:

Kopi av passet ditt med underskrift på alle kopier, kopi av husbok med underskrift fra svigerfar, skjema som svigerfar skal fylle ut får han på immigrasjons kontoret.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Kopi av passet ditt med underskrift på alle kopier, kopi av husbok med underskrift fra svigerfar, skjema som svigerfar skal fylle ut får han på immigrasjons kontoret.

Så vi må til Emmigrasjonskomtoret? Hva med å melde inn på epost?

Dette innlegget har blitt redigert av Phay: 03 april 2017 - 12:27

Redigert signatur

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 861 Innlegg:
Har hørt at det skal finnes en nettside på thai hvor det skal være mulig å gjøre dette, men har ikke greid å grave den opp.

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:

Ditt ansvar å sørge for at det blir fulgt opp og fjort. Det er du som må betale uansett.
Men, som turist som bor på privat adresse, nærmeste emmigrasjon er neste distrikt vistnok, for kontoret som skulle åpne ifjor er ikke åpnet enda, og da blir det 3 1/2 time til nærmeste kontor. Holder med å sende svigerfar på politistasjonen?
Kan noen gi meg en link, eller oppsrift fra a til å når jeg skal bo privat?

dette er ingen " stor sak".,

vi som rapporter addr hver 90 dag

kan sende det i posten!

det skal også være mulig og gjøre det online

men som alf norhus brukte og si " der er tillat og

glemme"

ikke at jeg sier du skal :-)

men som sakt vil tro det er milioner

som " glemmer " dette,!.

Dette innlegget har blitt redigert av Riflefish: 03 april 2017 - 12:33

Pain is temporary, honor lasts forever.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Jeg er turist, og skal bo deler av ferien hos svigers. Hva gjør jeg?
Emmigrasjonen er 3,5 timer unna.
Redigert signatur

XYZ

XYZ

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 073 Innlegg:

Kanskje Immigration på flyplassen kan gi deg et råd når du ankommer? Eventuelt gi deg amnesti fra dette.

tom74

tom74

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 314 Innlegg:

Er det ikke bare å skrive adresse til svigers på 30 dagers visum ved innreise da? Om man reiser på noen småturer og bor på andre overnattingsteder så vil jo de rapprtere inn.

Leste noe om dette på phuketgazette.co tror jeg og prøvde å finne det igjen nå uten hell.. Der ble det ihvertfall forklart at det var forskjell på 30 dagers turist og de andre typer visum.

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 861 Innlegg:

Vi har kun rapporter at jeg bor hos svigermor de 2 siste turene, vil tro at sjansen for at svigerfar skal få problemer pga du bor der er liten.

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Vi har kun rapporter at jeg bor hos svigermor de 2 siste turene, vil tro at sjansen for at svigerfar skal få problemer pga du bor der er liten.

Svigerfar får ikke problemer, men jeg får!
Redigert signatur

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 861 Innlegg:

Svigerfar får ikke problemer, men jeg får!

Det er svigerfar som er ansvarlig for å melde at du bor hos ham og det er han som får bot for ikke å melde at du bor hos ham.

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Så vi må til Emmigrasjonskomtoret? Hva med å melde inn på epost?

De har en internetløsning men jeg har ikke hørt noe om den på mange år--.men det virket sjeldent og mange måtte ta den tunge veien.

epost? thailand befinner seg fortsatt på papirnivå..du mener nok post..som det i mange tifleller kan la seg gjøre--men med tanke på posten i thailand så er det svært få som benytter seg av det, (.men ved bruk av fedex eller no så er det nok sikrere).ettersom det er din feil hvis det skjer noe, feks at posten forsvinner blant annet..

Det er ihvertfall det jeg vet. Hvis jeg ikke besvarer på noe helt annet..

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 130 Innlegg:

Mener at i ditt tilfelle kan varsling skje ved det lokale politikontor.

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Er det ikke bare å skrive adresse til svigers på 30 dagers visum ved innreise da? Om man reiser på noen småturer og bor på andre overnattingsteder så vil jo de rapprtere inn.

Leste noe om dette på phuketgazette.co tror jeg og prøvde å finne det igjen nå uten hell.. Der ble det ihvertfall forklart at det var forskjell på 30 dagers turist og de andre typer visum.

Jeg tenker slik at;

Problemet med slike forklaringer er at det gjelder erfaringer fra noen få..for de aller fleste så er ikke det tilfelle..

Om man bør, skal eller må, bør skal og må gjelde for de aller fleste..

Hva det angår unntaket så blir det veldig uvesentlig for min del og helt klart veldig mange andre.

Skal man forholde seg til tekniske detaljer i thailand så får man ett problem.

Når feks Helmax har fått bekreftet informasjon på toppnivvå så kan det være i total kontrast til tjenestemannens oppgaver..som det oftest er i ett byråkrati..slike uttalelser er også veldig utbredt i Norge men i praksis så stiller deg seg annerledes på tjenstenivå i ett byråkrati..spesielt i thailand hvor tjenestemenn besitter  og praksiserer svært ulik kunnskap om det de faktisk driver med...

Jeg konkluderer ikke med at det er feil eller no..men når noen velger å bo hjemme hos svigerfar og spørsmålet er om han skal registrere seg til nærmeste politistasjon eller immigrasjonsmyndighetene, så tenker jeg hvor mange er det som gjør egentlig det i thailand?

Hvis man ikke driver med årlige visaruns imot thailand så tenker jeg at man ikke tar sjansen?  det er vel  de jeg tenker thaimyndighetene vil ha mer oversikt over..

Dette innlegget har blitt redigert av Kolami: 04 april 2017 - 14:21

tom74

tom74

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 314 Innlegg:

Jeg tenker slik at;

Problemet med slike forklaringer er at det gjelder erfaringer fra noen få..for de aller fleste så er ikke det tilfelle..

Om man bør, skal eller må så det gjelde for de aller fleste..

Hva det angår unntaket så blir det veldig uvesentlig for min del og helt klart veldig mange andre.

Skal man forholde seg til tekniske detaljer i thailand så får man ett problem.

Når feks Helmax har fått bekreftet informasjon på toppnivvå så kan det være i total kontrast til tjenestemannens oppgaver..som det oftest er i ett byråkrati..slike uttalelser er også veldig utbredt i Norge men i praksis så stiller deg seg annerledes på tjenstenivå i ett byråkrati..spesielt i thailand hvor tjenestemenn besitter  og praksiserer svært ulik kunnskap om det de faktisk driver med...

Det jeg lurer på er om det er andre regler mtp rapportering når man er i Thailand og ikke trenger visum, dvs er her under 30 dager. 

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Tm30 explained

http://perfecthomes....ation-thailand/
Redigert signatur

Riflefish

Riflefish

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 24 745 Innlegg:
klippet ut fra artikklen som startet tråden

det står at en kan rapportere online

landsbygda i Thailand bor gjerne i hus som er eid av samboer eller ektefelle. Da er det ektefellens ansvar å melde fra i løpet av de første 24 timene etter at ektefellen ankommer Thailand. Dette gjøres ved et skjema kalt TM 30. Dette kan lastes ned online. Det kan også innrapporteres online, men det er en prosess man må gjennom første gangen dette gjøres. I praksis vil mange finne det enklere å ta turen til nærmeste immigrasjonskontor. Hvis det er langt til immigrasjonskontoret kan man også henvende seg til nærmeste politistasjon.

Pain is temporary, honor lasts forever.

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Det jeg lurer på er om det er andre regler mtp rapportering når man er i Thailand og ikke trenger visum, dvs er her under 30 dager. 

Da tenker jeg som så....jeg ville aldri ligget urolig om nettene av en slik sak..dessuten har du aldri mottatt informasjon om å registere deg heller..noe som stort sett ingen får når de søker visum eller ankommer thailand....

Det er ikke sånn at det er informasjon du BØR MÅ SKAL vite med mindre man har blitt opplyst om det...

De kan gi deg mindre bot for at de ikke klarer å håndheve sine egne lover klart og tydlig er absurd. Selv for ett dysfunksjonelt land som thailand.m

Men nå er ikke jeg deg,,men jeg ville ikke brydd meg med dette...man er bare helt utrolig uheldig hvis de skal lage noe støy av dette..

O,g man hører om mange absurde lover som oppstår av og til som svært få noen gang en gang har hørt om..

Scenario.

Ettersom thailandsk tjenestepersonell ikke er i stand til å utføre de oppgavene man skal utføre i utgangspunktet..

Det blir kun en arbeidsbelastning og merarbeid..og da blir det ikke mye godt utført arbeid..

Da sier det seg selv at det blir vilkåerlig akkurat som feks Pattaya og Chiang Mai..men det er ikke noe de kan holde på med i lengden hvis man ikke utvider personallet..da ville det bli fortt rovdrift på personalet og da blir det elendig stemning...og siden de sjeldent ansetter flere så blir det som det blir..

Ansvar eller ei. Det er sikkert mye annet jeg må gjøre i thailand som jeg ikke vet..det er helt klart...

Dette innlegget har blitt redigert av Kolami: 04 april 2017 - 14:48

anmeno

anmeno

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 861 Innlegg:

Bra beskrivelse.

Long-term tenants usually find out they have not been registered when they pop down to immigration to do their 90-day check in, or a visa renewal. So, if you’re on good terms with your landlord and want to avoid trouble for both you and them, you might want to warn them before you make your next trip to immigration.

Som du ser så er det eier av huset som er ansvarlig for registreringen.

Who is responsible for registering the person living on the premises?

Let’s put it this way, it’s the owner that will be fined, so the overall responsibility is with the owner.  Many condominiums in Chiang Mai and Thailand in general will take responsibility for registering new tenants as they have access to an online system and they can complete the registration very easily.

Then again, there is a good number of less “foreigner-orientated’ condos that do not wish to get involved and will push it back on to the owners of the individual units or the property manager.

Either way, this can have consequences to the tenant as the tenant may be faced with having to prove to an Immigration officer where they have been all the time that they’ve been in Thailand. So, it’s important that your landlord keep the registration paperwork up-to-date. Even though they will be the ones fined, you’ll be the one with some explaining to do.

For houses and condos, the responsibility lies with the home-owner to register a non-Thai national staying on the premises within 24 hours of the time of their arrival with the local immigration office.

Denne kan skape problemer, jeg har nå akkurat vært en tur i Bangkok, jeg ble da registrer på hotellet der det betyr at jeg skal registrere meg på nytt når jeg kommer hjem, det gidder jeg ikke....

Once I Have Registered, Is That It?

That’s it unless you like to travel. If you don’t travel around and just stay at the premises you are registered at then you won’t have any issues.  Your registration does not expire. As soon as you leave the country, even for a few days, you must re-register on your return.

If you stay in a hotel/guest house within Thailand, then you’ve re-registered in a different location. Once you return to your primary location in Thailand you have to re-register in that location again.

If you are a frequent travel and you’re living in accommodation that does not have access or does not use the online system, then it would be highly advisable to ask the owner for pre-signed proxies for the property for yourself and anyone else staying with you

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Bra beskrivelse.

Som du ser så er det eier av huset som er ansvarlig for registreringen.

..

Og som du leser, er du ansvarlig for at huseier gjør det! Blir en evig runddans det der med ansvar som til slutt faller tilbake på en selv.
Redigert signatur

balo

balo

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 450 Innlegg:

Dette med TM 30 skjemaer er noe nytt de har begynt å følge opp fra enkelte immigration offices.  

Er du leietaker så er det utleier som er ansvarlig å rapportere deg.  

Men min erfaring er at du ikke vil oppleve å bli spurt om dette når du besøker immigration etter 90 dager for å melde deg. Nå er det vel kanskje forskjellsbehandling på de som bare er her på turistvisum og oss som har 1 års visum . 

Det er noen immigration offices som skiller seg ut , skulle du være så uheldig å bo i Chiang Mai området så har de begynt å melke alle fastboende for dette 1600 baht gebyret hvis eier ikke har meldt deg inn. Så de tjener visst bra med penger på den greia.. 

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere