Gå til innhold

Foto

Ditt ansvar å melde adresse

• Vennligst logg inn for å svare
46 svar til dette emnet

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

Immigrasjonskontoret i Pattaya har begynt å gi bøter på 4000 baht til folk som ikke har meldt sin adresse innen 24 timer fra ankomst i Thailand. De som krangler kan få inntil 23.000 baht i bot. Dette gjelder folk som leier privat eller har egen bolig – men også de som bor på de mange overnattingsstedene som ikke følger regelverket om innrapportering av gjester.

http://www.thailands...a-melde-adresse

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:
Det er ikke utlendingen som melder adressen, men husverten. Dette ifølge Immigration i Maha Sarakham Province. Hoteller og andre overnattingssteder har plikt til å melde om utenlandske gjester til Immigration.

Dette innlegget har blitt redigert av I give up: 02 februar 2017 - 12:46

jing

jing

Medlem

• Medlemmer
  • 20 223 Innlegg:

Det er ikke utlendingen som melder adressen, men husverten. Dette ifølge Immigration i Maha Sarakham Province. Hoteller og andre overnattingssteder har plikt til å melde om utenlandske gjester til Immigration.

Det står i linken

For de som bor på hoteller eller leier bolig er det utleier som ifølge loven skal melde fra om at du er ankommet, men vi har nå fått opplyst fra immigrasjonskontoret i Pattaya at det er du som hotell-gjest/leietaker som har ansvaret for å forvisse deg om at hotell/utleier faktisk melder fra til myndighetene. Politiet har altså gått til det bemerkelsesverdige skrittet å la utlendinger få unngjelde for at utleieren, som normalt er thai, ikke følger loven.

Større hoteller ordner dette

De som bor på større hoteller eller hotellkjeder trenger normalt ikke bekymre seg for dette, da disse har rutiner for å innrapportere alle hotellgjester via myndighetenes online rapporteringssystem. 

Men det kryr av mindre overnattingssteder i Thailand som ikke bryr seg om dette, og da blir det ditt ansvar som utlending å enten sørge for at overnattingssteder melder fra eller selv dra til nærmeste immigrasjonskontor å melde deg. Dette bekreftes også fra utlendinger som har vært i kontakt med immigrasjonsmyndighetene i Chiang Mai.

Bor du i egen bolig er det uansett ditt eget ansvar å melde fra.

pidea

pidea

Registrert Medlem

• Utestengte brukere
  • 1 887 Innlegg:
En må jo skrive adresse på hvor en skal bo på ankomstslippen som en gir Immigration når en ankommer Thailand, så ser ikke helt nødvendigheten av å skulle melde fra om dette en gang til innen 24 timer.
Free Jatupat Boonpattararaksa!!!

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 1 014 Innlegg:

Dette med at immigration-kortet er fylt ut med hotell er også noe de har blitt strenge på de siste par årene. Tidligere førte jeg alltid opp "Bangkok, Phuket and Chiang Mai" (eller tilsvarende), men nå insisterer de på hotellnavn. Jeg har opplevd lange køer i immigration som følge av mennesker foran meg som ikke ennå har bestilt hotell (mange reiser jo nedover og finner hotell når de først er framme), og som må ringe og bestille hotell før de får slippe inn i landet.

Sist jeg ankom Bangkok hadde de uplassert en haug med folk som sjekket at korta våre var fylt ut med hotellnavn før vi fikk stille oss i køen, så det går seg vel til etter hvert som flere blir oppmerksomme på dette.

Men det har aldri slått meg at noen av småhotellene jeg har bodd på kanskje ikke sender inn opplysningene om meg som gjest, at jeg kan få bøter som følge av dette.

chelsea

chelsea

Medlem

• Medlemmer
  • 6 127 Innlegg:

Dette med at immigration-kortet er fylt ut med hotell er også noe de har blitt strenge på de siste par årene. Tidligere førte jeg alltid opp "Bangkok, Phuket and Chiang Mai" (eller tilsvarende), men nå insisterer de på hotellnavn. Jeg har opplevd lange køer i immigration som følge av mennesker foran meg som ikke ennå har bestilt hotell (mange reiser jo nedover og finner hotell når de først er framme), og som må ringe og bestille hotell før de får slippe inn i landet.

Sist jeg ankom Bangkok hadde de uplassert en haug med folk som sjekket at korta våre var fylt ut med hotellnavn før vi fikk stille oss i køen, så det går seg vel til etter hvert som flere blir oppmerksomme på dette.

Men det har aldri slått meg at noen av småhotellene jeg har bodd på kanskje ikke sender inn opplysningene om meg som gjest, at jeg kan få bøter som følge av dette.

ikke du men dem får det

TomYumNoodle

TomYumNoodle

Medlem

• Medlemmer
  • 1 014 Innlegg:

ikke du men dem får det

Ikke i følge artikkelen over (og som Jolly siterte fra). 

Men det kryr av mindre overnattingssteder i Thailand som ikke bryr seg om dette, og da blir det ditt ansvar som utlending å enten sørge for at overnattingssteder melder fra eller selv dra til nærmeste immigrasjonskontor å melde deg. Dette bekreftes også fra utlendinger som har vært i kontakt med immigrasjonsmyndighetene i Chiang Mai.

Men det høres unektelig rart ut at hotellenes manglende rutiner kan ramme den jevne turist.

Dette innlegget har blitt redigert av TomYumNoodle: 02 februar 2017 - 14:30

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 265 Innlegg:

Kan de ikke bare montere inn en chip ? ser ut som de kan hente inn kompetanse fra Norge med flere.

http://www.side3.no/...ue/3251171.html

Finansiert av amerikanske Ford Foundation og 23 andre hemmelige kontrakter gjennom det amerikanske forsvaret kunne Sem-Jacobsen opprette et EEG-laboratorie på Gaustad psykiatriske sykehus. Han festet elektroder på hjernen til pasientene

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

negah53

negah53

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 568 Innlegg:

Dette høres rart ut. Så hvis man kommer til Thailand, leier seg en bil og reiser rundt på måfå,så må en forsikre seg om at små moteller og andre overnattingssteder melder deg inn ???  Var jo på en liten rundtur  i desember  16 med bil. Kom til et hotel i Nong Kai, der skrev de bare inn navnet på kona. Samme i Korat. I Loei tok de riktignok kopi av mitt pass også. Kan jo ikke være vårt ansvar dette. Skal en reise rundt å lete etter Immigation office i ferietiden sin ??? Året før skrev jeg bare Hua Hin på den hvite lappen som passkontrollen sjekker. Ingen spørsmål da. Med så mange millioner turister som flagrer rundt omkring, så er det vel en helt umulig oppgave for de som skal håndheve dette.

Men sånn er det vel...............bare..................

Negah53

pelle

pelle

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 265 Innlegg:

Dette høres rart ut. Så hvis man kommer til Thailand, leier seg en bil og reiser rundt på måfå,så må en forsikre seg om at små moteller og andre overnattingssteder melder deg inn ???  Var jo på en liten rundtur  i desember  16 med bil. Kom til et hotel i Nong Kai, der skrev de bare inn navnet på kona. Samme i Korat. I Loei tok de riktignok kopi av mitt pass også. Kan jo ikke være vårt ansvar dette. Skal en reise rundt å lete etter Immigation office i ferietiden sin ??? Året før skrev jeg bare Hua Hin på den hvite lappen som passkontrollen sjekker. Ingen spørsmål da. Med så mange millioner turister som flagrer rundt omkring, så er det vel en helt umulig oppgave for de som skal håndheve dette.

Men sånn er det vel...............bare..................

Negah53

Samme opplevelser har jeg.

Men tar de noen for "noe" letter de vel med lys og lykter etter både skrevne og uskrevne lover tenker eg.

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

Greit å bjeffe litt av og til også - Pelle 

sjako

sjako

Medlem

• Medlemmer
  • 217 Innlegg:

Betyr dette at vi som har hus 20 min kjøring utenfor Mahasarakham må inn til i immigration kontoret for å melde min ankomst??

I give up

I give up

Medlem

• Utestengte brukere
  • 3 860 Innlegg:

Betyr dette at vi som har hus 20 min kjøring utenfor Mahasarakham må inn til i immigration kontoret for å melde min ankomst??

.

Dette med å melde seg for Immigration er ikke helt korrekt dersom man er en ren turist. Det holder at husverten melder fra på den lokale politistasjonen dersom det ikke finnes en Immigration i nærheten. Min husvert har registrert min adresse som fastboende hos Immigration i Maha Sarakham. Så hver gang jeg kommer til Maha Sarakham så trenger jeg ikke melde min ankomst.

Dette innlegget har blitt redigert av I give up: 03 februar 2017 - 14:33

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

.
Dette med å melde seg for Immigration er ikke helt korrekt dersom man er en ren turist. Det holder at husverten melder fra på den lokale politistasjonen dersom det ikke finnes en Immigration i nærheten. Min husvert har registrert min adresse som fastboende hos Immigration i Maha Sarakham. Så hver gang jeg kommer til Maha Sarakham så trenger jeg ikke melde min ankomst.

Leser så mye motstridende angående akkurat det der.
Redigert signatur

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:
Når jeg nå skal bo privat, emmigrasjonen er to timer unna, og vi skal reise litt til og fra. Hva gjør man da?
Redigert signatur

Helmax

Helmax

Moderator

• Moderatorer
  • 1 474 Innlegg:

IGU har helt rett der. Hvis man har vært her, og er registrert på det lokale imigrasjonskontor, og kommer tilbake og fremdeles skal bo på registrert adresse trenger man ikke å registrere seg på nytt. Skal man derimot bo på en annen adresse, må man registrere seg.

Dette har jeg selv fått opplyst av 3 ulike funksjonærer, deriblant en høyere funksjonær, på 3 ulike tidspunkter.

Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. ;-)

โชคดี

cortinaman

cortinaman

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 1 715 Innlegg:
Reise rundt om kring, til og fra, bo på måfå etc? Det er backpackere som oppfører seg slik, og backpackere tilhører ikke den turistgruppen myndighetene ønsker. Som høykvalitetsturist fra europa forventes det vel at man bor sammenhengende på et flott og nytt hotell i en av de store turistmaskinene.

Høres ut som enda et krumspring som ikke er i kontakt med virkeligheten.

Sent from my iPhone using Tapatalk
--------------------------------------------
dark humour appreciation group
--------------------------------------------

PanGei

PanGei

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 5 130 Innlegg:

IGU har helt rett der. Hvis man har vært her, og er registrert på det lokale imigrasjonskontor, og kommer tilbake og fremdeles skal bo på registrert adresse trenger man ikke å registrere seg på nytt. Skal man derimot bo på en annen adresse, må man registrere seg.

Dette har jeg selv fått opplyst av 3 ulike funksjonærer, deriblant en høyere funksjonær, på 3 ulike tidspunkter.

Dette høres i alle fall fornuftig ut.

Da jeg var i Norge for 2 år siden ble jeg gjort oppmerksom på at min 90-dagers meldeplikt ville være 90 dager etter ankomst, og ikke den dato som ble fastsatt ved forrige 90-dager. Ingen sa noe om at jeg måtte melde meg umiddelbart etter ankomst.

Skal på ny tur til Norge i sommer og vil forsikre meg om at reglene fortsatt er de samme når jeg drar på imigrasjonskontoret for å betale for ny entry. Blir overrasket om reglene er forandret.

Tordy

Tordy

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 10 238 Innlegg:

Jeg var nylig i den situasjonen. Ingen kommentar fra Immigration. Jeg rapporterte 90 dager etter siste ankomst.

Kalmar

Kalmar

Registrert Medlem

• Medlemmer
  • 2 484 Innlegg:

Hvis jeg skal flytte til naboleiligheten..så må jeg altså foreta en ny registrering innen 24t eller er den den nye husverten sin oppgave? 

Phay

Phay

Medlem

• Medlemmer
  • 21 460 Innlegg:

Hvis jeg skal flytte til naboleiligheten..så må jeg altså foreta en ny registrering innen 24t eller er den den nye husverten sin oppgave?

Ditt ansvar å sørge for at det blir fulgt opp og fjort. Det er du som må betale uansett.

Men, som turist som bor på privat adresse, nærmeste emmigrasjon er neste distrikt vistnok, for kontoret som skulle åpne ifjor er ikke åpnet enda, og da blir det 3 1/2 time til nærmeste kontor. Holder med å sende svigerfar på politistasjonen?

Kan noen gi meg en link, eller oppsrift fra a til å når jeg skal bo privat?
Redigert signatur

Også merket med et eller flere av disse nøkkelordene: Thailand

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere